Mies juo masennukseen. Tietää itsekin, että juo liikaa, myöntää sen. Onko jotain mitä minä voin tehdä? Vai onko parempi, että annan miehen juoda ja elän itse niin tervettä elämää kuin mahdollista? Olen antanut miehelleni tietoja parista eri alkoholismin hoitomuodosta, ja antantu hänen miettiä, käyttäisikö hän sellaista apua. Terapiassakin mies käy nykyään, eli siitäkin saa apua. Juo silti ahdistukseen. No eihän se mitenkään auta masennuksesta paranemiseen, mutta ymmärrän kyllä, että juominen helpottaa hetkeksi pahaa oloa ja ahdistusta.
Nyt kuitenkin haluasin teiltä selkeitä neuvoja. Hissuttelenko vaan asiaa ja annan miehen juoda vai otanko asian esiin avoimesti ja "vaadin" häntä lopettamaan juomisen? En kait voi pelastaa ihmistä, joka ei halua itse pelastua.
Äh minä jauhan vaan tätä samaa kysymystä, siis mitä mun pitäis tehdä? Auttakaa!!!
Mitä läheisen kannattaa tehdä?
18
4929
Vastaukset
- Mayinka
Hei. Minä tutustuin mieheen, joka oli ollut selvänä muutaman kuukauden. Nyt 9kk raittiusjakso takana ja hän juo jo toista viikkoa. Minulle tilanne on uusi, mutta näen jo että tämä alkoholi asia ei ole mikään leikin asia, en sitä koskaan aiemmin ole tajunnut. Minäkään en tiedä miten pitäisi suhtautua. Kuinka usein miehesi juo? Minä mietin samoja asioita, jätänkö hänet, häivynkö kuvioista. Mutta eikö kuitenkin meidän pitäisi auttaa? Otin yhteyttä aa-kerhoon ja menen huomenna käymään, josko asiantuntijat kokemuksellaan voisivat kertoa kokemuksia voiko mitenkään auttaa tai miten pitäisi tukea?
- Vaimoke
Tällä hetkellä asutaan erillään (3kk asumuseroa takana) miehen tahdosta. Kun asuttiin yhdessä hän joi 3-4krt viikossa. En tarkkaan tiedä, kuinka paljon hän juo tällä hetkellä, mutta ei ole mitään syytä olettaa, että juominen olisi vähentynyt. Päinvastoin varmasti lisääntynyt. Sitä minäkin mietin, että pitäis auttaa "viimeiseen asti", mutta MITEN?
Voisitko tulla kertomaan palstalle, mitä AA:ssa sanoivat? Jospa saisimme sieltä tilanteeseen jotain apua! - alkoholistia
Vaimoke kirjoitti:
Tällä hetkellä asutaan erillään (3kk asumuseroa takana) miehen tahdosta. Kun asuttiin yhdessä hän joi 3-4krt viikossa. En tarkkaan tiedä, kuinka paljon hän juo tällä hetkellä, mutta ei ole mitään syytä olettaa, että juominen olisi vähentynyt. Päinvastoin varmasti lisääntynyt. Sitä minäkin mietin, että pitäis auttaa "viimeiseen asti", mutta MITEN?
Voisitko tulla kertomaan palstalle, mitä AA:ssa sanoivat? Jospa saisimme sieltä tilanteeseen jotain apua!Vastasin jo tuossa tuolle toiselle kyselijälle, mutta vastaan myös sulle eli et sinä voi auttaa alkoholistia mitenkään! Se ns. "auttaminen" vain lisää alkoholistin juomista, koska se auttaminen on yleensä sitä, että alkoholistia aletaan sääliä ja aletaan ymmärtää hänen juomistaan yms. Mutta kun sitä ei pidä tehdä! Alkoholistin juomista ei tarvitse ymmärtää, eikä juomiselle ole mitään syytä, se on SAIRAUS!!! Alkoholismi on sairaus siinä missä diabetes, tai syöpäkin ja se ei ikinä parane!!!
Alkoholisti voi toipua, hän voi lopettaa juomisen ja kaikkien muidenkin päihteiden käytön ja se on ainut vaihtoehto ja ratkaisu, jos alkoholisti haluaa lopettaa juomisen. Mutta ketään ei voi pakottaa hoitoon, hänen on itse haluttava hoitoa ja haluttava lopettaa juominen. Eli ainut joka voi auttaa, on alkoholisti itse. Ei kukaan muu!!!
Olen itse toipumassa olevan alkoholistin läheinen ja olen nähnyt kaiken mahdollisen ja mahdottoman eli tiedän mistä puhun. Älkää ikinä luulko, että teidän tekemisenne muuttaisi alkoholistia mihinkään suuntaan!!! - auttaa
Vaimoke kirjoitti:
Voisitko tulla kertomaan palstalle, mitä AA:ssa sanoivat? Jospa saisimme sieltä tilanteeseen jotain apua!Vastasin jo tuossa tuolle toiselle kyselijälle, mutta vastaan myös sulle eli et sinä voi auttaa alkoholistia mitenkään! Se ns. "auttaminen" vain lisää alkoholistin juomista, koska se auttaminen on yleensä sitä, että alkoholistia aletaan sääliä ja aletaan ymmärtää hänen juomistaan yms. Mutta kun sitä ei pidä tehdä! Alkoholistin juomista ei tarvitse ymmärtää, eikä juomiselle ole mitään syytä, se on SAIRAUS!!! Alkoholismi on sairaus siinä missä diabetes, tai syöpäkin ja se ei ikinä parane!!!
Alkoholisti voi toipua, hän voi lopettaa juomisen ja kaikkien muidenkin päihteiden käytön ja se on ainut vaihtoehto ja ratkaisu, jos alkoholisti haluaa lopettaa juomisen. Mutta ketään ei voi pakottaa hoitoon, hänen on itse haluttava hoitoa ja haluttava lopettaa juominen. Eli ainut joka voi auttaa, on alkoholisti itse. Ei kukaan muu!!!
Olen itse toipumassa olevan alkoholistin läheinen ja olen nähnyt kaiken mahdollisen ja mahdottoman eli tiedän mistä puhun. Älkää ikinä luulko, että teidän tekemisenne muuttaisi alkoholistia mihinkään suuntaan!!! - MayInka
Vaimoke kirjoitti:
Voisitko tulla kertomaan palstalle, mitä AA:ssa sanoivat? Jospa saisimme sieltä tilanteeseen jotain apua!Hei. Ymmärrän myös toisen henkilön kirjoituksen, että mitenkään ei voi auttaa. Mutta sekin pitää meidän varmasti itse tajuta, muuten sitä ei anna itselleen anteeksi, syyllistää itseäänkin, jos ei yritä eikä voi ymmärtää asiaa jos ei kokeile. Kyllä silti olen sitä mieltä, että jotain on tehtävä en muuten usko ennenkuin näen. Kyllä tukena on myös se, että ihminen tietää että me ollaan tässä tukemassa ja olemassa kun hän selviää! Juttelen jo tänään asiantuntijan kanssa, joka hoitaa työkseen päihderiippuvaisia ja käyn huomenna siellä aa.ssa. Kerron kyllä sitten mitä sanovat! Voimia! Onko teillä muuten kuinka pitkä suhde takana? Yhteisiä lapsia? Välillä tuntuu minusta, että ajattelenko oikein kun ei olla tunnettu kuin tämä vuosi onko se jotenkin liian vähän, mutta ei kait se välittäminen tuntemisen aikaa katso?
- sAAmari
"Otin yhteyttä aa-kerhoon ja menen huomenna käymään, josko asiantuntijat kokemuksellaan ..."
Yleensähän asiantuntijalla tarkoitetaan opiskellen/työelämässä saavutettua pätevyyttä (lääkärit, psykologit, sosiaalityöntekijät ym). Me AA:ssa emme ole virallisesti asiantuntijoita, koska meillä on vain oma kokemuksemme alkoholismista. Emme siis ole ammattilaisia, mutta kuten kirjoititkin, voimme kertoa kokemuksiamme.
Halusin tämän selventää, jotta kenellekään ei jäisi väärää mielikuvaa AA:sta. Jos siis joku haluaa sosiaaliterapeutin apua, oikea osoite on A-klinikka, mutta jos haluaa kuulla toipuvan alkoholistin oman kokemuksen niin läheiset ovat tervetulleita avoimiin AA-kokouksiin.
Läheisten oma toipumisohjelma löytyy Al-Anonista, http://www.al-anon.fi/
Kun yritän miettiä, olisiko joku voinut auttaa itseäni silloin kun join, niin en löydä yhtäkään tapaa millä joku toinen ihminen olisi voinut olla avuksi. Minun piti ensin haluta raittiutta itse ja itseni takia. Ne parisuhteet, joita minulla oli juovina vuosinani, eivät hillinneet juomistani millään tavalla, riippumatta siitä menikö suhteessa hyvin vai huonosti (vai hyvin huonosti). En ainakaan näin jälkeen päin usko, että sen paremmin uhkauksilla kuin päänsilityksillä olisi ollut merkitystä. Jos olisin pystynyt lopettamaan jonkun toisen ihmisen takia, olisin varmasti tehnyt sen lapseni takia, koska hän on kuitenkin aina ollut minulle tärkein ihminen maailmassa. Mutta edes hänen takiaan en pystynyt olemaan juomatta.
Mutta hienoa, että haluat etsiä tietoa asiasta. Voimia teille molemmille kirjoittajille, ja muistakaa pitää ennen kaikkea huolta itsestänne. - tiivis
al-anon on alkoholistien läheisille tarkoitettu vertaistukijärjestö.
aa taas on alkoholisteille tarkoitettu, toki myös siellä on välillä myös avoimia tilaisuuksia, joihin läheiset ovat tervetulleita, esim. raitistuneen vuosijuhlat.
läheisen juomisen kanssa ongelmissa olevan on hyvä selvitellä asiaa vaikka juuri näin.
ainoat asiat mitä asian hyväksi pitää tehdä on asiallisen tiedon hankinta ja itsestä (ja lapsista) huolta pitäminen.
kaikki juomarin -hyvää tarkoittavat - auttamistoimet pahentavat tilannetta.
sen ymmärtäminen on vaikeaa ja usein monelle mahdotonta. ne toimet vaan jatkavat juomarin juomisaikaa, antavat mahdollisuuden juoda,
koska ei ole tarvetta ottaa omaa vastuuta.
tuo tunnepitoinen auttaminen on hyysäämistä, joka siis vaan jatkaa nykyistä tilannetta ja lykkää mahdollista raitistumista.
täällä on asiasta paljon juttuja.
toivotan antoisia lukuhetkiä ja oikeita päätöksiä oman ja puolison parhaaksi.
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=alkoholi mahdollistaja&btnG=Hae&meta=lr=lang_fi - vaimoke
MayInka kirjoitti:
Hei. Ymmärrän myös toisen henkilön kirjoituksen, että mitenkään ei voi auttaa. Mutta sekin pitää meidän varmasti itse tajuta, muuten sitä ei anna itselleen anteeksi, syyllistää itseäänkin, jos ei yritä eikä voi ymmärtää asiaa jos ei kokeile. Kyllä silti olen sitä mieltä, että jotain on tehtävä en muuten usko ennenkuin näen. Kyllä tukena on myös se, että ihminen tietää että me ollaan tässä tukemassa ja olemassa kun hän selviää! Juttelen jo tänään asiantuntijan kanssa, joka hoitaa työkseen päihderiippuvaisia ja käyn huomenna siellä aa.ssa. Kerron kyllä sitten mitä sanovat! Voimia! Onko teillä muuten kuinka pitkä suhde takana? Yhteisiä lapsia? Välillä tuntuu minusta, että ajattelenko oikein kun ei olla tunnettu kuin tämä vuosi onko se jotenkin liian vähän, mutta ei kait se välittäminen tuntemisen aikaa katso?
Meillä suhde on kestänyt 1,5 vuotta. Lyhyt siis tämäkin suhde ja tosiaan 3kk siitäkin ollaa nyt oltu eri osoitteissa. Yhteispaluulle minun vaatimukseni on juomisen lopettaminen.
- Mayinka
sAAmari kirjoitti:
"Otin yhteyttä aa-kerhoon ja menen huomenna käymään, josko asiantuntijat kokemuksellaan ..."
Yleensähän asiantuntijalla tarkoitetaan opiskellen/työelämässä saavutettua pätevyyttä (lääkärit, psykologit, sosiaalityöntekijät ym). Me AA:ssa emme ole virallisesti asiantuntijoita, koska meillä on vain oma kokemuksemme alkoholismista. Emme siis ole ammattilaisia, mutta kuten kirjoititkin, voimme kertoa kokemuksiamme.
Halusin tämän selventää, jotta kenellekään ei jäisi väärää mielikuvaa AA:sta. Jos siis joku haluaa sosiaaliterapeutin apua, oikea osoite on A-klinikka, mutta jos haluaa kuulla toipuvan alkoholistin oman kokemuksen niin läheiset ovat tervetulleita avoimiin AA-kokouksiin.
Läheisten oma toipumisohjelma löytyy Al-Anonista, http://www.al-anon.fi/
Kun yritän miettiä, olisiko joku voinut auttaa itseäni silloin kun join, niin en löydä yhtäkään tapaa millä joku toinen ihminen olisi voinut olla avuksi. Minun piti ensin haluta raittiutta itse ja itseni takia. Ne parisuhteet, joita minulla oli juovina vuosinani, eivät hillinneet juomistani millään tavalla, riippumatta siitä menikö suhteessa hyvin vai huonosti (vai hyvin huonosti). En ainakaan näin jälkeen päin usko, että sen paremmin uhkauksilla kuin päänsilityksillä olisi ollut merkitystä. Jos olisin pystynyt lopettamaan jonkun toisen ihmisen takia, olisin varmasti tehnyt sen lapseni takia, koska hän on kuitenkin aina ollut minulle tärkein ihminen maailmassa. Mutta edes hänen takiaan en pystynyt olemaan juomatta.
Mutta hienoa, että haluat etsiä tietoa asiasta. Voimia teille molemmille kirjoittajille, ja muistakaa pitää ennen kaikkea huolta itsestänne.ehkä hieman ajattelematon kirjoitus, mutta kuten sanoin kokemusta kun ei ole niin menee nämäkin asiat sekaisin. No tarkoituksen ymmärsit. Halusin nimenomaan kuulla kokemuksia / kommentteja joltakin joka on asiasta enemmän perillä kuin minulla, jolla on kokemukseen/asiantuntijuuteen pohjautuvaa tietoa.
No tietoa tuli henkilöltä, joka työkseen auttaa päihdeongelmaisia. Samoja asioita hän sanoi kuin täällä palstallakin. Tässä lyhennettynä, jos haluan ihmisen kanssa olla ja häntä tukea ja auttaa:
- juomista ei pidä tukea hyväksymällä juominen, katsoa että ruokaa ja juomaa on olemassa eli huolto pelaa ja tarjota yösijaa
- eli julmaa totuutta älä soita, älä tule luokeseni kun juot
- tuen sinua kyllä kun olet selvä
- olen olemassa sinulle kun olet selvä
- yhdessä voimme hakea apua, olen silloin mukana kun olet selvä
- juomiselle pitää selvänä olla vastapainoksi tekemistä "yliaktiivinen"
Tämä tekemishomma oli minulle sellainen, joka tässä tapauksessa asui ihan kohdalleen ja tajusin monia asioita, mitä en aiemmin osannut yhdistää tähän alkoholismiin
Jos en halua ihmistä hylätä niin kaikki tukeminen ja auttaminen perustuu siihen, kun hän on selvä.
Juomisen lopettamisen hän saa tehdä ihan itse. Minä en siinä ole millään tavalla mukana. Olen hänen kanssaan sitten tekemisissä kun hän on selvä.
Kyllä monet ovat silti sanoneet, että asiahan ei ole tässä eikä huomisessa vaan ongelma on ikuinen. Alkoholismi on samanlainen sairaus kun sokeritauti eihän sekään poistu ikinä, jos on jättä yhdeltä päivältä sokerit syömättä!
Mietin hyvin tarkasti mihin olen sitoutumassa. Tämä ongelmahan on meillä aina. Siksikin varmasti tätä tietoa niin haluan, että tietäisin mihin ryhdyn. Julmalta tuntuu sanoa, mutta ajattelen, että minä voin tästä tilanteesta lähteä. Minulla on kuitenkin 2 pientä lasta ja ajattelen nyt ennenkaikkea heitä ennenkuin suhteeni tähän mieheen menee pidemmälle.
Mies jopa sanoi minulle yksi päivä, että hän haluaa suojella minua eikä halua minua missään nimessä loukata, joten hän halusi että minä näen tämän juomisen. Syyhän se on sekin hyvä juomiselle!!
- alkoholistin puoliso
Uskon, että miehesi ei juo masennukseen vaan sen takia, koska hän on alkoholisti. Alkoholismi itsessään aiheuttaa masennusta, mutta uskoisin, että se on vaan syy miehesi juoda, se yksi syy monista. Minun mielestäni parasta on sinun nyt keskittyä itseesi, se on mielestäni ainoa keino, mitä voit nyt tehdä. Eli niinkuin joku jo täällä mainitsi, ota yhteyttä Al-Anoniin.
- ex-Jasu
Olet täysin oikeassa.
Alkoholisti lääkitsee sairauttaan ainoalla toimivalla lääkkeellä eli alkoholilla.
Ennenpitkää tämä lääke kääntyy käyttäjäänsä vastaan ja alkaa invalidisoimaan alkoholistia.
Pitkään jatkunut juominen aiheuttaa ongelmia, joihin haetaan apua ja saadaan helposti (juominen salaten) diagnoosiksi masennus tai paniikkihäiriö.
Lääkkeeksi kirjoitetaan benzoja, jotka juomisen jatkuessa tekevät siitä sekakäyttöä.
Tällaista ihmistä on mahdoton kenenkään auttaa, koska hän itse kieltää todellisen ongelmansa, eli oman alkoholisminsa.
- calmato
mutta kun tämä on niin totta, eli
Jos rakastat alkoholistia...
Kirjoittanut: calmato 23.2.2006 klo 00.04
... et huolehdi hänen velvollisuuksistaan, olipa hän juovuksissa tai selvin päin.
Et kaada hänen viinojaan maahan, sillä hän pystyy aina hankkimaan jostain lisää.
Et salaile hänen tilaansa sukulaisilta, ystäviltä, naapureilta tai työnantajilta.
Et motkota, marise, itke, valita, nalkuta etkä syyllistä häntä siitä, että hän pilaa SINUN elämäsi, koska olet itse valinnut elämisen hänen kanssaan siksi, että rakastat häntä.
Et nimitä häntä alkoholistiksi, sillä vain hän itse voi tietää, onko hän alkoholisti vai ei. Et yritä millään tavalla puuttua hänen juomiseensa,
et maksa hänen laskujaan, vippejään, sakkojaan, osamaksujaan, ruokiaan, vaatteitaan, vuokraansa, taksimatkojaan etkä mitään sellaista, josta huolehtiminen kuuluu aikuiselle itselleen.
Jos et jaksa rakastaa tällä tavalla vaan holhoat ja emoilet, alkoholistisi on hengenvaarassa. Eräs Al-Anonystäväni kuskasi miestään katkoille, ilokaasuhoitoon, psykiatreille - salasi sukulaisilta ja naapureilta, selitti työnantajalle ja ylipäätään MAHDOLLISTI sen, että mies saattoi kaikessa rauhassa jatkaa juomistaan 20 VUOTTA. Nainen huolehti myös kaikki perheen raha-asiat niin, että raha riitti aina myös miehen juomisen lisäksi kaikkeen välttämättömään... Lopulta mies oli todella sairas ja nainen todella loppu.
Vasta siitä alkoi paraneminen, kun nainen ei kestänyt enää vaan muutti omaan asuntoon. Mies joutui selviämään kaikesta yksin ja huomasi että se ei onnistunut juovuksissa tai krapulassa. Hän löysi ns. pohjansa ja halusi lopettaa alkoholin käyttönsä. Tänään mies on raittiina päivä kerrallaan, pariskunta palasi asumaan yhteen ja vasta nyt he ovat todella tutustumassa toisiinsa ja elävät yhteistä elämää tasavertaisina kumppaneina toinen toisestaan iloiten ja toistansa kunnioittaen.
Alkoholismi on hoitamattomana aina ennenaikaiseen kuolemaan johtava sairaus. Sinä et ole sitä aiheuttanut etkä voi sitä parantaa. Ainoa jolle voit tehdä jotain, on oma asenteesi ja toimintasi. Rukoilla voit myös hänen puolestaan (hänen ei tarvitse tietää siitä). Rukous ei ole koskaan vahingoittanut ketään.
Minua on auttanut Al-Anon ryhmä. Kävin tänäänkin. Meitä oli kahdeksan viisasta naista pöydän ympärillä, me jopa jaksoimme nauraa, vaikka itkettiinkin - ja söimme kesän ensimmäisiä mansikoita. Elämä on hienoa huilimatta siitä, juoko miehemme, lapsemme, sisaruksemme, vanhempamme tai kuka tahansa tärkeä läheisemme. Sillä jokainen voi elää vain ja ainoastaan omaa elämäänsä. Al-Anonissa voi kasvaa ja oppia olemaan tyytyväinen ja jopa onnellinen huolimatta läheisen alkoholismista. Ja ei ne vaikeudet muuten vielä siihenkään lopu, jos alkoholisti raitistuu. Alkoholismi on tunne-elämän sairaus ja ilman alkoholin puuduttavaa vaikutusta alkoholisti vasta oireíleekin - siihenkin on hoito olemassa, AA-ryhmät.
Voimia.- vuosisadanmatkustaja
"Et nimitä häntä alkoholistiksi, sillä vain hän itse voi tietää, onko hän alkoholisti vai ei."
Erikoinen näkemys mielestäni.
- raitistukaa
Alkoholisti on myös mestari manipuloimaan ja syyllistämään perheenjäseniään ja läheisiään,
ilkeilyn ja epäkunnioittavan käytöksen kohteena
on varmasti raskasta ja tuhoisaakin olla -
tuosta pitäisi enemmän keskustella eli kuinka jaksavat he,
jotka syystä tai toisesta eivät pääse alkkiksen vaikutuspiiristä lähtemään
vaan arjen jäsentyminen pyörii alkoholistin juomisen ja sen vahingollisen käytöksen sietämisen ympärillä.- nyt.epäilyttää
Kyllä hän voi mennä saudi arabiaan töihin. Aloin vasta tämän viestin luettuani aamulla miettimään onko se kuitenkin scammi.
- ewtrtww
Yleensä alkoholisti joka myöntää juomisensa olevan ongelma, on vielä pelastettavissa. Jos taas piilottelee juomistaan, suhtautuu agressiivisesti kaikkiin jotka siitä huomauttelee, niin on viinalle menetetty tapaus. Eli uskon, että miehesi vielä pääsee tuosta yli, ja tajuaa että masennukseen juominen vain lisää masennusta pitkällä tähtäimellä, vaikka hetken tuntuukin niin ihanan helpottavalta.
- 98huioijn
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule. - korkkiauki552
Läheisen kannattaa pitää turpa kiinni silloin kun juodaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232