TULILISKO NOPEASTI VASTAUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

auttakaa pikaisesti

miksi kaikkien muitten tuliliskot seurailevat liikkeitä ja on kiinnostuneita kaikesta paitsi minun pikku dino ja dingo ne vain mököttävät korkilla päivässä ehkä 2-4 liikettä eikä ole kiinnostuneet edes sormesta? mutta 1 kysymys saako tuliliskoja ottaa käteen? pikainen vastaus pliss

2

620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Suda-

      Salamantereiden aktiivisuus vaihtelee hieman vuodenajan, eläinten iän ja yksilön mukaan. Suurimman osan vuodesta aikuiset tuliliskot viihtyvät vedessä, ja liikkuvat silloin aktiivisesti myös päiväsaikaan.

      Tuliliskot oppivat helposti että terraarion eteen pysähtyvä ihminen tarkoittaa usein ruoka-aikaa, ja oppivat siten kerjäämään ruokaa ohikulkijoilta. Älä siis anna vaikka ne kerjäävät.

      Tuliliskot hengittävät keuhkoilla, sekä osin ihonsa kautta.

      Toisinaan tuliliskot nousevat maalle ja voivat viettää siellä pitkiäkin aikoja. Jos olosuhteet vedessä muuttuvat epäsopiviksi, tulilisko voi nousta maalle.Tarkasta että vesi on sopivan lämpöistä, ja ettei altaan edellisestä siivoamisesta ole päässyt kulumaan liian pitkää aikaa. Aina maallenousu ei kuitenkaan ole merkki siitä että jokin olisi huonosti, vaan salamanteri on vain päättänyt että nyt sattuu olemaan sopiva aika elellä maalla joitakin viikkoja tai jopa kuukausia.

      Maalla tuliliskot muuttuvat piilotteleviksi hämärän eläimiksi. Jos huomaat että jokin salamanterisi alkaa viettää aikaansa hyvin paljon maalla, koeta jollain tavalla suurentaa akvaterraarion maa-aluetta. Maalla viihtyvän eläimen tarpeisiin maalta pitäisi löytyä jokin piilopaikka, kolo tai kasvin lehtien suojassa oleva kohta, johon eläin pääsee piiloutumaan ja jossa se kokee olonsa turvalliseksi. Myös maalla tuliliskojen täytyy pysyä kosteina, joten kun eläin viettää aikaansa maalla on terraariota hyvä sumuttaa päivittäin, tai muuten varmistaa että ilmankosteus pysyy yli 60 prosentissa ja myös maa-alueen pohjamateriaali pysyy kosteana.

      Jos kysymyksiä lisää lajista e-mail: [email protected]

      • Joonas @ Sammakkolampi.net

        Nimimerkki -Suda-:n vastaus on vallan mainio, semminkin kun se on likimain sanasta sanaan lyhennetty laajemmasta hoito-ohjekokonaisuudestani sivulta http://matelijat.info/tulilisko/hoito-ohjeet/kayttaytyminen.html . Alkuperäisellä sivulla kyseistä aihetta käsitellään laajemminkin.

        Mutta siltikin tuo teksti on vain tuollainen salamantereiden yleinen käyttäytymisjuttu. Olen kirjoittanut myös erityisesti tuliliskojen maalla viihtymistä käsittelevän tekstin jonka voi lukea osoitteesta http://www.sammakkolampi.net/jutut/tulilisko_kuivalla.html . Suosittelen lämpimästi alkuperäiselle kysyjälle myös sen lukemista.

        Toiseen alkuperäiseen kysymykseen vastaukseksi kerrottakoon, että tuliliskoja ei pitäisi ottaa käteen. Ihmisen kädellä luontaisesti olevat rasvat ja suolat ovat haitallisia salamanterille, minkä lisäksi itse käsittely yleensä on salamanterille pelottava tapahtuma. Käsi on myös liian lämmin ja liian kuiva paikka salamanterille. Kädellä pitämisestä on siis eläimelle monia haittoja, mutta ei ensimmäistäkään hyvää puolta. Kaiken muun lisäksi tuliliskot ovat lievästi myrkyllisiä, joten niiden pyörittely käsissä voi olla haitallista myös käsittelijälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe