Kertokaapa hakijat syitä, miksi ala kiinnostaa teitä niin kovasti? Ja alalla olijat, mikä teitä aikoinaan veti ammattiin ja onko ala ollut sellainen kuin kuvittelitte, entä onko tullut pettymyksiä? Mielenkiinnosta kyselen, kun ala tuntuu olevan todella vetovoimainen.
Mikä lentoemon työssä kiinnostaa
34
12516
Vastaukset
- Taivaallinen tarjoilija
Olen lentoemo. Hain alalle, koska kiinnosti matkustaminen, ihmisten kanssa työskentely, kielet ja kulttuurit ja ylipäätään ilmailualakin. Itse työ ei ole pelkkää "kahvia vai teetä"-lauseen hokemista, vaan todella kovaa työtä. Lennämme pitkiä lentoja ja työ on oikeasti rankkaa asiakaspalvelua yläilmoissa. Lennoilla saa olla koko ajan tarjoilemassa, myymässä ja toteuttamassa asiakkaiden toiveita. Lisäksi on aina lentojen turvallisuusasioista huolehtiminen, joka onkin oikeasti se lentoemojen päätehtävä (usein asiakkaat eivät vain sitä ymmärrä, luulevat meidän olevan koneessa vain heidän palvelijoinaan...). Ulospäin lentoemoilu voi vaikuttaa loisteliaalta ammatilta, mutta sitä se on vain pieneksi osaksi. Suurimmaksi osaksi työ on niin fyysisesti kuin henkisestikin rankkaa vuorotyötä, joka ei todellakaan sovellu kaikille.
Mutta on työ välillä palkitsevaakin, kun palkkaus on kohdallaan ja muut työedut. Lisäksi pääsee työreissuilla nauttimaan talvellakin aurinkorannoista ja muista ulkomaiden ihanuuksista.- Kielitaitoinen=)
Olisin kiinostunut lentoemännän työstä...mutta mistähän sitä työtä pitäis hakea kun ei varmaan finnairille pääse kun ei osaa ruotsia, vai järjestävätkö lentoyhtiöt kelikoulutusta? osaan 4 kieltä mutta ruotis ei kuulu joukkoon sillä se ei ole toinen kotimainen kieleni=(...Ja mikä lentoemännälle on muuten pituusrajoitus kun olen aikas pitkä 177 cm...
- ja tarjoilijan
virka näyttäs olevan yliarvostettua
- ilmojen halki
ja tarjoilijan kirjoitti:
virka näyttäs olevan yliarvostettua
Tuiki tavallista tarjoilijan hommaa, jota tehdään muualla kuin ravintolassa. Siinä näyttää olevan ko. työn hohto. Hiukan samanlainen tilanne on lentokonesiivoojilla. Luulevat olevansa muita alansa kollegoja parempia, mutta jälleen sama juttu. Duuni tehdään lentokoneissa.
- silver wing
ilmojen halki kirjoitti:
Tuiki tavallista tarjoilijan hommaa, jota tehdään muualla kuin ravintolassa. Siinä näyttää olevan ko. työn hohto. Hiukan samanlainen tilanne on lentokonesiivoojilla. Luulevat olevansa muita alansa kollegoja parempia, mutta jälleen sama juttu. Duuni tehdään lentokoneissa.
ja lauo sitte vasta typeriä kommenttejasi.kyllä lentoemon työ eroaa melko lailla tarjoilijan työstä.
- konkariemo
...alalle vuosia sitten, koska valmistuttuani ensimmäiseen ammattiini (sairaanhoitaja) oli hoitoalalla surkea työtilanne (90-luvun loppu) ja töitä oli tarjolla vain muutamiksi päiviksi tai viikoiksi kerrallaan. Tarvitsin säännöllisempää tuloa ja lentoemännistä oli silloin pulaa. Siksi siis tämä työ. Työ on vastannut silloisia odotuksia, tosin en haaveillutkaan silloin mistään ihmeellisestä ja hienosta elämästä. Mielestäni se on yksi työ muiden joukossa, vaikkakin yleisesti siihen liitetään kaikenlaisia mielikuvia "hienosta elämästä", ulkonäöstä, pitkistä oleskeluista ulkomailla ym.(pitivät paikkaansa ehkä muutama vuosikymmen sitten!).
- ei pahalla
Säälittäväähän se on katsella, kuinka pienessä tilassa sitä ruokaa pitää laitella esille ja koko ajan työnnellä jotain myyntikärryjä. En oikeasti ole koskaan tajunnut (ja olen jo yli nelikymppinen), mikä l-emännän työssä olisi "hohdokasta". Mikä ihme siinä voi olla hohdokasta??? Varmasti 1950-luvulla siinä oli jotain hohtoa, kun eivät ihmiset matkusteleet niin paljon kuin nykyään (eli kaikki matkustavat). Palkka lienee kuitenkin hyvin suuri, kun vertaa koulutuksen lyhyyteen. Ja sitten jotkut sairaanhoitajat opiskelevat useita vuosia (hekin aivan turhaan niin pitkään) ja palkka on aivan onneton. Tämä l-emäntien "ihailu" on kuin jäänne Kekkosen kaudelta, herätkääpä nykyaikaan rakkaat kanssaihmiset.
- raukkaa...
ei pahalla kirjoitti:
Säälittäväähän se on katsella, kuinka pienessä tilassa sitä ruokaa pitää laitella esille ja koko ajan työnnellä jotain myyntikärryjä. En oikeasti ole koskaan tajunnut (ja olen jo yli nelikymppinen), mikä l-emännän työssä olisi "hohdokasta". Mikä ihme siinä voi olla hohdokasta??? Varmasti 1950-luvulla siinä oli jotain hohtoa, kun eivät ihmiset matkusteleet niin paljon kuin nykyään (eli kaikki matkustavat). Palkka lienee kuitenkin hyvin suuri, kun vertaa koulutuksen lyhyyteen. Ja sitten jotkut sairaanhoitajat opiskelevat useita vuosia (hekin aivan turhaan niin pitkään) ja palkka on aivan onneton. Tämä l-emäntien "ihailu" on kuin jäänne Kekkosen kaudelta, herätkääpä nykyaikaan rakkaat kanssaihmiset.
kun noin harmittaa... Minusta on hienoa työssä viihtyvät ja työtään hienona pitävät ihminen. Siinä ihminen on oikella alalla ja saa toteuttaa itseään juuri sellaisena kuin haluaa ja sellaisessa toimessa mikä itseään kiinnostaa. Ja tiedoksi: koulutuksen pituus ei korreloi suoraan palkan suuruutta. Monet käsityöläitset (rakennusmiehet, putkimiehet, taksinkuljettajat) ja vuorotyöläiset (lentohenkilöstö (lentäjillä mm. hiemen yli vuoden koulutus), paperityöläiset) tienaavat paljon paljon enemmän kuin toimiston penkkiä kuluttavat akateemiset ihmiset. Työstä maksetaan myös työn raskauden mukaan.
- lienee
ei pahalla kirjoitti:
Säälittäväähän se on katsella, kuinka pienessä tilassa sitä ruokaa pitää laitella esille ja koko ajan työnnellä jotain myyntikärryjä. En oikeasti ole koskaan tajunnut (ja olen jo yli nelikymppinen), mikä l-emännän työssä olisi "hohdokasta". Mikä ihme siinä voi olla hohdokasta??? Varmasti 1950-luvulla siinä oli jotain hohtoa, kun eivät ihmiset matkusteleet niin paljon kuin nykyään (eli kaikki matkustavat). Palkka lienee kuitenkin hyvin suuri, kun vertaa koulutuksen lyhyyteen. Ja sitten jotkut sairaanhoitajat opiskelevat useita vuosia (hekin aivan turhaan niin pitkään) ja palkka on aivan onneton. Tämä l-emäntien "ihailu" on kuin jäänne Kekkosen kaudelta, herätkääpä nykyaikaan rakkaat kanssaihmiset.
"hyvin suuri". Sorry, mutta et näköjään ajele ihan täysillä valoilla sinäkään. Kirjoituksestasi paistaa kateus, todennäköisesti olet pudonnut aikanaan jo paperikarsintavaiheessa. "Hyvin suuri".
- reissulasse
lienee kirjoitti:
"hyvin suuri". Sorry, mutta et näköjään ajele ihan täysillä valoilla sinäkään. Kirjoituksestasi paistaa kateus, todennäköisesti olet pudonnut aikanaan jo paperikarsintavaiheessa. "Hyvin suuri".
???
- Tuore stuertti
reissulasse kirjoitti:
???
Uuden lentoemännän/stuertin peruspalkka on 1095,28 euroa kuukaudessa. Epämukavan työajan lisät ja päivärahat tietenkin maksetaan kuten muussakin matkustusta sisältävässä työajaltaan epäsäännöllisessä työssä. CA voi olla töissä mihin tahansa vuorokauden aikaan minä vuoden päivänä tahansa (ja Finnairilla melkein missä päin maailmaa tahansa).
Tällä työllä ei kyllä rikastumaan pääse; motiivit alalle löytyvät jostain aivan muualta. - Reissulasse
Tuore stuertti kirjoitti:
Uuden lentoemännän/stuertin peruspalkka on 1095,28 euroa kuukaudessa. Epämukavan työajan lisät ja päivärahat tietenkin maksetaan kuten muussakin matkustusta sisältävässä työajaltaan epäsäännöllisessä työssä. CA voi olla töissä mihin tahansa vuorokauden aikaan minä vuoden päivänä tahansa (ja Finnairilla melkein missä päin maailmaa tahansa).
Tällä työllä ei kyllä rikastumaan pääse; motiivit alalle löytyvät jostain aivan muualta.Onko edes siivoojilla noin huono liksa.Itse matkustan lentämällä aika paljon. Aina jaksan matkustaessa ihmetellä niitä ihmisiä jotka jaksaa kärvistellä koneissa oikeen työkseen jatkuvasti ja kuitenkin olla ystävällisiä kaikille asiakkaille.Valitettavasti kilpailu ilmailualalla vain kiristyy ja se ei tiedä hyvää palkoille ja palveluille.Työnantajani kuten moni muukin kilpailuttaa lentoja jatkuvasti alaspäin.Tällä menolla matkustamme kohta Gargoluokassa.
- on se että
Reissulasse kirjoitti:
Onko edes siivoojilla noin huono liksa.Itse matkustan lentämällä aika paljon. Aina jaksan matkustaessa ihmetellä niitä ihmisiä jotka jaksaa kärvistellä koneissa oikeen työkseen jatkuvasti ja kuitenkin olla ystävällisiä kaikille asiakkaille.Valitettavasti kilpailu ilmailualalla vain kiristyy ja se ei tiedä hyvää palkoille ja palveluille.Työnantajani kuten moni muukin kilpailuttaa lentoja jatkuvasti alaspäin.Tällä menolla matkustamme kohta Gargoluokassa.
lentoemännäksi on tuhansien tyttöjen jonot. Suurin osa ei ole kiinnostunut työehdoista ja -sopimuksista - eikä ilmeisesti palkastakaan. Työnantajalle tämä on ihanteellinen tilanne. Voidaan kouluttaa 2 kk palkatta ja lupaamatta edes töitä ja palkkaa uskalletaan uusissa työehtosopimuksissa vaan hilata alaspäin. Edelleen sama tuhansien tyttöjen jono oven takana. Sääli.
- antaa realistisempi
on se että kirjoitti:
lentoemännäksi on tuhansien tyttöjen jonot. Suurin osa ei ole kiinnostunut työehdoista ja -sopimuksista - eikä ilmeisesti palkastakaan. Työnantajalle tämä on ihanteellinen tilanne. Voidaan kouluttaa 2 kk palkatta ja lupaamatta edes töitä ja palkkaa uskalletaan uusissa työehtosopimuksissa vaan hilata alaspäin. Edelleen sama tuhansien tyttöjen jono oven takana. Sääli.
kuva tästä ammatista, sen tulevaisuudeskuvasta ja varsinkin palkkauksesta. Miten on alan ihmiset, onko esim. halpalentoyhtiöitten rynnistys alkanut vaikuttaa ammattikuvaanne? Niissä ei ainakaan matkustamohlökuntaa ole liiemmältä ja jos yritysten kannattavuudesta ja voitontavoittelusta jotain ymmärrän, niin eikös palkoista aina tingitä?
Ps. työmatkoilta maksettavat päivärahat ovat kulukorvausta ja siksi verotonta. Jos ne olisivat palkan päälle maksettavaa tuloa, niistä perittäisiin vero ja muut maksut. - mutta voisi huonomminkin olla
Tuore stuertti kirjoitti:
Uuden lentoemännän/stuertin peruspalkka on 1095,28 euroa kuukaudessa. Epämukavan työajan lisät ja päivärahat tietenkin maksetaan kuten muussakin matkustusta sisältävässä työajaltaan epäsäännöllisessä työssä. CA voi olla töissä mihin tahansa vuorokauden aikaan minä vuoden päivänä tahansa (ja Finnairilla melkein missä päin maailmaa tahansa).
Tällä työllä ei kyllä rikastumaan pääse; motiivit alalle löytyvät jostain aivan muualta.Tuo pelkän pohjapalkan mainitseminen kuulosti aika köyhältä. Meillähän melkein puolet palkasta tulee erilaisten lisien myötä.
Olen kyllä henkilökohtaisesti oikein tyytyväinen saamaani palkkaan tällä hetkellä. Tuo mainitsemasi pohjapalkka nousee ensimmäisen kerran jo kolmen kuukauden jälkeen ja sen jälkeen vuosittain hieman alle satasella. Niimpä pohjapalkka on viiden vuoden päästä n. 1700e. Olen lentänyt finskillä noin vuoden verran ja tällä hetkellä minulla jää käteen verojen jälkeen noin 2300e kuukaudessa. Näin ollen voisin kuvitella saavani viiden vuoden päästä n.3000e kuukaudessa verojen jälkeen, koska kaikki lisätkin suurenevat pohjapalkan myötä.
Ei tällä rikastu, mutta voisihan sitä köyhempikin olla. - totuus taas
mutta voisi huonomminkin olla kirjoitti:
Tuo pelkän pohjapalkan mainitseminen kuulosti aika köyhältä. Meillähän melkein puolet palkasta tulee erilaisten lisien myötä.
Olen kyllä henkilökohtaisesti oikein tyytyväinen saamaani palkkaan tällä hetkellä. Tuo mainitsemasi pohjapalkka nousee ensimmäisen kerran jo kolmen kuukauden jälkeen ja sen jälkeen vuosittain hieman alle satasella. Niimpä pohjapalkka on viiden vuoden päästä n. 1700e. Olen lentänyt finskillä noin vuoden verran ja tällä hetkellä minulla jää käteen verojen jälkeen noin 2300e kuukaudessa. Näin ollen voisin kuvitella saavani viiden vuoden päästä n.3000e kuukaudessa verojen jälkeen, koska kaikki lisätkin suurenevat pohjapalkan myötä.
Ei tällä rikastu, mutta voisihan sitä köyhempikin olla.Saan työstäni siivoojana 2300e/kk/brutto.Vuorotyö.
- Lentämään
totuus taas kirjoitti:
Saan työstäni siivoojana 2300e/kk/brutto.Vuorotyö.
Täällä ilmeisesti puhutaan käteen jäävästä osuudesta joka on noin pari tonnia.
Peruspalkka on siis pieni mutta erillaisten lisien ansiosta se nousee. Tosin eläkettä ei sitten taa kerry paljoa. - Utelias ihmettelee
mutta voisi huonomminkin olla kirjoitti:
Tuo pelkän pohjapalkan mainitseminen kuulosti aika köyhältä. Meillähän melkein puolet palkasta tulee erilaisten lisien myötä.
Olen kyllä henkilökohtaisesti oikein tyytyväinen saamaani palkkaan tällä hetkellä. Tuo mainitsemasi pohjapalkka nousee ensimmäisen kerran jo kolmen kuukauden jälkeen ja sen jälkeen vuosittain hieman alle satasella. Niimpä pohjapalkka on viiden vuoden päästä n. 1700e. Olen lentänyt finskillä noin vuoden verran ja tällä hetkellä minulla jää käteen verojen jälkeen noin 2300e kuukaudessa. Näin ollen voisin kuvitella saavani viiden vuoden päästä n.3000e kuukaudessa verojen jälkeen, koska kaikki lisätkin suurenevat pohjapalkan myötä.
Ei tällä rikastu, mutta voisihan sitä köyhempikin olla.Aika paljon jää rahaa käteen. Huimat pitää lisät olla,jotta 1700 EUR peruspalkalla saa 2300 EUR käteen. Suomen verotusta ajatellen. Paljonko palkastasi on päivärahoja, nehän ovat verotonta tuloa ja tavallaan "vääristävät" käteen jäävää osuutta.
- pipa1969
Lentämään kirjoitti:
Täällä ilmeisesti puhutaan käteen jäävästä osuudesta joka on noin pari tonnia.
Peruspalkka on siis pieni mutta erillaisten lisien ansiosta se nousee. Tosin eläkettä ei sitten taa kerry paljoa.Kyllä lisätkin kerryttävät eläkettä. Lisiä ovat esim. yötyökorvaus. Päivärahat eivät kerrytä eläkettä.
- Lentämään
pipa1969 kirjoitti:
Kyllä lisätkin kerryttävät eläkettä. Lisiä ovat esim. yötyökorvaus. Päivärahat eivät kerrytä eläkettä.
paljonko nämä yötyölisät ovat?
Mitä muita lisiä on? :) - CA73
Lentämään kirjoitti:
paljonko nämä yötyölisät ovat?
Mitä muita lisiä on? :)on ollut 4 o/oo (promillea siis 0,4 %) peruskuukausipalkasta/yötyötunti (klo 23-06). Lisäksi maksetaan sunnuntailisää/pyhätyölisää, joka on 2x laskennallinen perustuntipalkka/työtunti. Lisäksi maksetaan yli 8tuntia ylittävältä työpäivältä korotettua tuntipalkkaa 8tuntia ylittävien työtuntien osalta (tietyt suurenevat kertoimet riippuen ylittävien tuntien määrästä, pienin kerroin 0,5). Näiden lisäksi maksetaan ns. lisätyötuntikorvausta ns. takuutuntien määrän (95h/kk) ylittäviltä tunneilta/kuukausi -korvaus määräytyy promilleina peruspalkasta lisätyötuntia kohden. Näiden lisäksi on mahdollista ansaita myyntiprovisiota koneen taxfree-myynnistä. Nämä siis Finnairin lisiä. Osa tiedoista voi olla hieman vanhoja, mutta periaatteet ovat kuitenkin nämä. Kaiken kaikkiaan palkkajärjestelmä on hyvin monimutkainen!!! Ilta- ja lauantailisiä ei ole. Alimman palkkaluokan peruspalkka on n.1200e/kk.
Periaatteessa siis tekemällä pitkää päivää, paljon pyhiä sekä yötyötä ja keräämällä runsaasti lisätyötunteja kuukaudessa voi vaikuttaa merkittävästi tuloihinsa. Jos taas lentää pääsääntöisesti arkisin aamulentoja "illaksi kotiin" -tyyliin, ei lisiä kerry kovinkaan paljon ja palkkaero aiemmin mainittuun "tyyppiin" voi olla useampia satoja euroja kuukaudessa. - leto_emo_26
Tuore stuertti kirjoitti:
Uuden lentoemännän/stuertin peruspalkka on 1095,28 euroa kuukaudessa. Epämukavan työajan lisät ja päivärahat tietenkin maksetaan kuten muussakin matkustusta sisältävässä työajaltaan epäsäännöllisessä työssä. CA voi olla töissä mihin tahansa vuorokauden aikaan minä vuoden päivänä tahansa (ja Finnairilla melkein missä päin maailmaa tahansa).
Tällä työllä ei kyllä rikastumaan pääse; motiivit alalle löytyvät jostain aivan muualta.lentoemännän palkasta noin 40 -60% koostuu lisistä. niinpä on laskettu lentoemäntien keskituloksi noin 3000 e /kk...!!!
- xxxxx
moni lentoemo uskaltaa sanoa päässeensä "kymppitonnin kerhoon"? Ihan vaan uteliaisuudestani kysyn.
- Zig-Zag
Voin vakuuttaa yli 10v työkokemuksella että yksi viimeisiä asioita mikä koneessa ollessa tulee mieleen (etenkään työaikana - nykyisin ei enää oikeastaan koneessa muulloin tule oltuakaan) on "yhtyminen". Eiköhän tuo ole enemmänkin pojujen fantasioita. Ja ennenkuin ensimmäinen koiranleuka heittää mitään takaisin: Olen hetero, sorry..:)
- Hetero myös ;)
Zig-Zag kirjoitti:
Voin vakuuttaa yli 10v työkokemuksella että yksi viimeisiä asioita mikä koneessa ollessa tulee mieleen (etenkään työaikana - nykyisin ei enää oikeastaan koneessa muulloin tule oltuakaan) on "yhtyminen". Eiköhän tuo ole enemmänkin pojujen fantasioita. Ja ennenkuin ensimmäinen koiranleuka heittää mitään takaisin: Olen hetero, sorry..:)
Tämä onkin jännä asia ja jaksaa askarruttaa ihmisten mieltä. Siinä wc:ssä, joka koneessa on, ei tee mieli tehdä yhtään mitään muuta kuin sitä mihin se on tarkoitettukin. Työssä joudumme kuitenkin niitä siistimään ja papereita lisäämään ja seksi on ehkä viimeisimpiä asioita mitä tulee mieleen siinä vaiheessa.
- alalla olen
Aloitin emon työt parikymmentä vuotta sitten ja hienoa on ollut. Rakastan työtäni ja miksikö. No ehkäpä parhaat puolet siinä ovat ne, että pääsen matkustamaan maihin, joita en muuten tulisi nähneeksi.
Hyviä puolia ovat myös se fakta, että rakastan ihmisten kanssa olemisesta ja pidän siitä, että näen ja koen muiden kulttuurien kohtaamista. Haastavaahan se on. Toisaalta nautin myös saada palvella ns. taviskansalaisia lomalennoilla. He ovatkin melkeinpä se suola tässä jutussa, sillä minulla on luontainen halu saada muut hyvälle tuulelle ja olen todellakin kiinnostunut eri kielistä ja kulttuureista. Kieliä opiskelenkin sitten omaan lukuuni ja omalla ajallani. Mutta kun on se kiinnostuneisuus.- cabin crew member
paras perustelu työhön, mitä olen kuullut. itse tulen todella hyvälle päälle, kun saan jonkun hymyilemään, ja tässä työssähän se onnistuu varsin usein. se on tavallaan matkustajien kanssa vuorovaikuttamista. juuri niistä taviksista pidän eniten; tulee kotoisa olo vaikka olisi tuhansien kilometrien päässä kotoa. matkakohteessa taas on yllättävän runsaasti aikaa; juuri sopivat esim. 4 pv Thaimaassa yms. ehtii katsastaa halvat ostokset ja saada vähän väriä pintaankin.
lentoemännän hymy voi vaikuttaa epäaidolta, mutta kun vain hymyilee leveästi vaikka olisi kuinka väsynyt, saa sen hymyn sen matkustajan huulille, niin itselläkin on parempi mieli.
mielestäni 'tarjoilijan' homma ei ole yhtään alentavaa. ihan samanlaista se toimistotyöntekijän homma on, tässä ammatissa vain ei pääse jämähtämään paikoilleen. hotellihuoneet finskin henkilöstölle eivät ole pahimmasta päästä; 5 tähden hotelleihinkin olen päässyt kaukolennoilla.
'ylityössä' oleminenkaan ei tunnu niin uuvuttavalta, kun siitä saa lisiä.
todellakin suosittelen ammattia siitä oikeasti kiinnostuneille. tyhjäpäät hakekoot muualle; ei ole mitään ilahduttavampaa kuin down-to-earth työkaveri. ;) - Flight Attendant
cabin crew member kirjoitti:
paras perustelu työhön, mitä olen kuullut. itse tulen todella hyvälle päälle, kun saan jonkun hymyilemään, ja tässä työssähän se onnistuu varsin usein. se on tavallaan matkustajien kanssa vuorovaikuttamista. juuri niistä taviksista pidän eniten; tulee kotoisa olo vaikka olisi tuhansien kilometrien päässä kotoa. matkakohteessa taas on yllättävän runsaasti aikaa; juuri sopivat esim. 4 pv Thaimaassa yms. ehtii katsastaa halvat ostokset ja saada vähän väriä pintaankin.
lentoemännän hymy voi vaikuttaa epäaidolta, mutta kun vain hymyilee leveästi vaikka olisi kuinka väsynyt, saa sen hymyn sen matkustajan huulille, niin itselläkin on parempi mieli.
mielestäni 'tarjoilijan' homma ei ole yhtään alentavaa. ihan samanlaista se toimistotyöntekijän homma on, tässä ammatissa vain ei pääse jämähtämään paikoilleen. hotellihuoneet finskin henkilöstölle eivät ole pahimmasta päästä; 5 tähden hotelleihinkin olen päässyt kaukolennoilla.
'ylityössä' oleminenkaan ei tunnu niin uuvuttavalta, kun siitä saa lisiä.
todellakin suosittelen ammattia siitä oikeasti kiinnostuneille. tyhjäpäät hakekoot muualle; ei ole mitään ilahduttavampaa kuin down-to-earth työkaveri. ;)Lopetin aikoinani yliopisto-opiskelut Suomessa, kun tuli tilaisuus lähteä erääseen Lähi-idän valtioon lentoemoksi. Olen katunut ainoastaan sitä, etten hoksannut jo aiemmin lähteä alalle :)
Itse lentoemännän ammatissa viehätti mahdollisuus käyttää kielipäätäni, haastava asiakaspalvelu ja tietenkin luontaisetuna tuleva matkustelu. Syy, miksi lähdin töihin arabiyhtiölle, oli houkutteleva veroton palkka, hyvät työsuhde-edut (asunto, ilmainen kuljetus, lentoliput) ja kansainvälinen työympäristö (työkavereita jopa 80 eri maasta).
En todellakaan pidä ammattiani säälittävänä, sillä ammattini vaatii erittäin korkean tason englannin kielessä, kulttuurituntemusta ja hyvän yleissivistyksen. Lisäksi puhun suomen ja ruotsin lisäksi sujuvasti saksaa ja ranskaa, italian ja espanjan hallitsen kohtuullisesti. Enpä usko että siivoja tai tarjoilija (arvostan silti molempia ammatteja, ja en pidä heitäkään säälittävinä niinkuin joku täällä) joutuu pitämään monipuolista kielitaitoansa yllä, tai opettelemaan kulttuurienvälistä viestintää, vaan heillä osaaminen liittyy eri asioihin. Lisäksi monet matkustajat eivät tiedä, että ennen jokaista lentoa me lentoemännät ja stuertit osallistumme briiffiin, jossa kertaamme läpi ko. lentokonetyypin turvaohjeet, pelastusvälineiden sijainnit, matkustajamäärät kussakin luokassa ym., joten käytämme aikamme ennen lentoa myös muuhun kuin puunaamiseen.
Työn glamourista sen verran, että lentoyhtiö jossa työskentelen panostaa hyvään palveluun, viihtymiseen, uusiin koneisiin ja nykyaikaiseen tekniikkaan, joten työympäristöni on viihtyisä. Mielestäni myös univormumme, hiustyylimme ja meikimme ovat tyylikkäitä, ja olo on ihan erilainen kuin tuulipuvussa ;)
Toki aloitin työt turistiluokassa, jossa työ on aika pitkälti kärryjen työntämistä ja "beef or chicken?" -kysymyksen esittämistä, mutta pidin siitä silti. Yhtiöni turistiluokassa myös juomat kuuluvat hintaan, joten jo sielä työskennellessä sai hieman opetella viinitietoutta.
Nykyään työskentelen ykkösluokassa. En tiedä onko kukaan teistä koskaan lentänyt yhtiöni ykkösluokassa, mutta voin sanoa, että se on uskomattoman hieno. Ykkösluokka on todella tilava (hyvä mahdollisuus liikkua), asiakkailla on omat "sviitit" (joissa täydellinen sänky ja 23" tv uskomattomalla viihdekeskuksella) , ja luokasta löytyy oma lounge jossa on baari. Vessoissa on marmoripinnat, suihkut ja ikkunat - näissä voisi jopa liittyä kymppikerhoon. Ykkösluokassa on oma ruoka- ja viiniasiantuntija, joka auttaa matkustajia valitsemaan suosikkinsa menusta, joka on parempi kuin useissa ravintoloissa. Ja täällä emme käytä kärryä, vaan viemme asiakkaalle ruuat ja juomat henkilökohtaisesti. Ykkösluokan asiakkaat saavat myös oman "amenity packin", joka siis sisältää toilettitarvikkeita (tuotteet suunnittelijoilta kuten Bvlgari, Salvatore Ferragamo jne.) sekä kunnon pyjaman. Työskennellessäni turistiluokassa, minua juoksutettiin enemmän kuin työssäni ykkösluokassa (sama juttu businessluokassa). Asiakkaat (joita kutsumme nimellä, esimerkiksi "Mister Smith") ovat rentoja ja mukavia, ja useiden kanssa tulee jutusteltua myös muustakin kuin koneen tarjoilusta, siksi pidän tärkeänä myös sitä, että tiedän kulttuureista ja pidän yleissivistykseni tason korkealla.
Kehaisin nyt ykkösluokkaamme sen verran, että ymmärtäisitte miksi pidän työstäni :)
Työpäiviä minulla tulee kuukaudessa keskimäärin noin 20. Pidän erityisesti siitä, että baseni sijaitessa "kaukana" Euroopasta, joten lentomme esimerkiksi Milanoon ovat neljän päivän layovereita, kun taas Finnairilla ne olisivat "illaksi kotiin" -tyylisiä yhden päivän keikkoja. Hotellit, mihin yhtiö meidät majoittaa, ovat vähintään neljän tähden ja kyllä, hotellin huonepalvelua, pesulapalveluita yms. saa käyttää yhtiön piikkiin ;) Kuukausipalkkani huitelee jossain 2500-2800 euron kieppeillä, vähän riippuu siitä, miten monta long-haul -lentoa kuukaudessa kertyy (niistä maksetaan enemmän). Olen tyytyväinen palkkaani, sillä siitä ei tarvitse maksaa veroja, vuokraa, sähkö- tai vesilaskua, nettiä, kyytiä kentälle tms., eli saan tuhlata sen itseeni.
Mikäli olisin valmistunut yliopistosta, ansioni olisivat Suomessa ehkäpä noin 4000 euron luokkaa. Siitä pois verot, vuokra/asuntolainan lyhennykset, elämiseen liittyvät kustannukset ja harrastuksiin (matkustelu) uppoavat rahat niin huomaan, että on kannattavampaa olla töissä täällä, etenkin kun vielä satun vihaamaan talvea ja lunta jota ei täällä onneksi näy :) Vaikka kotikaupunkiani nimitetään maailman rikkaimmaksi kaupungiksi, on täällä silti Suomeen verrttuna edullisempaa esimerkiksi syödä ravintoloissa ja shoppailla merkkiliikkeissä. - -justiina-
Flight Attendant kirjoitti:
Lopetin aikoinani yliopisto-opiskelut Suomessa, kun tuli tilaisuus lähteä erääseen Lähi-idän valtioon lentoemoksi. Olen katunut ainoastaan sitä, etten hoksannut jo aiemmin lähteä alalle :)
Itse lentoemännän ammatissa viehätti mahdollisuus käyttää kielipäätäni, haastava asiakaspalvelu ja tietenkin luontaisetuna tuleva matkustelu. Syy, miksi lähdin töihin arabiyhtiölle, oli houkutteleva veroton palkka, hyvät työsuhde-edut (asunto, ilmainen kuljetus, lentoliput) ja kansainvälinen työympäristö (työkavereita jopa 80 eri maasta).
En todellakaan pidä ammattiani säälittävänä, sillä ammattini vaatii erittäin korkean tason englannin kielessä, kulttuurituntemusta ja hyvän yleissivistyksen. Lisäksi puhun suomen ja ruotsin lisäksi sujuvasti saksaa ja ranskaa, italian ja espanjan hallitsen kohtuullisesti. Enpä usko että siivoja tai tarjoilija (arvostan silti molempia ammatteja, ja en pidä heitäkään säälittävinä niinkuin joku täällä) joutuu pitämään monipuolista kielitaitoansa yllä, tai opettelemaan kulttuurienvälistä viestintää, vaan heillä osaaminen liittyy eri asioihin. Lisäksi monet matkustajat eivät tiedä, että ennen jokaista lentoa me lentoemännät ja stuertit osallistumme briiffiin, jossa kertaamme läpi ko. lentokonetyypin turvaohjeet, pelastusvälineiden sijainnit, matkustajamäärät kussakin luokassa ym., joten käytämme aikamme ennen lentoa myös muuhun kuin puunaamiseen.
Työn glamourista sen verran, että lentoyhtiö jossa työskentelen panostaa hyvään palveluun, viihtymiseen, uusiin koneisiin ja nykyaikaiseen tekniikkaan, joten työympäristöni on viihtyisä. Mielestäni myös univormumme, hiustyylimme ja meikimme ovat tyylikkäitä, ja olo on ihan erilainen kuin tuulipuvussa ;)
Toki aloitin työt turistiluokassa, jossa työ on aika pitkälti kärryjen työntämistä ja "beef or chicken?" -kysymyksen esittämistä, mutta pidin siitä silti. Yhtiöni turistiluokassa myös juomat kuuluvat hintaan, joten jo sielä työskennellessä sai hieman opetella viinitietoutta.
Nykyään työskentelen ykkösluokassa. En tiedä onko kukaan teistä koskaan lentänyt yhtiöni ykkösluokassa, mutta voin sanoa, että se on uskomattoman hieno. Ykkösluokka on todella tilava (hyvä mahdollisuus liikkua), asiakkailla on omat "sviitit" (joissa täydellinen sänky ja 23" tv uskomattomalla viihdekeskuksella) , ja luokasta löytyy oma lounge jossa on baari. Vessoissa on marmoripinnat, suihkut ja ikkunat - näissä voisi jopa liittyä kymppikerhoon. Ykkösluokassa on oma ruoka- ja viiniasiantuntija, joka auttaa matkustajia valitsemaan suosikkinsa menusta, joka on parempi kuin useissa ravintoloissa. Ja täällä emme käytä kärryä, vaan viemme asiakkaalle ruuat ja juomat henkilökohtaisesti. Ykkösluokan asiakkaat saavat myös oman "amenity packin", joka siis sisältää toilettitarvikkeita (tuotteet suunnittelijoilta kuten Bvlgari, Salvatore Ferragamo jne.) sekä kunnon pyjaman. Työskennellessäni turistiluokassa, minua juoksutettiin enemmän kuin työssäni ykkösluokassa (sama juttu businessluokassa). Asiakkaat (joita kutsumme nimellä, esimerkiksi "Mister Smith") ovat rentoja ja mukavia, ja useiden kanssa tulee jutusteltua myös muustakin kuin koneen tarjoilusta, siksi pidän tärkeänä myös sitä, että tiedän kulttuureista ja pidän yleissivistykseni tason korkealla.
Kehaisin nyt ykkösluokkaamme sen verran, että ymmärtäisitte miksi pidän työstäni :)
Työpäiviä minulla tulee kuukaudessa keskimäärin noin 20. Pidän erityisesti siitä, että baseni sijaitessa "kaukana" Euroopasta, joten lentomme esimerkiksi Milanoon ovat neljän päivän layovereita, kun taas Finnairilla ne olisivat "illaksi kotiin" -tyylisiä yhden päivän keikkoja. Hotellit, mihin yhtiö meidät majoittaa, ovat vähintään neljän tähden ja kyllä, hotellin huonepalvelua, pesulapalveluita yms. saa käyttää yhtiön piikkiin ;) Kuukausipalkkani huitelee jossain 2500-2800 euron kieppeillä, vähän riippuu siitä, miten monta long-haul -lentoa kuukaudessa kertyy (niistä maksetaan enemmän). Olen tyytyväinen palkkaani, sillä siitä ei tarvitse maksaa veroja, vuokraa, sähkö- tai vesilaskua, nettiä, kyytiä kentälle tms., eli saan tuhlata sen itseeni.
Mikäli olisin valmistunut yliopistosta, ansioni olisivat Suomessa ehkäpä noin 4000 euron luokkaa. Siitä pois verot, vuokra/asuntolainan lyhennykset, elämiseen liittyvät kustannukset ja harrastuksiin (matkustelu) uppoavat rahat niin huomaan, että on kannattavampaa olla töissä täällä, etenkin kun vielä satun vihaamaan talvea ja lunta jota ei täällä onneksi näy :) Vaikka kotikaupunkiani nimitetään maailman rikkaimmaksi kaupungiksi, on täällä silti Suomeen verrttuna edullisempaa esimerkiksi syödä ravintoloissa ja shoppailla merkkiliikkeissä.Olen mollin sivuilla huomannut jo muutaman kerran ilmoituksen jossa haetaan lento emäntiä saudi arabiaan.
En ole kuitenkaan uskaltanut hakea koska maa jossa joutuisin asumaan olisi arabimaa.
Miten kestät helteet ja hiekkamyrskyt, skorpionit ja isot hämähäkit siellä?
Entä miten saat vapaa aikasi kulumaan, suomessa kun olen tottunut likkumaan yksin lenkkipoluilla ja ymmärtääkseni siellä naiset eivät liikuskele missään yksin, pidän myös tanssimisesta mutta millainen on arabimaan yöelämä??? - F/A
-justiina- kirjoitti:
Olen mollin sivuilla huomannut jo muutaman kerran ilmoituksen jossa haetaan lento emäntiä saudi arabiaan.
En ole kuitenkaan uskaltanut hakea koska maa jossa joutuisin asumaan olisi arabimaa.
Miten kestät helteet ja hiekkamyrskyt, skorpionit ja isot hämähäkit siellä?
Entä miten saat vapaa aikasi kulumaan, suomessa kun olen tottunut likkumaan yksin lenkkipoluilla ja ymmärtääkseni siellä naiset eivät liikuskele missään yksin, pidän myös tanssimisesta mutta millainen on arabimaan yöelämä???Itse en ole koskaan Saudi-Arabiassa asunut, ainoastaan käynyt Riadissa ja Jeddassa ja kuullut kokemuksia kollegoiltani.
Suosittelen harkitsemaan muita Lähi-Idän maita, sillä Saudi-Arabia ei kuulemani mukaan ole miellyttävä asuinpaikka länsimaalaiselle. Saudi-Arabiassa esimerkiksi terrori-iskut länsimaalaisia kohtaan ovat todennäköisempiä kuin muissa Lähi-Idän maissa, naisten oikeudet todella heikot (ei esimerkiksi saa ajaa autoa, abayan käyttö, ei saa liikkua miesten seurassa) sekä käyttäytyminen todella vahvasti valvottua, Saudi-Arabian uskonnollinen poliisi "Mutawwa" valvoo ihmisten siveellistä käyttäytymistä - myös ei-muslimien. Tanssiminen, julkiset hellyydenosoitukset, homoseksuaalinen käytös, alkoholin vaikutuksen alaisena esiintyminen yms. katsotaan rikokseksi, josta rangaistus voi olla jopa kuolemantuomio.
Toki muutkin L-I:n maat noudattavat Sharia-lakia, mutta esim. Etihadin, Emiratesin, Kuwait Airwaysin ja Qatar Airwaysin baseissa on sen verran länsimaalaisia ja aasialaisia siirtolaisia, että suhtautuminen länsimaalaisiin ei ole yhtä voimakasta. Toki maassa maan tavalla, eli maan tapoja täytyy kunnioittaa ja käyttäytyä/pukeutua julkisilla paikoilla konservatiivisesti.
Itse kestän hellekauden (n. toukokuusta syyskuuhun) sillä, että kaikki virastot, ostoskeskukset, kaupat, ravintolat yms. on todella hyvin ilmastoituja. Hiekkamyrskyjä sattuu joskus kaupunkiin asti, jolloin kannattaa pysytellä sisällä. Eivät kuitenkaan ole vaarallisia :) Isoja hämähäkkejä ja skorpioneja olen nähnyt vain eläintarhassa, niitä ei juurikaan kaupungilla liikuskele. Eri juttu jos asuisi beduiini-teltassa kerrostalon sijaan.
Aika kuluu lepäillessä, shoppaillessa, ravintoiloissa, rannalla, liikkuessa, matkustellessa. Hyviä, ilmastoituja kuntosaleja löytyy ja lenkkipolulle uskaltaa täällä mieluummin kuin Suomessa, rikollisuusluvut ovat Lähi-Idän maissa alhaisia. Tanssimaankin pääsee; yökerhoja ja baareja löytyy useimmiten suurten kansainvälisten hotellien yhteydessä, ja ne tarjoilevat alkoholia normaalisti länsimaalaisille.
Kannattaa ottaa kohdemaastasi etukäteen mahdollisimman paljon selvää, jotta sopeutuminen on helpompaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle myös maailmalla! :) - -justiina-
F/A kirjoitti:
Itse en ole koskaan Saudi-Arabiassa asunut, ainoastaan käynyt Riadissa ja Jeddassa ja kuullut kokemuksia kollegoiltani.
Suosittelen harkitsemaan muita Lähi-Idän maita, sillä Saudi-Arabia ei kuulemani mukaan ole miellyttävä asuinpaikka länsimaalaiselle. Saudi-Arabiassa esimerkiksi terrori-iskut länsimaalaisia kohtaan ovat todennäköisempiä kuin muissa Lähi-Idän maissa, naisten oikeudet todella heikot (ei esimerkiksi saa ajaa autoa, abayan käyttö, ei saa liikkua miesten seurassa) sekä käyttäytyminen todella vahvasti valvottua, Saudi-Arabian uskonnollinen poliisi "Mutawwa" valvoo ihmisten siveellistä käyttäytymistä - myös ei-muslimien. Tanssiminen, julkiset hellyydenosoitukset, homoseksuaalinen käytös, alkoholin vaikutuksen alaisena esiintyminen yms. katsotaan rikokseksi, josta rangaistus voi olla jopa kuolemantuomio.
Toki muutkin L-I:n maat noudattavat Sharia-lakia, mutta esim. Etihadin, Emiratesin, Kuwait Airwaysin ja Qatar Airwaysin baseissa on sen verran länsimaalaisia ja aasialaisia siirtolaisia, että suhtautuminen länsimaalaisiin ei ole yhtä voimakasta. Toki maassa maan tavalla, eli maan tapoja täytyy kunnioittaa ja käyttäytyä/pukeutua julkisilla paikoilla konservatiivisesti.
Itse kestän hellekauden (n. toukokuusta syyskuuhun) sillä, että kaikki virastot, ostoskeskukset, kaupat, ravintolat yms. on todella hyvin ilmastoituja. Hiekkamyrskyjä sattuu joskus kaupunkiin asti, jolloin kannattaa pysytellä sisällä. Eivät kuitenkaan ole vaarallisia :) Isoja hämähäkkejä ja skorpioneja olen nähnyt vain eläintarhassa, niitä ei juurikaan kaupungilla liikuskele. Eri juttu jos asuisi beduiini-teltassa kerrostalon sijaan.
Aika kuluu lepäillessä, shoppaillessa, ravintoiloissa, rannalla, liikkuessa, matkustellessa. Hyviä, ilmastoituja kuntosaleja löytyy ja lenkkipolulle uskaltaa täällä mieluummin kuin Suomessa, rikollisuusluvut ovat Lähi-Idän maissa alhaisia. Tanssimaankin pääsee; yökerhoja ja baareja löytyy useimmiten suurten kansainvälisten hotellien yhteydessä, ja ne tarjoilevat alkoholia normaalisti länsimaalaisille.
Kannattaa ottaa kohdemaastasi etukäteen mahdollisimman paljon selvää, jotta sopeutuminen on helpompaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle myös maailmalla! :)vastauksestasi.
Olet ylirohkea kun olet lähtenyt täysin eri ympäristöön.
Ei minulle arabiaissa asuminen sinällään olisi hankalaa koska olen saanut vanhanaikaisen ja hieman uskonnolllisen kasvatuksen ja käyttäytymiseni on sen mukaista...
Onhan se aivan eri kuttuuri ja sääkin ja minä olen matkustellut vain euroopassa.
Muistaakseni nuo ilmoitukset mollin sivuilla olivat saudi arabiaan mutta en mene vannomaan muistanko oikein...jokin arabimaa se oli...
Tsemppiä sinulle kuitenkin siellä :)
- ja lentää ilmaseks
keikutella itteään
- Heippa!
Haluaisin tietää, onko totta että Lentoemännäksi pääsee kun on 2- asteen tutkinnon käynyt, 160cm pitkä hoikka nainen, ikää 22 vuotta ja osaa sujuvasti kieliä? esim; finnairin oman 6-8 viikon opinnon käynyt?
Toki luonnekkin sitten hakemisessakin ratkaisee. :)
Mutta, eiko sinne oikeasti tarvitse mitään muuta kuin mielenkiintoa alalle ? Onko Lukiosta apua ollenkaan? Jos osaa ylinmääräisiä kieliä, niin tarvitseeko niitä edes? Pääseko sinne kumminkin?
Tästähän se jo ymmärtää, että Lentoemännistä ei ole tarvetta, kun sinne pääse noin helposti!
Ne joilla olisi oikeasti mielenkiintoa ja intoa alalle ja olisi opiskellut paljon kieliä, niin ei pääsisikään töihin, koska ei tarvita henkilövoimaa enempää!
Mun mielestä Finnairillekkin voitaisiin pistää tiukemmat ehdot päästä töihin Lentoemännäksi.
Vaikka itse olenkin 15 vuotias ja haluaisin lentoemännäksi "isona", niin vähän petyin Finnairin " Odotamme sinulta " Osiosta, heidän ehtojaan päästä alalle ! :) - kybäkerho
Heippa! kirjoitti:
Haluaisin tietää, onko totta että Lentoemännäksi pääsee kun on 2- asteen tutkinnon käynyt, 160cm pitkä hoikka nainen, ikää 22 vuotta ja osaa sujuvasti kieliä? esim; finnairin oman 6-8 viikon opinnon käynyt?
Toki luonnekkin sitten hakemisessakin ratkaisee. :)
Mutta, eiko sinne oikeasti tarvitse mitään muuta kuin mielenkiintoa alalle ? Onko Lukiosta apua ollenkaan? Jos osaa ylinmääräisiä kieliä, niin tarvitseeko niitä edes? Pääseko sinne kumminkin?
Tästähän se jo ymmärtää, että Lentoemännistä ei ole tarvetta, kun sinne pääse noin helposti!
Ne joilla olisi oikeasti mielenkiintoa ja intoa alalle ja olisi opiskellut paljon kieliä, niin ei pääsisikään töihin, koska ei tarvita henkilövoimaa enempää!
Mun mielestä Finnairillekkin voitaisiin pistää tiukemmat ehdot päästä töihin Lentoemännäksi.
Vaikka itse olenkin 15 vuotias ja haluaisin lentoemännäksi "isona", niin vähän petyin Finnairin " Odotamme sinulta " Osiosta, heidän ehtojaan päästä alalle ! :)Kotimaisella ei enää tarvitse osata edes ruåttia, taitaa olla glamourin hohto hiipumassa ja vähitellen vaikeuksia saada fiksua väkeä keikkumaan käytävälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802005
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591717Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461686- 1231463
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1561228Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501102Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen581000- 69892
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26887- 15879