Luonnosta kerääminen

tonttu

Hei!

Viime aikoina minua on alkanut kiinnostamaan syötävien ja rohdosyrttien kerääminen luonnosta. Innostukseni on vasta sillä asteella, että olen lukenut jonkin verran tietoa eri kasveista joita löytää Suomen luonnosta.

Mieltäni kuitenkin askarruttaa, kuinka turvallista on syödä/keittää teeksi luonnosta itse poimimiaan yrttejä? Mitä riskejä?

Perus asiat tiedän.. kasvi pitää tunnistaa, ei kerätä muovipussiin yms. Mutta onko esimerkiksi homeesta ja muista sienimyrkyistä vaaraa, jos kerää yrtit asianmukaisesti? Miten välttyä mahdollisen homeen tuomilta riskeiltä? Auttaako jonkinlainen käsittely poistamaan mahdollisen homeen kasveista?

Voi olla hieman hölmöjä kysymyksiä, mutta toivottavasti joku asiantunteva viitsisi vastata. Olen myös kiitollinen kaikista hyödyllisistä asiaa koskettavista netti linkeistä ja kirjavinkeistä.

5

882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

Itse en kerää mitään, mutta tuossa on linkki,josta varmaan saat hyvää tietoa yrteistä ja niiden käytöstä.

http://www.yrttitarha.com/

• Skäri

homeista tai sienistä - mistä ylipäätään keksit ne?

Kori jossa on paperipussi erikseen jokaiselle kasville on paras yrttien keräämiseen. Muovipussissa yrtit helposti liiskaantuvat ja kostuvat liikaa, pitkään säilytettäessä jopa homehtuvat(!).

Kotiin tulessa yrtit on heti perattava ja säilöttävä asiallisesti. Paras tapa on astia, jonka pohjalla on vähän vettä, ja sitten jääkaappiin. Tässä vaihessaa "kahisevaa" hedelmäpussia voi käyttää nesteen ja aromien säilyttäjänä.

Suurin vaara alkuinnostuksessa on se, että yrttejä laittaa liikaa joka paikkaan. Paitsi että maut eivät sitten enää erotu, ei liika villiyrttien napostelu tee hyvää maksalle. Ne kun ovat siis yrttejä, eivät salaattivihanneksia.

Tervetuloa villiyrttihullujen joukkoon! Mieheni sanoo, että jos ei olisi muutoin rakastunut minuun, niin viimeistään siinä vaiheessa, kun aloin laittaa yrttejä ruokaan. :)

• sen jo kirjoitti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2603
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      196
      1000
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      55
      792
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      737
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      57
      645
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      16
      551
    7. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      51
      535
    8. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      40
      514
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      495
    10. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      494
    Aihe