Hyviä elämäkertakirjoja???

lukuinto

Mitä elämäkertakirjoja voitte suositella, jotka olisi mielenkiintoisia ja esim. jollain tavalla mielipiteitä herättäviä? Tyypilliset Suomi-sota -kirjat ei minua kiinnosta oikeastaan ollenkaan.

Luin viimeksi pohjoiskorealaisen naisvakoilijan kirjan "Sieluni kyyneleet", josta pidin kovasti.

11

1884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loista

      Klaus Kinski kirjoittaja.

      Kirjan nimi: Tarvitsen rakkautta.

      Kurjuutta, raivoa, naimista, lisää naimista ja välissä Klaus haukkuu Werner Herzogia todella värikkäillä haukkumasanoilla. Se on törkykirja. Suosittelen siis ehdottomasti jos haluat lukea todella omalaatuisen omaelämäkerran.

    • sodankieltäjä

      Christer Kihlmanilla on useita mielenkiintoisia elämäkerrallisia kirjoja, esim. aviokriisiä, alkoholismia ja biseksuaalisuutta rohkeasti ruotiva Ihminen joka järkkyi. Miles Davisin omaelämäkerta on myös mielenkiintoinen tuttavuus paitsi jokaiselle jatsista myös ylipäätään Amerikan kulttuurihistoriasta kiinnostuneelle. Suomalaisista elämäkerroista paras on ehkä Erno Paasilinnan Rohkeus, joka kertoo Arndt Pekurisen elämästä ja teloituksesta.

    • tässä lista

      tuolla löytyy umpuli-pumöulin ja TyrniMantelin luettelossa!
      Just samankaltisia noin niin niinku ikään:)

    • LLLLukija

      Deborah Spungen: Nancy
      Mende Nazer: Orja

      ...jos haluat lukea rankkoja/surullisia tositarinoita.

    • vilpuriina

      Tässä muutama kirja, joista olen erityisesti pitänyt.

      Fania Fenelon: Auschwitzin tyttöorkesteri
      raaka, surullinen, selviytymistarina. Aiheutti minulle painajaisiakin, muta kannattaa lukea.

      Sture Lönnerstrand: Shanti Devi
      Jälleensyntymisestä kertova kirja. Herättää ajatuksia. Ei tiukkapipoille.

      Waris Dirie: Aavikon kukka
      Matka huippumalliksi (tie on tietysti pitkä ja kivinen)

      Corinne Hofmann: Valkoinen masai
      Eurooppalainen nainen rakastuu masai mieheen ja muuttaa tämän luo. Kulttuurien eroja. Mielenkiintoinen kirja.

      Traudl Junge: Viimeiseen saakka: Hitlerin sihteerin muistelmat
      Sodan toinen puoli.

    • -nk-

      "Minä, Safiya", kirjoittanut Safiya Hussaini Tungar Tudu yhdessä Raffaele Maston kanssa.
      Taatusti herättää mielipiteitä ja tunteita!

    • lumikukka

      joo. jos kirjailijoiden elämäkerrat kiinnostaa,kannattaa ehdottomasti lukea J.R.R.Tolkienin elämäkerta.siitä on kaksi painosta,uusi ja vanha mutta molemmat on hyviä.Myös C.S.Lewis on hyvä.

    • Anonyymi

      Sellaiset elämänkertakirjat on tyhmiä missä kerrotaan omasta seksielämästä tai kuolleesta isästä tai äidistä negatiiviseen sävyyn. Ei kiinnosta kenen vanhemmat on juonut viinaa tai miten paljon on ollut seksiä. Veskun kirja jäi ostamatta kun seksistä puhuttiin liikaa miten päin miten paljon mautonta kertomaa

    • Anonyymi

      Voin suositella Anita Dittmanin elämänkertaa, jonka Jan Markell on kirjoittanut muistiin, se sijoittuu toisen maailmansodan aikaan, jossa nuori juutalaistyttö yrittää äitinsä kanssa selvitä Saksassa. Anita Dittman kuoli vasta nykyaikana, joten hän selvisi sodasta ja niin selvisi hänen äitinsä, siskonsa Hella sekä hänen isänsä. Hänen kolme tätiään taas hävisivät sodan melskeeseen. Kirjan nimi on Enkelien suojatti. Kirjan kirjoittamisesta on kulunut aikaa, mutta, jos se löytyy niin kannattaa lukea. Toinen kirja, jonka voi lukea on Anne Frankin päiväkirja, joka kuuluu maailmanperintölistaankin ja on maailmankuulu.

    • Anonyymi

      Riipaisevan koskettava holocaust-muistelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe