Wallas liesi

Bosse

Moi!

Minulla on veneessä Wallaksen SafeFlame 900 liesi, joka on ollut pois käytöstä jo monta vuotta (itse en ole nähnyt koskaan sen toimivan).

Pari kertaa olen sitä testannut ja huomannut, ettei se toimi. Pumppu kyllä nakuttaa, mutta mitään ei tapahdu.

Tänään kuitenkin rupesin katselemaan sitä hieman tarkemmin ja huomasin, että vaikka polttoainepumppu nakuttaa ainetta ei mene laiteelle. Otin lieden irti ja tutkiskelin sitä vähän. Laitoin kannun lieden yläpuolelle ja sen jälkeen se alkoi ottamaan ainetta itseensä.

Sain lieden lämpiämään, mutta turkasen hitaasti. Kesti varmaan about 20min. ennen kun levyt olivat edes jokseenkin kuumat. Tällöinkin sormia pystyi pitämään levyllä muutaman sekunnin. Punainen valo ei missään vaiheessa syttynyt.

Sammutin lieden tässä vaiheessa ja kohta punainen valo syttyi ja puhallin alkoi uudelleen pyöriä.

Annoin lieden jäähtyä about 4h ja tein uuden testin. Kesti varmaan taas jotain puoli tuntia ennen kun liesi oli kuuma (ei kuitenkaan kovin kuuma) ja punainen valo ei oikein tuntunut syttyvän. Annoin lieden olla n. 1,5 tuntia päällä ja sillon tällön punainen valo alkoi palaa, mutta sitten taas sammu. Puolentoista tunnin aikana sain levyllä olleessa kattilassa olevan veden tulemaan kädenlämpöiseksi.

Olen kuullut, että kyseiset hellat ovat hitaita, mutta ei ne kai näin hitaita pitäisi olla... Mikä siis voisi olla syynä ongelmiin?!?

Koitin samalla tankilla myös Wallaksen 1600 hyttilämmitintäni ja se kyllä kuumeni hienosti ja lämpöä alkoi nopeasti pukkaamaan hyttiin...

Tuo punainen valo siis ei ainakaan pala kun aina sillontällön, mikä siis voisi olla vikana???

15

4962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herr Doktor

      Ilmeisimmin on sydäntyynyn pinta koksaantunut ja siksi liekki on mitätön.
      Osta WALLAS nuohoussarja ja vaihda hehkulanka ja sydäntyynyt.
      Lisäksi voi olla että poltin on niin tukossa noesta ettei vedä.
      Perusongelma on kuitenkin että pumppu ei vedä. Kaikkein ensimmäinen asia on pumpun joko vaihto tai kunnostaminen.
      Kun pumppu käy vedä letku pois petrooliastiasta jotta ilmaa pääsee letkuun.
      Ilmakuplan tulee edetä useita senttimetrejä joka naksauksella. Mikäli näin ei tapahdu on pumppu ensi saatav kuntoon.

    • kuntoon tuli

      herr doktor puhuu asiaa.

      1. tarkista pumppu päästämällä ilmakupla letkuun --> wallaksen liedessä nesteen tulee edetä putkessä 20-25 mm per pumppaus

      ellei, niin syynä voi olla esim. tukkeutunut pumppu: valopetroli (eng. parafin) parafinisoituu seistessään (koneen ollessa käyttämättömänä) letkuihin, pumppuun jne. ja näin tukkii nesteen kierron.
      --> pumpun voit yrittää huoltaa wallaksen oheisen ohjeen avulla ajamalla lieden läpi isopropanolia (jäänestoaine) joka sulattaa parafinipaakut
      1. ota imuputki tankista ja käytä konetta 1/2 tuntia niin että putki on tyhjä ja kone käynyt varmasti tyhjänä hyvän aikaa (ei enää liekkiä koneessa)
      2. anna koneen käydä ja laita imuputki isopropanolipurkkiin ja anna koneen kierrättää nestettä 1/2 tuntia. tässä voit nostaa tuon astian koneen yläpuolelle jos olet sen havainnut auttavan imua. ota letku pois ja käytä taas tyhjäksi.

      • jäänesto?

        Käykö auton glykoli jäänestoaineeksi tähän?
        Minulla kyllä helle kuumenee, vaikka vähän hitaanlaisesti, mutta valo ei syty. Joskus kun käännän hellan pois päältä, pölläyttelee se ikäviä hajuja.


      • Väinölä
        jäänesto? kirjoitti:

        Käykö auton glykoli jäänestoaineeksi tähän?
        Minulla kyllä helle kuumenee, vaikka vähän hitaanlaisesti, mutta valo ei syty. Joskus kun käännän hellan pois päältä, pölläyttelee se ikäviä hajuja.

        Glykoliahan laitetaan auton jäähdytysveteen, ei polttoaineen sekaan. Wallaksen polttoaineen sekaan käy isopropanolipohjainen jäänestoaine. Sellaisia käytetään myös auton polttoaineen seassa, estämässä kondensioveden joutumista polttoaineen syöttöjärjestelmään. Vesi liukenee isopropanoliin ja isopropanoli polttoaineeseen.


      • Bosse

        Moikka ja kiitoksia ohjeista...

        Tein työtä käskettyä ja kävin tänään apoteekissa ostamassa isopropanolia pienen pullon.

        Katsoin aluksi, että letku meni tyhjäksi vanhasta aineesta (eteni about 0,5cm nykäyksin) ja sen jälkeen pistin imeen suoraan isopropanoolipullosta. No hitaastihan se meni, mutta avot, melkein heti kun ko. aine alkoi mennä polttoon kuumeni hella nopeasti ja punainen valo syttyi eikä enää sammunut. Annoin puoli tuntia (pullollisen) ainetta mennä polton läpi.

        Tämän jälkeen sammutin laitteen ja laitoin letkun tänään ostamaani Nordic -merkkiseen lamppuöljypönttöön. Käynnistin laitteen ja huomasin ilokseni, että ainetta meni about 2cm - 2,5cm kerrallaan letkussa ja hella toimii nyt hienosti! Vesikin alkoi kiehumaan käynnistyksestä about 20min kuluttua.

        Toisaalta onhan se niinkin, että Murphyn lait tulee aina pitää mielessä, niin myös tällä kertaa. Veneessäni on Wallaksen 1600 hyttilämppäri, jota olen muutaman kerran kokeillut ja toiminut on. Liettä korjatessani laitoin hyttilämppärin lämmittämään ja se toimi alkuun hienosti, mutta yhtäkkiä ihmettelin kun ei enää naputusta kuulunut. No, vähän aikaa meni ja punainen lamppu sammui.

        Odottelin 5min. ja käynnistin laitteen uudelleen. Puhaltimet lähti pyörimään, mutta ei enää napsutusta kuulu. Ilmeisesti siis polttoainepumppu meni paskaksi... Tätä tää on! Otin jo ko. latteen irti veneestä ja vien sen huoltoon. Taitaa mennä uuden pumpun vaihdoksi?!?

        Paljonko muuten tollanen uusi pumppu maksaa ja onko totta, että nykyään pumput eivät naksuta niin kuin ennen?

        Mitä olette mieltä siitä, että kyseinen vimpain toimi vanhalla vuosia kannussa olleella lamppuöljyllä, mutta vika tuli siis nyt tällä uudella Nordic -merkkisellä lamppuöljyllä (saa Motonetistä)?!? Sis eihän tuossa nyt sitten ole mitään rikkovaa hommelia? Wallaksen huollosta ainakin sanoivat, että nykyään voi polttaa melkein mitä vaan lamppuöljyä, kunhan on väritöntä...

        Mutta tällästä tällä kertaa!


      • Bosse
        Bosse kirjoitti:

        Moikka ja kiitoksia ohjeista...

        Tein työtä käskettyä ja kävin tänään apoteekissa ostamassa isopropanolia pienen pullon.

        Katsoin aluksi, että letku meni tyhjäksi vanhasta aineesta (eteni about 0,5cm nykäyksin) ja sen jälkeen pistin imeen suoraan isopropanoolipullosta. No hitaastihan se meni, mutta avot, melkein heti kun ko. aine alkoi mennä polttoon kuumeni hella nopeasti ja punainen valo syttyi eikä enää sammunut. Annoin puoli tuntia (pullollisen) ainetta mennä polton läpi.

        Tämän jälkeen sammutin laitteen ja laitoin letkun tänään ostamaani Nordic -merkkiseen lamppuöljypönttöön. Käynnistin laitteen ja huomasin ilokseni, että ainetta meni about 2cm - 2,5cm kerrallaan letkussa ja hella toimii nyt hienosti! Vesikin alkoi kiehumaan käynnistyksestä about 20min kuluttua.

        Toisaalta onhan se niinkin, että Murphyn lait tulee aina pitää mielessä, niin myös tällä kertaa. Veneessäni on Wallaksen 1600 hyttilämppäri, jota olen muutaman kerran kokeillut ja toiminut on. Liettä korjatessani laitoin hyttilämppärin lämmittämään ja se toimi alkuun hienosti, mutta yhtäkkiä ihmettelin kun ei enää naputusta kuulunut. No, vähän aikaa meni ja punainen lamppu sammui.

        Odottelin 5min. ja käynnistin laitteen uudelleen. Puhaltimet lähti pyörimään, mutta ei enää napsutusta kuulu. Ilmeisesti siis polttoainepumppu meni paskaksi... Tätä tää on! Otin jo ko. latteen irti veneestä ja vien sen huoltoon. Taitaa mennä uuden pumpun vaihdoksi?!?

        Paljonko muuten tollanen uusi pumppu maksaa ja onko totta, että nykyään pumput eivät naksuta niin kuin ennen?

        Mitä olette mieltä siitä, että kyseinen vimpain toimi vanhalla vuosia kannussa olleella lamppuöljyllä, mutta vika tuli siis nyt tällä uudella Nordic -merkkisellä lamppuöljyllä (saa Motonetistä)?!? Sis eihän tuossa nyt sitten ole mitään rikkovaa hommelia? Wallaksen huollosta ainakin sanoivat, että nykyään voi polttaa melkein mitä vaan lamppuöljyä, kunhan on väritöntä...

        Mutta tällästä tällä kertaa!

        Nyt hajoo pää... Kannattas aina lukee jostain hieman ohjeita, ennen kun touhuaa erilaisten laitosten kanssa eikä aina tutkia niitä liitoksia vasta sitten kun savu hälvenee...

        Siellä oikealla puolella sitä Wallas 1600 on lämpöreleen palautusnapukka... Ei sitten tästä sen enempää! *menen huomenna nöyrästi asentamaan laitteen uusix veneeseen*

        Tosin, miksi se lämpörele laukes siitä ei ole tietoa... Onko siis kuinka yleistä ja mistä voisi johtua?

        Ajattelin itse, että voisiko olla vaikka se kun sai nyt kunnollista uutta polttoainetta niin palo karstat yms. niin laite ylikuumeni?!?

        No, huomenna kiinni ja uusi koitos. Jos lömpörele menee taas, niin mitäs sitten säädetään???


      • Herr Doktor
        Bosse kirjoitti:

        Nyt hajoo pää... Kannattas aina lukee jostain hieman ohjeita, ennen kun touhuaa erilaisten laitosten kanssa eikä aina tutkia niitä liitoksia vasta sitten kun savu hälvenee...

        Siellä oikealla puolella sitä Wallas 1600 on lämpöreleen palautusnapukka... Ei sitten tästä sen enempää! *menen huomenna nöyrästi asentamaan laitteen uusix veneeseen*

        Tosin, miksi se lämpörele laukes siitä ei ole tietoa... Onko siis kuinka yleistä ja mistä voisi johtua?

        Ajattelin itse, että voisiko olla vaikka se kun sai nyt kunnollista uutta polttoainetta niin palo karstat yms. niin laite ylikuumeni?!?

        No, huomenna kiinni ja uusi koitos. Jos lömpörele menee taas, niin mitäs sitten säädetään???

        Lämpöreleen laukeamiseen on syynä ylikuumeneminen. Ylikuumenemiseen lähes aina on syynä liian heikko puhallus, eli lämmittimen jäähdytys - ilman lämmitys.
        Onko puhallinmoottorin akselien laakerit kuivat - likaiset? Tai ikävimmässä tapauksessa on moottori finaalissa.
        Kokeile putsata/rasvata laakerit.
        Joskus nokeentunut poltin saattaa aiheuttaa ylikuumenemista.
        Onko jännite puhallinmoottorille riittävä?


      • tietää
        Bosse kirjoitti:

        Nyt hajoo pää... Kannattas aina lukee jostain hieman ohjeita, ennen kun touhuaa erilaisten laitosten kanssa eikä aina tutkia niitä liitoksia vasta sitten kun savu hälvenee...

        Siellä oikealla puolella sitä Wallas 1600 on lämpöreleen palautusnapukka... Ei sitten tästä sen enempää! *menen huomenna nöyrästi asentamaan laitteen uusix veneeseen*

        Tosin, miksi se lämpörele laukes siitä ei ole tietoa... Onko siis kuinka yleistä ja mistä voisi johtua?

        Ajattelin itse, että voisiko olla vaikka se kun sai nyt kunnollista uutta polttoainetta niin palo karstat yms. niin laite ylikuumeni?!?

        No, huomenna kiinni ja uusi koitos. Jos lömpörele menee taas, niin mitäs sitten säädetään???

        Ainakin laitteelle menevät sähköliitokset ja sulaketaulun sulakkeiden kosketuspinnat kannattaa putsata crc:llä niin että jännite on kunnossa. Ajattelin kertoa lämpösulakkeesta mutta oletin sinun olevan tietoinen siitä kun olet wallas-huoltoonkin ollut yhteydessä :)


      • Bosse kirjoitti:

        Nyt hajoo pää... Kannattas aina lukee jostain hieman ohjeita, ennen kun touhuaa erilaisten laitosten kanssa eikä aina tutkia niitä liitoksia vasta sitten kun savu hälvenee...

        Siellä oikealla puolella sitä Wallas 1600 on lämpöreleen palautusnapukka... Ei sitten tästä sen enempää! *menen huomenna nöyrästi asentamaan laitteen uusix veneeseen*

        Tosin, miksi se lämpörele laukes siitä ei ole tietoa... Onko siis kuinka yleistä ja mistä voisi johtua?

        Ajattelin itse, että voisiko olla vaikka se kun sai nyt kunnollista uutta polttoainetta niin palo karstat yms. niin laite ylikuumeni?!?

        No, huomenna kiinni ja uusi koitos. Jos lömpörele menee taas, niin mitäs sitten säädetään???

        Wallas 1600:ssa on yksi erikoisuus muihin petrooliwallaksiin nähden. Siinä elektroniikka valvoo paloilmapuhaltimen moottorin kuntoa; jos sen virta-arvot menevät pieleen, se pysäyttää polttoainepumpun toiminnan. Moottori ei ole kovin kallis, kannattaa useimmiten uusia samantien kaikki kolme(yksi paloilmalle, kaksi raitisilmalle, ovat samanlaisia. Raitisimamoottoreissa 6mm:n akselipaksunnos.) Tosin moottorin elvytykseen on konsti. Löytyy osoitteesta:

        http:/www.mikavanhala.fi/venesivut/lampparit


      • sepe.teus kirjoitti:

        Wallas 1600:ssa on yksi erikoisuus muihin petrooliwallaksiin nähden. Siinä elektroniikka valvoo paloilmapuhaltimen moottorin kuntoa; jos sen virta-arvot menevät pieleen, se pysäyttää polttoainepumpun toiminnan. Moottori ei ole kovin kallis, kannattaa useimmiten uusia samantien kaikki kolme(yksi paloilmalle, kaksi raitisilmalle, ovat samanlaisia. Raitisimamoottoreissa 6mm:n akselipaksunnos.) Tosin moottorin elvytykseen on konsti. Löytyy osoitteesta:

        http:/www.mikavanhala.fi/venesivut/lampparit

        Taisi tulla meikkikselle kirjoitusvirhe. Siis em. venesivujen osoite oli:

        http://www.mikavanhala.fi/venesivut/lampparit


    • Anonyymi

      minun lämmittimessä pumppu lähtee nakuttaan vain kytkimen 2;s asennossa ykkös levy lämpiää. kun sammuttaa niin hetken päästä työntää loppukäryt sisään. (ollut vähällä käytöllä)

    • Oireet viittaavat siihen että käyttökytkinpaketista olisi kytkimet vaihdettava. Niitä on siinä kaksi, toinen 1 -ja toinen 2-levylle. Molemmat kannattaa vaihtaa saman tien joskaan en tiedä enää niiden saatavuudesta, olen ollut kuvioista poissa jo muutaman vuoden. Vähäinen käyttö > päässyt hapettumaan.

      • Anonyymi

        tässä on ainoastaan yksi kytkin?


      • Anonyymi

        Kytkinpaketissa on kaksi kytkinelementtiä ja kääntökahvan nokat painavat niitä. Tämähän oli siis 2-levyinen liesi?

        Sepe..teus


    • Anonyymi

      Tehkää ainakin tämä ensin! Tarkistakaa johtojen liitännät. Oikea sulake. Hehkun keskellä oleva sihti pois kierittämällä ja pesu kuivaus pesu kuivaus. Hehkulangat irti alustasta. Liekkirele mikä alimpana tunnistamassa eli tikku lävikön läpi kunnolla kiinni. Tarkistakaa ettei loota raota mistään. Valopetrolin ikä tuoreus. Akun jännite.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe