sisäinen vai ulkoinen gps antenni?

Messikalle

Tervehdys veneilevä kansa.

Onko todellista tietoa/kokemuksia gps-antennimallien (sisäinen-ulkoinen) eroista toiminnallisuuden suhteen, hintaeroa kun noilla malleilla tuntuu olevan joitain kymppejä sisäisen antenniversion hyväksi.

21

2865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa eikä kokemusta

se on aksiooma kun radiosignaaleista puhutaan. Kelvollista ulkoantennia ei korvaa mikään. Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa, uskoa tai olla uskomatta. No on kolmaskin, ala opiskella radiotekniikkaa niin muutaman vuoden päästä ymmärrät asian ihan itse.

• Joakim

Tietysti ulkoantenni vastaanottaa signaalit paremmin, mutta sisäantennikin toimii useissa tapauksissa aivan loistavasti.

Toiminnan kannalta ei ole kauhean oleellista näkyykö 8 vai 12 sateliitta, kunhan 4 laskennan kannalta parasta näkyy. Signaalin vahvuudella ei myöskääm ole merkitystä paikannuksen tarkkuuteen niin kauan kun signaali tulee perille.

Itse olen käyttänyt käsi-GPS:ää purjeveneen sisällä 5 vuotta ja ottanut useimmista purjehduksista trackit talteen (5 s - 60 s tallennusvälillä). Pahimmillaan trackeissä on ollut pari 10-20 s katkoa, mutta koskaan ei ole tullut havaittavasti väärää sijaintia (katselen aina mistä tuli mentyä CD-merikartalta).

Mulla GPS:n käyttö onkin rajoittunut tuohon eli navigointi on hoidettu aina paperikartalla, joten en ole ollut huolestunut mahdollisista virheistä ja käsi GPS:nhän voi viedä aina ulos.

Tämänkin kevään aikana olen kuullut useista ulkoantennin rikkoutumisista. Yhteen n. 5 vuotta vanhaan vesi oli päässyt sisälle ja toiminta lakkasi. Toisessa 3 vuotiaassa veneessä oli jo kolmas ulkoantenni menossa ja kaikki hajonneet ilman ulkoista syytä.

Ei siis mitään pomminvarmoja turvallisuusvälineitä ulkoantennitkaan!

• Merelle07
        Joakim kirjoitti:

Tietysti ulkoantenni vastaanottaa signaalit paremmin, mutta sisäantennikin toimii useissa tapauksissa aivan loistavasti.

Toiminnan kannalta ei ole kauhean oleellista näkyykö 8 vai 12 sateliitta, kunhan 4 laskennan kannalta parasta näkyy. Signaalin vahvuudella ei myöskääm ole merkitystä paikannuksen tarkkuuteen niin kauan kun signaali tulee perille.

Itse olen käyttänyt käsi-GPS:ää purjeveneen sisällä 5 vuotta ja ottanut useimmista purjehduksista trackit talteen (5 s - 60 s tallennusvälillä). Pahimmillaan trackeissä on ollut pari 10-20 s katkoa, mutta koskaan ei ole tullut havaittavasti väärää sijaintia (katselen aina mistä tuli mentyä CD-merikartalta).

Mulla GPS:n käyttö onkin rajoittunut tuohon eli navigointi on hoidettu aina paperikartalla, joten en ole ollut huolestunut mahdollisista virheistä ja käsi GPS:nhän voi viedä aina ulos.

Tämänkin kevään aikana olen kuullut useista ulkoantennin rikkoutumisista. Yhteen n. 5 vuotta vanhaan vesi oli päässyt sisälle ja toiminta lakkasi. Toisessa 3 vuotiaassa veneessä oli jo kolmas ulkoantenni menossa ja kaikki hajonneet ilman ulkoista syytä.

Ei siis mitään pomminvarmoja turvallisuusvälineitä ulkoantennitkaan!

Hyvät veljet ja sisaret... Vaikka nykyteknologia jyrää, älkää unohtako niitä paperikarttoja. Eikä opiskelua siitä missä mennään tai ollaan. Itkettää sitten kun gps kaatuu!!! Turvallista veneily kautta kaikille...

• geepeeässä

Veneessäni on sisäisellä antennilla oleva plotteri, joka on veneen ajohytissä. Ei ole pätkinyt kertaakaan, hyvin toimii. Jos sijoitat gepsin kellariin, niin ei se sitten toimi.

• minor700

Ostin äskettäin Furuno GPS ja antenni kuului hintaan.Mutta jos se maksaa jonkun Euron niin osta pois ja asenna antenni veneen katolle niin voit AINA olla varma hyvästä signaalista.

• heh

Uudet SirfIII-sarjan vastaanottimet tuntuvat toimivan pahoissakin paikoissa. Itselläni HT:ssä on vanhempi tulitikkulaatikko-gps liimattuna veneen kattoon sisäpuolelle ja toimii. Tosin räntäsateessa en ole ajellut.

• inttäjiä riittää

On kaksi eri asiaa, että laite jotenkin toimii, tai että se toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Pistäisit rinnan kaksi samanlaista laitetta, ja vain toiseen kunnon ulkoantennin. Ja sellaiset näytöt, että voisi tarkkailla montako satelliittia on käytössä kummassakin laitteessa, niin sitten ymmärtäisit. Sinä varmaan katsot televisiotakin kaukana maalla pelkällä sisäantennilla ja sanot "hyvinhän tuo näkyy, ihan hyvin erottaa onko kuvassa mies vai nainen".

• heh
        inttäjiä riittää kirjoitti:

On kaksi eri asiaa, että laite jotenkin toimii, tai että se toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Pistäisit rinnan kaksi samanlaista laitetta, ja vain toiseen kunnon ulkoantennin. Ja sellaiset näytöt, että voisi tarkkailla montako satelliittia on käytössä kummassakin laitteessa, niin sitten ymmärtäisit. Sinä varmaan katsot televisiotakin kaukana maalla pelkällä sisäantennilla ja sanot "hyvinhän tuo näkyy, ihan hyvin erottaa onko kuvassa mies vai nainen".

heh heh

ja sinä olet isän rahoilla liikkeellä oleva pieni poika jolle kelpaa vain kaikkein paras, isähän maksaa.

Kun olen opetellut navigoimaan myös perinteisillä menetelmillä, en pidä suurena onnettomuutena jos hetkittäin gps:n epätarkkuus menee yli 20 metrin :)

Televisiosta sen verran, että digitv näkyy käytännössä hyvin tai ei ollenkaan. Vertauksesi miehestä ja naisesta siis ontuu pahasti vai etkö ole vielä huomannut, että Suomessa on digitv-lähetyksiä. Kysypä isukilta lisää.

• kommentteja
        heh kirjoitti:

heh heh

ja sinä olet isän rahoilla liikkeellä oleva pieni poika jolle kelpaa vain kaikkein paras, isähän maksaa.

Kun olen opetellut navigoimaan myös perinteisillä menetelmillä, en pidä suurena onnettomuutena jos hetkittäin gps:n epätarkkuus menee yli 20 metrin :)

Televisiosta sen verran, että digitv näkyy käytännössä hyvin tai ei ollenkaan. Vertauksesi miehestä ja naisesta siis ontuu pahasti vai etkö ole vielä huomannut, että Suomessa on digitv-lähetyksiä. Kysypä isukilta lisää.

Ihmettelen, miksi sitten GPS:n olet veneeseesi laittanut, jos et välitä sen toiminnan luotettavuudesta. Ei se epätarkkuus jää 20 metriin jos vähäisetkin satelliitit katoavat huonon antennin takia kokonaan. Virhe voi olla mitä tahansa. Jännitystä voi hankkia elämäänsä monin tavoin. Lähteä vaikkapa karhumetsälle sellaisilla patruunoilla, joista joka kolmas on laukeamaton. Huvinsa kullakin.

• sen sanoi
        heh kirjoitti:

heh heh

Se alkuperäinen ja todellinen muoto Murphyn laista: "Jos joku menee vikaan, se voi tapahtua pahimmalla mahdollisella hetkellä".

Siis jos olet tulossa sisään vähän vaativammassa paikassa, voit juuri väärällä hetkellä joutua sadekuuroon ja kadottaa signaalit. Toki selviät niillä perinteisillä menetelmillä, mutta vaihto menetelmästä toiseen ei ole katkoton. Niillä muutamilla kympeillä taas saat ennestään monta sataa euroa maksavaan laitteeseen paremman antennin, joka ei siitä kuurosta pahastu. Olisiko siinä oikea paikka säästää riippumatta siitä. oletko itse se isä, jonka rahoilla olet liikkeellä?

Ylläoleva ei suinkaan tarkoita sitä, että pitäisi jättää se tulitikkulaatikko hankkimatta, mutta kun on joka tapauksessa ostamassa järeämpää, ei kannata niitä viimeisiä murto-osia pihdata, ei asennuksessakaan.

• oli juuri oikea vertaus
        heh kirjoitti:

heh heh

GPS ja digi-TV käyttäytyvät heikossa signaalikentässä samalla tavoin. Hyvinhän tuo kuva näkyy .... mutta juuri silloin kun dekkarileffassa murhaaja paljastuu, niin kuva menee puuroksi ja ääni hurinaksi. Samoin veneessä juuri kun havaitset yllättäen olevasi pahassa kivikossa paikassa, missä ei pitäisi olla mitään kiviä, gps näyttää jotain sellaista paikkaa, missä et missään tapauksessa voi juuri silloin olla.

• JRxxx
        sen sanoi kirjoitti:

Se alkuperäinen ja todellinen muoto Murphyn laista: "Jos joku menee vikaan, se voi tapahtua pahimmalla mahdollisella hetkellä".

Siis jos olet tulossa sisään vähän vaativammassa paikassa, voit juuri väärällä hetkellä joutua sadekuuroon ja kadottaa signaalit. Toki selviät niillä perinteisillä menetelmillä, mutta vaihto menetelmästä toiseen ei ole katkoton. Niillä muutamilla kympeillä taas saat ennestään monta sataa euroa maksavaan laitteeseen paremman antennin, joka ei siitä kuurosta pahastu. Olisiko siinä oikea paikka säästää riippumatta siitä. oletko itse se isä, jonka rahoilla olet liikkeellä?

Ylläoleva ei suinkaan tarkoita sitä, että pitäisi jättää se tulitikkulaatikko hankkimatta, mutta kun on joka tapauksessa ostamassa järeämpää, ei kannata niitä viimeisiä murto-osia pihdata, ei asennuksessakaan.

Miten niin "vaihto perinteiseen menetelmään" ei ole katkoton? Jos on hereillä ja seurannut sijaintia, tapahtuipa se sitten plotterilla tai paperikartalla, niin signaalin kadotessa on kippari joka tapauksessa tietoinen sijainnista.

"Riittävän hyvä" ei ole useinkaan sama kuin "paras mahdollinen". Onko sisäinen antenni riittävän hyvä, riippunee veneestä ja veneenomistajan arvioinnista. Itse en pidä omassa veneessäni ulkoista antennia tarpeellisena.

• ymmärrys
        JRxxx kirjoitti:

Miten niin "vaihto perinteiseen menetelmään" ei ole katkoton? Jos on hereillä ja seurannut sijaintia, tapahtuipa se sitten plotterilla tai paperikartalla, niin signaalin kadotessa on kippari joka tapauksessa tietoinen sijainnista.

"Riittävän hyvä" ei ole useinkaan sama kuin "paras mahdollinen". Onko sisäinen antenni riittävän hyvä, riippunee veneestä ja veneenomistajan arvioinnista. Itse en pidä omassa veneessäni ulkoista antennia tarpeellisena.

Mitenkähän tuon voisi riittävän yksinkertaisesti selittää, jos ei asiaa luonnostaan ymmärrä. Sinulla tuskin on toisen käden sormi paperikartalla samaan aikaan kun toisella käytät plotteria. Joudut siis ottamaan toiset työkalut käyttöön, eikä se aivan lennossa suju, vaikkei karttoja tietenkään mistään piilosta siinä vaiheessa kaiveta. Ja se riittävän hereillä näytti nyt tarkoittavan nenä kiinni plotterin näytössä istumista ulkomaailmasta välittämättä.

Jos itse ei koskaan ole kohdannut tilannetta, jossa se "riittävän hyvä" pettää, kun parempi olisi vielä toiminut, ei tarkoita missään sovelluksessa sitä, etteikö sellainen tapaus olisi täysin mahdollinen. Paljon on raportoitu tapauksia, joissa avotilassa tuulilasin alla oleva gps kadottaa satelliittinsa, isommista peitteistä, kuten pressusta puhumattakaan. Jos siis gps on vain mukava lisä, josta voi luopua minä hetkenä hyvänsä, eikä primäärinen navogointiväline, on sisäinen antenni varmaan sitten "riittävän hyvä". Mahtaako kukaan vain uskoa, ettei tulisi ajeltua gps:n varassa. Menee ehkä sekin vielä, jos rajoittaa kulkunsa päivänvaloon ja hyvään näkyvyyteen välttäen vielä kovempia tuuliolosuhteitakin.

• JRxxx
        ymmärrys kirjoitti:

Mitenkähän tuon voisi riittävän yksinkertaisesti selittää, jos ei asiaa luonnostaan ymmärrä. Sinulla tuskin on toisen käden sormi paperikartalla samaan aikaan kun toisella käytät plotteria. Joudut siis ottamaan toiset työkalut käyttöön, eikä se aivan lennossa suju, vaikkei karttoja tietenkään mistään piilosta siinä vaiheessa kaiveta. Ja se riittävän hereillä näytti nyt tarkoittavan nenä kiinni plotterin näytössä istumista ulkomaailmasta välittämättä.

Jos itse ei koskaan ole kohdannut tilannetta, jossa se "riittävän hyvä" pettää, kun parempi olisi vielä toiminut, ei tarkoita missään sovelluksessa sitä, etteikö sellainen tapaus olisi täysin mahdollinen. Paljon on raportoitu tapauksia, joissa avotilassa tuulilasin alla oleva gps kadottaa satelliittinsa, isommista peitteistä, kuten pressusta puhumattakaan. Jos siis gps on vain mukava lisä, josta voi luopua minä hetkenä hyvänsä, eikä primäärinen navogointiväline, on sisäinen antenni varmaan sitten "riittävän hyvä". Mahtaako kukaan vain uskoa, ettei tulisi ajeltua gps:n varassa. Menee ehkä sekin vielä, jos rajoittaa kulkunsa päivänvaloon ja hyvään näkyvyyteen välttäen vielä kovempia tuuliolosuhteitakin.

...navigaatiossa on se, että sijainti pitäisi tietää joka hetki. Se tarkoittaa aktiivista kartan/plotterin seurantaa ja sitä tarkemmin, mitä huonompi on näkyvyys, ts. mitä huonommin sijaintinsa tietää maastohavaintojen perusteella. Edelleen se merkitsee nopeuden sovittamista olosuhteisiin.

Jos sinä et tätä ymmärrä eli et osaa navigoida, niin minkäs minä sille voin.

Paperikartta ei muuten mielestäni ole olennaisesti "toinen työkalu" verrattuna plotteriin. Ei niillä ole muuta eroa kuin se, että plotteria voi zoomailla ja se kertoo itse sijaintisi kartalla. Mutta eihän plotteriakaan pidä käyttää niin, että tuijottaa vain sitä sijaintipistettä, vaan koko ajan pitää hahmottaa kokonaisuus ja oma sijainti suhteessa ympäristöön! Samaa karttakuvaahan ne näyttävät.

• tämä sanailija
        JRxxx kirjoitti:

...navigaatiossa on se, että sijainti pitäisi tietää joka hetki. Se tarkoittaa aktiivista kartan/plotterin seurantaa ja sitä tarkemmin, mitä huonompi on näkyvyys, ts. mitä huonommin sijaintinsa tietää maastohavaintojen perusteella. Edelleen se merkitsee nopeuden sovittamista olosuhteisiin.

Jos sinä et tätä ymmärrä eli et osaa navigoida, niin minkäs minä sille voin.

Paperikartta ei muuten mielestäni ole olennaisesti "toinen työkalu" verrattuna plotteriin. Ei niillä ole muuta eroa kuin se, että plotteria voi zoomailla ja se kertoo itse sijaintisi kartalla. Mutta eihän plotteriakaan pidä käyttää niin, että tuijottaa vain sitä sijaintipistettä, vaan koko ajan pitää hahmottaa kokonaisuus ja oma sijainti suhteessa ympäristöön! Samaa karttakuvaahan ne näyttävät.

Taas puhuu toisten osaamattomuudesta henkilö, jonka mielestä väylien ulkopuolelle meneminen on liian vaarallista ja yöllä navigoivat älyttömiä riskejä ottavia kusipäitä.

• Hupiseilaaja vaan

Viestistäsi ei selvinnyt, millaisesta veneestä on kyse.

Esimerkiksi pienehkössä avoimessa moottoriveneessä GPS-laitteen sisäinen antenni on se oikea.

Suuressä veneessä ulkoinen antenni on usein parempi. Näin varsinkin, jos laite sijaitsee alhaalla veneessä ja veneen rakenteet pääsevät varjostamaan antennin näkymää.

Sisäisen antennin etuja on:
      - Ei turhia kaapeleita.
      - Kompakti rakenne, vähäinen vaurioriski (vesi ja mekaaniset vauriot).
      Haittapuolena lähinnä tuo laitteen mahdollisesti huonosta sijainnista johtuva huonompi tarkkuus.

Ulkoisen antennin etu on siis tuo antennin vapaa sijoitus vastaanoton kannalta parhaaseen mahdolliseen paikkaan.
      Se taas tuo haittapuolia mukanaan:
      - Sienimalliseen antenniin saattaa tarttua köydet yms, vaurioriski.
      - Kiinityksen varmuus, olen nähnyt useammankin peräkaiteeseen laitetun antennin sujottavan alaspäin.
      - Kaapelivauriot, suojamuovin hankaumasta vesi sisään, kaapeli poikki tms.

Suuremmissa veneissä (jos plotteri on sisällä) yksi hyvä ratkaisu on ulkoinen antenni, joka sijoitetaan sisä- ja ulkokaton väliin (jos sellainen on ja antennin koko sallii). Samaan rakoon minulla on laitettu Iridium-satelliittiantennikin. Siellä antennit ovat hyvässä suojassa vedeltä ja mekaanisilta vauorioilta. Ohut lujitemuovikatto ei tuon taajuuden antennia haittaa. Samaan tapaan ammattikäytössä antenneja suojaa lujitemuovikuvut.

• muuta sanoa

kuin että tuurilla ne veneilijät seilaavat. Herra teitä suojelkoon, minä en pysty.

• aina sanottu

Täällä palstalla on koko talvi toitotettu, että gps on vain apuväline. Nyt kun joku ottaa riskin, että gps ei koko ajan tiedäkään missä ollaan, tulee hirveä itku ja hammasten kiristys ja hengen lähtö.

En ymmärrä, mutta onneksi minun ei tarvitsekaan.

• paljon löytyy
        aina sanottu kirjoitti:

Täällä palstalla on koko talvi toitotettu, että gps on vain apuväline. Nyt kun joku ottaa riskin, että gps ei koko ajan tiedäkään missä ollaan, tulee hirveä itku ja hammasten kiristys ja hengen lähtö.

hölmöläisiä jotka lastaavat risukuormaa hevoselle, että kun se tuon jaksaa vetää niin jaksaa se tuonkin. Ja sitten kun hevonen ei jaksakaan vetää piiskaavat hevosta, ei missään tapauksessa itseään.

• Oskari
        aina sanottu kirjoitti:

Teki niin tai näin, aina väärin päin.

• ei ymmärrä
        aina sanottu kirjoitti:

Vaikka ei tuon niin vaikeaa pitäisi olla. Eikä siinä ole edes mitään ristiriitaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe