Kurkku on ollut todellatodella kipeä kolme päivää ja lämpöä on ollut. Pikatesti nielusta osoittautui negatiiviseksi, mutta tulehdusarvot ovat kuitenkin koholla. Pikatesti ei kai ole kovin luotettava? Varsinkin kun olin ennen sitä syönyt kurkkupastilleja.
Viittaako tulehdusarvojen kohoaminen aina bakteerin aiheuttamaan nielutulehdukseen? Lääkäri määräsi mulle varmuuden vuoksi antibioottikuurin. Tarkempaa tutkimusta ei nyt ehditty tekemään ennen juhannusta.
Aloitin kuurin eilen illalla, ja nyt aamulla kurkku oli hieman parempi. Harmittaa vaan, kun ei voi olla varma onko kyseessä bakteerin aiheuttama tauti. Antibioottikuuri kun ei tee hyvää ihmisen immuunijärjestelmälle!
Niin, siis nuo tulehdusarvot. Kohoaako ne vain bakteerin aiheuttaman taudin seurauksena? Yleensä mulla kyllä flunssassa kurkkukivun jälkeen tulee limaista yskää, mutta nyt ei ole mitään sinnepäinkään, ainosataan nenästä tulee hiukan vihreää limaa (anteeksi tarkka kuvaus).
Nielutulehduksesta...
6
2644
Vastaukset
- ja hyvänen
aika. Ensin ollaan niin tietävää tyylin "Antibioottikuuri kun ei tee hyvää ihmisen immuunijärjestelmälle!", mutta sitten ihmetellään perusasioita.
Pikatestillä testataan, onko kurkussasi A-ryhmän streptokokki, eli kansankielellä angiina. Jos testi on negatiivinen, streptokokkia ei ole. Kurkkupastilli ei vaikuta tulokseen. Myös mononukleoosia voidaan testata. Tosin nielutulehdus voi olla muidenkin bakteerien tai virusten aiheuttama.
Tulehdusarvon (crp ilmeisesti) avulla voidaan hyvin karkeasti päätellä, onko kyseessä bakteeritulehdus vai ei. Mitä korkeampi (käytännössä yli 50), sitä varmemmin bakteeritauti.
Jos kurkkusi on parempi, älä murehdi. Todennäköisesti se olisi parantunut ihan itsekseenkin ajan kanssa. Särkylääkettäkin voi ottaa ja kuulostella.
Lääkärit määräävät edelleenkin liikaa "varmuuden vuoksi" kuureja, osittain varmaan siksikin, että asiakas sitä odottaa. Mielestäni olisit voinut ilmaista mielipiteesi hänelle.- vastauksia
Kiitos vastauksestasi, josta päätellen olet todella mukava ihminen.
Ensinnäkin, sekä terveydenhoitajan että lääkärin mukaan kurkkupastillit heikentävät pikatestin tehoa. Se ei ollut minun oma keksintöni. En tiedä oletko sinä sitten jotenkin ammattitaitoisempi ihminen. Ilmeisesti ainakin luulet olevasi. Toiseksi, monella on ollut A-streptokokin aiheuttama nielutulehdus, vaikka pikatesti on ollut negatiivinen. Kolmanneksi, kaikkihan sen tietävät, että antibiootit ei tee hyvää. Tarkoitukseni ei ollut esittää tietäväistä, kuten eräillä.
CRP:n lisäksi on olemassa myös sellainen arvo kuin senkka/lasko, minkä tuollaisen ammattilaisen luulisi tietävän. Kysymykseeni et kuitenkaan vastannut. Eli, nousevatko tulehdusarvot esimerkiksi virusperäisen flunssan takia?
Mikä mielipide minun olisi pitänyt lääkärille ilmaista? Olisiko minun pitänyt syyttää häntä päin kasvoja turhien kuurien määräämisestä? Sinunkaltaisesi käytöstavat hallitseva ihminen varmaan olisi tehnyt niin.
No, pääasia, että olo alkaa pikkuhiljaa muuttua parempaan suuntaan ja nieleminen onnistuu jo paremmin, eikä pulssikaan ole enää koko ajan yli 100, kuten aikaisemmin. Syön nyt vaan kiltisti kuurin loppuun, johtuupa paraneminen sitten siitä tai ei.
Olisi mukavaa vaikka kuulla joiltain ei-viisastelijoilta omia kokemuksia. Hyvää juhannusta kaikille, niin sairasteleville kuin terveillekin! - vaan sattuu
vastauksia kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi, josta päätellen olet todella mukava ihminen.
Ensinnäkin, sekä terveydenhoitajan että lääkärin mukaan kurkkupastillit heikentävät pikatestin tehoa. Se ei ollut minun oma keksintöni. En tiedä oletko sinä sitten jotenkin ammattitaitoisempi ihminen. Ilmeisesti ainakin luulet olevasi. Toiseksi, monella on ollut A-streptokokin aiheuttama nielutulehdus, vaikka pikatesti on ollut negatiivinen. Kolmanneksi, kaikkihan sen tietävät, että antibiootit ei tee hyvää. Tarkoitukseni ei ollut esittää tietäväistä, kuten eräillä.
CRP:n lisäksi on olemassa myös sellainen arvo kuin senkka/lasko, minkä tuollaisen ammattilaisen luulisi tietävän. Kysymykseeni et kuitenkaan vastannut. Eli, nousevatko tulehdusarvot esimerkiksi virusperäisen flunssan takia?
Mikä mielipide minun olisi pitänyt lääkärille ilmaista? Olisiko minun pitänyt syyttää häntä päin kasvoja turhien kuurien määräämisestä? Sinunkaltaisesi käytöstavat hallitseva ihminen varmaan olisi tehnyt niin.
No, pääasia, että olo alkaa pikkuhiljaa muuttua parempaan suuntaan ja nieleminen onnistuu jo paremmin, eikä pulssikaan ole enää koko ajan yli 100, kuten aikaisemmin. Syön nyt vaan kiltisti kuurin loppuun, johtuupa paraneminen sitten siitä tai ei.
Olisi mukavaa vaikka kuulla joiltain ei-viisastelijoilta omia kokemuksia. Hyvää juhannusta kaikille, niin sairasteleville kuin terveillekin!ärsyttämään suunnattomasti se, että ensin mennään lääkäriin/terveydenhoitajalle, ja sitten jossitellaan, missä ko. henkilö teki väärin. Ikään kuin netissä osattaisiin neuvoa näkemättä ja tutkimatta.
Senkkaa otetaan myös (taas) nykyisin, mutta pika-crp on monissa paikoin käytössä, riippuu ihan toimipisteestä ja siitä, onko laboratorio käytössä. Laboratorioarvoja voit katsella esim. täältä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=snk&p_selaus=985
Mutta jos näin on, kuten sanot, miten voit kuvitella terveydenhuoltohenkilöstön olevan sen viisaampi? Saattaa olla bakteeritulehdus tai saattaa olla olematta. Siinäpä se. On oma asiasi, syötkö antibiootit vai et.
"Kolmanneksi, kaikkihan sen tietävät, että antibiootit ei tee hyvää." - Jos antibioottien tehtävä on tuhota elimistölle vaaralliset bakteerit, ne tekevät nimenomaan hyvää.
Hyvää juhannusta kuitenkin. - aloittaja
vaan sattuu kirjoitti:
ärsyttämään suunnattomasti se, että ensin mennään lääkäriin/terveydenhoitajalle, ja sitten jossitellaan, missä ko. henkilö teki väärin. Ikään kuin netissä osattaisiin neuvoa näkemättä ja tutkimatta.
Senkkaa otetaan myös (taas) nykyisin, mutta pika-crp on monissa paikoin käytössä, riippuu ihan toimipisteestä ja siitä, onko laboratorio käytössä. Laboratorioarvoja voit katsella esim. täältä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=snk&p_selaus=985
Mutta jos näin on, kuten sanot, miten voit kuvitella terveydenhuoltohenkilöstön olevan sen viisaampi? Saattaa olla bakteeritulehdus tai saattaa olla olematta. Siinäpä se. On oma asiasi, syötkö antibiootit vai et.
"Kolmanneksi, kaikkihan sen tietävät, että antibiootit ei tee hyvää." - Jos antibioottien tehtävä on tuhota elimistölle vaaralliset bakteerit, ne tekevät nimenomaan hyvää.
Hyvää juhannusta kuitenkin.Minä en kyllä ole ihmetellyt missä terveydenhoitaja tai lääkäri teki väärin. En ole sanonut, että joku on tehnyt jotain väärin. Mistä sinä tuonkin mahdoit tempaista! Enkä ole myöskään missään vaiheessa sanonut uskovani, että täällä joku osaisi neuvoa paremmin.
Esitin ihan yksinkertaisen kysymyksen, johon olisin toivonut vastauksia sellaisilta henkilöiltä, joilla esimerkiksi on ollut tulehdusarvot koholla pelkän flunssan vuoksi.
Ai jaa, tappavatko antibiootit elimistölle vaaralliset bakteerit? Sitä en tiennytkään! No tottakai tiedän, ja sinä tiedät, että minä tiedän sen. Tuo kommenttisi oli taas ihan turhaa viisastelua. Tunnut ottavan kaiken turhan kirjaimellisesti. Voin muotoilla toisinkin: sen lisäksi, että antibiootit tappavat elimistölle vaaralliset bakteerit, ne myös tuhoavat hyödyllisiä bakteereja, ja siinä mielessä ne eivät tee hyvää.
Älä turhaan vaivaudu enää vastaamaan, jos kirjoituksesi jatkossakin ovat tuota tasoa: lisäilet asioita ja tahallasi vääristelet sanojani. - löysit
aloittaja kirjoitti:
Minä en kyllä ole ihmetellyt missä terveydenhoitaja tai lääkäri teki väärin. En ole sanonut, että joku on tehnyt jotain väärin. Mistä sinä tuonkin mahdoit tempaista! Enkä ole myöskään missään vaiheessa sanonut uskovani, että täällä joku osaisi neuvoa paremmin.
Esitin ihan yksinkertaisen kysymyksen, johon olisin toivonut vastauksia sellaisilta henkilöiltä, joilla esimerkiksi on ollut tulehdusarvot koholla pelkän flunssan vuoksi.
Ai jaa, tappavatko antibiootit elimistölle vaaralliset bakteerit? Sitä en tiennytkään! No tottakai tiedän, ja sinä tiedät, että minä tiedän sen. Tuo kommenttisi oli taas ihan turhaa viisastelua. Tunnut ottavan kaiken turhan kirjaimellisesti. Voin muotoilla toisinkin: sen lisäksi, että antibiootit tappavat elimistölle vaaralliset bakteerit, ne myös tuhoavat hyödyllisiä bakteereja, ja siinä mielessä ne eivät tee hyvää.
Älä turhaan vaivaudu enää vastaamaan, jos kirjoituksesi jatkossakin ovat tuota tasoa: lisäilet asioita ja tahallasi vääristelet sanojani.Terveyskirjastosta hakemasi. Huomasit varmaan myös sen, etteivät tulehdusarvot kerro nielutulehdusten kyseessä ollen välttämättä mitään. Toisaalta arvot voivat olla koholla ihan muunkin syyn vuoksi.
Lääkärisi on tehnyt diagnoosin oirekuvasi eli kertomuksesi ja nielusi näkemisen perusteella. Jos sinulta otettiin nieluviljely, sinun pitäisi saada siitä vastaus muutaman vrk:n sisällä.
- labran täti
siis karamelli ei vaikuta nieluviljelyyn. Jos olet imeskellyt desinfioivia kurkkutabletteja tunnin sisällä ennen näytteenottoa, se saattaa vaikuttaa tulokseen. Näin meillä ohjeissa. Jos pikatesti on negatiivinen, pitäisi ottaa nieluviljely, jossa mahdollinen bakteeri varmistuu myöhemmin.
Jotkut lääkärit ovat sitä mieltä, ettei tulehdusarvoista voi päätellä mitään nieluinfektioissa. Lienet kuitenkin jo parantunut vaivastasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802