Voin kertoa tässä henkilökohtaisten havaintojen perusteella skaalalla 1-10 eri diagnoosien vaikutuksesta työkykyyn siten, että 10 on täysin työkyvytön ja 1 on täysin työkykyinen.
F32.1 - 2
F32.2 - 3
F32.3 - 7
F20.0 - 9
Psyykkinen sairaus ja työkyky
20
3689
Vastaukset
- Psykopatologia
.
10 täysin työkyvytön - 1 täysin työkykyinen
("hermiitin" arvio)
F32.1 (2) keskivaikea masennustila
F32.2 (3) vaikea-asteinen masennustila
F32.3 (7) vaikea-asteinen, psykoottinen masennustila
F20.0 (9) paranoidinen skitsofrenia
.- hermiitti
Olen kokemusasiantuntija. Mulla masennus oli vasta kevyt alkusoitto skitsofrenialle!
hermiitti kirjoitti:
Olen kokemusasiantuntija. Mulla masennus oli vasta kevyt alkusoitto skitsofrenialle!
Eipä tue mikään lähde sinun asteikkoasi.
- hermiitti
kellastunut kirjoitti:
Eipä tue mikään lähde sinun asteikkoasi.
Törkeää matkia mun kaveria Kyltsiä!
- Psykopatologia
hermiitti kirjoitti:
.
Depressioissa työkyky on selvemmin heikentynyt työssä kuin työssä; paranoidisessa skitsofreniassa sairauden spesifi vaihe on olennaisempi.
Jos kuvassa ei ole masennusta, skitsofeeninen voi pärjätä jopa hyvin yksinkertaisissa ja ruutiininomaisissa toimissa. Sen sijaan keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä edellyttävät henkisemmät hommat voivat olla kiven alla.
. - hermiitti
Psykopatologia kirjoitti:
.
Depressioissa työkyky on selvemmin heikentynyt työssä kuin työssä; paranoidisessa skitsofreniassa sairauden spesifi vaihe on olennaisempi.
Jos kuvassa ei ole masennusta, skitsofeeninen voi pärjätä jopa hyvin yksinkertaisissa ja ruutiininomaisissa toimissa. Sen sijaan keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä edellyttävät henkisemmät hommat voivat olla kiven alla.
.Masentuneena sitä jaksaa kömpiä kyllä töihin, mutta skitsofrenian negatiiviset oireet haittaavat työkykyä aika lailla
hermiitti kirjoitti:
Törkeää matkia mun kaveria Kyltsiä!
Olen Kyllästynyt vaikka täällä en onnistunutkaan sitä nimeä itselleni rekisteröimään.
Mutta sinun ystäväsi en ole, en ole ollut, enkä varmasti tule koskaan olemaankaan.- Psykopatologia
.
F32.1 (2) keskivaikea masennustila
F32.2 (3) vaikea-asteinen masennustila
-----
F32.3 (7) vaikea-asteinen, psykoottinen masennustila
F20.0 (9) paranoidinen skitsofrenia
"hermiitin" listassa ovat varsinkin kaksi ensimainittua väärin arvioituna. Keskivaikean masennuksen kriteereihin on (lähes) "sisäänrakennettuna" työkyvyn vahva heikentyminen. Tosin kriteerit näyttävät väljentyneen niin, että (ao. diagnoosin saa liian helposti.)
Paranoidisella skitsofrenialla on liian korkea luku, joka saattaisi päteä vain sairauden akuutissa vaiheessa ja joka oikean hoidon myötä voisi suhteellisen nopeasti nousta.
. - henk.koht.
kokemuksena, mutta, jos katsotaan asiaa oikeiden tilastojen perusteella, niin kuva on hieman eri näköinen. Vaikea-asteinen masennus invalidisoi sen verran vahvasti, että sillä diagnoosilla saadaan eläkettä yhä useammin. Edelleen psykoottinen jakso skitsofreniassa on se, joka vie eläkkeelle herkimmin, mutta masennus tuo tullessaan sen verran myös toimintakyvyn laskua ja muita ongelmia, että paperit kirjoitetaan ilman psykoottistasoista masennustakin.
- Psykopatologia
henk.koht. kirjoitti:
kokemuksena, mutta, jos katsotaan asiaa oikeiden tilastojen perusteella, niin kuva on hieman eri näköinen. Vaikea-asteinen masennus invalidisoi sen verran vahvasti, että sillä diagnoosilla saadaan eläkettä yhä useammin. Edelleen psykoottinen jakso skitsofreniassa on se, joka vie eläkkeelle herkimmin, mutta masennus tuo tullessaan sen verran myös toimintakyvyn laskua ja muita ongelmia, että paperit kirjoitetaan ilman psykoottistasoista masennustakin.
.
hermiitti: "diagnoosien vaikutuksesta työkykyyn"
Täytyy erottaa toisistaan lakiin ym. pohjaava
A.
1. ammatillinen työkyttömyys ja
2."puhastelu"-työkyvyttömyys sekä
B.
1. sairausloma-työkyvyttömyys ja
2. sairauseläke-työkyvyttömyys.
Kaikki edellä kirjoittamani tarkoittaa pääosin kohtia A2. ja B1.
Palaan asiaan, lattialla lainehtii.
. - McJob
Psykopatologia kirjoitti:
.
hermiitti: "diagnoosien vaikutuksesta työkykyyn"
Täytyy erottaa toisistaan lakiin ym. pohjaava
A.
1. ammatillinen työkyttömyys ja
2."puhastelu"-työkyvyttömyys sekä
B.
2. sairauseläke-työkyvyttömyys.
Kaikki edellä kirjoittamani tarkoittaa pääosin kohtia A2. ja B1.
Palaan asiaan, lattialla lainehtii.
."Täytyy erottaa toisistaan lakiin ym. pohjaava
A.
1. ammatillinen työkyvyttömyys ja
2."puuhastelu"-työkyvyttömyys sekä
B.
2. sairauseläke-työkyvyttömyys."
Esim. minä en mitenkään jaksaisi harjoittaa vaativaa, varsinaista ammattiani. Sen sijaan hoidan menestyksellä kaikkea omakotitalon ylläpitoon ja puutarhaan liittyvää. Lisäksi harrastan sitä sun tätä, mielen virkistykseksi ja aivotoimnnan ylläpitämiseksi.
Luulenpa, että moni terve työssäkäyvä ei pysty samaan ;-)
Pp, toivottavasti sait tulvan kuriin. - Psykopatologia
McJob kirjoitti:
"Täytyy erottaa toisistaan lakiin ym. pohjaava
A.
B.
Esim. minä en mitenkään jaksaisi harjoittaa vaativaa, varsinaista ammattiani. Sen sijaan hoidan menestyksellä kaikkea omakotitalon ylläpitoon ja puutarhaan liittyvää. Lisäksi harrastan sitä sun tätä, mielen virkistykseksi ja aivotoimnnan ylläpitämiseksi.
Pp, toivottavasti sait tulvan kuriin..
"tulvan kuriin."
Joo, jääkaappi hieman stroolasi ;.) - Psykopatologia
McJob kirjoitti:
"Täytyy erottaa toisistaan lakiin ym. pohjaava
A.
B.
Pp, toivottavasti sait tulvan kuriin..
"(- -) Esim. minä en mitenkään jaksaisi harjoittaa vaativaa, varsinaista ammattiani."
"McJob" sanoo sen, mikä minulta jäi sanomatta.
. - termi
itse kuulun kai F32.3 eli täysin torvi kuten postimies.
En viitsisi aloittamaan kinastelua psykiatrini kanssa, sillä hän on kyllä täysin oikeassa siinä, että olen syntynyt vain väärään maahan.
- hermiitti
F32.0 - 1-4
F32.1 - 4
F32.2 - 5-6
F32.3 - 7
F20.0 - 8-10- Psykopatologia
.
"hermiitin" arviossa on mm. se perustava virhe, että siinä näytetään samastettavan (diagnosoitu) häiriö ja sen vaikeusaste työkykyyn kohtalaisen suoraan.
Toki ns. normaalienkin työkyvyssä on suurta vaihtelua, ja toisaalta vaikeasti häiriintyneenkin työkyky voi olla sangen hyvä.
Esim. jatkuvasti paranoidisen psykoottisen harhamaailma voi olla sillä tavalla kapea, että se ei häiritse hänen kirjanpitäjän työtään, missä hän viihtyy mainiosti ja voi hyvin. Hänellä taas esim. rakkauselämä saattaa kärsiä.
.
- tällanen diagnoosi
Mitä tähän sanoisit?
- hermiitti
Joten en voi sanoa mitään. Laitoin masennukselle siksi alhaisen pistemäärän, kun eräs hyvä nettituttavani väittää, että masennus ei haittaa merkittävästi työkykyä.
- Psykopatologia
.
F29 Määrittämätön ei-elimellinen psykoottinen häiriö
. - sitä
hermiitti kirjoitti:
Joten en voi sanoa mitään. Laitoin masennukselle siksi alhaisen pistemäärän, kun eräs hyvä nettituttavani väittää, että masennus ei haittaa merkittävästi työkykyä.
yhden nettituttavan sanomisen perusteella voi sanoa onko masentuneet työkykyisiä vai ei. Minä en ainakaan ollut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275