Vehe 590 HT vaikuttaa kansi- ja tilajärjestelyistään kiinnostavalta veneeltä satunaiseen retkeilyyn. Mutta kun olen pitkän aikaa seurannut myyntiin tulleita käytettyjä, niin ne ovat poikkeuksetta olleet vain vuoden - pari viimeisellä omistajallaan.
Miksi ihmeessä. Lukeeko tätä palstaa kukaan, joka tuntee jonkun, jolla on tuollainen vene ollut pitempään ja aikoisi vielä pitääkin veneensä?
Vihe 590 HT
5
6673
Vastaukset
- kyse
ihan ht-veneen eduista ja haitoista. Kokemuksen myötä myös veneilytarve muuttuu, joko oikean matkaveneen suuntaa tai sitten avoveneeseen.
Ainakaan itse en pidä ht-veneessä nukkumisesta, huonosta näkyvyydestä ja kiikkeryydestä laidalla kuljettaessa.
Tuskin vihe 590 ht on sen parempi tai huonompi kuin muutkaan vastaavan aikakauden tuotokset. Eli kyse ei välttämättä ole siitä, että vene olisi huono. - Louhu1
Minulla on sellainen! Ostin sen vuonna 2004 uutena eli veneilen sillä nyt 4'tä kesää. Mittariin tuleen n. 60-70h/kesä, moottorina on Jammun 100hv 4-t. Olen erittäin tyytyväinen veneeseen sen vikoineen ja hyvine puolineen. Koska meitä veneilee sillä 2 aikuista ja 3 lasta tulee veneen vaihto isompaan väistämättä eteen.
Mitä vikoja tulee mieleen;
- tuulilasi on vanhoissa malleissa "matala", uusimmissa se on korjattu
- ei kovankelin vene = äänekäs!
- kallistuu sivutuulessa, vaatii trimmilevyt
- rantautuessa tuuli vie, painaa 650kg moottori
- vanhan tyylinen ulkomuodoltaan
- ei valmisteta tällä hetkellä
Hyviä puolia;
- tilat ja varustetaso!
- erittäin hyvä päivän retkille; vesi, wc, keitin, lavuaari, lämppäri, huurteenpoistopuhallin, hakuvalo jne.
- hyvä ajaa
- kulkee 100hv koneella ja Ballistic potkurilla melkein 40 solmua.
Minäkin vaihdan sen uuteen mutta siitä syystä, että haluan isomman.
Jos haluat lisätietoja tai kuvia niin anna sähköpostiosoite. - momenttiavain
Moro!
Ainakin se runko on hyvä. Vihe on tehty samassa muotissa, kuin aikoinaan Terhi 520 Ht. Erona noissa veneissä on (iän lisäksi) lähinnä kannessa ja sisutuksessa. Vihessä on edessä yksi suuri paripunkka, kun taas Terhissä on punkat laidoilla, ja keskelle tulevalla lisälevyllä saa nukkupaikan kolmelle (tiiviin sellaisen ;).
Runko on ehkä joidenkin mielestä jo aikansa elänyt, mutta kyllä siinä on edelleen hyvätkin puolensa. Tunnusomaista Vihelle/Terhille on tasainen pohja, eli ei juurikaan V-kulmaa. Tämä tekee sen, että vene kulkee pienellä (edullisella) koneella jo varsin reippaasti. Samaten vene on vakaampi kuin monet monet muut vastaavat. Samalla laidalla voi roikkua kaksikin raavasta ukkoa ilman että vene kallistuu erikoisemmin. Haittapuolena on sitten se, että vastaisesa aallokossa vene tahtoo olla melko kovakulkuinen. Yli 15 solmun nopeuksista on terävässä vasta-aallokossa melko turha haaveilla. Mutta reipasta 8 solmua vene meneekin vaikka millaisessa kelissä.
Sekä keula että perä ovat hyvin kantavia, eli aallot eivät kaadu sisään/päälle hankalassakaan aallokossa.
100-heppainen kone on ainakin Terhiin raakasti turhan iso. 50-60 heppaa lienee sopivin ja taloudellisin vaihtoehto.
Kyllä tuollaisella veneellä voi retkeillä. Juuri kävin viime viikolla ajelemassa reilun lenkin Saaristomerellä, Utö-Korppoo aluella. Terhillä on käyty moneen kertaan myös Ruotsissa sekä Virossa. Keleistähän se on kuitenkin viime kädessä kiinni.
Tuossapa joitain vaikutelmia Vihen serkun Terhin osalta! - vihe1
Itse olen ajellut vihellä jo useamman vuoden. Olen ollut todella tyytyväinen veneen ominaisuuksiin. Moottorina 80hv jammu. Menee pienellä polttoaineella ja tarpeen vaatiessa kulkeekin lujaa (35Knots).
Isossa aallokossakin on tullut mentyä ja todettu merikelpoiseksi veneeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988