Eturauhasvaiva/paine takapuolessa

Eturauhasvaivaa vai onko?

Moro!

Mä kävin tuossa urologilla kun mulla on sellaista miesten vaivaa että painetta takapuolessa, mikä ilmeisesti pahenee istumisen seurauksena. Urologi tutki eturauhasen ja oli aika kipeä, ja tuumasi että on eturauhastulehdus ja ehkä myös krooninen.
Määräsi kipulääkkeen mutta ei vaan vaiva ole mennyt ohi, eli pitäiskö mun mennä uudelleen urologille vai kestää vaiva?

Onko kenelläkään ollut tällaista samanlaista vaivaa. Virtsaaminen sujuu aamulla ja öisin hyvin, mutta muuna aikana on tätä vaivaa. Lämpötyynyn päällä olen istunut urologin suosituksesta ja se myös auttaa.

Onko tämä edes eturauhasvaivaa, osaisiko joku sanoa?

5

2687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kroonista

Se on krooninen eturauhastulehdus, johon tehokkain lääke on LÄMPÖ, ja sitä LÄMPÖÄ NIIN PALJON KUIN MAHDOLLISTA.

Instrun lämpötyyny on siihen hyvä.

En usko että mistään lääkkeistä on mitään konkreettista hyötyä, mulla ei mitkään lääkkeet ole auttaneet mitään.

Paskamainen vaiva!

• etuesa

sama vaiva ollut yli puolivuotta , ei tunnu auttavan mikään lääke.olen tällä viikolla alkanut käymään akupunktiossa ,saas nähdä auttaako???

• jkla
        etuesa kirjoitti:

sama vaiva ollut yli puolivuotta , ei tunnu auttavan mikään lääke.olen tällä viikolla alkanut käymään akupunktiossa ,saas nähdä auttaako???

Kyse on usein lantion alueen kroonisesta kiputilasta, joka diagnosoidaan prostatiitiksi. Aluksi eturauhanen tulehtuu oikeasti kylmettymisen ym. seurauksena, jolloin virus/bakteeri tulehdus on mahdollista. Ympäröivät lantion lihasryhmät jännittyvät kivun seurauksesta. Kramppaavat lihakset painavat mm. virtsarakkoa, eturauhasta, paksusuolen mutkaa jne. Näiden lihaksien läpi kulkee myös hermot, jotka menevät mm. peniksen päähän ja kiveksiin sekä välilihaan. Kipu tulee siis muualta missä se tuntuu!
        Kun vaivat kroonistuvat myöhemmin, ei kyse ole enää bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Pienikin viima tai kylmyys muistuttaa potilasta eturauhasen tulehduksesta, joten lantion alue jännittyy tiedostamatta, jolloin kramppaavat lihakset painavat taas hermoja jne. eli kipu tuntuu samalta kuin eturauhasen tulehduksessa, vaikka mitään tulehdusta ei enää ole.
        Tämä on nimen omaan syy siihen, miksi rentoutuminen ja kivun ignooraminen vähentää tuskaa. Lantion lihakset rentoutuvat ja kipu hellittää. Sama tapahtuu lämpökylpyjen ym avulla. Jos kyse olisi akuutista bakteeriperäisestä vaivasta, kipu säilyisi rentoutumisesta huolimatta. Lantion lihasten kramppiteoria selittää myös sen, miksi kipu vaeltaa eri puolilla lantiota sen mukaan onko potilas liikkeessä, istuuko ym. Istuminen painaa lantion lihaksistoa, joiden läpi kulkee myös hermot kiveksiin ja peniksen päähän. Loogisesti ajateltuna liikkuminen auttaa. Lihaskramppiteoria selittää myös sen, miksi puolen vuoden mittaiset antibioottikuurit eivät tehoa. Ei ole bakteeria mitä tuhota.

Kyse on pitkälti samasta ilmiöstä kuin jännityspäänsäryssä - tässä tapauksessa se on siis lantion lihaksissa.

Lisää löytyy, kun googlaa: chronic pelvic pain syndrome tai headache in pelvis

• Samaa mieltä
        jkla kirjoitti:

Kyse on usein lantion alueen kroonisesta kiputilasta, joka diagnosoidaan prostatiitiksi. Aluksi eturauhanen tulehtuu oikeasti kylmettymisen ym. seurauksena, jolloin virus/bakteeri tulehdus on mahdollista. Ympäröivät lantion lihasryhmät jännittyvät kivun seurauksesta. Kramppaavat lihakset painavat mm. virtsarakkoa, eturauhasta, paksusuolen mutkaa jne. Näiden lihaksien läpi kulkee myös hermot, jotka menevät mm. peniksen päähän ja kiveksiin sekä välilihaan. Kipu tulee siis muualta missä se tuntuu!
        Kun vaivat kroonistuvat myöhemmin, ei kyse ole enää bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Pienikin viima tai kylmyys muistuttaa potilasta eturauhasen tulehduksesta, joten lantion alue jännittyy tiedostamatta, jolloin kramppaavat lihakset painavat taas hermoja jne. eli kipu tuntuu samalta kuin eturauhasen tulehduksessa, vaikka mitään tulehdusta ei enää ole.
        Tämä on nimen omaan syy siihen, miksi rentoutuminen ja kivun ignooraminen vähentää tuskaa. Lantion lihakset rentoutuvat ja kipu hellittää. Sama tapahtuu lämpökylpyjen ym avulla. Jos kyse olisi akuutista bakteeriperäisestä vaivasta, kipu säilyisi rentoutumisesta huolimatta. Lantion lihasten kramppiteoria selittää myös sen, miksi kipu vaeltaa eri puolilla lantiota sen mukaan onko potilas liikkeessä, istuuko ym. Istuminen painaa lantion lihaksistoa, joiden läpi kulkee myös hermot kiveksiin ja peniksen päähän. Loogisesti ajateltuna liikkuminen auttaa. Lihaskramppiteoria selittää myös sen, miksi puolen vuoden mittaiset antibioottikuurit eivät tehoa. Ei ole bakteeria mitä tuhota.

Kyse on pitkälti samasta ilmiöstä kuin jännityspäänsäryssä - tässä tapauksessa se on siis lantion lihaksissa.

Lisää löytyy, kun googlaa: chronic pelvic pain syndrome tai headache in pelvis

Olen tapellut tämän taudin kanssa viime syksystä asti mutta sitä ennen tämä samainen tauti on "elänyt" minussa varmasti vuosia, mutta pienimuotoisempana.

Lämpö rentouttaa kun lämmön kohdistan alavatsaan, ja rentoutuslääkkeet, kun ne menevät varmasti pääkoppaan ja itse vaiva jää ikäänkuin taka-alalle, mutta pääpointti on ehdottomasti tuo hermo ja ilmiö kuten nyt esim. tuo jännityspäänsärky.

Tosin viimeisellä urologin käynnillä myös eturauhanen oli kipeä kun sitä tunnusteltiin.

• Vaivanen ukko
        Samaa mieltä kirjoitti:

Olen tapellut tämän taudin kanssa viime syksystä asti mutta sitä ennen tämä samainen tauti on "elänyt" minussa varmasti vuosia, mutta pienimuotoisempana.

Lämpö rentouttaa kun lämmön kohdistan alavatsaan, ja rentoutuslääkkeet, kun ne menevät varmasti pääkoppaan ja itse vaiva jää ikäänkuin taka-alalle, mutta pääpointti on ehdottomasti tuo hermo ja ilmiö kuten nyt esim. tuo jännityspäänsärky.

Tosin viimeisellä urologin käynnillä myös eturauhanen oli kipeä kun sitä tunnusteltiin.

viidellä eri urologilla hakemassa helpotusta krooniseen eturauhastulehdukseen tai pikemminkin krooniseen eturauhasvaivaan ja selvästi kokenein urologi sen mulle sanoi; "Tähän miestenvaivaan ei ole olemassa mitään lääkettä, ainoastaan lämpö lievittää ja auttaa, mutta vaiva todennäköisesti seuraa koko loppuelämän ajan".

Noiden lauseiden jälkeen olen yrittänyt elää tämän vaivan kanssa, välillä paremmin, välillä huonommin, eli se on vaan hyväksyttävä että se piinaa todennäköisesti sitten loppuun asti, sillä mulla tämä vaiva on ollut parikymppisestä asti ja nyt lähestyn viittäkymppiä.

Minulla kivut säteilevät koko ruhoon, ja kuten tuossa jo joku hienosti analysoikin, niin istuminen on pahasta ja liikkuminen on hyvästä.

Tsemppiä kaikille eturauhasvaivaisille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe