Peräkammarin poika

holpik6

Olen pitkälti eläkeikäinen äiti, jolla on 57-vuotias Asperger-poika.
Poikani asuu edelleen kotona eikä ole koskaan kokenut tarpeelliseksi muuttaa omaan asuntoon. Olen minä yrittänyt Kyöstille monesti puhua, että eiköhän olisi nyt aika muuttaa omaan asuntoon, mutta ei Kyöstiä ole koskaan kiinnostanut. Kyösti oleskelee hyvin paljon omassa huoneessaan omien harrastustensa parissa. Tulee syömään kun on ruoka-aika mutta menee pian takaisin huoneeseensa. Koulua hän on käynyt milloin mitäkin kotoa käsin silloin kun on motivaatiota aloittaa opiskelut. Kyösti on käynyt mm maatalousoppilaitoksen maatalouslomittajalinjan, putkiasentajalinjakin on käyty ja samoin parturikoulu.
Nuorena poikana Kyöstiä ei saanut käymään kouluja millään, mutta aikuisiässä Kyösti innostui kouluja käymään. Töissäkin on ollut joskus väliaikaisesti. Viimeisin työ Kyöstillä oli pyöräteiden ja jalkakäytävien auraus ja hiekoitus traktorilla ja se oli erittäin mieluista. Tätä työtä hän sai tosin tehdä vain yhden talven ajan viime talvella. Kyösti jäi työttömäksi ja nyt aika menee minulla, vanhalla äidillä siihen, kun pitää aikuiselle miehelle ruuat laittaa ja vaatteet pestä ja poika nukkuu puolille päivin ja herää tekemään omia touhujaan eikä osallistu kotitöihin, kun "ei kiinnosta". Kyöstillä on pari vuotta nuorempi sisar, joka aina yrittää patistaa Kyöstiä itsenäiseen elämään. ja on huolissaan siitä, että mitenkähän sitten Kyösti pärjää kun minusta, vanhasta äidistä aika jättää ja Kyöstillä ei vieläkään ole asuntoa. Onko olemassa mitään palvelutaloja tai muita, joihin laittaa aikuinen peräkammarin poika asumaan kun vanhemmat kuolevat? Kyöstiä yritän patistaa ainakin omaa rahaa hankkimaan ja kyllähän Kyösti on saanut väliaikaisia tienhiekoitustöitä ja maatalouslomittajan töitä. Asperger-diagnoosin kyösti sai pari vuotta sitten. Kun Kyöstillä sitten on sitä palkkaakin käytössä, se tahtoo helposti mennä karkkeihin ja muuhun vähemmän tärkeään. Kyöstiä on opetettu raha-asioita hoitamaan mutta ei poika tahdo millään oppia vaikka ikääkin on jo 57 vuotta.
Mikä neuvoksi tähän?

18

2571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akka?

Miten olisi, löytyisikö täältä joku assityttönen Kössille?

• eiköhän jo ole aika

Apuahan poikasi selvästi tarvitsee.Ongelmaa kannattaa lähteä purkamaan oman terveyskeskuksen kautta,josta kysyjä saa lisää tietoa eri vaihtoehdoista.Aikuinen poika pääsee oman elämän alkuun ja äiti saa aloittaa viimeinkin oman elämän.

• sellainen..

57 v poika, äiti siinä lähemmäs 80 vuotta. Heh. kukaan sen ikäinen ei kirjoita noin.

• viisaita

"Luulin olevani hullu, mutta onneksi selvisi ennen kuolemaani, että olenkin Assi" Sanoi maailman vanhin 94 vuotias assiksi diagnosoitu isoäidin äiti Suomessa

Lähetä äitimuori sähköpostiosoitteesi, niin apua tulee. Ei kaikki assit niin provoja ole!

• olin tunnistaa

itseni. Näyttää nykyisen selviämiseni perusteella siltä, että minusta tulee isona Kyösti II.

• ei naurata

pätkääkään, mauton on mautonta, eikä siitä pääse mihinkään. Pidät itseäsi varmaan vähän nokkelampana kuin mitä olet.

• saamattomuutta

Peräänantamattomia puurtajiahan me olemme, ja hyvin kiinnostuneita asioista, joista olemme kiinnostuneita. En oikein osaa kuvitella saamatonta assia ostelemassa karkkeja palkkarahoillaan 57-vuotiaana. Ei kuulosta todelta, ei tosiaankaan.

Lienee joku, joka sattuu inhoamaan jotakuta, joka on assi, eikä ymmärrä häntä ollenkaan. Yrittää pilkata, mutta tekee sen huonosti.

Onko Aspergerista tullut Suomessa haukkumasana? Ennenhän oli ne 'spastikot' ja 'mongoloidit' ja 'kehitysvammaiset'. Onko nyt sitten assit ja luonnevikaiset ja narsitit ja psykopaatit? Ja niitä käytetään kenestä vain, josta ei jostain syystä pidä?

• mikä mie oon
        saamattomuutta kirjoitti:

Peräänantamattomia puurtajiahan me olemme, ja hyvin kiinnostuneita asioista, joista olemme kiinnostuneita. En oikein osaa kuvitella saamatonta assia ostelemassa karkkeja palkkarahoillaan 57-vuotiaana. Ei kuulosta todelta, ei tosiaankaan.

Lienee joku, joka sattuu inhoamaan jotakuta, joka on assi, eikä ymmärrä häntä ollenkaan. Yrittää pilkata, mutta tekee sen huonosti.

Onko Aspergerista tullut Suomessa haukkumasana? Ennenhän oli ne 'spastikot' ja 'mongoloidit' ja 'kehitysvammaiset'. Onko nyt sitten assit ja luonnevikaiset ja narsitit ja psykopaatit? Ja niitä käytetään kenestä vain, josta ei jostain syystä pidä?

Aspergein piirteet sano lekuri. Mutta saamaton peräkammarinpoika oon todella ja kammarissani viihdyn. Tämä on internetti henkireikä kuten serkku viisaaman sano. Jos ei äitimuori pitäisi jöötä jäisi kyllä kammari sekaisin, lehmät lypsämättä ja ateriat suomatta. Inernetti tuotiin taloo paperirätninkiä varten. Muori pyysi miun sitä hoiteloo. Hankaloohan tää on, mutta onneks kaupunkiserkku on nörtti ja aina auttoo varsinki keslomal.

• jauhaa p...aa
        mikä mie oon kirjoitti:

Aspergein piirteet sano lekuri. Mutta saamaton peräkammarinpoika oon todella ja kammarissani viihdyn. Tämä on internetti henkireikä kuten serkku viisaaman sano. Jos ei äitimuori pitäisi jöötä jäisi kyllä kammari sekaisin, lehmät lypsämättä ja ateriat suomatta. Inernetti tuotiin taloo paperirätninkiä varten. Muori pyysi miun sitä hoiteloo. Hankaloohan tää on, mutta onneks kaupunkiserkku on nörtti ja aina auttoo varsinki keslomal.

Mene pois. Et ymmärrä asseja, joten yrityksesi esittää sellaista ei onnistu.

Yritäpä tuolla älyköiden palstalla - esiinny älykkäänä. Nauravat varmaan sieltäkin pois.

• Tumma nainen

Tiedän kuka olet, kirjoitustyylisi sen kertoo.
        En olekaan niin tyhmä kuin mitä sinä luulet.
        Olet minulle kommentoinut ennenkin, kotisivuillani oman nimesi lisäksi nimillä "KIVA" ja "Rankka tyyppi" jne. Edelleen haaste on voimassa, minä haastan sinut kommentoimaan oikein nasevan kommentin niin otetaan sitten mittaa toisistamme, että kumpiko on kovempi mimmi. Veikkaanpa, että sinä jäät reilusti alakynteen. Olet KORKEINTAAN minun tasoani kommenteissasi, kunnes toisin yrität näyttää mulle. Jos uskallat mulle laittaa kunnon kommentin niin mie laitan sulle takas kovemman kommentin. Otetaanpas matsi, minä vastaan sinä! Kyllä me tasaväkiset mimmit aina voimme leikkimielisesti nahistella keskenämme ja ottaa mittaa toisistamme.
        Ole siivosti äläkä kiusaa pienempiäsi!!!

• Lolo-Pelle

Hyvä hyvä, kiltti tyttö!

Lolo-pelle tsemppaa sinua.

• ritalin

Defenssiltä. ;)

• kuinka pitkä?

Tuo saattoi olla provo, mutta tositapaus oli kun työväenopiston kurssilla eräs liki kuusikymppinen mies moitti vanhempiaan siitä, että nämä alkoivat vihjailla tälle oman asunnon hankkimisesta. Hän sanoi mm.: "Ensin tehdään lapsia, mutta sitten ei olla valmiita huolehtimaan heistä!"

En tuntenut tuota tyyppiä niin, että voisin edes varovaista diagnoosia hänestä yrittää tehdä.

• aloittajalle

hyvästä jutun aiheesta. Täälläkin on monia vanhoja asseja ja ongelma kohtaa kaikkia vanhempia jossain vaiheessa. Miten asia pitäisi hoitaa, vai kasvatetaanko vanhan kaavan mukaan assi-lapsistamme itsellemme hoitajija?

• autisteista
    • assin äitiliini

Ottakaa Hyvä Rouva yhteyttä oman kuntanne sosiaalitoimistoon ja nimenomaan avopalveluohjaajaan.Sieltä saatte apua ja toivon mukaan poajllenne perhekodin tai tuettua asumista-akan saanti ei nyt auta...

• Kyösti-peräkammarinpoika

myö mäntiin naimisiin Annikin kanssa. nyt asutaan omassa pienessä punasessa mökissä. Isi on rakentanu sen mökin ja asutaan aika lähellä minun äitin ja isin kotia. ei tarvitse ku metän läpi juosta niin jo pääsee isin ja äitin luokse jos tulee joku hätä. Meillä on Annikin kanssa ulkohuussi ja sinne käydään tarpeemme tekemässä. ei meidän punaiseen mökkiin vessaa eikä vesiklosettia mahdu. Me ollaan vaan mökissä, meillä on täällä kaappikello ja kiikkustuoli ja kissa otettiin lemmikiksi tänne. Meillä on punainen tupa ja perunamaa. Mutta kyllä meillä radio on ja telkkari ja netti. Mutta ulkohuussissa käydään niin kesähelteellä kuin pakkasellakin.
      Meinataan me lastakin yrittää Annikin kanssa vielä. Me ollaan molemmat as-henkilöitä ja meille varmaan tulee as-lapsi. Ja minulla on nyt hyvä olla kun loppui naisen puute. Ennen minä vanhapoika vaan kuuntelin kari tapiota ja tapani kansaa isin ja äitin peräkammarissa ja join olutta ja naisen puute oli kova. mutta nyt sekin on korjaantunut ja "Juna kulkee vaan..."
      Äiti meinaa ostaa meille vessanpöntön joululahjaksi ja se vessanpönttö laitetaan keittiön nurkkaan kun se ei muualle mahdu. minä kyllä haluaisin sen ruokapöytään ja minä haluan kaikki ruokapöydän tuolit vessanpöntöiksi, että sitten voi syödessä istua pytyllä. semmonen olisi kätevää kun voisi syödä ja istua pytyllä samalla.

• Lolo-Pelle

Ottakaa yhteyttä Lolo-pelleen Kyöstin asioissa!
      Lolo-pelle voi tsempata Kyöstiä aloittamaan itsenäisen asumisen.

Kirjoittakaa kaikki muutkin kenellä on semmoisia ongelmia osoitteeseen [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe