Opiskeleeko joku mediatutkimusta? Kaipaisin kokemuksia, tietoa työllisyydestä jne. Mitä mediatutkija tekee työkseen? Minkälaista opiskelu on? Entä pääsykoe, mitä esim. pääsykokeen analyysiosiossa arvostetaan, mitä pitää osata? Ilmeisesti vaikeahkoa päästä sisään..? Kiitokset vastanneille.
mediatutkimus?
6
5733
Vastaukset
- ...
Onko jossain yliopistossa mediatutkimus pääaineena?
Ymmärtääkseni mediatutkimus kuuluu viestintätieteisiin: esim. Vaasan yo:n viestintätieteissä voi suorittaa mediatutkimusta jokusen opintoviikon: mediatutkimuksen peruskurssi, media-analyysin harjoituskurssi, kuva-analyysi, elävän-kuvan analyysi, mediateoria ja -historia ja sitten voi tietty tehdä meditutkimuksen pro-semman ja semman (ja lopulta gradun), mediatutkimuksen syventävien opintojen kollokvio jne.
Turussa, jos sinne ajattelit hakea, ilmeisesti keskittyvät enemmän puhtaasti elokuvaan. Veijo Hietali oli meillä juuri Vaasassa Turusta vieraana pitämässä leffan analyysikurssin. Mutta siis mediatutkimus on laaja-alainen, eikä rajoitu vain elokuvan/av-median analyysiin ja tutkimukseen, vaan pitää sisällään perinteisen printinkin ja joku voi halutessaan varmasti tehdä melko perinteistä kirjallisuustutkimustakin.- mediatutkijaksi
Jep, käsittääkseni Turussa on mahdollista valmistua mediatutkimus pääaineena.
- ...
mediatutkijaksi kirjoitti:
Jep, käsittääkseni Turussa on mahdollista valmistua mediatutkimus pääaineena.
Ok. En sitten tarkemmin Turun jutuista osaa kertoa.
Kannattaa katsastaa Turun humanistisen tiedekunnan opinto-opas ja lukaista siitä mitä oppiaine pitää sisällään.
Mutta siis se jäi minulta vielä edellisessä selvittämättä, mitä mediatutkimuksen ydin oikeastaan on.
Pohjimmiltaan homma on nykykulttuurin tutkimusta ja sitä miten erilaiset viestimet jäsentävät ja kuvaavat kulttuuria ja sen ilmiöitä. Taustateoriaa mediatutkimus lainaa mm. kielitieteestä, semiotiikasta (merkkien ja merkitysten 'filosofia'), psykoanalyysistä, historiantutkimuksesta, kulttuurin tutkimuksesta (ns. Cultural Studies) ja sosiologiasta. Nyt voi vaikka pohtia sitä miten eri mediayhtiöt (vrt. esim. CNN ja FOX) ovat kuvanneet Irakin sodan. Esim. sitä millaisin metaforin sotaa on kuvattu ja mitä ne ilmentävät siitä millä tavoin eri yhtiöt sodan hahmottavat tv-kanaviensa katsojille.
Mediatutkijalla pitää olla varsin laajat tiedot kulttuurihistoriasta yleensä. Tästä syystä onkin ehkä helpointa perehtyä 'oman aikansa' mediakulttuuriin. Jos taas vaikkapa esim. 30-luvun Hollywood kiehtoo, niin sitten täytyy myös olla valmist tutustumaan 30-USAan laajemminkin.
Mediatutkimusta/viestintää opiskelleet työskentelevät uskoakseni useimmiten esim. (kulttuuri)toimittajina, tutkijoina ja opettajina. - charlottesometimes
... kirjoitti:
Ok. En sitten tarkemmin Turun jutuista osaa kertoa.
Kannattaa katsastaa Turun humanistisen tiedekunnan opinto-opas ja lukaista siitä mitä oppiaine pitää sisällään.
Mutta siis se jäi minulta vielä edellisessä selvittämättä, mitä mediatutkimuksen ydin oikeastaan on.
Pohjimmiltaan homma on nykykulttuurin tutkimusta ja sitä miten erilaiset viestimet jäsentävät ja kuvaavat kulttuuria ja sen ilmiöitä. Taustateoriaa mediatutkimus lainaa mm. kielitieteestä, semiotiikasta (merkkien ja merkitysten 'filosofia'), psykoanalyysistä, historiantutkimuksesta, kulttuurin tutkimuksesta (ns. Cultural Studies) ja sosiologiasta. Nyt voi vaikka pohtia sitä miten eri mediayhtiöt (vrt. esim. CNN ja FOX) ovat kuvanneet Irakin sodan. Esim. sitä millaisin metaforin sotaa on kuvattu ja mitä ne ilmentävät siitä millä tavoin eri yhtiöt sodan hahmottavat tv-kanaviensa katsojille.
Mediatutkijalla pitää olla varsin laajat tiedot kulttuurihistoriasta yleensä. Tästä syystä onkin ehkä helpointa perehtyä 'oman aikansa' mediakulttuuriin. Jos taas vaikkapa esim. 30-luvun Hollywood kiehtoo, niin sitten täytyy myös olla valmist tutustumaan 30-USAan laajemminkin.
Mediatutkimusta/viestintää opiskelleet työskentelevät uskoakseni useimmiten esim. (kulttuuri)toimittajina, tutkijoina ja opettajina.käsittääkseni Turun mediatutkimus on keskittynyt nykyisin enemmän uusmedioihin. Elokuva- ja tv-tieteenä ollut ala oli kiinnostunut elokuvista paljon enemmän. Olin viime vuonna pääsykokeissa ja jäin 8. varasijalle (josta ei todellakaan päässyt sisään!). Pääsykokeet ei sinänsä tuntuneet vaikeilta, kun pääsykoekirja joka tänä vuonnakin on käytössä, on vain täynnä tutkimusartikkeleja. Vaikeutta tuli siinä eniten, että hakujoita oli yli 200 ja niistä 20 valittiin... tänä vuonna valitaan muistaakseni 15! Analyyseissä haettiin ehkä hakijan kykyä pohtia asioita käsitteiden avulla, enpä osaa sanoa.
Itse olen nyt Joensuussa yliopistolla kulttuurintutkimuksen koulutusohjelmassa, johon pääaineeksi voi nykysin ottaa vaikka taiteensosiologian (taiteen kentän ja yhteiskunnan tutkimus sosiologisin ja humanistisin menetelmin) ja sivuainemahdollisuutena on mediakulttuurin tutkimus, jossa on tentittävänä aika lailla samoja kirjoja kuin mediatutkimuksessakin (esim. yksi vanha pääsykoekirja). Tänne pääsykoe oli huomattavasti helpompi kun hakijoitakin oli vähemmän...
Siitä mulla ei sitten ole hajuakaan mikä kortiston pummi tai tutkija(parka) musta tulee isona. Onkos teillä käsitystä minne taiteensosiologiasta pääsee töihin? - ...
charlottesometimes kirjoitti:
käsittääkseni Turun mediatutkimus on keskittynyt nykyisin enemmän uusmedioihin. Elokuva- ja tv-tieteenä ollut ala oli kiinnostunut elokuvista paljon enemmän. Olin viime vuonna pääsykokeissa ja jäin 8. varasijalle (josta ei todellakaan päässyt sisään!). Pääsykokeet ei sinänsä tuntuneet vaikeilta, kun pääsykoekirja joka tänä vuonnakin on käytössä, on vain täynnä tutkimusartikkeleja. Vaikeutta tuli siinä eniten, että hakujoita oli yli 200 ja niistä 20 valittiin... tänä vuonna valitaan muistaakseni 15! Analyyseissä haettiin ehkä hakijan kykyä pohtia asioita käsitteiden avulla, enpä osaa sanoa.
Itse olen nyt Joensuussa yliopistolla kulttuurintutkimuksen koulutusohjelmassa, johon pääaineeksi voi nykysin ottaa vaikka taiteensosiologian (taiteen kentän ja yhteiskunnan tutkimus sosiologisin ja humanistisin menetelmin) ja sivuainemahdollisuutena on mediakulttuurin tutkimus, jossa on tentittävänä aika lailla samoja kirjoja kuin mediatutkimuksessakin (esim. yksi vanha pääsykoekirja). Tänne pääsykoe oli huomattavasti helpompi kun hakijoitakin oli vähemmän...
Siitä mulla ei sitten ole hajuakaan mikä kortiston pummi tai tutkija(parka) musta tulee isona. Onkos teillä käsitystä minne taiteensosiologiasta pääsee töihin?Ei kannata huolehtia siitä mihin työllistyy tai ei työllisty. Humanististen aineiden opiskelu antaa mielestäni niin paljon sisältöä elämään, että tämä menee paljon sen edelle saako töitä vai ei. Eivätkä kaikki selvemmin johonkin ammattiin valmistuvatkaan töitä saa. Ja jos ei töitä saa, niin aina voi jatkaa notkumista yliopistolla!
Mutta esim. toimittajan ammatti on yksi vaihtoehto: haet vaikka ensin yo-lehteen avustajaksi ja sitten jossakin vaiheessa johonkin paikalliselehteen tms. Opettelet käytännön taidoista valokuvauksen ja lisäksi kuvankäsittelyn perusteet niin toimittajan perusosaaminen on sitten siinä.
Tai sitten teet opettajan pedagogiset opinnot yhtenä sivuaineena ja menet esim. johonkin kansanopistoon tai kansalaisopistoon opettajaksi.
Niin ja ainahan sitä on mahdollista perustaa oma yritys, kun vain sopivan liikeidean keksii.
Minusta humanistiset oppiaineet antavat erittäin hyvän pohjan moneenkin eri suuntaan. Se on tietysti harmi, että tätä ei ehkä oikein täysin tajuta yritysmaailmassa. - maukka
charlottesometimes kirjoitti:
käsittääkseni Turun mediatutkimus on keskittynyt nykyisin enemmän uusmedioihin. Elokuva- ja tv-tieteenä ollut ala oli kiinnostunut elokuvista paljon enemmän. Olin viime vuonna pääsykokeissa ja jäin 8. varasijalle (josta ei todellakaan päässyt sisään!). Pääsykokeet ei sinänsä tuntuneet vaikeilta, kun pääsykoekirja joka tänä vuonnakin on käytössä, on vain täynnä tutkimusartikkeleja. Vaikeutta tuli siinä eniten, että hakujoita oli yli 200 ja niistä 20 valittiin... tänä vuonna valitaan muistaakseni 15! Analyyseissä haettiin ehkä hakijan kykyä pohtia asioita käsitteiden avulla, enpä osaa sanoa.
Siitä mulla ei sitten ole hajuakaan mikä kortiston pummi tai tutkija(parka) musta tulee isona. Onkos teillä käsitystä minne taiteensosiologiasta pääsee töihin?kertositko vähän enemmän opiskeluistasi ja joensuusta noin yleensä? minkä ikänen oot?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767