Kuukautiset ja hormonihoidon vaikutukset

Viikko sitten kävin naistentautienlääkärillä, joka määräsi minulle hormonilääkkeitä, jotta kuukautiset taas tulisivat ja siihen liittyen muutama kysymys samaa kokeneille tai muuten tietäville...

Eli riittääkä, jos nostan BMI:ni 17:sta (tällä hetkellä reilu 16), jotta kuukautiset tulisivat, sillä ennen sairastumistani BMI:ni oli se? Luulisin, että riittäisi, sillä eikös esim. Kate Mossin BMI ollut n. 17 ja hänellä on lapsikin! Myös lääkäri uskoi, että se riittäisi minulle, mutta onko jollain kuukautiskierto pysynyt -ILMAN lääkkeitä- normaalina alhaisemmalla BMI:llä?

Lääkäri mainitsi, että hormonilääkkeitä(estrogeeni) käytettäessä rinnat voivat tuntua aroilta. Tästä on ollutkin usein keskustelua, mutta mikä on totuus: kasvavatko rinnat siis noita lääkkeitä syötäessä vai onko jutut rintojen kasvusta täyttä puppua? Onko teillä ollut jotain muita merkittäviä sivuvaikutuksia? Kuulin kyllä myöskin, että ruokahalu voi kasvaa ja että on olemassa laskimon tukos -vaara.

KIITOS!
4490
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

jos jollakin olis kokemusta. Missä iässä hormonihoito aloitetaan, jos kuukautisia ei ole ehtinyt alkaakaan ennen syömishäiriötä?

Äänestä

minulla oli bmi talvella 16 tai hiukan alle (15.7) ja kuukautiset tulivat. Ne tosin tulivat 1vko myöhässä mutta tulivat silti. Sinnikäs kroppa! :)

Olen onnekas

Äänestä
  • tulivatko kuukautisesi senkin jälkeen noin alhaisella BMI:llä vai nostitko painoasi? Luulisi, että jos pidemmän aikaa BMI olisi noin alhainen kuukautiset lopulta jäisivät pois, paitsi jos kehosi rasvaprosentti on muuten normaali.

    Äänestä

  • vivi-ann kirjoitti:

    tulivatko kuukautisesi senkin jälkeen noin alhaisella BMI:llä vai nostitko painoasi? Luulisi, että jos pidemmän aikaa BMI olisi noin alhainen kuukautiset lopulta jäisivät pois, paitsi jos kehosi rasvaprosentti on muuten normaali.

    kai se on hirmu yksilöllistä... mulla on 17,4 ja kuukautisia ei oo ollu enää pariin kuukauteen :S

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


vivi-ann kirjoitti:

Viikko sitten kävin naistentautienlääkärillä, joka määräsi minulle hormonilääkkeitä, jotta kuukautiset taas tulisivat ja siihen liittyen muutama kysymys samaa kokeneille tai muuten tietäville...

Eli riittääkä, jos nostan BMI:ni 17:sta (tällä hetkellä reilu 16), jotta kuukautiset tulisivat, sillä ennen sairastumistani BMI:ni oli se? Luulisin, että riittäisi, sillä eikös esim. Kate Mossin BMI ollut n. 17 ja hänellä on lapsikin! Myös lääkäri uskoi, että se riittäisi minulle, mutta onko jollain kuukautiskierto pysynyt -ILMAN lääkkeitä- normaalina alhaisemmalla BMI:llä?

Lääkäri mainitsi, että hormonilääkkeitä(estrogeeni) käytettäessä rinnat voivat tuntua aroilta. Tästä on ollutkin usein keskustelua, mutta mikä on totuus: kasvavatko rinnat siis noita lääkkeitä syötäessä vai onko jutut rintojen kasvusta täyttä puppua? Onko teillä ollut jotain muita merkittäviä sivuvaikutuksia? Kuulin kyllä myöskin, että ruokahalu voi kasvaa ja että on olemassa laskimon tukos -vaara.

KIITOS!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu