Olen muuttamassa uudistaloon, jossa lattiat parkettia. Pitääkö lattiat vahata tai jotenkin käsitellä ennen käyttöä? Kätevintä olisi tehdä käsittely ennen muuttoa, jos jotain pitää tehdä...
Pitääkö uusi parkettilattia vahata?
6
1241
Vastaukset
- yksitoista
Olen viisi vuotta miettinyt samaa. Huushollissamme ei ole lapsia eikä eläimiä joten parketti on edelleen loistavassa kunnossa. Luulisin.
- Laminaatti
Kannattaa ottaa yhteyttä suoraan parketin valmistajaan tai maahantuojaan. Sieltä saat varmimman neuvon ,he tietävät takulla mitä kannattaa tehdä ja varmasti löydät jotain ohjeita Suomalaisten parketti-valmistajien sivuilta vaikka omasi ei välttämättä tarvii olla Suomalainen.
- vahata
Parketia ei saa vahata. Esim oheinen Tarketin ohje.
"Emme suosittele parkettien ja puulattioiden vahaamista, koska se saattaa vaikeuttaa mm.
mahdollista uusintalakkausta. Käytä kausittaiseen hoitoon Tarkett Lakkarefresheriä.
Vieraiden hoitoaineiden tai vahojen toimivuudesta emme voi yleisesti ottaa vastuuta." - Siivousmaisteri
Jos kyseessä lakattu parketti, vahausta ei suositella. Ylläpitohoitoon voi käyttää ns. hoitavaa pesuainetta. Kannattaa hakea lisätietoa netistä esim. Kiillon, Tarketin yms. sivuilta.
- Raksan reunalta
Uusissa kerros- ja rivitaloissa tulee joka huoneistoon ns huoneistokansio,
jossa on annettu hoito-ohjeet käytetyille pintamateriaaleille ja kodinkoneille jne.
Siitä löydät valmistajan suosituksen.
Omakotitaloissa sama asia laajempana on nimeltään huoltokirja
(kerros- ja rivitaloissa huoltokirja tehdään koko yhtiön käyttöön).
Käyttö- ja huolto-ohje on uusissa rakennuksissa lakisääteinen. - ÄLÄ TEE SITÄ!!!
valmistajat ei suosittele, koska niinkuin ed. viesteissä kerrottiin, vaikeuttaa uudelleenlaukkausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415