Voiko alumiinista kaideputkea taivuttaa? Millaista tekniikkaa täytyy käyttää, jotta tulee siisti eikä mene lyttyyn? pysyykö kestävyys samana?
pystyykö alumiini kaideputkea taivuttaa?
12
3603
Vastaukset
- heh
Jos tarkoitat sitä kaideputkena myytävää anodisoitua putkea, niin vastaus on ei. Anodisointi on niin kovaa, että ei onnistu. Tavallinen 25 millinen Al-putki taipuu normaali välineillä, mutta sotkee käytössä kädet.
Valmiita kulmapaloja käyttämällä kaiteet syntyvät anodisoidustakin putkesta. Ulkonäkö ei ole silmää hivelevä, mutta sekin on makuasia.
Ohutseinäinen kiilloitettu HST-putki on taivutettavissa ja jälki on hyvää.- kaitetta
Tota HST putkee on saatavilla ainakin 1,5 ja 2 mm:n seinämällä, piisaako tuo 1,5 ?
- heh
kaitetta kirjoitti:
Tota HST putkee on saatavilla ainakin 1,5 ja 2 mm:n seinämällä, piisaako tuo 1,5 ?
Kyllä 1,5mm riittää hyvin.
- .......
Enkä ymmärrä, miksi anodisoitua putkea ei voisi taivuttaa?? Itte tehny kohta parikymmentä vuotta töitä tuol metalliteollisuuden puolella ja eipä ole tullut tälläistä eteen.
Tässä on taas hyvä esimerkki, miten täällä on näitä "ammattilaisia", jotka neuvoo ja kertoo faktoja!!
Käyttäk'ää hyvät ihmiset vaikka guukkeli ja etsikää sitä tietoa itse, niin saatte faktaa, eikä mitää mutu tuntumaa.. - heh
....... kirjoitti:
Enkä ymmärrä, miksi anodisoitua putkea ei voisi taivuttaa?? Itte tehny kohta parikymmentä vuotta töitä tuol metalliteollisuuden puolella ja eipä ole tullut tälläistä eteen.
Tässä on taas hyvä esimerkki, miten täällä on näitä "ammattilaisia", jotka neuvoo ja kertoo faktoja!!
Käyttäk'ää hyvät ihmiset vaikka guukkeli ja etsikää sitä tietoa itse, niin saatte faktaa, eikä mitää mutu tuntumaa..Ei voi koska se anodisointi särkyy. Tietenkin jos mutka on loiva niin onnistuu. Kaiteissa vaan olen monesti nähnyt aika tiukkojakin kaaria (säde alle 10cm) niin jo paukkuu putki.
- ja jälki
heh kirjoitti:
Ei voi koska se anodisointi särkyy. Tietenkin jos mutka on loiva niin onnistuu. Kaiteissa vaan olen monesti nähnyt aika tiukkojakin kaaria (säde alle 10cm) niin jo paukkuu putki.
hyvää tarpeet saa hyvinvarustetusta veneliikkeestä ja myös neuvot!!
- taivutteleva....
ja jälki kirjoitti:
hyvää tarpeet saa hyvinvarustetusta veneliikkeestä ja myös neuvot!!
Anodisoinneissakin on eroja, valitettavan usein tuo anodisointi on senverran kovaa että se murtuu tiukemmille mutkille taivutettaessa. Tämän vuoksi nuo yleensä taivutetaan ennen anodisointia.
Ja jälki voi olla päälisin puolin siistiä vaikka anodisointi murtuukin (hiusmurtumaa) mutta totuus paljastuu ajanmyötä, olosuhteista riippuen yleensä muutaman vuoden kuluttua kun anodisointi alkaa "hilseillä", tuon jälkeen putki on kaikkea muuta kuin siisti... - ....!
heh kirjoitti:
Ei voi koska se anodisointi särkyy. Tietenkin jos mutka on loiva niin onnistuu. Kaiteissa vaan olen monesti nähnyt aika tiukkojakin kaaria (säde alle 10cm) niin jo paukkuu putki.
Kyllä aika useissa veneissä käytetään taivutettua anodisoitua putkea kaiteissa, eikä siinä pole mitään ihmeellistä. Toki anodisointiin jää jälki, mutta ei se mitenkään pilalla mene! Joten voisitko lopettaa tuon valehtelun täällä, koska täällä on pajon myös ääliöitä, jotka voiuvat uskoa noita juttuja.
- edellinen
taivutteleva.... kirjoitti:
Anodisoinneissakin on eroja, valitettavan usein tuo anodisointi on senverran kovaa että se murtuu tiukemmille mutkille taivutettaessa. Tämän vuoksi nuo yleensä taivutetaan ennen anodisointia.
Ja jälki voi olla päälisin puolin siistiä vaikka anodisointi murtuukin (hiusmurtumaa) mutta totuus paljastuu ajanmyötä, olosuhteista riippuen yleensä muutaman vuoden kuluttua kun anodisointi alkaa "hilseillä", tuon jälkeen putki on kaikkea muuta kuin siisti...kannattaa käyttää hilse shampoota, jos on hilseongelmaa
tuo anodisoitu putki ei silti "hilseile", kuten ei "hilseile" vastaavasti sähkösinkitty peltikään, vaikka taivuttaa - Alumiiniakin eloksoituna
En tiedä tuon heh nimimerkin motiivia jauhaa suoraan sanottuna täyttä paskaa tällä mukamas tietona. Ainakaan seitsemässätoista vuodessa eloksoidun putken pinta ei jyrkissäkään mutkissa ole muuttunu yhtään. Tee se itse miehillä on usein suht alkeelliset taivuttimet joten tulee käyttää mahdollisimman paksulla seinämällä olevaa putkea jotta välttyy putken luttuun menemiseltä tiukemmissa mutkissa.
- kahdenlaista
Näkyy olevan kahdenlaista mielipidettä, mutta onhan veneitäkin erilaisia. Sellaisia, jossa paikat ovat kunnossa, ja sellaisia, joissa on sitten erilaista.
- .......
Alumiinikappaleiden pintaan muodostuu luonnostaankin ohut alumiinioksidikerros kun alumiini reagoi hapen kanssa. Raudan yhteydessä samasta ilmiöstä käytetään nimeä ruostuminen. Ero alumiinioksidikerroksella ja ruostekerroksella on kuitenkin se, että alumiinioksidikerros on niin tiivis että se estää hapen pääsyn syvemmälle alumiiniin. Raudan tapauksessahan kaikki tietävät, että rautakappaleet ruostuvat lopulta puhki. Anodisoinnissa on kyse alumiinioksidikerroksen kasvattamisesta elektrolyyttisesti paksummaksi mitä se luonnostaan voisi olla. Tällöin kerros saadaan kymmeniä kertoja(tai jopa tuhat kertaa) paksummaksi. Anodisointia kutsutaan myös eloksoinniksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?972018- 981478
- 1121187
- 761067
- 1211062
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51877
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58836- 36822
- 33723