Kolme viikkoa kestänyt kurkkukipu

sari-hannele

Onko nyt liikkeellä jotain pitkäkestoista kurkkukipua/flunssaa? Minulla on ollut 3 viikkoa kurkku kipeä ja kipu ei ole lainkaan lieventynyt tänä aikana.

26

24832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärsivä

      En tiedä, mutta aivan sama homma täällä, mikään ei tunnu auttavan. :(

    • sari-hannele

      Joten ei löytynyt vieläkään syytä ja kipu senkun jatkuu. Välillä äänikin menee. Mitähän tämä voisi olla, joka aiheuttaa tämän?

    • mkkip

      Tuo saattaa olla mahdollisesti mononukleoosia (se voi olla pitkäkestoinen ja rankka tauti).

      • sari-hannele

        Ihan vähäsen oli lämmönnousua, kun tauti alkoi. Sen jälkeen ei ole ollut. En oikein jaksa uskoa että olisi mononukleoosi. Sen olen sairastanut 2 kertaa eikä oireet ole samanlaiset tällä kertaa. Voiko home aiheuttaa kurkkukipua? Mistä saisi homekoira esimerkiksi tutkimaan taloa ja paljonko mahtaa maksaa?


      • potilas...
        sari-hannele kirjoitti:

        Ihan vähäsen oli lämmönnousua, kun tauti alkoi. Sen jälkeen ei ole ollut. En oikein jaksa uskoa että olisi mononukleoosi. Sen olen sairastanut 2 kertaa eikä oireet ole samanlaiset tällä kertaa. Voiko home aiheuttaa kurkkukipua? Mistä saisi homekoira esimerkiksi tutkimaan taloa ja paljonko mahtaa maksaa?

        Voi olla kuumeeton. Se on ikävä tauti, jos ei ole kuumetta.


      • KärsiväKundi
        sari-hannele kirjoitti:

        Ihan vähäsen oli lämmönnousua, kun tauti alkoi. Sen jälkeen ei ole ollut. En oikein jaksa uskoa että olisi mononukleoosi. Sen olen sairastanut 2 kertaa eikä oireet ole samanlaiset tällä kertaa. Voiko home aiheuttaa kurkkukipua? Mistä saisi homekoira esimerkiksi tutkimaan taloa ja paljonko mahtaa maksaa?

        Olen itsekin kärsinyt samanlaisista oireista ja epäilen hometta. Itse asiassa mun olo on aika heikko, enkä voi olla edes töissä just nyt.

        Monokin voi olla kuumeeton, joten kaikki on mahdollista... :(


    • Potilas x

      Hei.

      Itselläni oli reilut puolisen vuotta samanlaiset oireet, pientä lämpöä, väsymystä ja kurkkukipua. Tulehdusarvot olivat vähän koholla (28) ja kukaan ei tiennyt mistä se johtui. Kävin monilla eri lääkäreillä ilman tuloksia. Jouduin olemaan työstä pois, koska kurkkuni ei kestänyt puhumista ja olin todella väsynyt.

      Viime viikolla sitten kurkkuni meni niin kipeäksi, etten pystynyt syömään tai juomaan ja kuume nousi 40 asteeseen. Kävin päivystyksessä ja tulehdusarvot olivat pompanneet 71:teen. Sain varalta antibioottia, koska epäiltiin myyräkuumetta. Seuraavana päivänä piti käydä ottamassa tulehdusarvot uudelleen ja ne oli jo antibiootista huolimatta pompanneet jo 140:een. Siinäpä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ambulanssilla sairaalaan päivystykseen. Päivystyksessä ollut kurkkulääkäri sitten vihdoin ja viimein huomasi, että minulla oli sekä nielu- että kielirisat todella pahasti tulehtuneet (kurkkuun valui märkäistä limaa). Ottivat minut sitten osastolle ja antoivat antibioottia suoraan suoneen kolme kertaa päivässä. Muutaman päivän päästä sitten olo oli jo parempi, tulehdusarvot laskeneet ja pääsin pois.

      Joudun tässä vielä syömään 10 päivän kovan antibioottikuurin ja sen jälkeen on kontrolli. Tässä sitten nyt yritellään saada itseään kuntoon puolen vuoden sairastelun ja pallottelun jälkeen..

      Toivottavasti sun tilanne ei pääse näin pahaksi.

    • sari-hannele

      Minäkin alan epäillä että kyseessä on home. En kuitenkaan luota ns. "tavallisiin" tutkimusmetodeihin vaan aion hommata tänne homekoiran tutkimaan taloa.

    • se varmaan on

      Sama homma täälläkin. Miehellä on ollut todella pitkäkestoinen kurkkukipu (nyt viidettä viikkoa!), johon on liittynyt äänen käheyttä, outoa fiilistä suussa, syljenerityksen lisääntymistä ja makuaistin heikentymistä. Nyt on mulla samat oireet eli itämisaika oli meillä yli 4 viikkoa! Kuulemma miehen töissä oli joillakin ollut samoja oireita, eli en usko että homeesta on kyse.. Joku virus on varmaan liikkeellä!

      • sari-hannele

        Asutteko länsi-, etelä, itä- vai pohjoissuomessa? Miten vaan että onko sitä juuri tällä alueella liikkeellä. Itse asun länsisuomessa.


      • se varmaan on
        sari-hannele kirjoitti:

        Asutteko länsi-, etelä, itä- vai pohjoissuomessa? Miten vaan että onko sitä juuri tällä alueella liikkeellä. Itse asun länsisuomessa.

        Asumme pk-seudulla eli täällä päin ainakin tuota on liikkeellä. Toivottavasti kurkkukipusi hellittää pian! :)


    • Kurkkukipuun väsynyt

      Minulla on ollut hieman yli viikon kurkku kipeänä ja valkoista peitettä on nähtävissä kurkussa. Tulehdusarvot olivat 25 luokkaa, nieluviljely negatiivinen ja kuumetta aluksi 38, mutta nyt keikkunut pitkään normaalin ja pienen lämmön välillä. Olen kuitenkin palannut töihin, vaikka näiden lisäksi sain vielä silmätulehduksen ja kurkku tuntuu menevän vain pahempaan suuntaan. Tiedättekö kuinka kauan tällainen virusperäinen kurkkutulehdus yleensä kestää? Jos ei kohta ala helpottumaan niin pitänee käydä uudestaan lääkärin katsottavana.

    • kurkkuperskele

      Sairastettiin muijan kanssa tosa ennen jussia sellanen räkätauti että huhhuh. Nojoo flunssa läks ajastaan mutta jälkitaudin virkaa hoiteli aivan infernaalinen yskä abauttista viikon verran. Ja sitten tulikin kurkkukipu jota oon kuunnellut viikon päivät, voi olla että tuo hervoton yskä repi ton pillin paskaks tai sitten sielläkin on joku helvetin tulehdus mutta kipiä on. Metkasti syöminen tai juominen ei koske yhtään mutta "tyhjän" tai liman nielaseminen kirpasee mukavasti, jos ei nieleskelis limaa niin ei edes huomais että on kurkku pipi. Onneksi tänää ei ole koskenu läheskään niin palju ku eile, jos tuo vaikka tästä pikku hiljaa paranis.

    • tyyki

      Olen tainnut saada tämän viruksen. Mulla alkoi kurkkukipu eilen ja kurkku on tosi hellänä. Nieleminen on hankalaa, kun koskee tosi pahasti.

    • viedään...

      Mullakin nyt neljättä viikkoa kurkku kipeänä. Se alkoi niin, että oli muutama päivä ihan sikakipeä kurkku. Kävin lääkärissä ja sain antibiootit, koska tulehdusarvot oli koholla. Antibioottikuurin aloitamisen jälkeen kipu väheni, muttei ole vieläkään mennyt kokonaan pois. Nyt kun aloitin jälleen liikunnan, suhteellisen kevyesti, niin kurkku tuli taas tosi kipeäksi. Kävin teettämässä nieluviljelyn, saa nähdä mitä sanovat.
      Lämpöä oli vaan sen ensimmäisen viikon ajan.
      Lisäksi pulssi oli ihan älyttömän korkea, yli sata koko ajan, jopa 120. Sitten se laski normaaliksi pariksi viikoksi. Eilen uskaltauduin lenkille. Nyt pulssi on taas korkeampi. Ehkä ei sittenkään kannata vielä harrastaa liikuntaa?

      Miten te muut, oletteko pitkän sairastelun aikana yhtään voineet ylläpitää kuntoanne? Pelottava ajatus, että tämä voi kestää vielä monta viikkoakin. Sellaisia viruksia on tänä vuonna kai ollut liikkeellä. Kurjaa olla ihan rapakunnossa :(

      • kurkkukipua

        mulla alko toukokuun lopussa tämä sairastelu. Ensin kauhee räkätauti, sitten kurkkukipeäks ja poskiontelontulehdus. Antibioottikuuri joka helpotti hetkeks. Oireet alkoivat taas ja sain uuden kuurin. Kuurin aikana alkoi mieletönkurkkukipi ja nieluni oli tulipunainen. Antibiootit vaihdettiin sellaisiksi jotka tehoavat myös abgiinaan. Tämä kuuri taas helpotti kurkkukipua. Mutta puolikuntoinen olin kokoajan ja pientä lämpöä. Kun kuuri loppui Kurkkukipu alkoi taas, nyt yhtäjaksoisesti jo seitsemättä päivää. Tulehdusarvot ok eikä abgiinaa. Välillä on helpottanut päiväksi tuo kurkkukipu, mutta seuraavana päivänä kahta kauheampi kipu alkaa taas. On V-mäistä kun luulee että parantuminen alkaa niin seuraavana päivänä ei toivoakaan. Kaikki kesäloma suunitelmat menneet pilalle. Täällä sitä vain tuijoteltu kotona seiniä. Lenkille pääsystä ei toivoakaan, tuo koirakin tuossa jo ihan hepulissa kun en jaksa käyttää muutakun tarpeillaan.

        Tämä on ollut TODELLA ressaavaa, sosiaalinen kun olen ja pidän liikunnasta. Nyt tuntuu ettei mitään edes uskalla yrittää tehdä kun heti vetää takapakkia tämä olotila.

        Sairastelen yleensäkkin paljon, ja kaikki lentsut tuntuvat tarttuvan. Minulla on ilmeiseti huono vastustuskyky. Mutta mitään tällaista minussa ei ole koskaan ollut!!!

        Ilmotelkaahan jos ja kun paranette, että miten tauti hellittää otettaan. Tässä synkässä olotilassa pienikin paranemisen merkki piristää jo kummasti!


      • Potilas x
        kurkkukipua kirjoitti:

        mulla alko toukokuun lopussa tämä sairastelu. Ensin kauhee räkätauti, sitten kurkkukipeäks ja poskiontelontulehdus. Antibioottikuuri joka helpotti hetkeks. Oireet alkoivat taas ja sain uuden kuurin. Kuurin aikana alkoi mieletönkurkkukipi ja nieluni oli tulipunainen. Antibiootit vaihdettiin sellaisiksi jotka tehoavat myös abgiinaan. Tämä kuuri taas helpotti kurkkukipua. Mutta puolikuntoinen olin kokoajan ja pientä lämpöä. Kun kuuri loppui Kurkkukipu alkoi taas, nyt yhtäjaksoisesti jo seitsemättä päivää. Tulehdusarvot ok eikä abgiinaa. Välillä on helpottanut päiväksi tuo kurkkukipu, mutta seuraavana päivänä kahta kauheampi kipu alkaa taas. On V-mäistä kun luulee että parantuminen alkaa niin seuraavana päivänä ei toivoakaan. Kaikki kesäloma suunitelmat menneet pilalle. Täällä sitä vain tuijoteltu kotona seiniä. Lenkille pääsystä ei toivoakaan, tuo koirakin tuossa jo ihan hepulissa kun en jaksa käyttää muutakun tarpeillaan.

        Tämä on ollut TODELLA ressaavaa, sosiaalinen kun olen ja pidän liikunnasta. Nyt tuntuu ettei mitään edes uskalla yrittää tehdä kun heti vetää takapakkia tämä olotila.

        Sairastelen yleensäkkin paljon, ja kaikki lentsut tuntuvat tarttuvan. Minulla on ilmeiseti huono vastustuskyky. Mutta mitään tällaista minussa ei ole koskaan ollut!!!

        Ilmotelkaahan jos ja kun paranette, että miten tauti hellittää otettaan. Tässä synkässä olotilassa pienikin paranemisen merkki piristää jo kummasti!

        Eihän tätä sairastelua ole kestänyt kuin vasta 6 kk.. =) ja edelleenkin oireet jatkuu.


      • Anonyymi

        Minullakin kurkkukipu jo yli 3viikkoa, alkoi kivulla,yskällä ja limaa paljon, pientä lämpöäkin, menin huonoon kuntoon, tulehdusarvot koholla, alkava keuhkokuume, hengitustieinfeltio ym, sain kovan antibioottikuurin, mutta sen jälkeen taas on kurkku kipeä ja köhityttää !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin kurkkukipu jo yli 3viikkoa, alkoi kivulla,yskällä ja limaa paljon, pientä lämpöäkin, menin huonoon kuntoon, tulehdusarvot koholla, alkava keuhkokuume, hengitustieinfeltio ym, sain kovan antibioottikuurin, mutta sen jälkeen taas on kurkku kipeä ja köhityttää !

        Mulla myös kolmatta viikkoa jo kurkku kipeä vaikka muut flunssan oireet jo hellittämässä.


    • joko helpottaa?

      Hei! Oletteko jo selvinneet kurkkukivuista ynnä muista flunssaoireista?

      Mulla on nyt viidettä viikkoa kurkku kipeä, eikä se ole bakteeriperäistä. Kaksi kertaa viiden viikon aikana on ollut muutama päivä lämpöä ja viikon parin nuha voimattomuuksineen sydämentykytyksineen päivineen.

      Kirjoittakaa ihmeessä jos parantumisia on tapahtunut!

      • Anonyymi

        Kannattaa kokeilla nenäkannua.

        Monesti kurkkukipu on poskionteloista valuvan liman aiheuttamaa bakteeriärsytystä kurkussa.

        Poskiontelot kun huuhtoo nenäkannulla ja suolavedellä puhtaaksi, alkaa kurkun kipu ja turvotus yleensä laskea.


    • Rili

      Minulla on ollut kurkku kipeä elokuusta saakka, eikä apua tunnu mistään löytyvän. Lääkäri kehotti näyttämään kurkkuani hammaslääkärille, joka on mielestäni aika outoa!

      • Rili

        Hei, joko helpottaa?
        Vielä jatkän sinulle, oletko minkä ikäinen? Joku tässä käyttää!


    • Anonyymi

      Jägermaisteri auttaa.
      Mene alkoon ja osta pullo jägermeisterii ja kurlaa sillä kurkkusi vähintään kolmasti päivässä ja sitten niele se.
      Parin päivän kuluttua olet aivan terve.

      Jägermaister parantaa kurkkukivun ja flunssan!

      Kokenut kaiken tietää!

    • Anonyymi

      Hei nyt kiinalainen lääketiede akupunktioon.Siellä laitetaan koko elimistö kuntoon ja katsotaan ettei elimistössä ole epätasapainoa.Suosittelen Acumedina Lahti tai Denis Vinokur Helsinki.Tässä hyvät hoitajat.Kannattaa googleta kiinalainen lääketiede hoitajat paikkakunta.Katso minkälainen koulutus pohja on hoitajalla.

    • Anonyymi

      On.
      Toista kuukautta jo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe