ei löydy oikeen selkeetä vastausta miten vapaa-ajan akku toimisi kylmälaukussa ja miten sen siihen liittäisi( ottaa nyt autossa virran tupakansyttimestä).Jos laukun jättää päälle ja auto sammutettu niin ongelmia tiedossa. Tulee tehtyä noita päivän-parin patikkareissuja useitakin parin viikon ajan ja kerkii voit sun muut sulaa sinä aikana.Muilla samoja probleemia?
vapaa-ajan akku kylmälaukkuun
3
2038
Vastaukset
- akkumalaattori
Tarvis ensin tietää kuinka paljon wirtaskaa se kylmälaukku kuluttaa.
Itselläni on kylmälaukku joka vie 75 wattia kytkettynä valtakunnan energiaan ja jos sitä käyttää 12 voltin järjestelmässä ni laukku toimii säästömoodilla eli vie virtaa yhtä kun 50 wattia.
Laskekaamme lyhyellä matikalla:
Esim. 12 voltin vapaa-ajan akku, joka on kapasiteetiltaan vaikka 50ah
jaksaa pidellä lihaa kylmänä 50W teholla palttiaralla melko tasan 12 tuntia. Olettaen tietysti, että akku on uusi ja täyteen ladattu. Todellinen aika on ehkä lähempänä 10 tuntia kuin 12 tuntia, jos akku on vanha tai ei ihan täyteen ladattu.
Voit itse laskea kauanko sun kylmälaukku pysyy hereillä kun selvität ensin sen virrankulutuksen.
Seuraava kaava pelaa laskemisessa:
P = Teho (watti)
U = Jännite (voltti)
I = Virta (ampeeri)
Virran selvitys (ampeeri):
I = P/U
Eli
50W / 12V = 4,1666666...
ja aika selviää sovittamalla 4.16A akun kapasiteettiin joka on tässätapauksessa 50ah
50ah / 4.16A = 12.019 tuntia
Toivottavasti selvisi edes jotakin.
Mukavat jussit. - Vaeltaja 2
Paras valita sellaista muonaa joka ei lämpimästä hätkähdä.
Akun raahaaminen patikkareissulla on turhan raskasta. Ja ei se kovin pitkään tosiaan kestä. - jos,,,,,
Entäpä jos valmistaisimme kylmälaukun itse 50 millisestä finfoam levystä tiivein saumoin.
Laukun ulkopintoihin liimataan heijastava pinnoite... tinapaperi / avaruuskangas.
Kylmälaukkua ei jätetä kuumaan autoon, se vaikka kaivetaan maahan, tai peitetään viileään paikkaan.
Laukkuun pakkaamme ylihuomisen eväät jäähdytettynä jäädytettyjen jaffapullojen kera ja sitä ei aukaista, eikä tuuleteta ennekuin ruokia tarvitaan.
Uskoisin, että tuollaisessa on kahden yön jälkeenkin voit ja rasvat kovia.
Muovikanisterissa voi ruat upottaa vaikka puroon tai ojaan.
Itse talletan maitopurkit ja makkarakääröt kiven alle / koloon puroon.
Nuo peltier elementillä viilenevät muovikuoriset laukut on alaarvoista roskaa, jotka pystyvät parhaimmillaan viilentään laukun sisällön 10 - 20 astetta alle ympäristön lämpötilan.
Mitä luulet laukun lämpötilan olevan, kun autossa on 60 astetta.... ja pahimmassa tapauksessa vielä akku tyhjänä.
Höh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k693813- 993456
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah773300Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362608- 1141522
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361486Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221094Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421090Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181046Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181006