Raskaus ja työhaastattelu???

Apuva...

Eli huomenna olis työhaastattelu ja rv 14 5.
Pitääkö/kannattaako raskaudesta kertoa haastattelussa? Kokemuksia?

10

1239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäisi?

Ei tietenkään pidä, eikä kannata. Ja laki kieltää työnantajaa kysymästä sitä sinulta.

• ,,,,,

jos haet uutta työpaikkaa niin kyllä pitää kertoa ehdottomasti!! jääthän kohta poiskin sieltä.. ja saavat hankkia taas uuden tilalle...

• Ohi meni

Mä kerroin - ja jäi duuni saamatta. Mutta tein silti mielestäni oikein. Fiksut työnantajat kyllä tajuavat että palaat vielä töihin, ja jos kokevat sinut oikeaksi, palkkaavat he sinut. Mutta on iso mahdollisuus, että näin ei ole ja et työtä saa. Minullekin vakuuteltiin että raskaus ei ole sairaus ja daapa daa, mutta niinhän siinä kävi että raskauden takia en myöskään työtä saanut. Mutta usko pois, jos et kerro niin asia paljastuu ennemmin tai myöhemmin, eikä asian pimittämistä varmasti katsota hyvällä - vaikka sinulla siihen olisikin kuinka lain suoma oikeus.

• höpö!

"Fiksut työnantajat kyllä tajuavat että palaat vielä töihin, ja jos kokevat sinut oikeaksi, palkkaavat he sinut."
        joopa joo... tänä päivänä arvostetaan vain tehokkuutta ja tuottavuutta. raskaana on aivan turha haaveillakaan ymmärtäväisestä työnantajasta joka kyllä palkkaa hyvän tyypin, vaikka ylimääräisiä kustannuksia on tiedossa.
        aloittajalle: älä kerro ainakaan heti...

• mapee

koska asiaa ei saa kysyä millään tavalla ja jos kysytään siihen ei tarvitse vastata niin älä kerro. Tosin jos sitä kuitenkin kysytään etkä vastaa niin se tulkitaan kyllä. Ja kun menet töihin ja oletkin raskaana niin voi olla aika tyly kohtelu eli jos taas on palkattu raskaudesta huolimatta niin vastaanotto on parempi. Toisaalta taas eihän kukaan palkkaa ihmistä joka jää jo puolen vuoden kuluttu apois ja aiheuttaa vielä kustannuksiakin sille ajalle..

Itse en kertoisi jos vähänkin isompi työmaa, jos pieni paikka niin silloin ollaan niin tiiviisti tekemisissä ja asialla on isompi merkitys siellä niin ehkä kertoisin.

Kyllä nämä on sellaisia mutulla mentäviä asioita joissa oikea ei ole aina lainmukainen eikä väärä laiton jne. Toisaaltahan et siis missään nimessä huijaa jos et kerro. Ja voithan kertoa sitten kun saat paikan jostahdon ja antaa vielä mahdollisuuden perua sen vaikka niinhän ei saisi tehdä, mutta ainakin tiedät että raskaus ei ollut syy miksi et paikkaa saanut.

• mukaan

raskaudesta ei tarvitse kertoa työhaastattelussa eikä siitä saa edes kysyä, mutta mieti millaisen kuvan annat itsestäsi jos et kerro. Itse kerroin ja työt jäi saamatta siitä syystä. Tosin kertominen antoi kai minusta sen verran rehellisen ja tunnollisen kuvan, että työnantaja pyysi minua ottamaan yhteyttä vauvan syntymän jälkeen.. "Katsotaan sinulle sitten työvuoroja", hän jopa sanoi.

• nannutti

en kertonut.. nyt viikkoja vasta 5 1, juuri kävin juttelemassa jos uusiin töihin pääsisin ja lupaavaltahan se näytti :) Toisaalta halusin kertoa että olen raskaana mutta koska itselläni niin alussa ja mitä vain voin tapahtua niin päätin että pidän asian omana tietonani vielä. Olen joskus muistaakseni lukenut jostakin että työnantajalle on "pakko" kertoa kaksi kuukautta ennen töistä pois jäämistä, en kuitenkaan ole tuosta 100% varma :D mullakin kun itsenäinen työ niin eipä ole työnataja edes näkemässä minkäkokoisen masun kanssa menen :) mutta onnea!

• Apuva...

siinä kävi että kun paikkaa tarjottiin en pystynyt pitämään suutani kiinni...Ja sain sen silti :)
        Haastattelija oli vielä mies. Totesi vaan että oot äitiyslomaan asti ja ja sen jälkeen katotaan sitte jatkoa :)

• mie vaan
        Apuva... kirjoitti:

siinä kävi että kun paikkaa tarjottiin en pystynyt pitämään suutani kiinni...Ja sain sen silti :)
        Haastattelija oli vielä mies. Totesi vaan että oot äitiyslomaan asti ja ja sen jälkeen katotaan sitte jatkoa :)

Olen 14 0 viikolla raskaana. Eilen sain vakituisen työpaikan. En ole kertonut raskaudesta töissä vielä kenellekkään. Olen ollut tässä työpaikassa melkein vuoden. Mielestäni asia ei kuulu niille vielä tässä vaiheessa. Onhan minulla tietysti huono omatunto kun jään sitten pois, mutta yritän olla ajattelematta sitä. Onpahan ainakin työpaikka minne palata äippä lomalta. :)

• ollaan hölmöjä!
        mie vaan kirjoitti:

Olen 14 0 viikolla raskaana. Eilen sain vakituisen työpaikan. En ole kertonut raskaudesta töissä vielä kenellekkään. Olen ollut tässä työpaikassa melkein vuoden. Mielestäni asia ei kuulu niille vielä tässä vaiheessa. Onhan minulla tietysti huono omatunto kun jään sitten pois, mutta yritän olla ajattelematta sitä. Onpahan ainakin työpaikka minne palata äippä lomalta. :)

Ei meidän tarvitse ajatella aina työnantajaa! Jos me itse ei ajeta omia asioitamme, ei niitä kukaan muukaan aja. Turha kiltteys pois ja oma napa (=työpaikka) etusijalle. Itse en kyllä kertoisi tasan sanaakaan haastattelussa, varsinkin, jos raskaus olisi ihan alussa. Onneksi ei tarvitse mrehtia sellaista, koska olen vakivirassa, mutta kokemusta on viran hausta muutaman vuoden takaa. Kyllä itse ainakin tein aika törkeitäkin "ohareita", kun valitsin mieleistäni paikkaa. Ja kyllä kannatti, sillä tiellä ollaan ja hyvässä työpaikassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomessa on meneillään boomereiden kosto

1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä
      Maailman menoa
      108
      3068
    2. Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?

Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri
      Maailman menoa
      158
      2148
    3. IPCC romahtaa

Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl
      Ilmastonmuutos
      63
      2122
    4. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      42
      1822
    5. Miten voit vain

Olla kuin mitään ei olisi?
      Ikävä
      147
      1474
    6. Pelolla pakottaminen

Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha
      Kaste
      624
      1006
    7. Niin siinä kävi. :D

oisit halunnu seurustella :D jäit ilman :D
      Ikävä
      100
      916
    8. Ketä T mies kaipaa?

Kaikki T miehet saavat vastata omansa. Aloitan: T kaipaa J naista.
      Ikävä
      56
      808
    9. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      81
      780
    10. Nähdäänköhän me enää

Lähiaikoina tai koskaan
      Ikävä
      56