Olen muuttamassa uudistaloon, jossa lattiat parkettia. Pitääkö lattiat vahata tai jotenkin käsitellä ennen käyttöä? Kätevintä olisi tehdä käsittely ennen muuttoa, jos jotain pitää tehdä...
Pitääkö uusi parkettilattia vahata?
5
6654
Vastaukset
- Karelian parketti
Valmistaja ei suositellut vahausta parketille.
Tarkempaa syytä en tiedä.
Tuttavani on vahannut parkettinsa ja sanoo katuvansa tekoa. Oli näet monessa paikassa ikäänkuin pisaroiden jälkiä, eikä ne lähde edes vahanpoistajalla... Mitä lie sattunut vahauksen yhteydessä. - vahaa parkettia
usein siitä seuraa juuri edellä kuvatunlainen vähän nuolemis jälkeä muistuttava jälki, joka ei sitten jälkeenpäin ihan pienellä vaivalla poistukkaan.
jos haluat sille jotain tehdä niin nihkeä pesu siihen tarkoitetulla aineella ja missäään tapauksessa älä yliannostele pesuaineen määrää ohjeeseen nähden. eli esim. mikrokuitu moppi jonka väännät käsin kuivaksi ennen "pesimeen" laittoa on oikea tapa. jos haluat pintaa ikäänkuin ehostaa niin käytä pesun jälkeen parketin pika kiilto aineita. muista vielä pestessä käyttää tarpeeksi usein uutta ämpärillistä vettä varmaa on että jos pintaalaa on 30-40 m2 tai yli niin se saattaa muuten mennä lian siirtelyksi ,tarkkaile siis pesuvettä ja sen likaisuutta myös.
nämä ohjeet olivat siis lakatulle parketille vahattu on taas asia erikseen. t. x-rautakauppias- eräsN1
Pikakiilto aineita...?? Kertoisitko mitä nämä kyseiset tuotteet ovat?
Älkää vain hyvät ihmiset laittaka koskaan esim. Bled -nimistä ainetta parkettiin. Edes vahingossa. Joskus pölyjä pyyhkiessä suihahti vahingossa kyseistä ainetta hieman parketille. Ja se teki lattian niin liukkaaksi, että seuraavalta kulkijalta meinasi henki lähteä.
- ei saa vahata!
Koska puun syyt menevät "tukkoon". En ymmärrä mistä kaikki ihmiset ovat saaneet käsityksen, että parketti pitäisi vahata!?!?
Parketille on suunniteltu kiillotusaineita jotka levitetään lattialle esim puhdistuksen yhteydessä. Öljytyille parketeille on taas hoitoöljyjä, mutta ei missään nimessä vahaa!!- tietowa
Älähän höpötä...
Lakatun parketin puun syyt ovat menneet "tukkoon" jo lakasta ja se on tarkoituskin. Parketille tarkoitetuista kiillotusaineista puolestaan puhutaan usein parkettivahana ja aika osuva nimitys se onkin. Lakattua parkettia siis toki voi vahata tarkoitukseen sopivalla aineella - ei siis missään tapauksessa muovilattioille tarkoitetuilla vahoilla!
Mitään järkeä lakkapinnan vahaamisessa ei ole.
Nämä ns. parkettivahat ovat täysin onnettomia kestävyydeltään ja niiden poistaminen on hankalaa, koska parkettia ei koskaan pitäisi varsinaisesti pestä. Pikainen märkäpyyhintä ja välitön kuivaus ovat rankimpia menetelmiä, mitä parketille (ja laminaatille) saisi käyttää!
Näille lakkaamattomille parketeille voidaan tehdä kyllä öljykäsittelyn lisäksi vahakäsittelyjä ns. öljyvahoilla ja öljyttyäkin parkettia voi siis myös vahata. Siis oikeilla aineilla, jotka eivät ole tavallisia lattiavahoja. Parketteja jopa kuumavahataan, vaikka menetelmä alkaa ollakin menneen talven lumia..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415