Eturauhasvaiva/paine takapuolessa

Eturauhasvaivaa vai onko?

Moro!

Mä kävin tuossa urologilla kun mulla on sellaista miesten vaivaa että painetta takapuolessa, mikä ilmeisesti pahenee istumisen seurauksena. Urologi tutki eturauhasen ja oli aika kipeä, ja tuumasi että on eturauhastulehdus ja ehkä myös krooninen.
Määräsi kipulääkkeen mutta ei vaan vaiva ole mennyt ohi, eli pitäiskö mun mennä uudelleen urologille vai kestää vaiva?

Onko kenelläkään ollut tällaista samanlaista vaivaa. Virtsaaminen sujuu aamulla ja öisin hyvin, mutta muuna aikana on tätä vaivaa. Lämpötyynyn päällä olen istunut urologin suosituksesta ja se myös auttaa.

Onko tämä edes eturauhasvaivaa, osaisiko joku sanoa?

5

2565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kroonista

      Se on krooninen eturauhastulehdus, johon tehokkain lääke on LÄMPÖ, ja sitä LÄMPÖÄ NIIN PALJON KUIN MAHDOLLISTA.

      Instrun lämpötyyny on siihen hyvä.

      En usko että mistään lääkkeistä on mitään konkreettista hyötyä, mulla ei mitkään lääkkeet ole auttaneet mitään.

      Paskamainen vaiva!

      • etuesa

        sama vaiva ollut yli puolivuotta , ei tunnu auttavan mikään lääke.olen tällä viikolla alkanut käymään akupunktiossa ,saas nähdä auttaako???


      • jkla
        etuesa kirjoitti:

        sama vaiva ollut yli puolivuotta , ei tunnu auttavan mikään lääke.olen tällä viikolla alkanut käymään akupunktiossa ,saas nähdä auttaako???

        Kyse on usein lantion alueen kroonisesta kiputilasta, joka diagnosoidaan prostatiitiksi. Aluksi eturauhanen tulehtuu oikeasti kylmettymisen ym. seurauksena, jolloin virus/bakteeri tulehdus on mahdollista. Ympäröivät lantion lihasryhmät jännittyvät kivun seurauksesta. Kramppaavat lihakset painavat mm. virtsarakkoa, eturauhasta, paksusuolen mutkaa jne. Näiden lihaksien läpi kulkee myös hermot, jotka menevät mm. peniksen päähän ja kiveksiin sekä välilihaan. Kipu tulee siis muualta missä se tuntuu!
        Kun vaivat kroonistuvat myöhemmin, ei kyse ole enää bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Pienikin viima tai kylmyys muistuttaa potilasta eturauhasen tulehduksesta, joten lantion alue jännittyy tiedostamatta, jolloin kramppaavat lihakset painavat taas hermoja jne. eli kipu tuntuu samalta kuin eturauhasen tulehduksessa, vaikka mitään tulehdusta ei enää ole.
        Tämä on nimen omaan syy siihen, miksi rentoutuminen ja kivun ignooraminen vähentää tuskaa. Lantion lihakset rentoutuvat ja kipu hellittää. Sama tapahtuu lämpökylpyjen ym avulla. Jos kyse olisi akuutista bakteeriperäisestä vaivasta, kipu säilyisi rentoutumisesta huolimatta. Lantion lihasten kramppiteoria selittää myös sen, miksi kipu vaeltaa eri puolilla lantiota sen mukaan onko potilas liikkeessä, istuuko ym. Istuminen painaa lantion lihaksistoa, joiden läpi kulkee myös hermot kiveksiin ja peniksen päähän. Loogisesti ajateltuna liikkuminen auttaa. Lihaskramppiteoria selittää myös sen, miksi puolen vuoden mittaiset antibioottikuurit eivät tehoa. Ei ole bakteeria mitä tuhota.

        Kyse on pitkälti samasta ilmiöstä kuin jännityspäänsäryssä - tässä tapauksessa se on siis lantion lihaksissa.

        Lisää löytyy, kun googlaa: chronic pelvic pain syndrome tai headache in pelvis


      • Samaa mieltä
        jkla kirjoitti:

        Kyse on usein lantion alueen kroonisesta kiputilasta, joka diagnosoidaan prostatiitiksi. Aluksi eturauhanen tulehtuu oikeasti kylmettymisen ym. seurauksena, jolloin virus/bakteeri tulehdus on mahdollista. Ympäröivät lantion lihasryhmät jännittyvät kivun seurauksesta. Kramppaavat lihakset painavat mm. virtsarakkoa, eturauhasta, paksusuolen mutkaa jne. Näiden lihaksien läpi kulkee myös hermot, jotka menevät mm. peniksen päähän ja kiveksiin sekä välilihaan. Kipu tulee siis muualta missä se tuntuu!
        Kun vaivat kroonistuvat myöhemmin, ei kyse ole enää bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Pienikin viima tai kylmyys muistuttaa potilasta eturauhasen tulehduksesta, joten lantion alue jännittyy tiedostamatta, jolloin kramppaavat lihakset painavat taas hermoja jne. eli kipu tuntuu samalta kuin eturauhasen tulehduksessa, vaikka mitään tulehdusta ei enää ole.
        Tämä on nimen omaan syy siihen, miksi rentoutuminen ja kivun ignooraminen vähentää tuskaa. Lantion lihakset rentoutuvat ja kipu hellittää. Sama tapahtuu lämpökylpyjen ym avulla. Jos kyse olisi akuutista bakteeriperäisestä vaivasta, kipu säilyisi rentoutumisesta huolimatta. Lantion lihasten kramppiteoria selittää myös sen, miksi kipu vaeltaa eri puolilla lantiota sen mukaan onko potilas liikkeessä, istuuko ym. Istuminen painaa lantion lihaksistoa, joiden läpi kulkee myös hermot kiveksiin ja peniksen päähän. Loogisesti ajateltuna liikkuminen auttaa. Lihaskramppiteoria selittää myös sen, miksi puolen vuoden mittaiset antibioottikuurit eivät tehoa. Ei ole bakteeria mitä tuhota.

        Kyse on pitkälti samasta ilmiöstä kuin jännityspäänsäryssä - tässä tapauksessa se on siis lantion lihaksissa.

        Lisää löytyy, kun googlaa: chronic pelvic pain syndrome tai headache in pelvis

        Olen tapellut tämän taudin kanssa viime syksystä asti mutta sitä ennen tämä samainen tauti on "elänyt" minussa varmasti vuosia, mutta pienimuotoisempana.

        Lämpö rentouttaa kun lämmön kohdistan alavatsaan, ja rentoutuslääkkeet, kun ne menevät varmasti pääkoppaan ja itse vaiva jää ikäänkuin taka-alalle, mutta pääpointti on ehdottomasti tuo hermo ja ilmiö kuten nyt esim. tuo jännityspäänsärky.

        Tosin viimeisellä urologin käynnillä myös eturauhanen oli kipeä kun sitä tunnusteltiin.


      • Vaivanen ukko
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Olen tapellut tämän taudin kanssa viime syksystä asti mutta sitä ennen tämä samainen tauti on "elänyt" minussa varmasti vuosia, mutta pienimuotoisempana.

        Lämpö rentouttaa kun lämmön kohdistan alavatsaan, ja rentoutuslääkkeet, kun ne menevät varmasti pääkoppaan ja itse vaiva jää ikäänkuin taka-alalle, mutta pääpointti on ehdottomasti tuo hermo ja ilmiö kuten nyt esim. tuo jännityspäänsärky.

        Tosin viimeisellä urologin käynnillä myös eturauhanen oli kipeä kun sitä tunnusteltiin.

        viidellä eri urologilla hakemassa helpotusta krooniseen eturauhastulehdukseen tai pikemminkin krooniseen eturauhasvaivaan ja selvästi kokenein urologi sen mulle sanoi; "Tähän miestenvaivaan ei ole olemassa mitään lääkettä, ainoastaan lämpö lievittää ja auttaa, mutta vaiva todennäköisesti seuraa koko loppuelämän ajan".

        Noiden lauseiden jälkeen olen yrittänyt elää tämän vaivan kanssa, välillä paremmin, välillä huonommin, eli se on vaan hyväksyttävä että se piinaa todennäköisesti sitten loppuun asti, sillä mulla tämä vaiva on ollut parikymppisestä asti ja nyt lähestyn viittäkymppiä.

        Minulla kivut säteilevät koko ruhoon, ja kuten tuossa jo joku hienosti analysoikin, niin istuminen on pahasta ja liikkuminen on hyvästä.

        Tsemppiä kaikille eturauhasvaivaisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe