Raamattu on historiallinen teos

kaulahuivifin

Siirrän tänne islam-palstalla käymäni keskustelun alun.

Kristinusko ei ole sama asia kuin Israelin kansan historia eli Vanha Testamentti.

Vanhalla Testamentilla on hyvin vähän arvoa kristilliselle teologialle tai kirkolle. Ymmärrätköhän sinä, miksi kirkko on jakanut Raamatun Vanhaan ja Uuteen osaan?

Kristinusko on tänä päivänä etiikan osalta yhtä kuin humanismi. Etiikan perusteluja ei voi etsiä historiallisista kirkon kirjoista, vaan tarvitaan järkiperäisiä perusteluja ja tietoa lähimmäisenrakkauden periaatteesta lähtemällä.

Katolisen teologian pääoppeja on, että teologisessa etiikassa usko ja järki eivät saa olla ristiriidassa. Opetusten pitää olla humanistisia eli järkeviä.

Luterilainen kirkko perustelee eettiset kannanottonsa nimenomaan humanistisin ja järkiperäisin perusteluin tänä päivänä. Raamattu ei ole mikään lakikirja, jonka vanhentuneista opetuksista etsitään eettistä mallia nykyaikaan.

Kristillisen etiikan korkein käsky perimätiedon mukaan oli kehotus rakastaa lähimmäistä, jopa vihamiestä. Siitä saadaan aika hyvät lähtökohdat humanstiselle etiikalle. Marian tunnustuksessa olen esitellyt kristillisen etiikan sisältöä. Se ei ole muuta kuin humanismia ainakin tänään. Ehkä sinä haluat kristillisen etiikan olevan jotain muuta...mutta äly hoi älä jätä. Järki on annettu ihmiselle avuksi jäsentää asioita.

32

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaulahuivifin

      Raamattu on kaikessa historiallinen dokumentti. Täysin omaan aikaan sidottu kirja. Se heijastaa kaikessa oman aikansa ihmisten näkemyksiä.

      Kirjoitettua teosta edelsi pitkä suullisen perimätiedon vaihe. Perimätiteoon syntyi ja pääsi hyvinkin erilaisia teologisia tulkintoja, mitä tämä päivän lukijoiden näyttää olevan aivan mahdoton tajuta ja oivaltaa. Yleesnäkin ihmiset näkevät ja arvioivat asioita eri tavoin. Se on hyvin inhimllistä toimintaa.

      Raamatusta nimenomaan seulotaan tai tulkitaan esille edelleen ajankohtainen ja merkityksellinen sanoma tietyillä tulkintametodeilla.

      Raamatuntutkimuksessa erotetaan aina teoksen historiallinen merkitys eli eksegetiikka eli mitä teos alunperin tarkoitti ja nykyaikainen merkitys eli hermeneutiikka eli mitä teos merkitsee nyt). Mikäli et oivalla tätä Raamatun historiallista luonnetta, menet vauhdilla metsään ja ymmärrät asioita täysin väärin ja epätarkoituksenmukaisesti.

      Luterilaiset ovat käyttäneet raamatuntulkinnassa aina se, mikä ajaa Kristusta- periaatetta. Katolisessa kirkossa halutaan seurata kirkkoisien, paavien ja kirkolliskokousten tulkintoja.

      On naurettavaa ja järjenvastaista vaatia, että menneiden sukupolvien ja ihmisten kirjoittama teos soveltuisi suoraan kaikille ajoille ja kaikkiin kulttuureihin. Eivät ihmiset 2000 vuotta sitten niin viisaita sentään olleet, että olisivat tietäneet jo kaiken. Tuon ajan ihmisillä oli omat kompastuskivensä - aivan samalla tavalla kuin meidänkin ajan ihmisillä, vaikka tietomme ja tieteemme onkin paljon kehittynyt.

      Uskovaisia on monelaista sorttia. Kovaäänisimmät tuppaavat samalla olemaan aina "puhdasoppisia" tai ainakin "oikeassaolijoita". Valitettavastti Raamatun todellisuus on vain toisenlainen. Joka Kimmo ja Kirsi ei sitä ymmärrä oikein, ellei perehdy ensin historialliseen raamatuntutkimukseen ja tajua, että lukiessaan Raamattua, luetaan aina varhaisjuutalaisten ja varhaiskrisitttyjen näkemyksiä asioista. He ovat ymmärtäneet asian omalla tavallaan ja me voimme ymmärtää aivan toisella tavalla tänään.

      Varhaiskristityt hylkäsivät Mooseksen lain viimeistään vuonna 50. Se merkitsi myös Vanhan Testamentin arvonlaskua. Siitä jäi jäljelle enää viittaukset Messiaaseen, ei muuta. Kuka hullu sitä kirkossa enää uhraa eläimiä tai pitää 200 jalkavaimoa tai on tyännä vihaa muita kohtaan...

      Korkein käsky on nyt Uuden Testamentin mukaan rakkauden kaksoiskäsky: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi eli asetu lähimmäisesti tilalle yms. Näin se Jeesuskin jo opetti ja totesi myös, että Älä tapa!

      Toinen asia on sitten se, että viitsivätkö ihmiset noudattaa näitä opetuksia. Yleensä eivät viitsi, mutta silloin voidaankin sitten puhua jo synnistä. Sitähän se maailma on täynnä tänäänkin.

      • kaulahuivifin

        Miksi pitäisi ajatella asioista samalla tavalla kuin ihmiset 2000 vuotta sitten? Jeesuksen kulttuuripiirissä kuviteltiin riivaajien aiheuttavan sairaudet. Oletko todella sitä mieltä, että meidän pitäisi olla menneisyyden vankeja ja jämähtää jollekin kivikaudelle...? Jotkut ehkä tekevät tyhmyyksissään niin, mutta mikään nerokas ratkaisu sellainen ei minusta ole.

        Raamattu kuuluu historiaan. Sen sanoman nykyisestä merkityksestä voidaan käydä vilkasta keskustelua. Ei ole olemassa mitään "ainoaa oikeaa" tulkintaa. Teos merkitsee eri asioita eri ihmisille.

        Teologinen tiede antaa arvokasta tietoa Raamatun synnystä ja kehityksestä. Kaikki on kehittynyt ja muuttunut hyvin inhimillisellä tavalla. Kristillinen perimätieto ei ollut staattista, vaan dynaamista, jatkuvaa uudelleen tulkintaa noin vuoteen 100 asti. Nämä ovat tutkimuksen faktoja.

        Katoliset kristityt eivät pohjaa uskoaan Raamattuun, eivät myöskään ortodoksit. He seuraavat laajempaa kristillistä traditiota eli kirkkoisiä ja kirkolliskokouksia. Raamattuhan koottiin vasta 300-luvulla suuresta kirjavalikoimasta. Luterilaisilla on ollut se, mikä ajaa Kristusta -periaate.

        Kristillisen sanoman jäsentämisessä tai tulkitsemisessa ei ole kysymys minusta mistään "rusinoiden poimimisesta pullasta", vaan perimätiedon tärkeimmän ja arvokkaimman opetuksen löytämisestä ja ymmärtämisestä sekä kaiken muun historiallisen aineksen riisumisesta pois.

        Minusta Raamatussa kantavavinta ja ajattominta on se, mikä ajaa Jumalan rakkautta. Kirkon piirissä ollaan yksimielisiä ainakin siitä, että Jumalan olemus on rakkaus.

        Minusta tuntuu, että sinä katsot asioita protestanttisten ääriliikkeiden tavoin. Hehän maagisoivat Raamatun ja tekevät siitä jotain elämää suurempaa eli yliluonnollista ja ajatonta Jumalan sanaa, joka ymmärretään samalla tavalla kaikkina aikoina eli kirjaimellisesti uhraten sekä terve järki, tiede ja teologinen tutkimustieto aiheesta. Ja seuraukset näissä liikkeissä ovat kammottavat.

        Rehellisyyttä on antaa oma historiallinen arvonsa menneiden sukupolvien historiallisille tulkinnoille ja luoda nykypäivänä omat tähän aikaan sopivat opetukset ja näkemykset järjen ja tieteen avulla. Maailma on muuttunut, joten emme voi perustaa aiemman sukupolven käsitysten varaan enää. Eihän niitä riivaajiakaan ole ollut koskaan olemassa...

        Kaikki uskontojen pyhät kirjat ovat samanlaisia todellisuudessa. Jokainen niistä on ihmisten luoma ja keksimä sekä kirjoittama. Tekijät ovat ottaneet vaikutteita aiemmista uskonnoista ja kulttuureista sekä muokanneet aikaisempia uskomuksia uuteen muotoon. Toiset ovat lisäksi terästäneet teoksiaan viittaamalla jumalalliseen arvovaltaan tukkiakseen muiden suut ja saavuttaakseen omille näkemyksilleen valtaa.


      • ennen jatko-osia...
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Miksi pitäisi ajatella asioista samalla tavalla kuin ihmiset 2000 vuotta sitten? Jeesuksen kulttuuripiirissä kuviteltiin riivaajien aiheuttavan sairaudet. Oletko todella sitä mieltä, että meidän pitäisi olla menneisyyden vankeja ja jämähtää jollekin kivikaudelle...? Jotkut ehkä tekevät tyhmyyksissään niin, mutta mikään nerokas ratkaisu sellainen ei minusta ole.

        Raamattu kuuluu historiaan. Sen sanoman nykyisestä merkityksestä voidaan käydä vilkasta keskustelua. Ei ole olemassa mitään "ainoaa oikeaa" tulkintaa. Teos merkitsee eri asioita eri ihmisille.

        Teologinen tiede antaa arvokasta tietoa Raamatun synnystä ja kehityksestä. Kaikki on kehittynyt ja muuttunut hyvin inhimillisellä tavalla. Kristillinen perimätieto ei ollut staattista, vaan dynaamista, jatkuvaa uudelleen tulkintaa noin vuoteen 100 asti. Nämä ovat tutkimuksen faktoja.

        Katoliset kristityt eivät pohjaa uskoaan Raamattuun, eivät myöskään ortodoksit. He seuraavat laajempaa kristillistä traditiota eli kirkkoisiä ja kirkolliskokouksia. Raamattuhan koottiin vasta 300-luvulla suuresta kirjavalikoimasta. Luterilaisilla on ollut se, mikä ajaa Kristusta -periaate.

        Kristillisen sanoman jäsentämisessä tai tulkitsemisessa ei ole kysymys minusta mistään "rusinoiden poimimisesta pullasta", vaan perimätiedon tärkeimmän ja arvokkaimman opetuksen löytämisestä ja ymmärtämisestä sekä kaiken muun historiallisen aineksen riisumisesta pois.

        Minusta Raamatussa kantavavinta ja ajattominta on se, mikä ajaa Jumalan rakkautta. Kirkon piirissä ollaan yksimielisiä ainakin siitä, että Jumalan olemus on rakkaus.

        Minusta tuntuu, että sinä katsot asioita protestanttisten ääriliikkeiden tavoin. Hehän maagisoivat Raamatun ja tekevät siitä jotain elämää suurempaa eli yliluonnollista ja ajatonta Jumalan sanaa, joka ymmärretään samalla tavalla kaikkina aikoina eli kirjaimellisesti uhraten sekä terve järki, tiede ja teologinen tutkimustieto aiheesta. Ja seuraukset näissä liikkeissä ovat kammottavat.

        Rehellisyyttä on antaa oma historiallinen arvonsa menneiden sukupolvien historiallisille tulkinnoille ja luoda nykypäivänä omat tähän aikaan sopivat opetukset ja näkemykset järjen ja tieteen avulla. Maailma on muuttunut, joten emme voi perustaa aiemman sukupolven käsitysten varaan enää. Eihän niitä riivaajiakaan ole ollut koskaan olemassa...

        Kaikki uskontojen pyhät kirjat ovat samanlaisia todellisuudessa. Jokainen niistä on ihmisten luoma ja keksimä sekä kirjoittama. Tekijät ovat ottaneet vaikutteita aiemmista uskonnoista ja kulttuureista sekä muokanneet aikaisempia uskomuksia uuteen muotoon. Toiset ovat lisäksi terästäneet teoksiaan viittaamalla jumalalliseen arvovaltaan tukkiakseen muiden suut ja saavuttaakseen omille näkemyksilleen valtaa.

        http://www.youtube.com/watch?v=jH8gtrD4_C4

        Tämän jälkeen jaksat taas kirjailla suurenmoisen nerokkaita ja uutuudellaan hätkähdyttäviä oivalluksia...


      • olet?

        >>Kovaäänisimmät tuppaavat samalla olemaan aina "puhdasoppisia" tai ainakin "oikeassaolijoita".


      • Pasi Toivonen
        olet? kirjoitti:

        >>Kovaäänisimmät tuppaavat samalla olemaan aina "puhdasoppisia" tai ainakin "oikeassaolijoita".

        Minä en ainakaan kuulu oikeassaolijoihin. Kovin äänekäskään en ole, mutta välillä kirjoittelen mielipiteitäni täällä parhaani perustellen. Tämän kaiken olen sanonut Marian tunnustuksessa moneen kertaan.


    • sören

      yleisuskonnolliuus, joka pyrkii kumartamaan joka suuntaan, varmaan uppoaa tänä päivänä uskontojen valintamyymälässä samoileviin egoistisiin uskontonautiskelijoihin. OK. Tarjoa vain oppiasi, ja yhdistä se eri teologioihin, järkeen ja vaikka mihin. Mutta erota se selkeästi Jeesuksen uskovasta Raamatullisesta kristinuskosta. Ja muista, että jos kumartaa yhteen suuntaan, pyllistää toiseen.

      Jos katolinen kirkko ja luterilainen kirkko pitävät järkeä ja uskoa yhteen sopivina ja humanismia ja kristillisiä arvoja yhtenevinä, niin nämä kirkot eivät minusta enää usko Jeesukseen.
      Jeesukseen uskominen on nimenomaan järjetöntä, Paavalin mukaan risti, joka on kristinuskon keskeinen sanoma, on "kreikkalaisille hullutus ja juutalaisille pahennus". Vai näetkö jotain järkevää tässä kristinuskon perussanomassa: puuseppä naulitaan ristille, minkä ansioista koko maailma tulee pelastuksen piiriin. Entä, kun puhut järjestä, niin pystytkö rakastamaan vihamiestäsi. Vihamiehen rakastaminen on paradoksi. Jeesukseen uskominen ei aukene järjellä vaan Pyhälle hengellä Sanan kautta.

      Humanismin mukaan ihminen on pohjimmiltaan hyvä, näin olen ymmärtänyt, korjaa jos olen ymmärtänyt väärin. Jeesus tas sanoo ihmistä pahaksi ja ainoastaan Jumalaa hyväksi "jos kerran te pahat ihmiset...jne" Niinpä, on tehtävä valinta. Joko uskoo humanismiin tai Jeesukseen. Se on joko tai, ei sekä että.

      • kaulahuivifin

        Jeesus oli minusta humanisti. Hän nosti korkeimmaksi käskyksi rakkauden kaksoiskäskyn, millä voi ja pitäisi arvioida kaikkea muuta eettistä opetusta.

        Kristinuskon ei todellakaan tarvitse olla järjetöntä, vaikka klassinen kristillinen teologia sellaisena mielellään esitellään. Klassisellakin teologialla on oma historiallinen selityksensä, mikä tekee siitä ihan järkevän sen ajan olossuhteissa.

        Paavali kehitti oppinsa rististä yhdistämällä juutalaisen sovitusuhriajattelun Jeesukseen kuolemaan. Se on hyvin järkevää tuon ajan ympäristössä. Meidän ei tarvitse ajatella enäää samalla tavalla. Meillä on tietoa päivittää kristillistä sanomaa nykyaikaan.


    • tutkija007

      Jos ei tunne juutalaista ajattelua, ei voi tuntea Uuden Testamentin sanoman monisäikeisyyttä ja värikkyyttä, kuten olen aiemminkin sinulle vastannut.

      Vanha Testamentti on sekä historiallinen että juutalaisen uskon kirjoituskokoelma, jolla on selkeä "peruskiven asema" kristinuskossakin. Ei pidä unohtaa, että ensimmäinen seurakunta koostui juutalaisista ja suurin osa Raamatun kirjoittajista on juutalaisia, jotka olivat kohdanneet Messiaan ja kertoivat Hänestä juutalaiselle ajattelulle tyypillisesti.

      Kun puhut humanismista kirkon puheissa, unohdat, että kautta historian erilaiset aatehistorian aallot ovat vaikuttaneet kirkonkin julistukseen ja nyt on humanismin vuoro. Jokainen ihminen saa vaikutteita ajan aatesuunnsta, myös kirkon opettajat.

      Marian tunnustus on silkkaa roskaa, kuten hyvin tiedät ja kuten olen sen selkeästi referoinut. Väität sen olevan silta uskontojen lähentymiselle, mutta silloin samalla paljastat, kuinka vähän ymmärrät uskonnoista, edes luterilaisuudesta. Vain oman uskon sisäinen ymmärrys, vailla minkäänlaisia omia etutavoitteluja, voi olla silta erilaisten uskontojen lähentymiselle.

      • kaulahuivifin

        Kristityt ovat tehneet selvän pesäeron juutalaisuuteen. Varhaiskristityt hylkäsivät Mooseksen lain viimeistään vuonna 50. Eläimiä ei enää uhrattu juutalaiseen tyyliin, sianlihan kielto sai mennä kuten ympärileikkauskin. He olivat entisiä juutalaisia siinä vaiheessa. Seurakuntien radikaalit tekivät selvän pesäeron juutalaisuuteen ja tulkitsivat tooraa aivan toisella tavalla kuin juutalaiset. Vanhan Testametin vihan ja koston Jumalalla ei ole enää sijaa kristillisessä teologiassa. Armo on nyt tullut jäädäkseen. Rakkaudesta Jumala tunnetaan.

        Nyt ei ole humanismim aika kirkossa. Se on ollut alusta asti, mutta konservatiivit muokkasivat kristillistä perimätietoa toiseen suuntaan.

        Marian tunnustus on kaikkea muuta kuin roskaa. Jotta voisi nimittää sitä roskaksi, täytyisi tietää totuus. Sinäkö omistat totuuden, kun näin voimakkaita kantoja otat?

        Marian tunnustus on kirkon tulevaisuus ennemmin tai myöhemmin. Kirkko ei voi jäädä menneisyyden vangiksi ikuisiksi ajoiksi. On pakko uudistua ja päivittää kristillistä sanomaa nykyaikaan. Islam leviää Euroopassa sitä nopeammin ja vetovoimaisemmin, mitä enemmän kirkko painiskelee klassisen teologian parissa.

        On myös tunnustettava kirkon dogmaattiset virheet, joista kolminaisuusoppi on kaikkein pahin ja surkein. Sille ei löydy kuin - väkisin vääntämällä - tukea Uudesta Testamentista. Tässä asiassa muslimien kritiikki on täysin aiheellista ja pätevää. On hyvä muistaa, että kirkko vainosi kolminaisuuden kriitikkoja eli toisinajattelijoita ja poltti heidän kirjojaan 300-luvulta lähtien. Jos kolminaisuus olisi ollut totta, sitä ei olisi tarvinnut väkivalloin puolustaa. Se olisi kestänyt kritiikin.


      • kaulahuivifin

        "Jos ei tunne juutalaista ajattelua, ei voi tuntea Uuden Testamentin sanoman monisäikeisyyttä ja värikkyyttä, kuten olen aiemminkin sinulle vastannut."

        Tuo ei pidä paikkaansa. Kristinusko ei ole juutalaisuutta, ei ole koskaan ollutkaan.

        Juutalaisuuden suuntauksissa kiisteltiin ylösnousemuksesta eivätkä juutalaiset hyväksyneet Jeesusta Messiaaksi. Juutalaiset varmaankin Vanhan Testamentin asiantuntijoina tietävät kristittyjä paremmin, minkälaiset vaatimukset Messiaalla oli. Jeesus ei niitä täyttänyt, vaan varhaiskristityt loivat aivan oman tulkintansa ja perustelunsa Jeesuksen messiaanisuudelle. Jeesuksen opetukset poikkevat monissa kohdin juutalaisuudesta, joten väitteesi kristinuskon tuntemisesta vasta juutalaisuuden tuntemisen jälkeen on virheellinen.

        Uuden Testamentin ajaton ja humaanein sanoma ei edellytä juutalaisuuden tuntemista. Ajatus anteeksiannosta, ikuisuudesta ja rakkaudesta ovat juutalaisuutta vanhempia opetuksia.


      • tutkija007
        kaulahuivifin kirjoitti:

        "Jos ei tunne juutalaista ajattelua, ei voi tuntea Uuden Testamentin sanoman monisäikeisyyttä ja värikkyyttä, kuten olen aiemminkin sinulle vastannut."

        Tuo ei pidä paikkaansa. Kristinusko ei ole juutalaisuutta, ei ole koskaan ollutkaan.

        Juutalaisuuden suuntauksissa kiisteltiin ylösnousemuksesta eivätkä juutalaiset hyväksyneet Jeesusta Messiaaksi. Juutalaiset varmaankin Vanhan Testamentin asiantuntijoina tietävät kristittyjä paremmin, minkälaiset vaatimukset Messiaalla oli. Jeesus ei niitä täyttänyt, vaan varhaiskristityt loivat aivan oman tulkintansa ja perustelunsa Jeesuksen messiaanisuudelle. Jeesuksen opetukset poikkevat monissa kohdin juutalaisuudesta, joten väitteesi kristinuskon tuntemisesta vasta juutalaisuuden tuntemisen jälkeen on virheellinen.

        Uuden Testamentin ajaton ja humaanein sanoma ei edellytä juutalaisuuden tuntemista. Ajatus anteeksiannosta, ikuisuudesta ja rakkaudesta ovat juutalaisuutta vanhempia opetuksia.

        Et edelleenkään ymmärrä ajatusta, että kristinuskoa ja sen sanomaa on paljon helpompi ymmärtää, jos tuntee juutalaisuutta. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että kristinusko olisi juutalaisuutta. Se tarkoittaa sitä, että osaa ymmärtää, mitä tekstillä tarkoitetaan, kun sen entinen juutalainen lausuu, sävyineen ja väreineen kaikkineen.

        Koska olet antanut ymmärtää, että et tunne juutalaisuutta ja Uuuden Testamentin juutalaista taustasävyä, on tietenkin luonnollista, että et tunne sitä, mistä olet jäänyt paitsi. Silloin voi tietenkin lähteä tarkastelemaan kristinuskon sanomaa, vaikka nyt humanismista käsin. Mutta oletko koskaan miettinyt, mikä todella oli Jeesuksen elämän ja opetuksen ydinkohta. Hän itse toi sen esile toimissaan, jotka poikkesivat juuri juutalaisten opettajien toimista. Sen huomaa vasta kun tutkii hänen vaellustaa juutalaista taustaa vasten! Annan vinkin ja puoliksi vastauksenkin, koska tämä ei ole mikään arvauskeskustelu. On siis hyvä, että oivallat Jesuksen opetusten eroavan juutalaisten tavasta ajatella. Siinä jo on ensimmäinen vihje! Oletko koskaan kysynyt itseltäsi, miksi Jeesus nimenomaan opettaa JUUTALAISUUDEN VASTAISESTI? Siksi, että hän provosoi juutalaisia ajattelemaan sydämessään, ei suinkaan lain mukaan. Uusi Testamentti on pullollaan tällaisia sanontoja, kohtauksia ja lausahduksia, joilla on juutalaisvastainenkin asenne. Kun niitä lukee esimerkiksi Risto Santalan kirjoitusten kanssa yhdessä, huomaa, miten värikäs ja monivivahteinen Uusi Testamenttimme onkaan. Se antaa kristinuskon tuntemiselle aivan erilaisen näkökulman, jota et ole ilmeisesti oivaltanut. En tietysti moiti sinua, koska sinä elät sen tiedon ja tuntemuksen varassa, mikä sinulla on. On vain varottava opettamasta sellaista, mikä ei ole Raamatun hengen mukaista.

        Juutalaisten Messias- odotuksestakin olen jo kirjottanut. Totta on, että siihen aikaan oli vallalla Messias- kuva, jonka mukaan odotettiin vapauttajaa Rooman ikeen alta, Kuningasta, joka johtaisi kansan vapauteen. Oli myös joukko, joka odotti sitä oikeaa Messiasta, Jumalan voideltua, josta Raamatun ennustukset kertoivat jo satoja vuosia ennen. Jeesuksen kohdatessaan nämä ihmiset tiesivät sisässään, että tässä nyt on Messias. Muutenhan Jeesus ei olisi saanut seuraajia, vaan hanelle olisi käynyt kuin niin monelle tekomessiaalle. Oli ja unohtui, kun ei täyttänyt lupauksia. Pitäisihän sinun tämä asia tuntea!


      • kaulahuivifin
        tutkija007 kirjoitti:

        Et edelleenkään ymmärrä ajatusta, että kristinuskoa ja sen sanomaa on paljon helpompi ymmärtää, jos tuntee juutalaisuutta. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että kristinusko olisi juutalaisuutta. Se tarkoittaa sitä, että osaa ymmärtää, mitä tekstillä tarkoitetaan, kun sen entinen juutalainen lausuu, sävyineen ja väreineen kaikkineen.

        Koska olet antanut ymmärtää, että et tunne juutalaisuutta ja Uuuden Testamentin juutalaista taustasävyä, on tietenkin luonnollista, että et tunne sitä, mistä olet jäänyt paitsi. Silloin voi tietenkin lähteä tarkastelemaan kristinuskon sanomaa, vaikka nyt humanismista käsin. Mutta oletko koskaan miettinyt, mikä todella oli Jeesuksen elämän ja opetuksen ydinkohta. Hän itse toi sen esile toimissaan, jotka poikkesivat juuri juutalaisten opettajien toimista. Sen huomaa vasta kun tutkii hänen vaellustaa juutalaista taustaa vasten! Annan vinkin ja puoliksi vastauksenkin, koska tämä ei ole mikään arvauskeskustelu. On siis hyvä, että oivallat Jesuksen opetusten eroavan juutalaisten tavasta ajatella. Siinä jo on ensimmäinen vihje! Oletko koskaan kysynyt itseltäsi, miksi Jeesus nimenomaan opettaa JUUTALAISUUDEN VASTAISESTI? Siksi, että hän provosoi juutalaisia ajattelemaan sydämessään, ei suinkaan lain mukaan. Uusi Testamentti on pullollaan tällaisia sanontoja, kohtauksia ja lausahduksia, joilla on juutalaisvastainenkin asenne. Kun niitä lukee esimerkiksi Risto Santalan kirjoitusten kanssa yhdessä, huomaa, miten värikäs ja monivivahteinen Uusi Testamenttimme onkaan. Se antaa kristinuskon tuntemiselle aivan erilaisen näkökulman, jota et ole ilmeisesti oivaltanut. En tietysti moiti sinua, koska sinä elät sen tiedon ja tuntemuksen varassa, mikä sinulla on. On vain varottava opettamasta sellaista, mikä ei ole Raamatun hengen mukaista.

        Juutalaisten Messias- odotuksestakin olen jo kirjottanut. Totta on, että siihen aikaan oli vallalla Messias- kuva, jonka mukaan odotettiin vapauttajaa Rooman ikeen alta, Kuningasta, joka johtaisi kansan vapauteen. Oli myös joukko, joka odotti sitä oikeaa Messiasta, Jumalan voideltua, josta Raamatun ennustukset kertoivat jo satoja vuosia ennen. Jeesuksen kohdatessaan nämä ihmiset tiesivät sisässään, että tässä nyt on Messias. Muutenhan Jeesus ei olisi saanut seuraajia, vaan hanelle olisi käynyt kuin niin monelle tekomessiaalle. Oli ja unohtui, kun ei täyttänyt lupauksia. Pitäisihän sinun tämä asia tuntea!

        Mikäli tuntee juutalaisuutta, on kyllä varmaan helpompi ymmärtää Raamatun juutalaiskristittyjen käyttämää käsitteistöä ja ajattelutapaa.

        Raamatun ajattomimmat ja tärkeimmät opetukset kuten sanoma anteeksiantamuksesta, kuolemanjälkeisestä elämästä tai lähimmäisenrakkaudesta avautuu kuitenkin ilman minkäänlaista juutalaisuuden huomioimista minusta. Ne ovat humanismia parhaimmillaan lisättynä ikuisuuden toivolla.

        Me katsomme asioita erilaisin tavoin. Varhaiskristityt kehittivät minusta oman Messias-tulkintansa. Siksi juutalaisten suuri enemmistö hylkäsi Jeesuksen minusta. Heidän mukaansa VT ei ennustanut Jeesuksesta, vaan he odottavat edelleen Messiasta. Moni on myös lakannut odottamasta enää ketään.

        Jeesuksen juutalaisuusvastaisuus lienee minusta epäaitoa. Sen saivat aikaan ilmeisesti myöhemmät varhaiskristityt muokkaamalla Jeesuksen opetuksia tarkoituksellisesti mustamaalaamaan juutalaisia. Pieni, mutta äänekäs Jeesus-liike olisi suivaantunut Jeesus-sanoman huonosta vastaanotosta juutalaisten parissa. Tämä tulee esille mm. Heikki Räisäsen tutkimuksissa.


    • Esittämäsi oppi tuottaa kunniaa ihmisille, ei Jumalalle. Oppi nostaa ihmisen vajavaisen ymmärryksen epäjumalaksi.

      Se, mille ihminen on toiminnassaan alisteinen, on hänen jumalansa.

      • kaulahuivifin

        Ei pidä paikkaansa. Sekavat, järjenvastaiset ja ihmisyyttä polkevat opetukset eivät tuota kunniaa Jumalalle eikä ihmiselle. Sellainehan Raamattu on. Riivaajia ajetaan takaa, käärmeitä pidellään kädessä ja esitetään toteutumattomia ennustuksia.

        Mikäli kaipaat kunniaa Jumalalle, anna sitä mieluiten olemalla järkevä uskossasi ja elämällä yksinkertaisessa uskossa, toivossa ja rakkaudessa. Jumala ei kaipaa meidän monimutkaisia teologisia selityksiä kolminaisudesta ja persoonista, vaan jotain aivan muuta.

        Ette huomaa, että ihmisten oppeja kaikki Uuden Testamentin opetuksetkin ovat. Paavalikin oli pelkkä tavallinen kuolevainen kuten opetuslapsetkin. He kijroittibat omalla ymmärryksellään itseään suuremmista asioista ja sortuivat tulkinnoissaan oman aikansa rajoituksiin.


      • kaulahuivifin kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Sekavat, järjenvastaiset ja ihmisyyttä polkevat opetukset eivät tuota kunniaa Jumalalle eikä ihmiselle. Sellainehan Raamattu on. Riivaajia ajetaan takaa, käärmeitä pidellään kädessä ja esitetään toteutumattomia ennustuksia.

        Mikäli kaipaat kunniaa Jumalalle, anna sitä mieluiten olemalla järkevä uskossasi ja elämällä yksinkertaisessa uskossa, toivossa ja rakkaudessa. Jumala ei kaipaa meidän monimutkaisia teologisia selityksiä kolminaisudesta ja persoonista, vaan jotain aivan muuta.

        Ette huomaa, että ihmisten oppeja kaikki Uuden Testamentin opetuksetkin ovat. Paavalikin oli pelkkä tavallinen kuolevainen kuten opetuslapsetkin. He kijroittibat omalla ymmärryksellään itseään suuremmista asioista ja sortuivat tulkinnoissaan oman aikansa rajoituksiin.

        Kiivailusi järkevyyden puolesta ei pelasta eikä kukaan ei muuta elämäänsä järkevyyden takia.

        Usko, toivo rakkaus ovat suussasi vain kauniita kliseitä, joille et pysty ilman uskoa Raamatuun osoittamaan mitään yleispätevää, todellista sisältöä.


      • kaulahuivifin
        EJKR kirjoitti:

        Kiivailusi järkevyyden puolesta ei pelasta eikä kukaan ei muuta elämäänsä järkevyyden takia.

        Usko, toivo rakkaus ovat suussasi vain kauniita kliseitä, joille et pysty ilman uskoa Raamatuun osoittamaan mitään yleispätevää, todellista sisältöä.

        Ihmiselle on annettu järki pitämään tunteet ja muuten vaan älyvapaat asiat kurissa. On todella lohdutonta, jos järkipuhe ei tehoa ihmisiin. Sitten tämä maa ja kansa on tuomittu epäterveellisiin elämäntapoihin ja alkoholismiin. Valistus on turhaa, jos kukaan ei käytä tervettä järkeä elämässän. Kirkotkin eksyvät vielä syvemmälle elämänvastaisiin opetuksiinsa ja vieraantuvat Jumalan armosta, mikäli uhraavat järjen.

        Minä uskon täydestä sydämestä Jumalaan ja Jeesuksen ja pidän kiinnin kuolemanjälkeisen elämän toivosta sekä koetan elää parhaani mukaan arjessa. Täydellinen en varmasti ole, mutta ainakin haluan pyrkiä hyvyyteen ja rakkauteen elämässäni, Mikä sinä olet arvioimaan uskoani väittämällä uskoa, toivoa ja rakkautta tyhjiksi sanoiksi suussani? Löytyykö perusteluja ja näyttöä väitteesi tueksi?


      • kaulahuivifin kirjoitti:

        Ihmiselle on annettu järki pitämään tunteet ja muuten vaan älyvapaat asiat kurissa. On todella lohdutonta, jos järkipuhe ei tehoa ihmisiin. Sitten tämä maa ja kansa on tuomittu epäterveellisiin elämäntapoihin ja alkoholismiin. Valistus on turhaa, jos kukaan ei käytä tervettä järkeä elämässän. Kirkotkin eksyvät vielä syvemmälle elämänvastaisiin opetuksiinsa ja vieraantuvat Jumalan armosta, mikäli uhraavat järjen.

        Minä uskon täydestä sydämestä Jumalaan ja Jeesuksen ja pidän kiinnin kuolemanjälkeisen elämän toivosta sekä koetan elää parhaani mukaan arjessa. Täydellinen en varmasti ole, mutta ainakin haluan pyrkiä hyvyyteen ja rakkauteen elämässäni, Mikä sinä olet arvioimaan uskoani väittämällä uskoa, toivoa ja rakkautta tyhjiksi sanoiksi suussani? Löytyykö perusteluja ja näyttöä väitteesi tueksi?

        Järki on annettu, mutta myös tunteet. Jos tunteita väheksytään, ne ohjaavat järkeä tiedostamatta. Näin tapahtuu moniissa hengellisissä piireissä suuntauksesta riippumatta, mutta yhtä lailla myös tieteen piirissä.

        En tietääkseni ole arvioinut uskoasi vaan tapaasi käyttää sanoja Raamatusta irrotettuna. Jos usko ja toivo ja rakkkaus irrotetaan Raamatusta, mistä löydät silloin rakkauden mittapuun? Mitä tarkoitat rakkaudella?


      • kaulahuivifin kirjoitti:

        Ihmiselle on annettu järki pitämään tunteet ja muuten vaan älyvapaat asiat kurissa. On todella lohdutonta, jos järkipuhe ei tehoa ihmisiin. Sitten tämä maa ja kansa on tuomittu epäterveellisiin elämäntapoihin ja alkoholismiin. Valistus on turhaa, jos kukaan ei käytä tervettä järkeä elämässän. Kirkotkin eksyvät vielä syvemmälle elämänvastaisiin opetuksiinsa ja vieraantuvat Jumalan armosta, mikäli uhraavat järjen.

        Minä uskon täydestä sydämestä Jumalaan ja Jeesuksen ja pidän kiinnin kuolemanjälkeisen elämän toivosta sekä koetan elää parhaani mukaan arjessa. Täydellinen en varmasti ole, mutta ainakin haluan pyrkiä hyvyyteen ja rakkauteen elämässäni, Mikä sinä olet arvioimaan uskoani väittämällä uskoa, toivoa ja rakkautta tyhjiksi sanoiksi suussani? Löytyykö perusteluja ja näyttöä väitteesi tueksi?

        >Löytyykö perusteluja ja näyttöä väitteesi tueksi?<

        Historia on pääsääntöisesti jotain muuta kuin järjen riemuvoittoa.

        Ihminen ohjautuu ensisijaisesti tarvetyydytys periaattella. Jos perustarpeet ja turvallisuus ovat uhattuna, älyllinen rehellisyys uhrataan tavallisesti ensimmäisenä. Esim. johonkin ryhmään kuuluminen on monille niin ensisijaisen tärkeää, että useimmat myyvät älyllisen rehellisyytensä voidakseen tuntea kuuluvansa ryhmään.

        Tällä hetkellä tärkein yhteiskunnallinen trendi, jota lähes kaikki haluavat seurata ja ola mukana, on tieteen nimiin vannominen. Ja aina kun jostain "hyvästä jutusta", kuten tieteestä, muodostuu valtavirta, älyllinen rehellisyys tavallisesti uhrataan. "Joukossa tyhmyys tiivistyy"


      • Elämä on..
        EJKR kirjoitti:

        >Löytyykö perusteluja ja näyttöä väitteesi tueksi?<

        Historia on pääsääntöisesti jotain muuta kuin järjen riemuvoittoa.

        Ihminen ohjautuu ensisijaisesti tarvetyydytys periaattella. Jos perustarpeet ja turvallisuus ovat uhattuna, älyllinen rehellisyys uhrataan tavallisesti ensimmäisenä. Esim. johonkin ryhmään kuuluminen on monille niin ensisijaisen tärkeää, että useimmat myyvät älyllisen rehellisyytensä voidakseen tuntea kuuluvansa ryhmään.

        Tällä hetkellä tärkein yhteiskunnallinen trendi, jota lähes kaikki haluavat seurata ja ola mukana, on tieteen nimiin vannominen. Ja aina kun jostain "hyvästä jutusta", kuten tieteestä, muodostuu valtavirta, älyllinen rehellisyys tavallisesti uhrataan. "Joukossa tyhmyys tiivistyy"

        Pääsääntöisesti syrjäytyneen luuserin tilitysrä ;)
        Hyvä että luulette saavanne hyvitystä jossain kuvitteellisessa taivaassanne!
        Sen helpompi teitä hölmöjä on vetää retkuun ;)


    • Trubaduuri

      Kyllä tosiaankin voidaan myös katsoa raamatun olevan jollakin asteella historiallinen teos. Mutta ennen kaikkea, se on hengellinen teos ja ilmoitus samalla kertaa. Myös eräänlainen "oppikirja" täydelliseen rakkauteen sekä saman aikaisesti tietynlainen opastusta täynnä oleva "opus", ikuiseen elämään. Merkityksiä siis löytyy sillekkin, merkittävyyden ohella. Tärkeä se kuitenkin on koko ihmiskunnan kannalta katsoen. Tosin, elävän Jumalan, Luojan, taivaallisen Isän elävällä sanalla on enemmän sekä sisältöä että merkittävyttä näin nykyään. Sitä ei pidä koskaan unohtaa. Ja se tuottaa lisää historiaa, josta kaikki eivät tule milloinkaan tietoiseksi.

      • kaulahuivifin

        Eräs minulle tuntematon ateisti sanoi kerran:

        "En minä ole vaatinut ketään noudattamaan jumalan käskyjä, joita raamatussa on pilvin pimein. Toinen toistaan kammottavampia."

        "Yritän vain sanoa, että on todella omituista jos usko perustuu raamattuun, eikä kuitenkaan hyväksy totuutena kaikkea mitä siinä on."

        Kristittyjen pitäisi hänen mukaansa hyväksyä kokonaisuudessaan Raamattu ajattomaksi kirjaksi ja myös noudattaa sen kaikkia opetuksia ajattomina totuuksina. Muuten hän alkoi laulamaan virttä "poimitaan rusinat pullasta".

        Raamattu on edelleen ihmisten kirjoittama historiallinen teos, joka kuvastaa oman aikansa ajattelua. Raamatun sanoman soveltaminen toiseen aikaan ja toiseen kulttuuriin vaatii ajankohtaistavaa tulkintaa, ei menneisyyden vangiksi jäämistä. Ei sentään tuoda riivaajia ja muita Raamatun historiallisia opetuksia tämän päivän sairaanhoitoon. Eihän? Omaan aikaan sidottu historiallinen aines joutaa jäädä historiaan. Kirkoilla on erilaiset metodit erotella arvokkain ja kallein teologinen sanoma kaiken historiallisen aineiston joukosta.

        Ihmettelin aina miten tämä ateisti ei sanojensa mukaan vaatinut ketään noudattamaan Raamatun Jumalan käskyjä, mutta sitten heti perään vaati aina, että kristittyjen pitäisi kyllä ehdottomasti noudattaa niitä kaikkia - riippumatta Raamatun historiallisesta luonteesta.

        Kerro vielä, mistä sinä muuten tiedät Raamatussa olevan Jumalan käskyjä - eikä ihmisten tulkintoja Jumalan sanomasta. Nuo nimittäin ovat kaksi aivan eri asiaa. Vaatimuksesi kristityille noudattaa Raamatun eri aikojen historiallisia opetuksia johtaisi siihen, että kirkkojen pitäisi olla samalla tietotasolla kuin ihmiset 2000-3000 vuotta sitten. Eikö se nyt ole vähän liian paksua?

        Minä levitän kirjoituksillani modenia teologiaa ja puhun sen puolesta, että vanhoja uskontoja päivitettäisiin järjen ja tieteen avulla nykyaikaan. Se on minun tarkoitukseni.

        Minusta on oikein hyvä ja sopivaa, että koulussa opetetaan uskontoa samoin kuin vaikkapa historiaa. Se kuuluu yleissivistykseen. Uskonnot vaikuttavat kansalaisten arkeen monissa maissa, joten on hyvä tuntea niiden perusteita kansainvälisessä maailmassa. Suomi on siitä harvinainen maa, että täällä uskonnonopetukseen kuuluu myös vieraiden uskontojen esittely. Yleensä muualla opetetaan vain omaa uskontoa.

        Kun uskontoja opetetaan kouluissa, voidaan ehkä myös samalla poistaa virheellisiä ennakkoluuloja ja erikoisia käsityksiä. Hyvä esimerkki on ihmisten todellisuuteen perustumaton käsitys Raamatusta. Uskovat maagisoivat Raamatun yliluonnolliseksi kirjaksi, mitä se ei todellkaan ole.

        Lopuksi on hyvä huomata, että kristillinen sana tilalla voisi olla ihan yhtä hyvin islamilainen tai juutalainen tms. Samat ajatukseni pätevät myös kaikkiin muihin uskontoihin.


      • .Trubaduuri
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Eräs minulle tuntematon ateisti sanoi kerran:

        "En minä ole vaatinut ketään noudattamaan jumalan käskyjä, joita raamatussa on pilvin pimein. Toinen toistaan kammottavampia."

        "Yritän vain sanoa, että on todella omituista jos usko perustuu raamattuun, eikä kuitenkaan hyväksy totuutena kaikkea mitä siinä on."

        Kristittyjen pitäisi hänen mukaansa hyväksyä kokonaisuudessaan Raamattu ajattomaksi kirjaksi ja myös noudattaa sen kaikkia opetuksia ajattomina totuuksina. Muuten hän alkoi laulamaan virttä "poimitaan rusinat pullasta".

        Raamattu on edelleen ihmisten kirjoittama historiallinen teos, joka kuvastaa oman aikansa ajattelua. Raamatun sanoman soveltaminen toiseen aikaan ja toiseen kulttuuriin vaatii ajankohtaistavaa tulkintaa, ei menneisyyden vangiksi jäämistä. Ei sentään tuoda riivaajia ja muita Raamatun historiallisia opetuksia tämän päivän sairaanhoitoon. Eihän? Omaan aikaan sidottu historiallinen aines joutaa jäädä historiaan. Kirkoilla on erilaiset metodit erotella arvokkain ja kallein teologinen sanoma kaiken historiallisen aineiston joukosta.

        Ihmettelin aina miten tämä ateisti ei sanojensa mukaan vaatinut ketään noudattamaan Raamatun Jumalan käskyjä, mutta sitten heti perään vaati aina, että kristittyjen pitäisi kyllä ehdottomasti noudattaa niitä kaikkia - riippumatta Raamatun historiallisesta luonteesta.

        Kerro vielä, mistä sinä muuten tiedät Raamatussa olevan Jumalan käskyjä - eikä ihmisten tulkintoja Jumalan sanomasta. Nuo nimittäin ovat kaksi aivan eri asiaa. Vaatimuksesi kristityille noudattaa Raamatun eri aikojen historiallisia opetuksia johtaisi siihen, että kirkkojen pitäisi olla samalla tietotasolla kuin ihmiset 2000-3000 vuotta sitten. Eikö se nyt ole vähän liian paksua?

        Minä levitän kirjoituksillani modenia teologiaa ja puhun sen puolesta, että vanhoja uskontoja päivitettäisiin järjen ja tieteen avulla nykyaikaan. Se on minun tarkoitukseni.

        Minusta on oikein hyvä ja sopivaa, että koulussa opetetaan uskontoa samoin kuin vaikkapa historiaa. Se kuuluu yleissivistykseen. Uskonnot vaikuttavat kansalaisten arkeen monissa maissa, joten on hyvä tuntea niiden perusteita kansainvälisessä maailmassa. Suomi on siitä harvinainen maa, että täällä uskonnonopetukseen kuuluu myös vieraiden uskontojen esittely. Yleensä muualla opetetaan vain omaa uskontoa.

        Kun uskontoja opetetaan kouluissa, voidaan ehkä myös samalla poistaa virheellisiä ennakkoluuloja ja erikoisia käsityksiä. Hyvä esimerkki on ihmisten todellisuuteen perustumaton käsitys Raamatusta. Uskovat maagisoivat Raamatun yliluonnolliseksi kirjaksi, mitä se ei todellkaan ole.

        Lopuksi on hyvä huomata, että kristillinen sana tilalla voisi olla ihan yhtä hyvin islamilainen tai juutalainen tms. Samat ajatukseni pätevät myös kaikkiin muihin uskontoihin.

        Otsakkeesi mukaisesti voisit siis sinäkin toimia.
        Mutta vain, jos sana sanana poistettaisiin niin kuin se on tehty jo potilaskertomuksistakin. ;)

        Elikkä, "jos" haluat keskustella aiheesta, niin muokkaa ensin vähän omia asenteitasi ja kerää hiukka lisää tietoa siitä kristillisyydestä joka juontuu yhdestä ainuasta alkupisteestä.

        Mutta jos haluat vaan sättiä uskovaisia ihmisiä, niin tuo entinen linja kyllä riittää siihen vallan mainiosti. :)

        Toki, sitten on olemassa vielä muitakin hyviä vaihtoehtoja. Jos siis, haluat osoittaa aidosti ihmisyyttä ja tuoda esille itsessäsi olevaa inhimillisyyttä kaikkine omine tunteineen, ilman narskuvia hampaita ja kireitä poskilihaksia.

        Joku nuista voisi siis sopia sinulle. Jos vain haluat. Sillä ei Luojaa, taivaallista Isää voi päivittää taikka vaihtaa johonkin toiseen. Veljet esim. venäjällä ja kuubassa sekä kiinassa yrittävät jo sitäkin. Jäljet ovat näkyvissä vieläkin, jopa avaruudesta voi ne nähdä.


      • kaulahuivifin
        .Trubaduuri kirjoitti:

        Otsakkeesi mukaisesti voisit siis sinäkin toimia.
        Mutta vain, jos sana sanana poistettaisiin niin kuin se on tehty jo potilaskertomuksistakin. ;)

        Elikkä, "jos" haluat keskustella aiheesta, niin muokkaa ensin vähän omia asenteitasi ja kerää hiukka lisää tietoa siitä kristillisyydestä joka juontuu yhdestä ainuasta alkupisteestä.

        Mutta jos haluat vaan sättiä uskovaisia ihmisiä, niin tuo entinen linja kyllä riittää siihen vallan mainiosti. :)

        Toki, sitten on olemassa vielä muitakin hyviä vaihtoehtoja. Jos siis, haluat osoittaa aidosti ihmisyyttä ja tuoda esille itsessäsi olevaa inhimillisyyttä kaikkine omine tunteineen, ilman narskuvia hampaita ja kireitä poskilihaksia.

        Joku nuista voisi siis sopia sinulle. Jos vain haluat. Sillä ei Luojaa, taivaallista Isää voi päivittää taikka vaihtaa johonkin toiseen. Veljet esim. venäjällä ja kuubassa sekä kiinassa yrittävät jo sitäkin. Jäljet ovat näkyvissä vieläkin, jopa avaruudesta voi ne nähdä.

        Minä seison sanojeni takana. Olen monet kerrat täällä sanonut, että Jeesuksesta on erilaisia tulkintoja. En väitä olevani väärässä tai oikeassa. Esittelen vain nykyaikaisempaa tulkintaa kristilliseen sanomaan.

        Ensin minun kirjoituksiani sanottiin "pelkäksi roskaksi" Annoin otsakkessa samalla mitalla takaisin, jotta voitte tuntea, millaista on joutua erilaisen arvioinnin kohteeksi. Metsä vastaa...miten se menikään.

        Pyydät minua ottamaan tietoa kristinuskosta. Tiedätköhän sinä, että minusta piti aikoinaan tulla teologian tutkija? Väitöskirja-aiheeni oli valmiina homiletiikan piiristä, mutta vaihdoin alaa teologiasta omantunnonsyistä. Tiesin joutuneeni umpikujaan luterilaisessa kirkossa tutkimustyöni vuoksi.

        Raamatuntutkimus ei tue suurten kirkkojen opetuksia kaikessa. Minä en voisi valehdella päin naamaa seurakuntalaisille ja uskoa sokeasti kirkon oppiin. Toiset pänttäävät päähän teologisen kirjoja, mutta hylkäävät tutkimustulokset käytännössä ja hakevat tukea vain kirkon dogmeille. Ei kovin rehellistä ja tieteellistä toimintaa minusta.


      • kaulahuivifin
        .Trubaduuri kirjoitti:

        Otsakkeesi mukaisesti voisit siis sinäkin toimia.
        Mutta vain, jos sana sanana poistettaisiin niin kuin se on tehty jo potilaskertomuksistakin. ;)

        Elikkä, "jos" haluat keskustella aiheesta, niin muokkaa ensin vähän omia asenteitasi ja kerää hiukka lisää tietoa siitä kristillisyydestä joka juontuu yhdestä ainuasta alkupisteestä.

        Mutta jos haluat vaan sättiä uskovaisia ihmisiä, niin tuo entinen linja kyllä riittää siihen vallan mainiosti. :)

        Toki, sitten on olemassa vielä muitakin hyviä vaihtoehtoja. Jos siis, haluat osoittaa aidosti ihmisyyttä ja tuoda esille itsessäsi olevaa inhimillisyyttä kaikkine omine tunteineen, ilman narskuvia hampaita ja kireitä poskilihaksia.

        Joku nuista voisi siis sopia sinulle. Jos vain haluat. Sillä ei Luojaa, taivaallista Isää voi päivittää taikka vaihtaa johonkin toiseen. Veljet esim. venäjällä ja kuubassa sekä kiinassa yrittävät jo sitäkin. Jäljet ovat näkyvissä vieläkin, jopa avaruudesta voi ne nähdä.

        Mikäli viestini ovat loukanneet jotakuta henkilökohtaisesti, pyydän anteeksi. Tarkoitukseni on käydä vain keskustelua kristinuskosta menemättä henkilökohtaisuuksiin. Samalla tavalla keskustelen islam-palstalla. Minulla on omat mielipiteeni tai uskomukseni kristillisestä teologiasta.

        On aika uudistaa teologiaa järjen ja tieteen avulla. Minulla on oma ehdotukseni asialle. En silti omista totutta enkä tiedä, mikä on lopullinen totuus. Se paljastuu kyllä aikanaan kuoleman jälkeen jokaiselle. Tärkeintä ei olekaan olla oikeassa, vaan pyrkiä totuuteen. Kun tieto lisääntyy, myös totuus kirkastuu vähitellen. Ihmisten tulkinnat Jumalastakin muuttuvat aikojen saatossa.


      • kaulahuivifin
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Mikäli viestini ovat loukanneet jotakuta henkilökohtaisesti, pyydän anteeksi. Tarkoitukseni on käydä vain keskustelua kristinuskosta menemättä henkilökohtaisuuksiin. Samalla tavalla keskustelen islam-palstalla. Minulla on omat mielipiteeni tai uskomukseni kristillisestä teologiasta.

        On aika uudistaa teologiaa järjen ja tieteen avulla. Minulla on oma ehdotukseni asialle. En silti omista totutta enkä tiedä, mikä on lopullinen totuus. Se paljastuu kyllä aikanaan kuoleman jälkeen jokaiselle. Tärkeintä ei olekaan olla oikeassa, vaan pyrkiä totuuteen. Kun tieto lisääntyy, myös totuus kirkastuu vähitellen. Ihmisten tulkinnat Jumalastakin muuttuvat aikojen saatossa.

        Konservatiivit ja radikaalit ovat alusta saakka kamppailleet kirkossa. Aluksi radikaalit olivat selvästi voitolla ja johtivat kirkon uudenlaiseen Messias-tulkintaan poiketen juutalaisesta enemmistöstä. Radikaalit antoivat huutia myös Mooseksen laille ja muokkasivat Jeeuksen sanoja, kun ennustettua maailmanloppua ei tullutkaan.

        Kirkon hallinnon järjestäydyttyä konservatiivit iskivät ja vaiensivat naiset sekä ottivat "puhtaan opin" lyömäaseeksi. Tähän loppui kristillisen sanoman joustava uudelleentulkinta. Radikaalit ajettiin ilmeisesti pois, kun alussa kaikki olivat erilaisine mielipiteineen vielä veljiä ja sisaria Jeesuksessa Kristuksessa.

        Samanlaista elämä on kirkossa nykyäänkin vielä. Mitään ei ole opittu historiasta. Marian tunnustus antaa eväitä uuteen alkuun jopa eri uskontojen kesken. Oletko valmis yhteyteen?


      • Trubaduuri
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Minä seison sanojeni takana. Olen monet kerrat täällä sanonut, että Jeesuksesta on erilaisia tulkintoja. En väitä olevani väärässä tai oikeassa. Esittelen vain nykyaikaisempaa tulkintaa kristilliseen sanomaan.

        Ensin minun kirjoituksiani sanottiin "pelkäksi roskaksi" Annoin otsakkessa samalla mitalla takaisin, jotta voitte tuntea, millaista on joutua erilaisen arvioinnin kohteeksi. Metsä vastaa...miten se menikään.

        Pyydät minua ottamaan tietoa kristinuskosta. Tiedätköhän sinä, että minusta piti aikoinaan tulla teologian tutkija? Väitöskirja-aiheeni oli valmiina homiletiikan piiristä, mutta vaihdoin alaa teologiasta omantunnonsyistä. Tiesin joutuneeni umpikujaan luterilaisessa kirkossa tutkimustyöni vuoksi.

        Raamatuntutkimus ei tue suurten kirkkojen opetuksia kaikessa. Minä en voisi valehdella päin naamaa seurakuntalaisille ja uskoa sokeasti kirkon oppiin. Toiset pänttäävät päähän teologisen kirjoja, mutta hylkäävät tutkimustulokset käytännössä ja hakevat tukea vain kirkon dogmeille. Ei kovin rehellistä ja tieteellistä toimintaa minusta.

        Kristillisyys on kasa miljoonia hyviä tekoja ja miljoonia oivallisia ajatuksia. Ja kristinusko on ajoittain vain pelkkä käsite ja termi jostakin joka liittyy yleisellä tasolla joidenkin ihmisten omaksumaan uskoon, joka on jo hyväksytty uskoksi
        yleisellä tasolla. En viitsi nyt tuon enenpää opettaa nuin oppinutta ihmistä kuin sinä. Mutta jatkan kuitenkin itse aiheesta vielä hiukan tuolla jäljenpänä.
        Elikä, kristinusko ilmentää ja tähdentää terminä yhtä tämän hetken vallalla olevaa uskomisen muotoa
        , jolla on omalaisensa sisältö, joka jossakin mielessä peilautuu ulospäin yhden ihmisen tekojen ja sanojen kautta, myös meihin muihin ihmisiin, jotka olemme kohdanneet uskoa joissakin ihmisissä, joka on saanut alkunsa hyvin usein ihmisen sisäisestä tarpeesta olla ja elää uskossa epäuskon sijaan. Jota sinä jossakin mielessä vastustat, mutta kannatat jota ilmeisimmin kuitenkin sen hyviä vaikutuksia kansakunnissa. Kristuskin halusi muuttaa vallalla olevia käytäntojä ja myöskin epäinhimillisiä lakeja niiden tulkintojen osalta.

        Monet uskontokunnat, ovat jossakin vaiheessa syntyhetkeään valinneet ja omaksuneet itselleen
        toimintatapoja ja -malleja joista suurin osa on otettu Kristuksen sanoista ja teoista, ja tässä vaiheessa voidaan sanoa, ovat ottaneet vaikutteita "kristinuskosta". Ja näitä monia uskontokuntia kutsutaan nyttemmin täällä suomessakin kirkoiksi
        joka on hieman epäsopivaa ja epätäsmällistä, sillä kirkko sana sanana tarkoittaa vanhan käytännön mukaan ensisijaisesti rakennusta, joka liittyy uskontoon, toissijaisesti ihmisyhteisössä toimivaa laitosta yleisellä tasolla jolla on selvä funktio.
        Moskeijat ja synagoogat sekä temppelit ovat myös usk. rakennuksia ja niitäkin rinnastetaan usein laitoksiksi, muttei täällä suomessa vielä niinkään
        , vaikka pitäisi. Ja siksipä vaadinkin enemmän
        täsmällisyyttä vakavahenkisiin keskuteluihin.

        Mutta jatketaan itse asiasta vielä hiukka. Joten tietenkin heidän sanomisissaan on epätotuuksia ja osittain opetusta, jota voidaan verrata valheeseen ja myös rinnastaa, mutta mitä tekemistä sillä on minun tekstijeni kanssa. En edusta täällä kirkkoja ja laitoksia enkä uskontokuntia.
        Enkä tosiaankaan mahda heidän sanomisilleen ja tekemisilleen enkä muotomenoilleen yhtikäs mitään.

        Siksi voisi olla parenpi, jos sinäkin ohjaisit tulevaisuudessa heille kuuluvat asiat heidän itsensä tietoon. Ja kohtelisit meitä tavallisia pulliaisia vain ihmisinä. Tottakai saat arvostella
        ja suorittaa arvioita kaikesta siitä, jonka katsot
        arvolliseksi saamaan yleistä huomiota osakseen ja toki saat esittää mielipteesi rauhassa, myös täällä. Eli, en minä sitä pyri estämään. Vaan tähdennän tässä sitä, jotta kuinka tärkeä on sanoa asioista niiden oikeilla termeillä ja nimillä, ettei vaan menisi täysin sekasin sadut ja todet.


      • teoriaan??
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Minä seison sanojeni takana. Olen monet kerrat täällä sanonut, että Jeesuksesta on erilaisia tulkintoja. En väitä olevani väärässä tai oikeassa. Esittelen vain nykyaikaisempaa tulkintaa kristilliseen sanomaan.

        Ensin minun kirjoituksiani sanottiin "pelkäksi roskaksi" Annoin otsakkessa samalla mitalla takaisin, jotta voitte tuntea, millaista on joutua erilaisen arvioinnin kohteeksi. Metsä vastaa...miten se menikään.

        Pyydät minua ottamaan tietoa kristinuskosta. Tiedätköhän sinä, että minusta piti aikoinaan tulla teologian tutkija? Väitöskirja-aiheeni oli valmiina homiletiikan piiristä, mutta vaihdoin alaa teologiasta omantunnonsyistä. Tiesin joutuneeni umpikujaan luterilaisessa kirkossa tutkimustyöni vuoksi.

        Raamatuntutkimus ei tue suurten kirkkojen opetuksia kaikessa. Minä en voisi valehdella päin naamaa seurakuntalaisille ja uskoa sokeasti kirkon oppiin. Toiset pänttäävät päähän teologisen kirjoja, mutta hylkäävät tutkimustulokset käytännössä ja hakevat tukea vain kirkon dogmeille. Ei kovin rehellistä ja tieteellistä toimintaa minusta.

        Metsä vastaa...miten se menikään. ////


      • kaulahuivifin
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Eräs minulle tuntematon ateisti sanoi kerran:

        "En minä ole vaatinut ketään noudattamaan jumalan käskyjä, joita raamatussa on pilvin pimein. Toinen toistaan kammottavampia."

        "Yritän vain sanoa, että on todella omituista jos usko perustuu raamattuun, eikä kuitenkaan hyväksy totuutena kaikkea mitä siinä on."

        Kristittyjen pitäisi hänen mukaansa hyväksyä kokonaisuudessaan Raamattu ajattomaksi kirjaksi ja myös noudattaa sen kaikkia opetuksia ajattomina totuuksina. Muuten hän alkoi laulamaan virttä "poimitaan rusinat pullasta".

        Raamattu on edelleen ihmisten kirjoittama historiallinen teos, joka kuvastaa oman aikansa ajattelua. Raamatun sanoman soveltaminen toiseen aikaan ja toiseen kulttuuriin vaatii ajankohtaistavaa tulkintaa, ei menneisyyden vangiksi jäämistä. Ei sentään tuoda riivaajia ja muita Raamatun historiallisia opetuksia tämän päivän sairaanhoitoon. Eihän? Omaan aikaan sidottu historiallinen aines joutaa jäädä historiaan. Kirkoilla on erilaiset metodit erotella arvokkain ja kallein teologinen sanoma kaiken historiallisen aineiston joukosta.

        Ihmettelin aina miten tämä ateisti ei sanojensa mukaan vaatinut ketään noudattamaan Raamatun Jumalan käskyjä, mutta sitten heti perään vaati aina, että kristittyjen pitäisi kyllä ehdottomasti noudattaa niitä kaikkia - riippumatta Raamatun historiallisesta luonteesta.

        Kerro vielä, mistä sinä muuten tiedät Raamatussa olevan Jumalan käskyjä - eikä ihmisten tulkintoja Jumalan sanomasta. Nuo nimittäin ovat kaksi aivan eri asiaa. Vaatimuksesi kristityille noudattaa Raamatun eri aikojen historiallisia opetuksia johtaisi siihen, että kirkkojen pitäisi olla samalla tietotasolla kuin ihmiset 2000-3000 vuotta sitten. Eikö se nyt ole vähän liian paksua?

        Minä levitän kirjoituksillani modenia teologiaa ja puhun sen puolesta, että vanhoja uskontoja päivitettäisiin järjen ja tieteen avulla nykyaikaan. Se on minun tarkoitukseni.

        Minusta on oikein hyvä ja sopivaa, että koulussa opetetaan uskontoa samoin kuin vaikkapa historiaa. Se kuuluu yleissivistykseen. Uskonnot vaikuttavat kansalaisten arkeen monissa maissa, joten on hyvä tuntea niiden perusteita kansainvälisessä maailmassa. Suomi on siitä harvinainen maa, että täällä uskonnonopetukseen kuuluu myös vieraiden uskontojen esittely. Yleensä muualla opetetaan vain omaa uskontoa.

        Kun uskontoja opetetaan kouluissa, voidaan ehkä myös samalla poistaa virheellisiä ennakkoluuloja ja erikoisia käsityksiä. Hyvä esimerkki on ihmisten todellisuuteen perustumaton käsitys Raamatusta. Uskovat maagisoivat Raamatun yliluonnolliseksi kirjaksi, mitä se ei todellkaan ole.

        Lopuksi on hyvä huomata, että kristillinen sana tilalla voisi olla ihan yhtä hyvin islamilainen tai juutalainen tms. Samat ajatukseni pätevät myös kaikkiin muihin uskontoihin.

        Minusta suurin ongelma on ihmisten todellisuuteen perustumaton näkemys pyhistä teoksista.

        Uskontojen kannattajilla on taipumus rakentaa omaa uskonnollista imperiumia ympäri maailmaa ja vaatia muita ajattelemaan samalla tavalla. Nämä samat ihmiset myös mielellään omivat uskonnollisen totuuden itselleen ja haluavat kaikin keinoin nähdä omat pyhät teoksensa Jumalan ilmoituksena, vaikka teokset polkisivat ihmisyyttä ja ihmisarvoa mennen tullen sivuillaan. Pyhien teosten historiallisista epäkohdista vaietaan mieluusti eri uskonnoissa. Kun taju pyhien teosten inhimillisestä ja historiallisesta luonteesta on kateissa, ihmisiä on helppo vaatia noudattamaan vanhentuneita ja järjenvastaisia opetuksia toisessakin kulttuurissa toisena ajankohtana niiden “jumalallisuuteen” vetoamalla.

        Oma oikeassa olemisen varmuus ja ehdottomuus on suvaitsemattomuuden lähde nyt ja aina. Tähän liittyy kiinteästi helvetillä tai tuomiopäivällä pelottelu. Kukaan ei kuitenkaan pysty todistamaan omia uskonnollisia opetuksiaan tässä ajassa lopulliseksi totuudeksi, joten kaikilta luulisi löytyvän nöyryyttä kohdata myös toisella tavalla ajattelevia.

        Kuten viestistäni voi päätellä, en kannata vanhoja uskontoja. Maailma tarvitsee muutosta tervehtyäkseen. Kompassi ja Marian tunnustus ovat ehdotukseni uskontojen päivittämiseen ja ne ovat vasta alkua.

        Ihminen pärjää elämässä oikein hyvin ilman uskontojakin. Tieteellinen maailmankuva ja humanistiset järkevät arvot kantavat koko elämän eteenpäin. Ihmisen ei tarvitse pakosti elää ikuisesti ja helvetillä on halpamaista pelotella ketään. Helvetti on minusta jo looginenkin mahdottomuus eikä sovi mitenkään yhteen Jumalan rakkauden kanssa, mutta kylläkin vanhan ja keskiajan ihmisen maailmankuvaan ja pelkoihin.

        Tärkeintä on elää ystävyydessä ja rakkaudessa. Se tuo sisältöä elämään. Elämän tarkoitusta on tehdä parhaansa omalla tontillaan sekä toteuttaa toiveitaan tai unelmiaan. Kun tuhlaa elämänsä uskonnolliseen väkivaltaan ja ahdasmielisyyteen elämä jää elämättä ja katkeruus voittaa vanhempana muiden tasapainoisten ihmisten elämäniloa ja rauhaa näkiessä.

        Tyytyväisyys syntyy pienistä arjen asioista ja kanssakulkemisesta toisen ihmisen vierellä - vaikkei koskaan saavuttaisikaan rikkauksia tai "sitä ainoaa oikeaa". Ihmiset pettyvät vaatiessaan toisiltaan liikaa ja unohtamalla kulkea vain vieressä ja jakaa arkea. "Sitä ainoaa oikeaa" tuskin on edes olemassa, vaan on olemassa meitä lähempänä ja kaueampana olevia ihimisiä. Parisuhde on elämää arjessa ja ponnistelua yhteisen matkanteon eteen.


      • kaulahuivifin
        teoriaan?? kirjoitti:

        Metsä vastaa...miten se menikään. ////

        Jos sinua lyödään, anna lyödä vielä toinenkin kerta. Sellainen on järjetöntä. Väkivallan edessä ei pidä uhrautua, koska sitä ei tarvitse koskaan hyväksyä. En siis pidä "posken kääntöä" erityisen viisaana opetuksena. Se on oikein hyvä esimerkki Raaamtun historiallisesta luonteesta. Mikäli opetus on aito Jeesuksen sana, se todistaa Jeesuksen ihmisyyden puolesta.

        En myöskään kannata sotateollisuutta. Armeijan määrärahoja pitäisi pudottaa sosiaaliturvan hyväksi. Jos pitää tapella, käytetään nyrkkejä ja jousia ohjusten ja lentokoneiden sijasta. Tulisi paljon halvemmaksikin tuo sotiminen. Aseteknologian kehitys on voimavarojen ja rahojen haaskausta. Jostais syytä "kristilliset" piirit ovat Suomessakin innokkaimpia lisäämään aserahoja esim. kokoomus, keskusta ja perussuomalaiset.


      • Trubaduuri
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Minusta suurin ongelma on ihmisten todellisuuteen perustumaton näkemys pyhistä teoksista.

        Uskontojen kannattajilla on taipumus rakentaa omaa uskonnollista imperiumia ympäri maailmaa ja vaatia muita ajattelemaan samalla tavalla. Nämä samat ihmiset myös mielellään omivat uskonnollisen totuuden itselleen ja haluavat kaikin keinoin nähdä omat pyhät teoksensa Jumalan ilmoituksena, vaikka teokset polkisivat ihmisyyttä ja ihmisarvoa mennen tullen sivuillaan. Pyhien teosten historiallisista epäkohdista vaietaan mieluusti eri uskonnoissa. Kun taju pyhien teosten inhimillisestä ja historiallisesta luonteesta on kateissa, ihmisiä on helppo vaatia noudattamaan vanhentuneita ja järjenvastaisia opetuksia toisessakin kulttuurissa toisena ajankohtana niiden “jumalallisuuteen” vetoamalla.

        Oma oikeassa olemisen varmuus ja ehdottomuus on suvaitsemattomuuden lähde nyt ja aina. Tähän liittyy kiinteästi helvetillä tai tuomiopäivällä pelottelu. Kukaan ei kuitenkaan pysty todistamaan omia uskonnollisia opetuksiaan tässä ajassa lopulliseksi totuudeksi, joten kaikilta luulisi löytyvän nöyryyttä kohdata myös toisella tavalla ajattelevia.

        Kuten viestistäni voi päätellä, en kannata vanhoja uskontoja. Maailma tarvitsee muutosta tervehtyäkseen. Kompassi ja Marian tunnustus ovat ehdotukseni uskontojen päivittämiseen ja ne ovat vasta alkua.

        Ihminen pärjää elämässä oikein hyvin ilman uskontojakin. Tieteellinen maailmankuva ja humanistiset järkevät arvot kantavat koko elämän eteenpäin. Ihmisen ei tarvitse pakosti elää ikuisesti ja helvetillä on halpamaista pelotella ketään. Helvetti on minusta jo looginenkin mahdottomuus eikä sovi mitenkään yhteen Jumalan rakkauden kanssa, mutta kylläkin vanhan ja keskiajan ihmisen maailmankuvaan ja pelkoihin.

        Tärkeintä on elää ystävyydessä ja rakkaudessa. Se tuo sisältöä elämään. Elämän tarkoitusta on tehdä parhaansa omalla tontillaan sekä toteuttaa toiveitaan tai unelmiaan. Kun tuhlaa elämänsä uskonnolliseen väkivaltaan ja ahdasmielisyyteen elämä jää elämättä ja katkeruus voittaa vanhempana muiden tasapainoisten ihmisten elämäniloa ja rauhaa näkiessä.

        Tyytyväisyys syntyy pienistä arjen asioista ja kanssakulkemisesta toisen ihmisen vierellä - vaikkei koskaan saavuttaisikaan rikkauksia tai "sitä ainoaa oikeaa". Ihmiset pettyvät vaatiessaan toisiltaan liikaa ja unohtamalla kulkea vain vieressä ja jakaa arkea. "Sitä ainoaa oikeaa" tuskin on edes olemassa, vaan on olemassa meitä lähempänä ja kaueampana olevia ihimisiä. Parisuhde on elämää arjessa ja ponnistelua yhteisen matkanteon eteen.

        Periaatteelliselta kannalta katsoen, olet aikalailla oikeassa. Mutta useat ihmiset, voidaan jopa sanoa, suurin osa ihmiskuntaa, ei halua elää ja kanssasi jakaa nuita näkemyksiäsi, joissa on toki mukana monia ihmisarvon kannalta katsoen tärkeitä seikkoja ja elämää hyvin kunnioittavia sanakäänteitä. Elikkä, kyllä reaaliteetit asettautuvat sinua, minua ja monia muita vastaan. Tosin tuohon täytyy lisätä. Vailla uskoa ja nimenomaan vailla oikeaa uskoa on vaan tarjolla enää epäuskoa, josta ei synny uutta toivoa, eikä auvoisuutta, eikä myöskään sellaista rakkautta, jolla olisi suurta merkitystä asioiden tolaan ja vaikutusta ihmismieliin, joista jotkut ovat jo vajonneet synkkyyteen ja jotkut täyteen pimeyteen.


      • kaulahuivifin
        Trubaduuri kirjoitti:

        Periaatteelliselta kannalta katsoen, olet aikalailla oikeassa. Mutta useat ihmiset, voidaan jopa sanoa, suurin osa ihmiskuntaa, ei halua elää ja kanssasi jakaa nuita näkemyksiäsi, joissa on toki mukana monia ihmisarvon kannalta katsoen tärkeitä seikkoja ja elämää hyvin kunnioittavia sanakäänteitä. Elikkä, kyllä reaaliteetit asettautuvat sinua, minua ja monia muita vastaan. Tosin tuohon täytyy lisätä. Vailla uskoa ja nimenomaan vailla oikeaa uskoa on vaan tarjolla enää epäuskoa, josta ei synny uutta toivoa, eikä auvoisuutta, eikä myöskään sellaista rakkautta, jolla olisi suurta merkitystä asioiden tolaan ja vaikutusta ihmismieliin, joista jotkut ovat jo vajonneet synkkyyteen ja jotkut täyteen pimeyteen.

        Realiteetit tai ihmisten kannatus ei tee totuutta tai hyvää aatetta. Ihmiset eivät aina kuuntele elämässään tervettä järkeä tai "sydäntään". Sitähän se elämä on. Siitä huolimatta on puhuttava hyvyydestä ja arvokkaista asioista elämästä. Ehkä jonkun takaiskun jälkeen mielikin muuttuu ja alamme nähdä, mikä on todella tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää elämässä.


      • Trubaduuri
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Realiteetit tai ihmisten kannatus ei tee totuutta tai hyvää aatetta. Ihmiset eivät aina kuuntele elämässään tervettä järkeä tai "sydäntään". Sitähän se elämä on. Siitä huolimatta on puhuttava hyvyydestä ja arvokkaista asioista elämästä. Ehkä jonkun takaiskun jälkeen mielikin muuttuu ja alamme nähdä, mikä on todella tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää elämässä.

        Niin, eipä tietenkään tee sitä taikka tätä, sillä Totuus odottaa ottajaansa ja kannatin pettää raskaan alta. Ja tosiaankin, kyllä elämä itsessään koulii meistä itse kutakin, toisia enemmän ja toisia vielä vähän enemmän. Pääasia jotta koulii. Tärkeydet menevätkin sitten jo aivan omia polkuja eteenpäin. Koska joku tai jokin voi olla toiselle erittäin tärkeää, niin samalla se voi hyvin olla jollekkin toiselle puolestaan aivan yhden tekevää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      31
      2758
    2. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      148
      2163
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1607
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1210
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      67
      1175
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      101
      1145
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      57
      1057
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      61
      1020
    9. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      71
      1003
    10. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      2
      841
    Aihe