Apydanin syöjiä?

eräs gaijin

Niin ja kun en siltä lekurilta saanut tietoa lääkkeestä niin ajattelin nyt kysellä onko kokemuksia? En oo kovin usein ko. nimeen täällä törmännyt. Luin kyllä lääkelaitoksen sivut mutta mites noin yleisesti...onko tiputtanut Na-arvoja ja jos on, niin huomaako sen itse? Kertyykö kiloja? Mulla on verikokeet vasta parin kuukauden päästä ja siihen asti pitäisi pärjätä itsensä kuulostelulla.

Tää väsymys on ainakin ihan kauheeta mutta onko toivoa, että se menee ohi? Lääkeselosteessa sanottiin, että alkoholia ei sais käyttää ollenkaan (väsyttävä vaikutus) mutta jos kohtuudessa pysyy niin onkohan muuta vaaraa? Oikein sopiva lääkitys kolmikymppiselle sinkulle...kiitos vain.

9

951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika

..muuten sama kuin trileptal(okskarbatsepiini). Siitä kokemuksia on täällä aiemmin paljonkin.
      Se on vasyttävä, olen itse syönyt sitä. Vähän lieveni ajan kanssa. Huimaus oli mulla melkein pahempi, katsottiin sitten na-arvot mutta olivat normaalit. Lisäksi "opas aikuisen epilepsiasta"(epilepsialiitolta) sanotaan että myokloniset lihasnykäykset ovat tavallisia haittavaikutuksia.

• eräs gaijin

Voi #%&@*! Muistan kyllä noi keskustelut. Jos mä olisin ton tiennyt niin olisin valinnut edes sen Neurotol Slow:n. Mulle sanottiin että tää olisi vähemmän väsyttävä. Apydan-kauppanimi varmaan valittiin siksi, että näyttää olevan kaks euroa halvempaa.

Ihan kuin tarkoituksena olisi väkisin ajaa mut sairauslomalle (mihin mulla ei oo edes mahdollisuutta kun en oo työsuhteessa). Ja kyllä, vasenta jalkaa on nykinyt pitkin päivää tänään mutta laitoin sen väsymyksen piikkiin.

Kiitos tiedoista kuitenkin.

• aika
        eräs gaijin kirjoitti:

Voi #%&@*! Muistan kyllä noi keskustelut. Jos mä olisin ton tiennyt niin olisin valinnut edes sen Neurotol Slow:n. Mulle sanottiin että tää olisi vähemmän väsyttävä. Apydan-kauppanimi varmaan valittiin siksi, että näyttää olevan kaks euroa halvempaa.

Ihan kuin tarkoituksena olisi väkisin ajaa mut sairauslomalle (mihin mulla ei oo edes mahdollisuutta kun en oo työsuhteessa). Ja kyllä, vasenta jalkaa on nykinyt pitkin päivää tänään mutta laitoin sen väsymyksen piikkiin.

Kiitos tiedoista kuitenkin.

Sinulle olisi varmaan hyvä opas tuo; Opas aikuisen epilepsiasta. Itse olen oppinut siitä tosi paljon. Siinä on näistä yleisimmistä lääkkeistäkin ja muutakin kirjoittanut Reetta Kälviäinen.
        Koita nyt jotenkin jaksaa väsymyksinesi!
        Iloa työhön!

• eräs gaijin
        aika kirjoitti:

Sinulle olisi varmaan hyvä opas tuo; Opas aikuisen epilepsiasta. Itse olen oppinut siitä tosi paljon. Siinä on näistä yleisimmistä lääkkeistäkin ja muutakin kirjoittanut Reetta Kälviäinen.
        Koita nyt jotenkin jaksaa väsymyksinesi!
        Iloa työhön!

Mulla on itseasiassa se opas, sen saa myös verkosta kuin myös sen naisten lisäliitteen:) Suurimman osan lääkkeistä ja niiden vaikuttavista aineista olen sieltä opetellut mutta ihan kaikki ei oo jäänyt mieleen, esim. toi Apydan.

Yleisesti mielestäni, se opas on kaunis kertomus siitä kuinka asioiden kai pitäisi mennä ja ehkä vielä 90-luvulla menikin, ainakin omassa lapsuudessani. Yhdessä suunnitellaan sopivaa lääkitystä ja potilaan kokonaisvaltaista hoitoa olosuhteet huomioon ottaen. Todellisuus onkin sitten tarua ihmeellisempää. Olisi hyvä rva oppaankirjoittajan välillä pistää vaikka kameraa vastaanotolle ja miettiä uudestaan:)

• sauvatar

Apydania jo n. 4-5v. ja kuten sulle
      jo kerrottiin niin tosiaankin se
      on samaa kuin Trileptal,
      mutta paremmin siedetty lääke ja
      mulla se toimii paremmin kuin Trileptal
      josta sen vaihdoin =)

Tuo väsymyskin on kyllä ikuinen
      riesa ja siitä en ikinä eroon pääse
      eli elän sen kanssa ikuisesti.

Natriumin arvot se laskee alas,
      joten huolehdi siitä, että saat
      käydä säännöllisesti labrassa
      tarkistuttamassa arvosi.
      Itse käyn n. 3kk:n välein ja aina
      ne on hieman matalat.
      Muista syödä suolapitoista tai
      edes lisätä suolaa ja etenkin
      kesällä juoda runsaasti mitä en
      koskaan itse tee.

Kohta olen kuiva kuin nyljetty kana =(

• eräs gaijin

Kiitos. Seurailen vähän tota väsymystä, oon vielä optimistinen ja toivon sen lieventyvän. Selvää on kuitenkin, että töitä en voi tällä ololla tehdä kovin pitkään. Tai siis en saa mitään tehtyä kun silmät painuu kiinni koko ajan. Viikon päästä oon maksimissa ja siitä kuukauden kuluttua Keppraa tiputetaan hiljalleen. Toivo elää, että viimeistään silloin helpottaa. Ehkä se lekuri ajattelikin mun parastani kun sen mielestä oon tehnyt liikaa töitä. Tällä hetkellä oon mielestäni taas yksi elävä esimerkki siitä kuinka aikaisemmin ihan ok-voiva työkykyinen ihminen ajetaan (halvemmilla) lääkkeillä työkyvyttömäksi:) Mä luulen, että aion itse tulevaisuudessa maksaa Kepprat jos tilanne ei parane.

Sauvatar, lueskelin tänään noita palstan vanhoja kirjoituksia ja sain aika hyvän, omaa kokemustani vastaavan kuvan hgin tilanteesta. Tivasit silloin samoja asioita kuin minä viime aikoina (oikeutta, potilasasiamiestä, sos.hoitajaa yms.). Itse en siihen ensimmäiseen aio enää ikinä ottaa yhteyttä sen jalkakipuun vertailu -lässytyksen jälkeen mutta miten sun kävi? Annoitko asian vain olla kun kohtaukset loppuivat ja sillä selvä? Vieläkö on niin, että Mäntytiellä on 2 neuroa koko hgin epiläisille?

• sauvatar
        eräs gaijin kirjoitti:

Kiitos. Seurailen vähän tota väsymystä, oon vielä optimistinen ja toivon sen lieventyvän. Selvää on kuitenkin, että töitä en voi tällä ololla tehdä kovin pitkään. Tai siis en saa mitään tehtyä kun silmät painuu kiinni koko ajan. Viikon päästä oon maksimissa ja siitä kuukauden kuluttua Keppraa tiputetaan hiljalleen. Toivo elää, että viimeistään silloin helpottaa. Ehkä se lekuri ajattelikin mun parastani kun sen mielestä oon tehnyt liikaa töitä. Tällä hetkellä oon mielestäni taas yksi elävä esimerkki siitä kuinka aikaisemmin ihan ok-voiva työkykyinen ihminen ajetaan (halvemmilla) lääkkeillä työkyvyttömäksi:) Mä luulen, että aion itse tulevaisuudessa maksaa Kepprat jos tilanne ei parane.

Sauvatar, lueskelin tänään noita palstan vanhoja kirjoituksia ja sain aika hyvän, omaa kokemustani vastaavan kuvan hgin tilanteesta. Tivasit silloin samoja asioita kuin minä viime aikoina (oikeutta, potilasasiamiestä, sos.hoitajaa yms.). Itse en siihen ensimmäiseen aio enää ikinä ottaa yhteyttä sen jalkakipuun vertailu -lässytyksen jälkeen mutta miten sun kävi? Annoitko asian vain olla kun kohtaukset loppuivat ja sillä selvä? Vieläkö on niin, että Mäntytiellä on 2 neuroa koko hgin epiläisille?

Mulla on muistissa edelleen vikaa eli
        minkä asioiden annoinko olla,
        kun kohtaukset loppuivat ?

Mun mielestä Mäntytiellä on enemmän kuin
        2 neurologia, nyt kesäaikana tietty voi
        olla hiljaisempaa.

Kaikkia tutkimuksia ne ei tee tietenkää
        loppuun sillä en mäkään enään suostu
        purkamaan mun lääkitystä jotta alan
        saada kohtauksia jotta ne voisi paremmin
        tutkia mun pääni.
        Olisivat aikanaan tutkineet.
        Kun uhkasin valittaa potilasasiamiehelle
        niin kohtelu muuttui heti sen käynnin
        jälkeen ja mua kohdellaan kuin " prinsessaa", kun käyn tai soitan sinne =)))

Ei kait niillä ole varaa ottaa enempää valituksia vastaa ja nämä kaikki puhuin
        sille mun Neuropsykologille eli ne on
        heidän luettavissaan ollut miksi
        olen masentunut ollut jos tätä tarkoitit.

Silmät painuu jo kiinni ja jatketaan
        toiste.

Nuku hyvin ja kauniita unia =)

• eräs gaijin
        sauvatar kirjoitti:

Mulla on muistissa edelleen vikaa eli
        minkä asioiden annoinko olla,
        kun kohtaukset loppuivat ?

Mun mielestä Mäntytiellä on enemmän kuin
        2 neurologia, nyt kesäaikana tietty voi
        olla hiljaisempaa.

Kaikkia tutkimuksia ne ei tee tietenkää
        loppuun sillä en mäkään enään suostu
        purkamaan mun lääkitystä jotta alan
        saada kohtauksia jotta ne voisi paremmin
        tutkia mun pääni.
        Olisivat aikanaan tutkineet.
        Kun uhkasin valittaa potilasasiamiehelle
        niin kohtelu muuttui heti sen käynnin
        jälkeen ja mua kohdellaan kuin " prinsessaa", kun käyn tai soitan sinne =)))

Ei kait niillä ole varaa ottaa enempää valituksia vastaa ja nämä kaikki puhuin
        sille mun Neuropsykologille eli ne on
        heidän luettavissaan ollut miksi
        olen masentunut ollut jos tätä tarkoitit.

Silmät painuu jo kiinni ja jatketaan
        toiste.

Nuku hyvin ja kauniita unia =)

Itseasiassa en kai ihan saanut selville vanhemmista kirjoituksista, mistä syystä esim. sitä p-asiamiestä kaipailit mutta nyt tajusin. Luulin, että kyse oli enemmän siitä, ettei ketään kiinnostanut "hoitaa"/muuttaa lääkitystä tms. Nauratti vain kun sun otsikoinnit aikoinaan oli kuin omista tän hetken ajatuksistani ja siksi kiinnosti, menikö asia eteenpäin. Kyllä mäkin varmaan kohta rauhoitun ja muutun enkeliksi:)

Se neurojen määrästä Mäntytiellä oli puhetta jossain kirjoituksessa ja siksi sitä kysyin. Hyvä jos on enemmän. Olin vain hiukan ihmeissäni kun lääkäri Meilahdessa sanoi (nyt vihdoin ekan käynnin yhteydessä) että oikeasti mua pitäisi hoitaa Mäntytiellä mutta en voi saada sinne aikaa.. En oikein ymmärtänyt että eikö aikaa saa ikinä vai vasta joskus tulevaisuudessa. Mitään uutta neuroaikaa ei kesäkuun käynnin jälkeen annettu, joten kai sitten verikokeiden jälkeen alan käydä tk:ssa:) Parin viikon päästä Keppra lähtee pudotukseen eikä tarvitse enää kustantaa sitä itse, joten siinä on jo ilon aihetta.

Hyviä jatkoja sinnekin!

• sauvatar
        eräs gaijin kirjoitti:

Itseasiassa en kai ihan saanut selville vanhemmista kirjoituksista, mistä syystä esim. sitä p-asiamiestä kaipailit mutta nyt tajusin. Luulin, että kyse oli enemmän siitä, ettei ketään kiinnostanut "hoitaa"/muuttaa lääkitystä tms. Nauratti vain kun sun otsikoinnit aikoinaan oli kuin omista tän hetken ajatuksistani ja siksi kiinnosti, menikö asia eteenpäin. Kyllä mäkin varmaan kohta rauhoitun ja muutun enkeliksi:)

Se neurojen määrästä Mäntytiellä oli puhetta jossain kirjoituksessa ja siksi sitä kysyin. Hyvä jos on enemmän. Olin vain hiukan ihmeissäni kun lääkäri Meilahdessa sanoi (nyt vihdoin ekan käynnin yhteydessä) että oikeasti mua pitäisi hoitaa Mäntytiellä mutta en voi saada sinne aikaa.. En oikein ymmärtänyt että eikö aikaa saa ikinä vai vasta joskus tulevaisuudessa. Mitään uutta neuroaikaa ei kesäkuun käynnin jälkeen annettu, joten kai sitten verikokeiden jälkeen alan käydä tk:ssa:) Parin viikon päästä Keppra lähtee pudotukseen eikä tarvitse enää kustantaa sitä itse, joten siinä on jo ilon aihetta.

Hyviä jatkoja sinnekin!

Kiito selvennyksestä ja sitä se
        oli Mäntytiellä, kun ne lupasivat
        tutkia musta kaiken mahdollisen leikkausta varten, koska mulla on aiempien
        papereiden ja tutkimusten perusteella ohimolohkoepi.
        Siellä suostuin vielä yhteen
        lääkekokeiluun Topimaxiin, onneksi =)

Kun en sitten enään kohtaiutkaan
        niin ne aikoi kaikki tutkimukset
        jättää kesken ja mähän en periksi
        antanut. Ne vielä alkoivat väittää
        ettei mulla ohimolohkoepiä olisikaan
        vaan se voisi olla otsalohkossa ja
        sanoin, että täytyyhän se nyt
        selvittää kumpi se on.

Perusteluja: Mä oon niin monet lääkkeet kokeillut, että jos tämä läkitys nyt
        pettää niin eipä niillä ole oikein
        enään mulle tarjota mitä kokeilla,
        joten onhan se tärkeää olenko leikkaus
        kelpoinen ja yleensä se, että missä
        se pesäke sijaitsee.

Nehän antoivat aikoja joita ei
        ollut olemassakaan kun soitin sinne,
        että nyt tässä kuussako tulen niin
        eipä tarvinnut mennä ???

Siellä saa olla tosi tarkkana ja
        niin kauan, kun epi ei ole
        tasapainossa ei terveysasemalle ole menemistä !!!!

Viisaammaksi en ole tullut sillä nyt
        siellä on 2 kertaa ollut eri neurologi
        ja tunnustan, että taas olen
        dementioituneena unohtanut koko asian.

Muistini onneksi palasi aika hyväksi,
        mutta kuukausittain se tekee kuitenkin tepposiaan.

Keppran pudotus on ihan o.k.
        Mulle se ei sitten sopinut ja mä
        siihenkin lääkkeeseen luotin 100%
        se oli ihan järkky pettymys.

Soita sitkeästi ja vaadit itsellesi
        sen ajan, periksi noille ei pidä antaa !

Sulla täytyy olla aika sinne ennen
        kuin menet labraan ja kait ne jo
        nyt jakaa syksyn aikoja.

Voimia ja jaksamista !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3118
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2921
    3. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      53
      2634
    4. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      51
      2535
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2116
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1870
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1789
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      44
      1645
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48
      1592
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27