Olen juuri siarastanut tod. näk. kehkoputkentulehduksen (tai keuhkoklamydia). JOnkin verran vielä yskittää ja aamulla tulee hieman kellertävää limaa. Muuten olo tuntuu kuitenkin olevan aika lailla terve.
Olen tehnut PEF-mittarilla puhallustestejä vajaan parin viikon ajan, aamulla tulokset n. 330-340 l/min ja päivällä/illalla n. 360-370 l/min. Kerran pitkän suihkun jälkeen puhalsin 390 l/min. Astmalääkkeen olen ottanut melkein joka aamu ja ilta. Astmalääke, ventoline diskus, ei vaikuta tuloksiin, joten astmaa ei kai ole. Arvot ovat käsittääkseni aika huonot, jotka eivät ole edelleenkään suurentuneet vaikka olenkin jotakuin terve. Elin siinä toivossa, että kun olen terve, arvot suurentuisivat, mutta näyttää siltä, että näin ei ole.
Olen kokeillut erilaisia puhallustekniikoita ja-asentoja, mutta tuosta ei arvot parane.
Suvussa on kyllä astmaa ja allergioita. Lapsesta asti olen kärsinyt yskästä, kun olen harrastanut liikuntaa talvella ulkona.
Olen yrittänyt hakea netistä tietoa ja aina päädyn keuhkoahtaumatautiin. Voiko tälläiset arvot tarkoittaa jotain muuta?
En tupakoi, en ole koskaan tupakoinut. Liikuntaa olen harrastanut aktiivisesti pienestä asti n. 26-vuotiaaksi asti, jonka jälkeen kunnon liikkuminen (siis kunnolla hiki pintaan muutaman kerran viikossa) väheni, raskaaksi tulon jälkeen liikunta jäi. Nyt siis n. 2,5 vuoteen en ole harrastanut mitään erityistä liikuntaa. Olen pistänyt hengästymiset lähinnä huonnon kunnon piikkiin, mutta ymmärtääkseni liittyy erityisesti keuhkoahtaumatautiin. Hengitys ei vingu, mutta muuten hengitys ei tunnu olevan "kevyttä".
Toki näitä tullaan tutkimaan tarkemmin, mutta kestää ennenkuin saadaan kaikki selville.
Nyt sitten masentaa! Auttakaa!!!
Keuhkoahtaumaako???
55
8041
Vastaukset
- tarvitaan
Kysymyksiisi pystyy vastaamaan parhaiten lääkäri. Keuhkoahtaumatauti todetaan kliinisin mittauksin,joten se on ainakin selvä tutkimuksen tulos.
Voivathan puhaltamasi tulokset viitata myös pieniin keuhkoihin, hallitsemattomaan puhallus-/hengitystekniikkaan tai muuhun yksilölliseen ominaisuuteen.- yleensä
ainakin meilläpäin keuhkotukimukset(siis astma- ja KAT-tutkimukset ehdään silloin kun infektiosta on jo esim 2-3vk aikaa, ei sis infektion aikana.
- Sinun keuhkovaivasi
selviävät aivan varmasti! Minulla todettiin 1995 keuhkoastma - joka sitten "muutti muotoaan" ja on nyt "määrittelemätön astma". Keuhkot rohisee, hengäastyttää, jne.
Älä pelästy! Meille keuhkovammaisille on ominaista erilaiset oireet - eivät ne välttämättä ole niin pahoja, kuin luulemme. Hengittele nenän kautta pitkään - ja suun kautta ulos. Raitista ilmaa.Yritä raittiilla ilmalla "puhdistaa keuhkosi"! Monasti omat konstit ovat parempia, kuin lääkäreiden määräämät lääkkeet! Tottakai astmaatikon kuuluu käyttää astmalääkkeitä - tarkoitan nyt vähän muuta...Tsemppiä ja omaa älyä! - Keukooja
Kyllä apu löytyy, kun on tutkittu ja selvitetty. Pitää selvittää kyllä syy, pidä huoli että niin tehdään.
- lääk. kandi
Nuori tupakoimaton ei keuhkoahtaumatautiin sairastu.
- homeahdistus1
lääk. kandi kirjoitti:
Nuori tupakoimaton ei keuhkoahtaumatautiin sairastu.
muillakin kuin tupakoivilla. Esimerkiksi homeista sairastuneilla.
En kyllä halua väittää, että alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa olisi kyse keuhkoahtaumasta, todennäköisesti ei ole.
- Nainen 33v
Hometalossa olen kyllä lapsena asunut monta vuotta, n. reilu 10 vuotta, nykyisessä asunnossa ei pitäisi olla hometta. Hyvin mahdollista, että homeet ovat vaikuttaneet terveyteeni.
Muistaakseni vuonna 2001 olen käynyt puhallustesteissä työterveydessä (saattoi olla spirometria), kuului työhöntulotarkastukseen. Työhöni kuului silloin ja edelleenkin asunnontarkastuksia, suurin osa ajasta kuitenkin toimistotyötä. Silloin puhallustulokset olivat ok. En muista mitä olivat, enkä ole vieläkään muistanut kysyä.
Pientä lämpöilyä edelleen, nyt on myös kainalon imusolmukkeet hieman kipeät, ovat itse asiassa ainan silloin tällöin hieman kipeät, vaikka ei flunssaa olekaan (liittyisikö allergiaan??). Yskääkin on itse asiassa edelleen jonkin verran, nyt se on hyvin kuivaa, limaa ei irtoa.
Muutama viikko sitten tutkittiin ieg ja tulos oli hieman reilu 500, normaali max 100. Lääkärin mukaan olen tod.näk. jollekin allerginen, vaikka minulla ei toistaiseksi mitään selviä allergiaoireita ole ollutkaan, en ole siis osannut hakeutua lääkärille - satunnaisesti kaikkea pientä epämääräistä kylläkin - tukkoisuutta, käsien jomotusta, korvien kutinaa, äänen käheyttä, nenä vuotaa siivotessa, huono hajuaisti...
Sairaslomalla olen ollut nyt muutaman viikon, siis kotona.
Ja jos jollain tulee mieleen jotain erityistä, mitä kannattaa vaatia tutkittavan, niin kertokaa ihmeessä.- €€€
Sinulla saattaa olla aivan tavallinen allerginen astma. Kyseessä täytyy olla jokin tulehdus eikä se parane pelkällä avaavalla lääkkeellä. Jos olet käyttänyt avaavaa lääkettä jo jonkin aikaa, huippuvirtausarvot eivät välttämättä niillä nousekaan. Selvä nousu niillä on mitattavissa vain astman alkuvaiheessa, silloin kun mitään lääkitystä ei ole vielä ollut käytössä. Lääkityksen aloittamisen jälkeen ja taudin pahenemisen myötä mittaustulokset muuttuvat.
Minulla on astma ja olen käyttänyt sekä kortisonia että avaavia lääkkeitä viisi vuotta ja nyt jo usean vuoden ajan huippuvirtausarvot ovat hieman laskeneet bronkodilaatiotestissä. - OR.
olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tuskin sinulla astmaa on. Pystytkö kertomaan sen, auttaako astmalääkkeet yleensä, auttaako ventoline? Se miksi kyselen näin, johtuu siitä, että kvhomealtistuksessa tulehdus on päällä keuhkorakkuloissa ja mikäli sinulla ei ole astmaa ja kuitenkin syöt astmalääkkeitä jatkuvasti, niin astmalääkkeet pahentaa tilannetta!
Turhat astmalääkkeet:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000026423867
...
Kertomastasi oirekuvauksesta päätellen, sinä altistut edelleen jossakin - työmaalla, kotona, vai molemmissa? Suurin osa kvhome-cocttaileista ei haise terveen ihmisen nenään ollenkan, jolloin saattaa olla altistus päällä koko ajan, eikä henkilö huomaa/osaa yhdistää oireilua kvhomeelle! Olet jo altistunut aiemmin kvhomeelle, joka on jo SAATTANUT aiheuttaa pysyviä kudosvaurioita. Onko jo pysyviä kudosvaurioita saa selville kahdella tavalla:
1.Keuhkokuvasta pätevä keuhkolääkäri (kaikki keuhkolääkärit eivät kykene tähän!) pystyy sanomaan onko sairauden nimi Allerginen alveoliitti, eli Homepölykeuhko, eli yliherkkyyskeuhkokuume, joka on parantumaton tauti, eikä siihen myöskään ole parantavaa lääkitystä. Ainoa lääkinnällinen lääke kvhome altistuksen aiheuttamiin ongelmiin ovat maitohappobakteerit, joista lisää alemmassa linkissä.
2.Aika. Jos kvhome on jo kerennyt aiheuttaa keuhkorakkuloissa (=alveoli) pysyviä kudosvaurioita niin tuon oiretestin osumat eivät koskaan enää "laske nolla-viisi osumaa" -tasolle VARMASTI ALTISTEETTOMASSA ympäristössä, vaan silloin oiretaso "jämähtää" NOIN 10-osumaa tasolle. Mutta nämä vaatii tiedon siitä, mikä on oiretasosi tällä hetkellä, niin silloin saataisiin suuntaa antava arvio sille, kauanko aikaa menee palautua nolla(0-5)-tasolle varmasti altisteettomassa ympäristössä.
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Oireista
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri
..................... - Kokemukseni
€€€ kirjoitti:
Sinulla saattaa olla aivan tavallinen allerginen astma. Kyseessä täytyy olla jokin tulehdus eikä se parane pelkällä avaavalla lääkkeellä. Jos olet käyttänyt avaavaa lääkettä jo jonkin aikaa, huippuvirtausarvot eivät välttämättä niillä nousekaan. Selvä nousu niillä on mitattavissa vain astman alkuvaiheessa, silloin kun mitään lääkitystä ei ole vielä ollut käytössä. Lääkityksen aloittamisen jälkeen ja taudin pahenemisen myötä mittaustulokset muuttuvat.
Minulla on astma ja olen käyttänyt sekä kortisonia että avaavia lääkkeitä viisi vuotta ja nyt jo usean vuoden ajan huippuvirtausarvot ovat hieman laskeneet bronkodilaatiotestissä.ovat ihan samat: monta vuotta ollut astma; avaava ei juurikaan enää nosta lukemia. Diagnoitaessa aikoinaan keuhkoastmaksi nosti selvästi. Kehkot on niin mystinen juttu, että vaatii perehtymistä ja kunnon lääkärin!
- Nainen 33v.
Sen verran täytyy tarkentaa, että en ole ennen käyttänyt minkäänlaisia astmalääkkeitä. Nyt siis vain kokeilumielessä eli nimenomaan kai pyrittiin selvittämään, onko mahdollisesti astmaa. Mutta lukema ei siis Ventolinen oton jälkeen noussut eli lääkärin johtopäätös oli tietysti se, että tod.näk. ei astmaa.
Jotain tulehdusta jossain on varmasti, sillä pientä lämpöä edelleen.
Edelleen, mitä ikinä tuleekaan mieleen, niin kertokaa.- kertonut
sairastavasi keuhkoklamydian.Mitä oireita siinä oli?Miten pitkän antibiootti kuurin söit siihen?Ettei vain olisi vielä samaa..
- Nainen 33 v.
kertonut kirjoitti:
sairastavasi keuhkoklamydian.Mitä oireita siinä oli?Miten pitkän antibiootti kuurin söit siihen?Ettei vain olisi vielä samaa..
Olen käynyt 5 eri lääkärillä ja kaikki ovat jotakuinkin sitä mieltä, että kyseessä on vaan joku viruksen aiheuttama tauti, kenties keuhkoputkentulehdus. Viimeisimmälle lääkärille itse olen puhunut keuhkoklamydiasta, koska siinä oireet ovat kai aika lailla sellaiset kuin itselläni. Lääkäri oli sitä mieltä, että ei voi olla keuhkoklamydiaa, koska tulehdusarvot ovat koko ajan olleet normaalit (3 kertaa tutkittu). Tiedän kyllä tapauksen, jossa ei ole nousseet. Lopulta lääkäri kuitenkin kirjoitti antibioottireseptin nimenomaan keuhkoklamydiaan, 10 päivän kuuri. Varmuuta ei keuhkoklamydiasta ole, koska sitä ei ole verikokeesta tutkittu. Ajattelin kyllä, että olisi varmaan hyvä tutkia, sillä välttämättä tuo ensimmäinen kuuri ei ole ollut riittävä. Tuntuu vaan jotenkin niin tyhmältä koko ajan vaatimalla vaatia jotain, vaikka toisaalta, muuten ei kyllä tutkita yhtään mitään.
Ensi viikolla olen menossa allergiatesteihin, kun nyt allergiaa kuitenkin ilmeisesti on. Saattaa olla, että minulla on päällekkäin allergiaoireita ja ehkä jotain muuta (tai oli?) ja sen takia oireet eivät tahdo hävitä. Käsittääkseni hoitamaton allergia voi pitää yllä pientä lämpöä.
Kun saan asioihin lisää selvyyttä, niin laitan tänne viestiä. - Pahoja
Nainen 33 v. kirjoitti:
Olen käynyt 5 eri lääkärillä ja kaikki ovat jotakuinkin sitä mieltä, että kyseessä on vaan joku viruksen aiheuttama tauti, kenties keuhkoputkentulehdus. Viimeisimmälle lääkärille itse olen puhunut keuhkoklamydiasta, koska siinä oireet ovat kai aika lailla sellaiset kuin itselläni. Lääkäri oli sitä mieltä, että ei voi olla keuhkoklamydiaa, koska tulehdusarvot ovat koko ajan olleet normaalit (3 kertaa tutkittu). Tiedän kyllä tapauksen, jossa ei ole nousseet. Lopulta lääkäri kuitenkin kirjoitti antibioottireseptin nimenomaan keuhkoklamydiaan, 10 päivän kuuri. Varmuuta ei keuhkoklamydiasta ole, koska sitä ei ole verikokeesta tutkittu. Ajattelin kyllä, että olisi varmaan hyvä tutkia, sillä välttämättä tuo ensimmäinen kuuri ei ole ollut riittävä. Tuntuu vaan jotenkin niin tyhmältä koko ajan vaatimalla vaatia jotain, vaikka toisaalta, muuten ei kyllä tutkita yhtään mitään.
Ensi viikolla olen menossa allergiatesteihin, kun nyt allergiaa kuitenkin ilmeisesti on. Saattaa olla, että minulla on päällekkäin allergiaoireita ja ehkä jotain muuta (tai oli?) ja sen takia oireet eivät tahdo hävitä. Käsittääkseni hoitamaton allergia voi pitää yllä pientä lämpöä.
Kun saan asioihin lisää selvyyttä, niin laitan tänne viestiä.nuo "varmuuden vuoksi"-antibioottikuurit. Kerroit käyneesi 5 eri lääkärillä; sekin vähän paha juttu. Koita löytää YKSI HYVÄ KEUHKOLÄÄKÄRI, joka sitten hoitaa sinua ja on kaiken aikaa perillä, missä mennään. Jos käy usealla lääkärillä, jokainen on vähän eri mieltä ja pian oletkin sellaisessa hoitoviidakossa, ettei sieltä noin vain pois tullakaan...en halua pelotella, tämä vaan on faktaa omalla kohdallani.Minun immunologiani pilattiin juuri eri lääkäreiden määräämillä monilla antibioottikuurilla. Pidä huoli, ettei sinulle käy samalla tavalla! Lykkyä tykö!
- booky
>(Pef)Arvot ovat käsittääkseni aika huonot
Hyviä vinkkejä on kertynyt. Puhallustekniikka? Pituutesi? Ei kai nuo arvot nyt niin mahdottoman huonot ole.
Aivan peruskokeita on keuhkokuva sekä keuhkojen toimintakoe. Keuhkokuva on otettava. Minkälaiset ovat pleurat (keuhkopussi)? Paksunnoksia, plakkia?
Onko suurentuneita imusolmukkeita esim. mediastinumissa (välikarsinassa)? Palaan tähän lopuksi miksi kysyn. Taloa ei voi rakentaa pelkistä laudoista (pef-arvot), pitää olla keuhkokuva kivijalkana ja muut tarvittavat rakennustarvikkeet.
>yskittää ja aamulla tulee hieman kellertävää limaa. Muuten olo tuntuu kuitenkin olevan aika lailla terve. (rasituksessa) nhengitys ei tunnu olevan "kevyttä".
Tarkennettu anamneesi. Minkälaisessa rasituksessa minkälainen hengästyminen? Kuulosta äkkiseltään normaalilta.
Puhuit lievästä lämpöilystä, nivelvaivoista ja imusolmukkeista. Olet 33v. nainen? Jos olisin lääkärisi poissulkisin vielä sarkoidoosin mahdollisuuden. Osut sukupuolen ja iän suhteen sairastumishuippuun. Seerumista ja virtsasta vapaa ja ionisoitunut kalkki. Lisää anamneesia. Silmien kirvelyä, ihottumaa, nivelet?
Mikäli tarvitsee, biopsia imusolmukkeesta.
Sarkoidoosin immunologia välittyy enemmän IgG-välitteisenä, sama koskee muuten homekommentointivastausta. Samassa viestissa vastaan myös homeista kirjoittajalle, että allergisen alveoliitin diagnoosi ei perustu koskaan yksinomaan keuhkokuvaan vaan tarvitsee aina bronkoalveolaarisen huuhtelunäytteen keuhkoputken tähystyksessä. - Nainen 33v.
Hieman helpottaa, kun kuulee, että mahdollisuuksia on monia ja toisaalta, ei välttämättä edes niin kovin ihmeellisiä/vakavia. Maailman loppu ei siis kaiketi ole tulossa :)
Mielelläni luen lisää kommentteja, ja suhteellisen selkokielellä. Valitettavasti en ihan äkkiseltään sisäistänyt Bookyn vastausta (pahoittelen!), oli liian hienoa tekstiä minulle, kun en ole lääkäri tai muu vastaava terveydenhoitoalan ihminen.
Lisäksi toivon, että pysytään ihan asiassa, ettei tästä ketjusta tulisi samanlaista rönsyilyä kuin aiemmin oleva ketju keuhkoahtaumasta.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!- booky
Mikä on pituutesi?
Minkälaista on rasitushengenahdistus (mitä teet, kuinka lujaa ja miten hengästyt)?
Onko silmien kuivumista, roskan tunnetta, kirvelyä?
Minkälaisia nivelvaivoja?
Onko missään päin kehoa ihottumaa?
Onhan keuhkokuva otettu ja tarkastettu asianmukaisesti?
Mikäli on nivelvaivoja, lievää lämpöilyä, suurentuneita imusolmukkeita ja hengitystieoireita ja olet 33v. vuotias nainen, lääkärin on poissuljettava sarkoidoosin mahdollisuus. - homeahdistus1
kyllä melko hyvin myös homealtistukseen; hengenahdistus, yskä, tukkoisuus, lämpö, nivelsäryt. Kerrot kuitenkin altistuneesi homeelle lapsena mutta nykyisessä asunnossasi ei ole hometta? Homesairaus on monille lääkäreille sellainen non-disease, että sitä ei kyllä ruveta tutkimaan ellei ole asunnon tutkimuspaperit ensin kädessä ja selvä homevaurio todettu.
Mahdollisen homealtistumisen jäljille pääsee usein itsekin, kun poistuu vaikka lomalle asunnosta muutamaksi viikoksi. Tosin siitä ne ongelmat sitten vasta alkavatkin, jos hometta löytyy...
Itse olen herkistynyt jo ulkohomeillekin siinä määrin, että oireilen jatkuvasti sateisella säällä, kuten tänä kesänä.
Sekä homealtistuminen että bookyn epäilemä sarkoidoosi ovat aika ikäviä sairauksia. Toivotaan, ettei sinulla ole niistä kumpaakaan vaan jotain ohimenevää. - asioiden selvittämiseksi
homeahdistus1 kirjoitti:
kyllä melko hyvin myös homealtistukseen; hengenahdistus, yskä, tukkoisuus, lämpö, nivelsäryt. Kerrot kuitenkin altistuneesi homeelle lapsena mutta nykyisessä asunnossasi ei ole hometta? Homesairaus on monille lääkäreille sellainen non-disease, että sitä ei kyllä ruveta tutkimaan ellei ole asunnon tutkimuspaperit ensin kädessä ja selvä homevaurio todettu.
Mahdollisen homealtistumisen jäljille pääsee usein itsekin, kun poistuu vaikka lomalle asunnosta muutamaksi viikoksi. Tosin siitä ne ongelmat sitten vasta alkavatkin, jos hometta löytyy...
Itse olen herkistynyt jo ulkohomeillekin siinä määrin, että oireilen jatkuvasti sateisella säällä, kuten tänä kesänä.
Sekä homealtistuminen että bookyn epäilemä sarkoidoosi ovat aika ikäviä sairauksia. Toivotaan, ettei sinulla ole niistä kumpaakaan vaan jotain ohimenevää.ne eivät terveyskeskuksissa paljon maksa, edes kunnalle, joten pyydä lääkäriltä oireesi mukaiset labrat. Niiden perusteella sitten eteenpäin.
- Nainen 33v.
Keuhkokuvat (röntgen) on otettu pari viikkoa sitten ja niiden perusteella keuhkoissa ei mitään. Kuvat on tarkastanut käsittääkseni ihan asiaan vihkiytynyt lääkäri, koska yleislääkäri ei niistä ollut 100% varma (oli kyllä sitä mieltä, että kaikki ok) ja laittoi ne eteenpäin toiselle lääkärille arvioitavaksi (Jorvin sairaalan erikoislääkäri). Kaikki on näyttänyt normaalilta. En tiedä, miten nopeasti tilanne voi muuttua, jos vaikka nyt otettaisiin uusi kuva, niin millä todennäköisyydellä siinä voisi olla jotain nähtävissä.
Pituus 172 cm, normaalivartaloinen painoinen, rasitushengenahdistusta ei ole ennen ollut (riippumatta, mitä olen tehnyt), eikä kyllä nytkään mitään erityistä, joskin nyt en kyllä rasitakaan itseäni mitenkään erityisesti. Hengitys ei vingu.
Silmä oireita ei juurikaan ole, joskin toissapäivänä kun lähdin ulos alkoi silmät kutisemaan paljon (siitepölyallergiaa?). Satunnaisesti ympäri vuoden saattaa kutista, ei niin useasti, että olisin pitänyt epänormaalina. Silmät ei kirvele, ei roskan tunnetta tai pitäisiko sanoa, että ei ainakaan niin useasti, että olisin kiinnittänyt erityistä huomiota.
Mainitsin nivelvaivoista, niitä ei tällä hetkellä juurikaan, satunnaisesti saattaa käsissä tuntua jotain, siis vain käsissä (kämmenselässä, ehkä sormissa myös). Enemmän tuntui aikaisemmin siis vuosi pari sitten.
Ei ihottumia.
Imusolmukkeet ei kai ole suurentuneet, ainakaan nyt. Ehkä muutaman vuoden ajan on tuntunut satunnaisesti kainaloissa pientä kipua (ilman flunssaa), olen ajatellut, että johtuu imusolmukkeista, mutta en osaa sanoa, ovatko imusolmukkeet olleet suurentuneet, eivät ainakaan kovin paljoa.
Tänä aamuna irtosi vihreän keltaista limaa, muutamaan päivään ei ole tuollaista limaa tullut. Jotenkin tuntuu, että tietyssä kohdassa on jotain (keuhkoissa?), kun yskäsen, niin lima tuntuu tulevan aina samasta kohtaa. Lisäksi lima on aika pahan makuista. Ajattelin, että jos olisi kyse "jäänteistä" eli siksi olisi pahan makuista, vähän niinkuin nenestäkin saattaa pitkään tulla vielä limaa vaikka olisikin flunssan jälkeen jotakuinkin kunnossa.
Tuberkuloosinäytekin on muuten otettu, kun vuosittain tulee reissattua Marokossa, kuukausi kerrallaan. Viljelynäytteen tuloksia odotellaan. Yksi värjäystulos on saatu ja se on ollut negatiivinen.- homeahdistus1
varmaan kertoisivat asiasta jo paljon, ainakin monia sairauksia pystyttäisiin sulkemaan pois. Sarkoidoosissa on yleensä aina keuhkokuvassa muutoksia jossain vaiheessa, homesairaudessa yleensä ei, ellei kyseessä ole allerginen alveoliitti joka on jo kroonistunut.
Keltaiset yskökset tietysti kuulostavat bakteeri-infektiolta? - Mene lääkäriin
homeahdistus1 kirjoitti:
varmaan kertoisivat asiasta jo paljon, ainakin monia sairauksia pystyttäisiin sulkemaan pois. Sarkoidoosissa on yleensä aina keuhkokuvassa muutoksia jossain vaiheessa, homesairaudessa yleensä ei, ellei kyseessä ole allerginen alveoliitti joka on jo kroonistunut.
Keltaiset yskökset tietysti kuulostavat bakteeri-infektiolta?ja pyydä juuri nuo, joita homeahdistus1 ehdotti ja kerro kaikki oireesi. Kyl se siit sit.
- Nainen 33v.
homeahdistus1 kirjoitti:
Keltaiset yskökset tietysti kuulostavat bakteeri-infektiolta?Mitä siitä verikokeesta kannattaisi tutkia? Perusverenkuva (?) otettu kerran, siinä kaikki ok. Keuhkoklamydiaa ei ole tutkittu ja se varmaan nyt ainakin kannattaisi tutkia. Mut mitä muuta?
HUomenna minulla on puhelinaika lääkärille - nyt onneksi olen asioinut saman lääkärin (työterveyslääkäri) kanssa ja hän vaikuttaa ihan ok:lta. Meillä nimittäin on töissä sisäilmaongelmia, joita on yritetty selvittää (näytteitä, oirekyselyt) ja jotain on korjattukin. VOCit tai ammoniakki taisi olla koholla, en muista ihan tarkkaa, enkä nyt ehdi papereita etsimään. Hometta ei ole todettu näytteissä (ilmanäyte ja laskeumanäyte). Jotain epämääristä hajua meillä on, mutta sen syytä ei ole saatu selville. Ja kun ei tiedetä mistä haju tulee, on vaikea arvioida, voiko aiheuttaa terveyshaittaa. Oletettavasti nämä on tehnyt limakalvoni vähintäänkin herkemmäksi ja sitä kautta olen ollut herkempi saamaan muita tauteja. uusia työtiloja koko ajan odottelemme. Näissä tiloissa olen itse ollut kaikenkaikkiaan n. 5kk. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että oireeni ei selity yksistään työpaikan sisäilmaongelmilla (viittasi myös oirekyselyyn, meillä ei niin paljon työntekijät oireile).
Kotona meillä ei todennäköisesti ole hometta, ihan ammatikseni näitä muutenkin selvittelen. 100% varma en tietenkään voi olla, nyt odottelenkin kovasti kesälomaani, jotta voisin olla pois asunnosta vähän pidemmän aikaa. Kukaan muu perheessämme ei oireile (mies ja lapsi 2v). Lapsella ei ole ollut yhtään korvatulehdusta ja muutenkin ollut terve muutamaa lievää flunssaa lukuunottamatta.
Spirometriatutkimukset ovat muuten sellaisia, että niihin kyllä pyydän päästä. - Nimetön
Nainen 33v. kirjoitti:
Mitä siitä verikokeesta kannattaisi tutkia? Perusverenkuva (?) otettu kerran, siinä kaikki ok. Keuhkoklamydiaa ei ole tutkittu ja se varmaan nyt ainakin kannattaisi tutkia. Mut mitä muuta?
HUomenna minulla on puhelinaika lääkärille - nyt onneksi olen asioinut saman lääkärin (työterveyslääkäri) kanssa ja hän vaikuttaa ihan ok:lta. Meillä nimittäin on töissä sisäilmaongelmia, joita on yritetty selvittää (näytteitä, oirekyselyt) ja jotain on korjattukin. VOCit tai ammoniakki taisi olla koholla, en muista ihan tarkkaa, enkä nyt ehdi papereita etsimään. Hometta ei ole todettu näytteissä (ilmanäyte ja laskeumanäyte). Jotain epämääristä hajua meillä on, mutta sen syytä ei ole saatu selville. Ja kun ei tiedetä mistä haju tulee, on vaikea arvioida, voiko aiheuttaa terveyshaittaa. Oletettavasti nämä on tehnyt limakalvoni vähintäänkin herkemmäksi ja sitä kautta olen ollut herkempi saamaan muita tauteja. uusia työtiloja koko ajan odottelemme. Näissä tiloissa olen itse ollut kaikenkaikkiaan n. 5kk. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että oireeni ei selity yksistään työpaikan sisäilmaongelmilla (viittasi myös oirekyselyyn, meillä ei niin paljon työntekijät oireile).
Kotona meillä ei todennäköisesti ole hometta, ihan ammatikseni näitä muutenkin selvittelen. 100% varma en tietenkään voi olla, nyt odottelenkin kovasti kesälomaani, jotta voisin olla pois asunnosta vähän pidemmän aikaa. Kukaan muu perheessämme ei oireile (mies ja lapsi 2v). Lapsella ei ole ollut yhtään korvatulehdusta ja muutenkin ollut terve muutamaa lievää flunssaa lukuunottamatta.
Spirometriatutkimukset ovat muuten sellaisia, että niihin kyllä pyydän päästä.Työterveyslääkäri ei ehkä nyt ole sinun tilanteessasi se paras vaihtoehto. En halua väittää, että hän olisi puolueellinen, mutta tietyllä tavalla hän ei ehkä ota ihan niin vakavasti noita työpaikan sisäilmaongelmia, joita luettelit.
Itselläni oli jatkuva poskiontelotulehdus ja kahden vuoden antibioottikierre, joka päättyi n.s. Fess-leikkaukseen kolme vuotta sitten.
Työopaikkani (olen työssä isossa kangaskaupassa) vaihtoi kiinteistöä, koska edellisestä löytyi kosteusvaurioita. Ja nyt olen ollut täysin oireeton yli kaksi vuotta.
Suosittelen lämpimästi keuhkolääkärille menoa. Vaikka se vähän maksaisikin,hän tietää, mitä kokeita otetaan. Tai sitten pyydä lähete lähimmän keskussairaalan keuhkopolille. Jospa se työterveyslääkäri tekisi lähetteen? Silloin ei tulisi isoja kustannuksia sinulle. Tutkituta itsesi kunnolla! - Nainen 33v.
Nimetön kirjoitti:
Työterveyslääkäri ei ehkä nyt ole sinun tilanteessasi se paras vaihtoehto. En halua väittää, että hän olisi puolueellinen, mutta tietyllä tavalla hän ei ehkä ota ihan niin vakavasti noita työpaikan sisäilmaongelmia, joita luettelit.
Itselläni oli jatkuva poskiontelotulehdus ja kahden vuoden antibioottikierre, joka päättyi n.s. Fess-leikkaukseen kolme vuotta sitten.
Työopaikkani (olen työssä isossa kangaskaupassa) vaihtoi kiinteistöä, koska edellisestä löytyi kosteusvaurioita. Ja nyt olen ollut täysin oireeton yli kaksi vuotta.
Suosittelen lämpimästi keuhkolääkärille menoa. Vaikka se vähän maksaisikin,hän tietää, mitä kokeita otetaan. Tai sitten pyydä lähete lähimmän keskussairaalan keuhkopolille. Jospa se työterveyslääkäri tekisi lähetteen? Silloin ei tulisi isoja kustannuksia sinulle. Tutkituta itsesi kunnolla!On totta, että työterveyslääkäri ei välttämättä ota työpaikkamme sisäilma-asioita ihan riittävän vakavasti ja toki olen ajatellut, että jos seuraavista tutkimuksista (allergiatestit ensi maanantaina, tubitulokset) ei selviä mitään, niin ilman muuta täytyy mennä keuhkolääkärille. Kaikista fiksuinta olisi tietysti ollut, kun olisi mennyt heti alussa, joskin eipä alussa osaa ajatella, että tästä kehkeytyykin jotain pitempiaikaista.
- tämän
ketjun pitänyt käsitellä keuhkoahtauma tautia?
Nyt tänä viestittely on mennyt eipäs juupas tyyliin,aivan samoin kuin jo nurkan takana oleva saman aiheinen.
Minulla on keuhkoahtauma tauti ja sen takia olen seurannut palstaa ja toisten kokemuksia kyseisestä taudista,mutta tässä puhutaan vaan pelkkää potaskaa!
Semmosen toisten sättimis ketjun vois aloittaa ihan erikseen.- Sinä
Veit sanat suustani. Minusta tuo Booky-seurueen sättiminen ja uhkailu on jopa sitä tasoa, ettei siihen viitsi eikä tohdi ottaa enää mitään kantaa.
Kuinkas kauan sullon tauti ollut ja mites se todettiin? - on ollut
Sinä kirjoitti:
Veit sanat suustani. Minusta tuo Booky-seurueen sättiminen ja uhkailu on jopa sitä tasoa, ettei siihen viitsi eikä tohdi ottaa enää mitään kantaa.
Kuinkas kauan sullon tauti ollut ja mites se todettiin?hengästymistä.Olin sairaalassa muun asian takia,jälkitarkastuksessa sitten lääkäri kysyi vointia,sanoin,muuten hyvä mutta kun on tuota hengenahdistusta.
Viime vuonna sitten joulun maissa sain ahtauma lääkkeet.
Tupakkaa olen polttanut,mutta 5 vuotta sitten lopetin.
Puhallus arvoja en viitsi tähän edes laittaa,kauhistuisit. - askivuosia 0
Sinä kirjoitti:
Kuinkas kauan sullon tauti ollut ja mites se todettiin?ja sen jälkeen sitten ei mitään olekaan tapahtunut. Astmalääkkeet käyvät keuhkoille ja helpottavatkin, mutta muuta tietoa ei ole.
Joskus sitä kuvitteli että tässä iässä, alle 50 v vasta elämä alkaa. Nyt sitä miettii tarkoin mitä tekee ja miten.
No eipä tee mieli kitistä pienistä, eikä ainakaan käyttää aikaansa joutaviin sättimisiin palstalla.
Hyvää viikonloppua kaikille - ettet ole
askivuosia 0 kirjoitti:
ja sen jälkeen sitten ei mitään olekaan tapahtunut. Astmalääkkeet käyvät keuhkoille ja helpottavatkin, mutta muuta tietoa ei ole.
Joskus sitä kuvitteli että tässä iässä, alle 50 v vasta elämä alkaa. Nyt sitä miettii tarkoin mitä tekee ja miten.
No eipä tee mieli kitistä pienistä, eikä ainakaan käyttää aikaansa joutaviin sättimisiin palstalla.
Hyvää viikonloppua kaikillepolttanut ollenkaan tupakkaa?
Sanotaan,että tupakka on suurin syy ahtaumaan. - juuri mitään ymmärrä
on ollut kirjoitti:
hengästymistä.Olin sairaalassa muun asian takia,jälkitarkastuksessa sitten lääkäri kysyi vointia,sanoin,muuten hyvä mutta kun on tuota hengenahdistusta.
Viime vuonna sitten joulun maissa sain ahtauma lääkkeet.
Tupakkaa olen polttanut,mutta 5 vuotta sitten lopetin.
Puhallus arvoja en viitsi tähän edes laittaa,kauhistuisit."Puhallus arvoja en viitsi tähän edes laittaa,kauhistuisit."
En minä ymärrä niistä puhallusarvoista juuri mitää. Spirometriaa en osaa tulkita täysin. Eikö se taida olla enemmän lekureiden hommaa se tuliknta ja johtopäätösten teko.. Onko sulla lääkkeet auttanu oireisiin? Saitko sairauden alkuvaiheessa tarpeeksi ohjausta sairaudesta ja sen hoidosta ja lääkkeistä, lääkkeenottotekniikasta? Miten ihmeessä pääsit irti tupakasta? Käytitkö korvaushoitoja jne?. - tärkein aiheuttaja
ettet ole kirjoitti:
polttanut ollenkaan tupakkaa?
Sanotaan,että tupakka on suurin syy ahtaumaan.Muita harvinaisempia ovat esim. työpaikan pöly, alfa-1-antitrypsiinin puute, sairastetut infektiot, perinnölliset tekijät. Mutta kyllä pääsääntöisesti keuhkoahtauma on tupakkaihmisten tauti.
- kyllä
juuri mitään ymmärrä kirjoitti:
"Puhallus arvoja en viitsi tähän edes laittaa,kauhistuisit."
En minä ymärrä niistä puhallusarvoista juuri mitää. Spirometriaa en osaa tulkita täysin. Eikö se taida olla enemmän lekureiden hommaa se tuliknta ja johtopäätösten teko.. Onko sulla lääkkeet auttanu oireisiin? Saitko sairauden alkuvaiheessa tarpeeksi ohjausta sairaudesta ja sen hoidosta ja lääkkeistä, lääkkeenottotekniikasta? Miten ihmeessä pääsit irti tupakasta? Käytitkö korvaushoitoja jne?.korvaushoitoa,eli ensin oli laastari viikon verran,sitten nicorette purkat.
Vähäksi aikaa jäin koukkuun niihin purukumiin.
Kyllä minulle lääkkeet auttaa jonkinverran,ja kun kävin viikko sitten Spirometriassa olivat arvot hivenen paremmat.
Tämä tautihan ei koskaan parane täytyy vaan yrittää pärjäillä. - Nimetön
kyllä kirjoitti:
korvaushoitoa,eli ensin oli laastari viikon verran,sitten nicorette purkat.
Kyllä minulle lääkkeet auttaa jonkinverran,ja kun kävin viikko sitten Spirometriassa olivat arvot hivenen paremmat.
Tämä tautihan ei koskaan parane täytyy vaan yrittää pärjäillä.kuuluukin kirjoittaa se isolla alkukirjaimella...vai mitä? Toivottavasti pysyt lujana linjallasi! ;-))
- asia, kysymys
juuri mitään ymmärrä kirjoitti:
"Puhallus arvoja en viitsi tähän edes laittaa,kauhistuisit."
En minä ymärrä niistä puhallusarvoista juuri mitää. Spirometriaa en osaa tulkita täysin. Eikö se taida olla enemmän lekureiden hommaa se tuliknta ja johtopäätösten teko.. Onko sulla lääkkeet auttanu oireisiin? Saitko sairauden alkuvaiheessa tarpeeksi ohjausta sairaudesta ja sen hoidosta ja lääkkeistä, lääkkeenottotekniikasta? Miten ihmeessä pääsit irti tupakasta? Käytitkö korvaushoitoja jne?.jonka b-alkuinen on itse tehnyt ja itse vastannut. T. Sielullisesti sairas...
- kyllä
ettet ole kirjoitti:
polttanut ollenkaan tupakkaa?
Sanotaan,että tupakka on suurin syy ahtaumaan.Kävin töissä ja tein pitkää päivää. Ongelmani alkulähde on työpaikkani sisäilma. Tupakka tuskin enää on se pahin peikko, näistä muista ei vain saa puhua.
- parantua
kyllä kirjoitti:
korvaushoitoa,eli ensin oli laastari viikon verran,sitten nicorette purkat.
Tämä tautihan ei koskaan parane täytyy vaan yrittää pärjäillä.... mutta omilla ratkaisuillasi voit vaikuttaa sen etenemiseen. Hienoa että kykenit jättämään tupakanpolton pois, se on ehdoton ykkönen sairauden hoidossa. Muutoinkin käytä lääkkeet niin kuin sinulle on määrätty, pidä huoli muutoinkin hyvästä peruskunnosta ja syö monipuolisesti. Hoida tulehdukset kunnolla. Sitten vielä liikuntaa sopivassa muodossa sen mitä kykenet, laakereille ei kannata jäädä lepäämäään. Kuinkahan moni nykyisin pääsee näille copd-sopeutumisvalmennuskursseille. Minulla on sellainen käsitys, että että niistäkin on pihistetty.
- oikein ymärtänyt
asia, kysymys kirjoitti:
jonka b-alkuinen on itse tehnyt ja itse vastannut. T. Sielullisesti sairas...
its kuse mua? Siis tarkoitatko että mie oisin Booky vai? Mie oon kuule tavallinen mökin akka, jolla on kotona puolikymmentä mukulaa ja ukko päälle.Kolomivuorotyöhön hinkkaan polokupyörällä ja koitan leivän repiä perheelle. Kaikilla muilla meillä on astma,paitsi mulla ja koiralla, tai koirasta en
tosin ole varma, sen herngitys ei ainakaa vingu. Ja vielä kun se ei ole minun oma koira vaan mulla nyt pari viikkoa hoidossa.Sen vuoksi keuhkoasiat on mun sydäntä lähellä kun on niin paljon niistä omakohtaista kokemusta. Ni elä sinä sitte sekota minuna keihinkää muihin. Oliko se Booky sitte niin ihku kun on nuin siut sekottanu lopullisesti ;-). - vieruskaveri
Nimetön kirjoitti:
kuuluukin kirjoittaa se isolla alkukirjaimella...vai mitä? Toivottavasti pysyt lujana linjallasi! ;-))
Jokkainen Taaplaa Tyylillään, Myös Sinä. Tämä ei ole mikää äikänopejen pilikunviilaustalakoo. Koitappa pysyä sinnäi asiasa.
- puhua
kyllä kirjoitti:
Kävin töissä ja tein pitkää päivää. Ongelmani alkulähde on työpaikkani sisäilma. Tupakka tuskin enää on se pahin peikko, näistä muista ei vain saa puhua.
... mikä estää?
- saa puhua!
kyllä kirjoitti:
Kävin töissä ja tein pitkää päivää. Ongelmani alkulähde on työpaikkani sisäilma. Tupakka tuskin enää on se pahin peikko, näistä muista ei vain saa puhua.
Se on valtiovallan erityissuojelussa!!!
- PUHUA
saa puhua! kirjoitti:
Se on valtiovallan erityissuojelussa!!!
Mutta apua, oikeutta, ymmärrystä et välttämäti saa...
- Nimetön
oikein ymärtänyt kirjoitti:
its kuse mua? Siis tarkoitatko että mie oisin Booky vai? Mie oon kuule tavallinen mökin akka, jolla on kotona puolikymmentä mukulaa ja ukko päälle.Kolomivuorotyöhön hinkkaan polokupyörällä ja koitan leivän repiä perheelle. Kaikilla muilla meillä on astma,paitsi mulla ja koiralla, tai koirasta en
tosin ole varma, sen herngitys ei ainakaa vingu. Ja vielä kun se ei ole minun oma koira vaan mulla nyt pari viikkoa hoidossa.Sen vuoksi keuhkoasiat on mun sydäntä lähellä kun on niin paljon niistä omakohtaista kokemusta. Ni elä sinä sitte sekota minuna keihinkää muihin. Oliko se Booky sitte niin ihku kun on nuin siut sekottanu lopullisesti ;-).Sie se kirjotat ihan kuin tään "bookyn" kirjaa lukis! Hää ku on kaiken muun ossaamisensa lisäks viel KIRJAILIJA! Täältähä hää saap hyvvää aineistoo kirjoihiisa...
Minnuukii nyt alko naurattaa...! Voi ko työ tuntisitte tään immeisen. Sil on yhtä monta sieluu ko kissal ja se on nii pelottava et miun kaik sukulaisetkii pelkäjääp. Ja hyö sannoot, et elä hyvä ihminen oo tuommosen akan kans missää tekemisiis. Ehä mei okkaa! t. bronkitar!!! - Mökin akka
Nimetön kirjoitti:
Sie se kirjotat ihan kuin tään "bookyn" kirjaa lukis! Hää ku on kaiken muun ossaamisensa lisäks viel KIRJAILIJA! Täältähä hää saap hyvvää aineistoo kirjoihiisa...
Minnuukii nyt alko naurattaa...! Voi ko työ tuntisitte tään immeisen. Sil on yhtä monta sieluu ko kissal ja se on nii pelottava et miun kaik sukulaisetkii pelkäjääp. Ja hyö sannoot, et elä hyvä ihminen oo tuommosen akan kans missää tekemisiis. Ehä mei okkaa! t. bronkitar!!!olla Booky... mitä myö täällä siitä perustamma. Siinä lappakoon meiltä kokemusta kirijoohinsa, jos ei ite muuten keksi :-). Miullaki on semmonen olo et oon muutaman jakson verran elämänkokemusta sille tai jollehi muulle kaltaiselleen antanunna, mutta ei se maar mittää, mulla ku sittäi riittänöö. Kysyköön vuan mittee seuraavaksi halluaat tietöö.
- Nimetön
Valitan sinun avaajan puolesta. Toivottavasti sait edes jotain vastauksia mieltäsi painaneeseen asiaan. Kaikkea hyvää sinulle!
- Nainen 33 v.
Viestiketju on hieman ikävästi rönsyillyt vähän väärille poluille...
Itse asiasta kiinnostuneille ajattelin nyt laittaa hieman väliaikatietoja.
Allergiatestien (perus-brick) perusteella olen allerginen pölylle, koiralle ja timoteille. Pientä lämpöilyä edelleen.
Nyt olen kyllä vahvasti alkanut epäillä meidän työpaikan sisäilmaa. Aamulla kun menen töihin, pari tuntia on ihan normaali olotila, sitten alkaa hieman palella ja jossain vaiheessa alkaa epämääräiset säryt, siis sellaista vihlontaa, pistelyä, jomotusta. Säryt alkavat ensin ylävartalosta, selän puolelta, sitten tuntuu käsivarsissa, kaulalla... pikku hiljaa koko kropassa, varpaita myöten. Tuntemukset vaihtelevat eli särky ei ole voimakkainta koko ajan samassa paikassa.
Kun lähden töistä pois, tuntuvat silmät kuivilta ja roskaisilta, myös naama tuntuu kuivalta. Säryt ja palelu jatkuu kotona. Myöhemmin illalla ei enää palele, särkyä voi tuntua. Aamulla herätessä ei juurikaan säre.
Ajatuksia?- Arvailuja
En enää muista.... näkyikö sulla alunalkaenkaa keuhkokuvassa mitään? Onko sulle kokeiltu mitään allergialääkkeitä, joskushan allergia aiheuttaa tai jopa hoitamaton astma pientä lämpöä. Tosin en kyllä tiedä liittyykö nuo säryt siihen.Oliko tulehdusarvot normaalit?
Olitko käynyt työterveyshuollossa? Oireileeko työpaikallasi muut? Onko sisäilmaa tutkittu millään lailla työpaikallasi? - Nainen 33 v.
Arvailuja kirjoitti:
En enää muista.... näkyikö sulla alunalkaenkaa keuhkokuvassa mitään? Onko sulle kokeiltu mitään allergialääkkeitä, joskushan allergia aiheuttaa tai jopa hoitamaton astma pientä lämpöä. Tosin en kyllä tiedä liittyykö nuo säryt siihen.Oliko tulehdusarvot normaalit?
Olitko käynyt työterveyshuollossa? Oireileeko työpaikallasi muut? Onko sisäilmaa tutkittu millään lailla työpaikallasi?Meillä tosiaan epäillään, että työpaikan sisäilmassa on jotain. Tai itse asiassa onkin jotain (syytä ei ole vain saatu vielä selville), sillä yksi henkilö on evakossa muualla, kun ei pysty näissä tiloissa olemaan. Ja muillakin ollut oireita, erityisesti silmät. Työterveydessä olen siis käynyt, ensin kylläkin ihan vaan omalla terveysasemalla.
Keuhkokuvissa ei näkynyt mitään, oli ok. Tulehdusarvot ainakin silloin, kun ne viimeksi on otettu, ovat olleet normaalit.
Nyt olen kolmen päivän ajan ehtinyt käyttämään allergialääkkeitä (Duact ja joku toinen, apteekista ilman reseptiä saatava), vielä en ole havainnut, etä niistä olisi ollut suurta apua.
Huomenna taas lääkäriin. Ehkä sitten olen taas vähän viisaampi. - helppo päätellä
Nainen 33 v. kirjoitti:
Meillä tosiaan epäillään, että työpaikan sisäilmassa on jotain. Tai itse asiassa onkin jotain (syytä ei ole vain saatu vielä selville), sillä yksi henkilö on evakossa muualla, kun ei pysty näissä tiloissa olemaan. Ja muillakin ollut oireita, erityisesti silmät. Työterveydessä olen siis käynyt, ensin kylläkin ihan vaan omalla terveysasemalla.
Keuhkokuvissa ei näkynyt mitään, oli ok. Tulehdusarvot ainakin silloin, kun ne viimeksi on otettu, ovat olleet normaalit.
Nyt olen kolmen päivän ajan ehtinyt käyttämään allergialääkkeitä (Duact ja joku toinen, apteekista ilman reseptiä saatava), vielä en ole havainnut, etä niistä olisi ollut suurta apua.
Huomenna taas lääkäriin. Ehkä sitten olen taas vähän viisaampi.mistä on kyse!
Elikkä työpaikkasi on kosteusvauriohomeen saastuttama ja altistus tapahtuu työpaikallasi, jossa voisit testata itsesi ja muutkin työntekijät oireilun suhteen-
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Oireista
Pef-puhalluksilla ei ole mitään virkaa kvhome/-toksiini altistuksessa, kuten ei myöskään brick-testeillä!
Ainoat "lääkkeet" kvhometta vastaan ovat altistuksen välitön ja PYSYVÄ LOPPUMINEN (=tärkein) ja maitohappobakteerit-
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri
Käske pomosi lukemaan seuraavat linkit-
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm - Nimetön
ja pyydän anteeksi, että myös minä olen "osasyyllinen" "hieman ikävästi rönsyilleeseen viestiketjuun".
Aloituksesi olisi ansainnut asiallisemman ketjun.
Eenempää ottamatta kantaa "rönsyilyyn" totean omana mielipiteenäni, että oireista päätellen vaihtoehtoja voi olla monia. Tuota hometta tyrkytetään nykyään joka paikkaan -enkä sitä väheksykään! Omatkin keuhko- ym. vaivani pantiin ensin kosteusvaurion piikkiin. Mutta mitään muutosta parempaan ei ole tullut muutamasta leikkauksesta, asunnon vaihdosta jne huolimattta. Uskon ja toivon, että sairautesi syy selviää, kunhan pontevasti vaadit tutkimuksia etkä hyväksy välinpitämättömyyttä lääkäreiden taholta. Lykkyä! - Allerginen alveoliitti
Nainen 33 v. kirjoitti:
Meillä tosiaan epäillään, että työpaikan sisäilmassa on jotain. Tai itse asiassa onkin jotain (syytä ei ole vain saatu vielä selville), sillä yksi henkilö on evakossa muualla, kun ei pysty näissä tiloissa olemaan. Ja muillakin ollut oireita, erityisesti silmät. Työterveydessä olen siis käynyt, ensin kylläkin ihan vaan omalla terveysasemalla.
Huomenna taas lääkäriin. Ehkä sitten olen taas vähän viisaampi.Miten työnantajanne on reagoinut oireisiinne, onko työterveyshuolto ollut yhteydessä työnantajaan? Eihän riitä, että työntekijöitä siirretään paikasta toiseen, jos mahdolliselle ongelmalle ei tehdä mitään. Luulisi että työnantajakin on kiinnostunut työtilojensa terveellisestä sisäilmasta, aiheuttaahan se mm. runsaasti poissaoloja henkilökunnan oireilun vuoksi.
- Nainen 33 v.
Allerginen alveoliitti kirjoitti:
Miten työnantajanne on reagoinut oireisiinne, onko työterveyshuolto ollut yhteydessä työnantajaan? Eihän riitä, että työntekijöitä siirretään paikasta toiseen, jos mahdolliselle ongelmalle ei tehdä mitään. Luulisi että työnantajakin on kiinnostunut työtilojensa terveellisestä sisäilmasta, aiheuttaahan se mm. runsaasti poissaoloja henkilökunnan oireilun vuoksi.
Olen töissä kaupungin palveluksessa. Ko. kiinteistö on vuoralla eli ei ole kaupungin oma. Kiinteistön omistaja haluaisi ns. pestä kätensä koko hommasta. Meille ollaan kyllä etsimässä uusia tiloja, joskaan ei ensisijaisesti näiden todennäköisten sisäilmaongelmien takia vaan siksi kun tarvitsemme hieman isommat tilat.
Siinä mielessä hyvä tilanne, että meillä kuitenkin asiaan on suhtauduttu asiallisesti ja tarvittaessa järjestetään toinen työtila. - asiallinen työnantaja
Nainen 33 v. kirjoitti:
Olen töissä kaupungin palveluksessa. Ko. kiinteistö on vuoralla eli ei ole kaupungin oma. Kiinteistön omistaja haluaisi ns. pestä kätensä koko hommasta. Meille ollaan kyllä etsimässä uusia tiloja, joskaan ei ensisijaisesti näiden todennäköisten sisäilmaongelmien takia vaan siksi kun tarvitsemme hieman isommat tilat.
Siinä mielessä hyvä tilanne, että meillä kuitenkin asiaan on suhtauduttu asiallisesti ja tarvittaessa järjestetään toinen työtila.sulla. Toisenlaisiakin tarinoita kun kuulee. Vuokraisännältä aika lyhytnäköistä, kuka vuokraa homekämpän, siis varsinkin jos se home on tiedossa.
- Nainen 33 v.
Tuo nyt löytyi ainakin :) Jotain selvyyttä sentään.
- saanut?
Mainitsit tuolla aikaisemmin, että työpaikallasi on otettu ilmanäyte eikä siinä ole esiintynyt homeitiöitä.
Yksittäinen ilmanäyte on merkityksetön. Tiloissa voi olla vakavin homevaurio, vaikka ilmanäyte näyttäisi nollatulosta. Siksi sosiaali- ja terveysministeriökin suosittelee, että kohteesta tulisi ottaa vähintään 10 ilmanäytettä eri aikoina (myös eri vuorokauden aikoina), jotta ilmanäytteen tulosta voisi pitää edes suuntaa-antavana.
Homealtistuminen vie vastustuskyvyn ja kaikenlaiset infektiotaudit iskevät helposti.
Runsas ammoniakkipitoisuus työpaikaltanne otetusta VOC-näytteestä voi merkitä viemärikaasujen pääsyä sisäilmaan.
Atyyppiset mykobakteerit (= hometaloissa esiintyviä sädesieniä eli maaperäbakteereja) ja viemärikaasut aiheuttavat myös niveloireita:
http://www.tsr.fi/tutkimus/tutkittu/hanke.html?id=100349
" Kosteusvauriot ja niistä aiheutuva mikrobialtistus ovat yleisiä ongelmia suomalaisessa rakennuskannassa. Altistuneilla on yleensä silmä-, nenä- ja hengitystieoireita ja -sairauksia. Lisäksi viime vuosina on herännyt epäily mikrobialtistuksen ja nivelsairauksien yhteydestä.
Kansanterveyslaitoksen tutkimus on ensimmäinen laaja epidemiologinen raportti suomalaisissa kosteusvauriorakennuksissa esiintyvistä reumasairauksien ryvästymistä ja niveloireiden epätavallisesta yleistymisestä.
Yhteistä kohteille on maaperäkosteuden ja/tai viemärivesien pääsy rakenteisiin tai viemärikaasujen pääsy sisäilmaan. Yhteistä oli myös mahdollisesti toksiineja tuottavien homeiden ja aktinobakteereiden sekä atyyppisten mykobakteereiden löytyminen ilma- ja/tai -materiaalinäytteistä. Joissakin kohteissa oli mitattu myös ilman VOC-yhdisteitä (haihtuvat orgaaniset yhdisteet), todettu muovimattojen hajoamistuotteita ja viemärikaasuille tyypillisiä haaroittuneita hiilivetyjä."
Ketjusta on poistettu 79 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264