Olen ostamassa Yamarin 6420 käytettyävenettä. Vaihtoehdot joko 150 hp:n nelarilla tai sitten 200 hp HPDI kakstahdilla. Suosituksia tai kokemuksia koneista?
Yamaha 150 F vai 200 HPDI?
7
7555
Vastaukset
- erkki_leino
Terve!
Mulla on kyseinen vene käytössä nyt kolmatta kesää. Itse pähkäilin aikanaan samaa asiaa kun venettä olin tilaamassa. Valitsin itse tuon HPDI:n ja täytyy sanoa, että en ole valintaani katunut. Kone on toiminut luotettavasti ilmaan minkäänlaisia ongelmia (käyttötunteja nyt noin 350), tehoa on juuri sopivasti Yamariniin rivakkaankin liikuttamiseen, polttoaineenkulutus on asiallinen ja syyshuolto on edullinen merkkiliikkeessäkin. Käytän yleensä matkavauhtina sellaista 27-28 solmun nopeutta, jolloin kone kiertää noin 3400-3500 rpm. Tällöin melutasokin on miellyttävä ja tuo vauhti sopii Yamarinille hyvin, vaikka reilusti kovempaakin voisi hyvin veneen/koneen puolesta ajella. Kokonaisuutena olen ollut siis erittäin tyytyväinen. Jos nyt jotain huonoa pitää löytää, voitaneen sellaiseksi laskea lievä 2-tahtiselle ominainen käry tyhjäkäynnillä ja hitaasti ajettaessa. Vauhdissa tällaista ei esiinny lainkaan.
Itse voin ainakin suositella HPDI myllyä varauksetta. - Itsekkinmiettinyt
Olin saman valintatilanteen edessä hankkiessani uutta 64DC kone pakettia. Valitsin F150:n, koska hiljainen käyntiääni vapaalla ja uppoumanopeuksilla oli itselleni todella tärkeä. Kone on ollut todella hyvä. Juhannuksena vesihiidettäessä kaveri yritti startata päällä olevaa konetta, kun ei kuullut sen käyvän. Potkuri veneessäni lienee hieman jyrkkä, koska olen saanut optimiolosuhteissa 2 päällä kierroksia 5500 max. Mutta tämä mahdollistaa sen, että voin ajaa 18-19 solmua alle 3000 kierroksen, ja vene on aika hiljainen. 0-20 solmulla F150 on taloudellismpi, 20-25 menee samoihin, siitä ylöspäin HPDI on taloudellisempi, etenkin 35-40 vauhdissa. Maksiminopeus on ollut ääritrimmauksella mulla 43 solmua, samoissa olosuhteissa olisi HPDI200:lla mennyt varmaankin 50 rikki. Kiihtyvyys on F150:ssä kuitenkin hyvä (ainakin 4- ja v6 sisäperiin verratuna), eikä ongelmia tule 6 kaan kyydissä.
Jos meinaat ajella enimmäkseen 30 tai yli solmua, niin varmaankin HPDI on parempi. Itse huomasin että sillä nopeudella kaunis saaristo humahtaa ohi niin nopeasti, ettei siitä ehdi paljoa nähdä. Myös 200 HPDI:n koeajosta muistan, että sillä koneella ei edes huomaa onko veneessä 7 matkustajaa vai ei, ja kiihtyvyys on kipakka. Tietyssä allokossa yamarinilla on syytä pitää 30 solmun matkanopeuksia, niin kulku vakautuu ja pehmenee huomattavasti, kun vene ei käy aaltojen väleissä. Se onnistuu F150:lläkin, mutta HPDI:llä on silloin enemmän reserviä jäljellä. F150 käy aika hiljaisesti 4400 kierroksen nurkilla ennen "urku auki mölyä", vauhtia on silloin 33-34 kn.
Veneessäni on trimmitasot. Ne ovat olleet mielestäni hyödylliset, vaikka vene ei olekaan tyyppiä, joka erityisesti kaipaisi trimmitasoja. - kummatkin hyviä
Jos pitää vauhdista ja rivakasta kiihtyvyydestä, niin tuo 200 heppainen kannattaa ehdottomasti ottaa. Itselläni 64DC F200 koneella, ja en missään tapauksessa vaihtaisi pienempään koneeseen. Tuossa HPDI:ssä kannattaa myös huomioida se, että kone tarvitsee erillisen öljysäiliön, jonka johdosta veneen ei niin kauhean suuret perän säilytystilat pikkaisen pienenevät.
- 64dc
Itsellänikin on 64DC ja 200 hpdi ja ei ole paljon lisättävää yllä oleviin kommenteihin sen voin sanoa vain että on erittäin hyvä paketti. Kysyisin muilta veneen omistajilta mitkä ovat takaa katsottuna oikean penkin alla oleva putki ja parikaapeli?
- kumpikin.
Oma 200HDPI savuttaa kun sen starttaa esim viikon käytttämättömän jakson jälkeen, lämminkone ei kyllä savuta paikallakaan, näissäkin savutus jutuissa on hyvä muistaa minkälaista öljyä sinne säiliöön laittaa, halvinta kun laittaa niin savua ja karstaa tulee, jos on varaa uuteen isoon moottoriin ei sitä kannta pilata halvoilla=huonoilla öljyillä.
Koneessa on se ominaisuus että se käy neljällä pytyllä tyhjäkäyntiä ja kaksi tulee peliin kun antaa kierroksia.
Tyhjäkäynti äänestä voisin sanoa että osa pienistä 20hp nelareista pitää yhtä laista ääntä.
Toki osa isoista nelareista on lähes äänettömiä paikallaan kovemmassa vauhdissa ne on äänekkäämpiä kuin 2-tahti
F150 /4100 kier/min 25,5 solmua 1,14/maili
F150 /4600 kier/min 31,0 solmua 1,14/maili
200HDPI 3800 kier/min 32,5 solmua 1,05/maili
oheiset on poimittu körfakta2005 kirjasta asiaan liittyvä linkki :
http://www.yamaha-motor.se/Images/Korfakta_2006_Sv_tcm36-127035.pdf- porihe
Kiitos tiedoista! Olisiko tiedossa ns. hyviä suositeltavia öljyjä 200 HPDIin, jotta savutus olisi minimaalista?
- erkki_leino
porihe kirjoitti:
Kiitos tiedoista! Olisiko tiedossa ns. hyviä suositeltavia öljyjä 200 HPDIin, jotta savutus olisi minimaalista?
Itse käytän ainakin pelkästään Yamahan omaa 2-t öljyä. Ainakin pitäisi toimia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733