BOB - onnistunut hahmo vai ei?

Kaksoiskukkulat

Kesäkuun helteissä tulee pohdittua kaikenmaailman merkittäviä asioita:

Kääpiö ja jättiläinen lienevät henkiä, joista jättiläinen käyttää Senor Droolcupia "etiäisenään". Kääpiö on itseasiassa Gerard/Miken käsivarsi. Kääpiön ja jättiläisen ilmiasu on erikoinen (ei täysin jokapäiväisen inhimillinen) ja outoudessaan minusta onnistunut. Ihmettelen onko BOBin ilmiasu sittenkään kovin onnistunut, sehän ei ole kuin vanhan ilkeämielisen hipin ulkokuori, eikä siis kovin ihmeellinen (sorry hipit ja BOB).

Gerald ei ole yhtä kuin Mike. Minkänäköinen Mike (ilman käsivartta) on, jos Gerard on yksikätinen kenkäkauppias? En tiedä. Miksi BOB omaksui jonkun Lelandin tietämän ihmisen ulkonäön? Mikä on BOBin oikea ulkonäkö? Voisiko todellisen Miken nähdä peilissä?

Lynchin ratkaisu BOBin hahmoksi (Silva) on minusta melkein toimiva, mutta voisiko ratkaisu olla vielä tehokkaampi ja oudompi? Huom: Silva (lat) = metsä!

Haastavampi olisi varmasti ollut ratkaisu, jossa koko hemmo olisi jäänyt näyttämättä/paljastumatta, mikä lienee ollut alkuperäinen Lynchin ajatus. BOB/Silva ratkaisuna tietysti on ymmärrettävä tv-formaatin vaatimusten kautta, kompromissina.

8

2572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Tietääkseni Mike on kyllä nähty myös, vaikka sillon kun se ei saanu niitä lääkkeitään ja alko puhua BOBista. Ja ihan saman näkönen se oli kun Gerard. En tiedä ymmärsinkö mää ton viestin ihan väärin, mutta eiks se näin oo? Tota BOBin asua en oo kauheesti miettinyt, mutta käsittääkseni se asu oli Silvalla päällä sillon kun se oli vielä TP:n lavastana, sehän keksittiin rooliin sitä kautta, mielestäni just Lynch keksi, etten tosta kompromissista niin tiedä.
      Sori, tää ei nyt liity tähän aiheeseen yhtään, mutta mun on pakko kysyä, että tuleeko tota TP:n ykköskautta dvd:nä suomenkielisillä teksteillä? Ois kiva saada tietää!

      • Kaksoiskukkulat

        Eihän Lelandkaan sellissä muuttunut BOBiksi ulkonäöltään, Miken ulkonäkö ei minusta ole selvillä.

        BOBin hahmossa minua kiinnostaa kaksi asiaa, jotka ovat vähän eri tason asioita, toinen enemmän filosofinen, toinen elokuvakerronnallinen:
        1) Miksi henki on ottanut monista mahdollisuuksista jonkun tietyn ihmisen hahmon ja pysyy siinä?
        2) Olisiko toisenlainen BOB hahmo ollut vaikuttavampi, enemmän toisen todellisuuden hahmo tyyliin kääpiö tai jättiläinen tai vaikkapa niin, että BOBin vallassa olevan Lelandin tunnistaisi siitä, että silloin peilikuva ei näkyisikään peilissä tai peilissä näkyisi pöllö tai halko tms. Lynch valitsi Silvan hahmon BOBiksi enemmän tai vähemmän spontaanisti, eikä se ole kaikin tavoin ideaalein vaihtoehto.

        Itse suhtaudun vähän pessimistisesti, että suomenkielinen 1.kausi tulisi DVD:lle. Kyselin Anttilan tytöiltä ja pojilta pari viikkoa sitten eikä tietoa ollut. Mutta eihän sarjan käännökset muutenkaan mitenkään ihmeellisiä ole: "Musta mökki". Julkaisupolitiikka on TW:n kohdalla toisaalta ollut niin järjetöntä, että voihan se käännös sieltä silti tupsahtaa. Onnea odotteluun!


      • näin:
        Kaksoiskukkulat kirjoitti:

        Eihän Lelandkaan sellissä muuttunut BOBiksi ulkonäöltään, Miken ulkonäkö ei minusta ole selvillä.

        BOBin hahmossa minua kiinnostaa kaksi asiaa, jotka ovat vähän eri tason asioita, toinen enemmän filosofinen, toinen elokuvakerronnallinen:
        1) Miksi henki on ottanut monista mahdollisuuksista jonkun tietyn ihmisen hahmon ja pysyy siinä?
        2) Olisiko toisenlainen BOB hahmo ollut vaikuttavampi, enemmän toisen todellisuuden hahmo tyyliin kääpiö tai jättiläinen tai vaikkapa niin, että BOBin vallassa olevan Lelandin tunnistaisi siitä, että silloin peilikuva ei näkyisikään peilissä tai peilissä näkyisi pöllö tai halko tms. Lynch valitsi Silvan hahmon BOBiksi enemmän tai vähemmän spontaanisti, eikä se ole kaikin tavoin ideaalein vaihtoehto.

        Itse suhtaudun vähän pessimistisesti, että suomenkielinen 1.kausi tulisi DVD:lle. Kyselin Anttilan tytöiltä ja pojilta pari viikkoa sitten eikä tietoa ollut. Mutta eihän sarjan käännökset muutenkaan mitenkään ihmeellisiä ole: "Musta mökki". Julkaisupolitiikka on TW:n kohdalla toisaalta ollut niin järjetöntä, että voihan se käännös sieltä silti tupsahtaa. Onnea odotteluun!

        1) jättää enemmän tulkinnanvaraa. jättää sen mahdollisuuden avoimeksi, että bob ei olekaan henki. siis että lelandia käytettiin hyväksi lapsena (siis tämä mr.roberts vai mikä olikaan käytti) ja leland tunsi olevansa pakotettu panemaan vahingon niin sanotusti kiertämään ja bob hahmona vain symboloi tätä. leland siis panee tytärtään, mutta kieltää sen itse (myös itseltään) ja väittää että paha henki sen teki. ja laura näkee bobin, koska oman isän näkeminen olisi liian rankkaa, edellyttäen tietenkin että on kuullut mr.robertsista lapsena tai jotain.

        2) ei. ei minusta ainakaan. oudot tyypit ovat liian lyyrisiä ollakseen pelottavia, vaikka heidänkinhän pitäisi olla pelottavia, hehän ovat mustassa killassa ja siis pahiksia. ja kun lynch on kyseessä on nimenomaan juuri tällainen roolivalinta kaikkein ideaalein vaihtoehto. ainakin herran imago on sellainen, että voisi olettaa lynchin pitäneen tapausta suorastaan enteellisenä.


    • possunperä

      Niin mielestäni tuossa on tullut vaan kiire päättää koko sarja ja saada tuotanto valmiiksi ja kun ei ole ollut kunnon suunnitelmaa, tuo on ollut helppo ratkaisu.

      Valitettavasti samanlainen juosten kuseminen haittasi koko Twin Peaksia, joka jäi hyvästä yrityksestä huolimatta vain yritykseksi.

      Minun on jotenkin vaikea tajuta, miksi se Lynch/Frost myöhempi tuotanto siitä teeveetuotantoyhtiöstä jäi kesken, vaikka se oli paljon parempi. Sekin esitettiin meillä teeveessä ja minä otin sen videolle, mutta sitä ei ole kukaan muu koskaan nähnyt.

      Siitä myös puuttui tuollainen etova teiniprostituutioseksi, mikä näytti olevan Twin Peaksin kantava idea, että likaiset vanhat sedät ja pikkutytöt huulet töröllään ihtiään kauppaamassa, yökkistä. :-D

      • possunperä

        Niin, oli pakko tarkistaa, mikä se toinen lynch/frost tuotanto oli, mikä ei sitten toteutunut niitä koejaksoja pidempään. Sen nimi oli On the air. Se oli hyvä ja hauska.


    • MMJJKKLS

      EI.....OLLUT....

      • Tööt123

        OLIHAN..... SE.......


    • sarja yksi parhaista

      Muistan varmaan koko ikäni sen kohdan, kun eka kerran näin Bobin ryömivän sieltä sohvan takaa. Kammottavuusluokkaa 1.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe