Kuinka saisin ryijyn puhtaaksi "noesta" ja ajan tuomasta pölyliasta?
Ryijy pesuunko?.
58
4735
Vastaukset
Jos se on villalangasta, niin pesu ihan normaalilla villanpesuaineella ja villanpesuohjelmalla.
- Pirre*
uskaltaisiko sen laittaa koneeseen?
Isossa vahvassa isorumpuisessa koneessa, se tulee nimittäin painavaksi. Ja vie pesulaan jos ei ole itsellä tai pesutuvalla isoa konetta.
Minä olen pessyt valkoisen villaisen paimentolaismaton noin ryijyn kokoisen usein omassa isossa koneessa kotona. Ja AEG merkkisessä isorumpuisessa.
Nykyisissä kaikissa villalangoissa sanotaan että värit ovat pesunkestäviä.- Pirre*
miljoona kirjoitti:
Minä olen pessyt valkoisen villaisen paimentolaismaton noin ryijyn kokoisen usein omassa isossa koneessa kotona. Ja AEG merkkisessä isorumpuisessa.
Nykyisissä kaikissa villalangoissa sanotaan että värit ovat pesunkestäviä.aika vanha, en tiedä sen lankojen värinpitävyydestä oikein...
Painava siitä tosiaan tulisi märkänä, kun se on villapohjaan tehtykin; taijjampa viijjä pesulaan ens arkena. Kiitos neuvoistasi :)
- pisamalikka
Ei missään tapauksessa konepesua, on liian raju, nukan päät aukeavat eikä ryijysi ole enää kaunis. On sen verran arvokas, että veisin pesulaan.
- Pirre*
ole niin isoa konettakaan, 7 kilon kone ei varmaan jaksaisi sitä pyörittää; vien siis pesulaan. Kiitos, ja Hyvää Juhannusta kaikille.
Toivoo
Pirresaurus* :) - arkyne
Noin 50 v. "kehrä"ryijy,annettu vain lumipesu talvisin PAKKASLUMELLA.Ensin annetaan jäähtyä kunnolla,sitten pehmoiseen lumeen "umpsukkeliin" ja pehmeällä harjalla lumet pois mahdollisimman tarkoin.
- eriina
itse harjoittelin sellaisilla ryijymäisillä tyynynpäällisillä hiusten kuivapesu pesu kikkaa.
Siitä siirryin suurempiin , kun tulos miellytti.
Kaurahiutaleet jauhoksi tehosekottajalla , kolmasosa soodaa sekaan , ripotella jauho tasaisesti päälle ja rullata kokoon ja vähän sitä rullaa vielä päältä " leipoa" kun kokonaan jätesäkkiin ryijyn on sujauttanut.
Eninmät ulkona tomuttanut pois ja lopuksi imurointi. Jos viitseliäisyyttä riittää niin kuivattua ,raastettua sitruunan kuorta sekaan - raikas tuoksu ja värin kirkastus .- Pirre*
Pittää vain ostaa iso säkki ryyniä, aika iso tuo ryijy...:)
Voisi kokeillekin, kiitos :) - parhaiten
Mikä vimma kaikkea on pestä itse.
tuollaisia erikoiskudonnaisia varsinkaan.
- mikset heti
..kysynyt.Kloriitti se valakasee, kokkeileppa sitä:D
Ja hyvää Juhannusta :)- Pirre*
no en mie valakosta ryijjyä..
Mutta Kiitos samoin, Hyvää Juhannusta :) - ja tervehdys
Pirre* kirjoitti:
no en mie valakosta ryijjyä..
Mutta Kiitos samoin, Hyvää Juhannusta :)halusin Jussia toivottaa, nyt on se partavesien aika....Ei siis menneniä, vaan sitä toista.Aika rientää ja ihmiset nuortuu.Sinulle Juhannusta. mm :D
- Pirre*
ja tervehdys kirjoitti:
halusin Jussia toivottaa, nyt on se partavesien aika....Ei siis menneniä, vaan sitä toista.Aika rientää ja ihmiset nuortuu.Sinulle Juhannusta. mm :D
ja vielä Oikein Hyvää Juhannusta :)
Ei Menneniä, herra paratkoon, ei...
- Rocellii
talvella hangelle, pakkassäällä
saapi siellä olla vaikka päivän
kuivan lumen aikaan
voi vähän peitelläkin lumella
ja sitten kaunis, nätti puistelu lumihangella
eihän siinä likaa ole...pölyä vain- Pirre*
puulämmitys, ja joskus uuni/takka hyväkäs tupsauttaa savumerkejä; sitä nokea siihen on kertynyt pikkuhiljaa. Samoin kun keittiömme on samaa tilaa väkisin tulee jotain ruoan käryäkin tälle puolelle jossa ryijy on.
Tuota lumipesua olen käyttänyt yleensä ennen joulua,..mutku...nyt ei ole lunta - onneksi kylläkin :) - Rocellii
Pirre* kirjoitti:
puulämmitys, ja joskus uuni/takka hyväkäs tupsauttaa savumerkejä; sitä nokea siihen on kertynyt pikkuhiljaa. Samoin kun keittiömme on samaa tilaa väkisin tulee jotain ruoan käryäkin tälle puolelle jossa ryijy on.
Tuota lumipesua olen käyttänyt yleensä ennen joulua,..mutku...nyt ei ole lunta - onneksi kylläkin :)minun ei tarvitsekaan,,?? puhdistaa kuin talvella
....
mitenkäs siinä on ne värjäysasiat?
eli minkä ikäinen ryijysi on...ja eikös ne ennenvanhaan olleet ihan luonnonväreillä
ja tietenkin luonnonkuiduista tehtyjä
aika...noki- rasva... ja luonnonmateriaalit
haastava homma!
no onse hyvä, ettei ole sitä lunta..kuiteskaan
voisi joulupukki pian herätä...ja voisi olla vihainen, kun herää väärällä reenjalaksella
;)))
Minullakin oli vähän aikaa sitten ongelma,että miten saisin ryijyn puhtaaksi.Sain neuvoja,että kun sitruunasoodaa ripottelee, ja antaa vähän aikaa vaikuttaa ja imuroi sitten..Eipä se auttanut..Tulihan siitä vähän raikkaampi..Onneksi ei ollut kauheen likanen,nii että pystyy kuitenkin seinälle laittamaan.
Ryijy on aika arvokas joten hirveesti en uskaltanu sitä rääkätä..:)
Hyvää Juhannusta sulle ja kaikille muillekkin..:)- Pirre*
niin, ei tuo nyt niin likainen ole etten sitä ilkiä seinälle laittaa, mutta pesulaan se on ilmeisesti vietävä, - tiedän että minua harmittaisi mahottomasti jos se menisi piloille, en siis riskeeraa yhtään. Tuulettunut tuolla nyt tämän päivää, jos se hieman raikastuupi, -olen jyrynnyt näiden jussinalussiivousten kanssa puolikuoliaaksi, minkä nyt välillä kinastellu täällä lepohetkien ajan :))
Sain Saurus nimityksenkin, muka konservativisista milipuolistani :)), mutta ei se mittää..
Hyvvee Jussiva vuan mii - sukka.
- ryijyjä ...
Vai onko kotikutoinen antiikki?
- Pirre*
minkään muotioikun takkii; on se niin rakas ja nätti tuossa tiiliseinällä, ei ei..
Tiijjä hänen antiikistaan, on vaan aito ja kokovillainen. - Pirre*
mie jo vähä tässä eppäilin, mutta tytöt sanoivat että anna olla se seinällä se on kuulemma hieno, etää olokoon sekin sitten..
Nythän on muotiakin kaikki 70 -luvun värit verhoissa ts. mie olen muojissakin vielää :) - ismit
Pirre* kirjoitti:
mie jo vähä tässä eppäilin, mutta tytöt sanoivat että anna olla se seinällä se on kuulemma hieno, etää olokoon sekin sitten..
Nythän on muotiakin kaikki 70 -luvun värit verhoissa ts. mie olen muojissakin vielää :)Meillä on kanssa tapana pitää vanhat sisustukset. On minullakin kymmenien vuosien takaiset huonekalut ja taulut seinillä.
Mummon tekemän vanhan ryijyn,mikä on Lapin aiheinen, pakkailin vintille muistojen joukkoon.
70-luvun värejä ei kyllä oo ... :D - Pirresaurus*
ismit kirjoitti:
Meillä on kanssa tapana pitää vanhat sisustukset. On minullakin kymmenien vuosien takaiset huonekalut ja taulut seinillä.
Mummon tekemän vanhan ryijyn,mikä on Lapin aiheinen, pakkailin vintille muistojen joukkoon.
70-luvun värejä ei kyllä oo ... :DOlisinko hieman jämähtänyt noihin seinävaatteisiini, en osaa laittaa niitä pois.
Huonekalut tosin ovat tuoreempaa vuosikertaa, siis ei 70 -luvulta :) - ismisti
Pirresaurus* kirjoitti:
Olisinko hieman jämähtänyt noihin seinävaatteisiini, en osaa laittaa niitä pois.
Huonekalut tosin ovat tuoreempaa vuosikertaa, siis ei 70 -luvulta :)No, ajatonta mallia meidän sohvakalusto nyt kuitenkin on. Ei ne virtaviivaiset 70-lukuset ole mukavia. Siis suomalaista tuotantoa olevat.
Voisit rekata uuden nikin .. rakkaalla lapsella jne .. - henri.2
ismisti kirjoitti:
No, ajatonta mallia meidän sohvakalusto nyt kuitenkin on. Ei ne virtaviivaiset 70-lukuset ole mukavia. Siis suomalaista tuotantoa olevat.
Voisit rekata uuden nikin .. rakkaalla lapsella jne ..kaksmetriä pitkä nahkasohova ei palaakaan lastulevyä löyry.
Siinon mukava kelliä. - Pirre*
henri.2 kirjoitti:
kaksmetriä pitkä nahkasohova ei palaakaan lastulevyä löyry.
Siinon mukava kelliä.teköövät näitäkin meijjän kaluja, eikä ole lastulevyä näissäkään.
Ovat kyllä jo uusissa, kuhan lopetan tämän uraputken niin sitten ostamma uuvvet. - ismisti
henri.2 kirjoitti:
kaksmetriä pitkä nahkasohova ei palaakaan lastulevyä löyry.
Siinon mukava kelliä... kulmasohva - molempiin suuntiin kaks metriä.
Se on jotain pehmosta kangasta, plyyssiä tai jotain. Kyllä se on pesuilla pysynyt kunnossa. En tiedä miten onkin. Lastulevyistä en tiedä, selkänojassa ainakin varmaan on.
Lasipöydätkin on pysyneet ehjinä. Mihin niitä poistamaan, kun kaikki on kunnossa.
Voihan ne vieraan silmään näyttää nukkavieruilta, en tiedä. - ismisti
Pirre* kirjoitti:
teköövät näitäkin meijjän kaluja, eikä ole lastulevyä näissäkään.
Ovat kyllä jo uusissa, kuhan lopetan tämän uraputken niin sitten ostamma uuvvet.Se on nurinkurista, että lakeuksilla tehdään puukalustoja.
- Pirresaurus*
ismisti kirjoitti:
Se on nurinkurista, että lakeuksilla tehdään puukalustoja.
sisällä näköjään aitoa puuta, ja vaneria näkyi pohjasta katottuna. Niin olisiko siellä puutakin, aika autio ja tyhjähän se on kaikesta :))
- ismisti
Pirresaurus* kirjoitti:
sisällä näköjään aitoa puuta, ja vaneria näkyi pohjasta katottuna. Niin olisiko siellä puutakin, aika autio ja tyhjähän se on kaikesta :))
Tanskassakin ne on maailmankuuluja huonekalujen valmistajia. Puut tulevat muualta.
- henri.2
ismisti kirjoitti:
Se on nurinkurista, että lakeuksilla tehdään puukalustoja.
sitä tarkoota ettäkö puita ei olis,mäkiä vaan puuttuu.
- henri.2
henri.2 kirjoitti:
sitä tarkoota ettäkö puita ei olis,mäkiä vaan puuttuu.
se sitten olis.
- Pirre*
ismisti kirjoitti:
Tanskassakin ne on maailmankuuluja huonekalujen valmistajia. Puut tulevat muualta.
vasta ovatkin; kisällityö perinne vielä käytössä , ja hyvä niin.
Suomen puu kun oisi viety huonekaluina maasta oisi vielä mehtiäkin jälellä paljon; viijjä nyt raakalautaa Japaniin, hölmöt suomalaiset. - ismisti
henri.2 kirjoitti:
se sitten olis.
Minä olen nähnyt junan ja auton ikkunasta peltoa horisonttiin asti. Yhtään metsäistä paikkaa ei tullut pantua merkille.
- Pirre*
henri.2 kirjoitti:
se sitten olis.
, mutta onhan teillä niitä latoja..:)
- ismisti
Pirre* kirjoitti:
vasta ovatkin; kisällityö perinne vielä käytössä , ja hyvä niin.
Suomen puu kun oisi viety huonekaluina maasta oisi vielä mehtiäkin jälellä paljon; viijjä nyt raakalautaa Japaniin, hölmöt suomalaiset.... nyt ei enää kannata täällä mitään tehdä. Tanskassa kuitenkin kannattaa. Eikä niitten järjestelmä sen halvempi ole kuin meidänkään. Liekö ollut niillä edes lamaa 90-luvun vaihteessa.
Mutta kummasti vaan sitä lautaakin kannattaa täältä asti rahdata Japaniin.
Minä en usko enää noitten selityksiin. Ovat seonneet omaan näppäryyteensä. - henri.2
ismisti kirjoitti:
Minä olen nähnyt junan ja auton ikkunasta peltoa horisonttiin asti. Yhtään metsäistä paikkaa ei tullut pantua merkille.
junan ikkunasta näkyy suota.Maantiet taas menee peltojen halki.
Sivutielle kun poikkeaa on metsä niin tiheää että kaatumaan ei pääse. - Pirre*
ismisti kirjoitti:
... nyt ei enää kannata täällä mitään tehdä. Tanskassa kuitenkin kannattaa. Eikä niitten järjestelmä sen halvempi ole kuin meidänkään. Liekö ollut niillä edes lamaa 90-luvun vaihteessa.
Mutta kummasti vaan sitä lautaakin kannattaa täältä asti rahdata Japaniin.
Minä en usko enää noitten selityksiin. Ovat seonneet omaan näppäryyteensä.metät on kohta myyty, ja vennäänpoika pääs nostammaan tullejaan, - että nalakissa ollaan.
- henri.2
tai jotain sen nimistä,ei tarvi kun liottaa ja huuhdella.
- Pirre*
mistä tiijjät, oletko muka pessy ryijyjä :))
On mulla sitä Swipe -pesupulveria, sitäkö tarkoitat? - henri.2
Pirre* kirjoitti:
mistä tiijjät, oletko muka pessy ryijyjä :))
On mulla sitä Swipe -pesupulveria, sitäkö tarkoitat?se oli,matoista ainakin lika lähtee,ja kylmällä vedellä
- Pirre*
henri.2 kirjoitti:
se oli,matoista ainakin lika lähtee,ja kylmällä vedellä
ruokalusikallinen melkein riittää koneelliseen pyykkiä ja tulee puhasta.
Mites ne ympäristöasiat, pesetkö mattoja rannassa Swipellä - tä?
:) - henri.2
Pirre* kirjoitti:
ruokalusikallinen melkein riittää koneelliseen pyykkiä ja tulee puhasta.
Mites ne ympäristöasiat, pesetkö mattoja rannassa Swipellä - tä?
:)kotona kylpyhuonessa,semmosen hätä-pika tapauksen.
Luulis että yhden ryijyn sillä sais puhtaaksi. - Pirresaurus*
henri.2 kirjoitti:
kotona kylpyhuonessa,semmosen hätä-pika tapauksen.
Luulis että yhden ryijyn sillä sais puhtaaksi.mutta kuinka sen saa kuivaksi, se siinä onkin isompi ongelma; melkoisen painava jo kuivanakin.
- henri.2
Pirresaurus* kirjoitti:
mutta kuinka sen saa kuivaksi, se siinä onkin isompi ongelma; melkoisen painava jo kuivanakin.
iso kuivaushuone,harvassa taloyhtiössä on semmosta
- Pirre*
henri.2 kirjoitti:
iso kuivaushuone,harvassa taloyhtiössä on semmosta
sinne sitten :))
Meillon vain pihateline ja tuulinen piha, - no on mulla kuivuri muttei siihen voi ryijyjä sentäs panna. - henri.2
Pirre* kirjoitti:
sinne sitten :))
Meillon vain pihateline ja tuulinen piha, - no on mulla kuivuri muttei siihen voi ryijyjä sentäs panna.joidekin sukulaistenkin pyykit kuivuvan,ainskin talvella.
Että eiköhän sinne yks ryijykin mahdu. - Pirre*
henri.2 kirjoitti:
joidekin sukulaistenkin pyykit kuivuvan,ainskin talvella.
Että eiköhän sinne yks ryijykin mahdu.käyttää sellaista etua hyväkseen; mistä muuten tiijjät - että ne on suvun eikä asukkaan alupöksyt?
- mistä se kertoo?
Onko mitä värejä??
- Pirresaurus*
vanha ole, minun hankkimani 70 -luvun alkuvuosilla.
Se on muistaakseni nimeltää Satupuu, tai -metsä; onko tuttu?
Vaalealla pohjalla sellaisia tyylitellyn näköisiä puita tai kukkia, hyvin kaunis mielestäni. - ja on ollutkin
Pirresaurus* kirjoitti:
vanha ole, minun hankkimani 70 -luvun alkuvuosilla.
Se on muistaakseni nimeltää Satupuu, tai -metsä; onko tuttu?
Vaalealla pohjalla sellaisia tyylitellyn näköisiä puita tai kukkia, hyvin kaunis mielestäni.mukava jutun aihe.Ei se ole tuttu minulle, olen niitä kyllä nähnyt muunlaisia paljon.Niihin tuppaa tulemaan "sielu". :)
- Pirre*
ja on ollutkin kirjoitti:
mukava jutun aihe.Ei se ole tuttu minulle, olen niitä kyllä nähnyt muunlaisia paljon.Niihin tuppaa tulemaan "sielu". :)
ja siksi kai en raatsi laittaa sitä pois seinältä; sen kuuluu olla tuossa, ollut pian 40 -vuotta - tosin olemme asuneet sinä aikana useamassa paikassa.
Eipä se unehdu vintille..:)
Ihhailen kirppareilla joskus niitä hirmu vanhoja ryijyjä, niillä vain on hintaakin kovasti; en ole vielä raatsinut ostaa, mutta vielä minä...
- Varteenotettava?
Entäpä jos odottelisit ens kevättalven pakkasia ja hankikelejä. Ryijy hangelle ja kevyttä mattopiiskausta hankea vasten. Sillä tavalla ainaki pölyiset matot puhdistuu ja tuleepa niihin raikas tuoksukin.
Niin ... kyllä ne pakkaset vielä tulevat, mutta nautitaan sitä ennen Suomen suvesta. Hyvää ja lämmintä Juhannusta!- Pirre*
mutta onneksi ei ole lunta eikä hankea :)
Jouluksi aina tomutan noin..
- hyvä-tuuletus-riittää
Jos on täyttä villaa, ilmeisesti riittää tuuletus muutaman tunnin kauniina päivänä jolloin on pakkasta 20-30 astetta ja puistella tomusta puhtaaksi,
villa yleensä puhdistaa itse itsensä, - Likasyöruosteraiskaa
Jos mulla olisi ryijy ja tarvis putsata / pestä se, niin veisin sen pesulaan ammatti-ihmisten hoidettavaksi. Oletan että sellainen kapistus menee kotikonstein vain piloille. "Hyvä tuuletus riittää" -ohje on myös hyvä mutta jos ryijy on vanha ja oikeasti lian panema, niin pesettäisin silti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511903
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131826Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va391674- 1061250
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961228- 851208
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4121110- 62889
- 49841
- 50836