Högfors 13 valurautakattila

Lämmittäjä

Onko kellään kokemuksia lämmityskattilasta Högfors 13 ja puulla lämmittämisestä?

Nyt paikallaan on luonnollisesti öljypolttimen luukku ja poltin, mutta haluaisin sillon tällön lämmittää puullakin ja ohjeessa sanotaan, että alempi luukku on korvattava tulenhoitoluukulla. Lisäksi pitää pohjalle laittaa arina. Mistä nuo kilkkeet saa nykypäivänä?

20

7568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valuuri

0400-360719 sieltä mä kyselisin vähänkäytettynä

• korkeakoski

Juu, samat on aatokset, eli pitäisi saada öljykäytössä ollut Högfors 13 -kattila lämpiämään puulla. Arina ja muut kilkkeet vaan puuttuu.

Tuo yllämainittu numero on muuten Eniron mukaan joku I-U Koulutuskuntayhtyman puh. numero, joten sinne ei varmaan auta soittelut..

Sattuisiko joku tietämään mistä moiset saisi tai olisi moiset tyhjänpanttina? Tietokin auttaisi, että mitkä tarpeet pitää olla, jotta puun poltto onnistuu..

• Arinaa

Yhdet högforsin arinat löytyy. Efekta vm-68, lieneekö sopivat?

• korkeakoski
        Arinaa kirjoitti:

Arinan pituus eli syvyys pitäisi olla (tulipesästä otetuilla mitoilla) noin 28 cm ja leveys n. 27 cm. Jos suunnilleen noille mitoille osuu, niin kiinnostaa..

• näin minä tein
        korkeakoski kirjoitti:

Arinan pituus eli syvyys pitäisi olla (tulipesästä otetuilla mitoilla) noin 28 cm ja leveys n. 27 cm. Jos suunnilleen noille mitoille osuu, niin kiinnostaa..

Noita erilaisia valurauta-arinoitahan myyvät hyvinvarustetut rautakaupat. Jos sinulla on mitat, marssi lähimpään rautakauppaan ja homma hoituu.

• nuijamaa
        Arinaa kirjoitti:

Efekta vm -64 puukattila tarvitsin arinan jos on ehjä ja käyttökuntoinen
        syvyys 31 cm leveys 33cm

• korkeakoski

Juu, hyvä vinkki. Täytyypä tosiaan kysellä rautakaupoistakin, jos osuisi kohdalle sopivan kokoista arinaa. Vähän erikoinen koko tämä taitaa olla, kun on niin lyhyt.. Korkeutta tulipesällä kuitenkin on, että vähän pitempikin puu kyllä mahtuu.

Suurempi ongelma lienee uuden luukun saaminen öljypoltreiällisen luukun tilalle.

Osaako kukaan sanoa sopisikohan tuon Högfors 13 kattilan yläluukku puukäytössä myös alaluukuksi? Siinä kun on säädettävä ilma-aukko ja se sopii asennettavaksi alasaranaankin. Google kuvahaulla löytyy Eestin keltaisesta pörssistä Högfors 13 kuva:

http://www.kuldnebors.ee/search/tooriistad-masinad-ja-seadmed/kutte-ja-kliimaseadmed/hogfors-13-katel/search.mec?pob_post_id=7360880&pob_action=show_post_images&pob_cat_id=10798&pob_image_id=b05ad4e8caba8e65da25a8b9a5de5d8e&pob_browser_offset=0&pob_view_language_id=et

(tai google kuvahakuun: "högfors 13")

• Jämä.

Arina on todennäköisesti vakio kooltaan, joten sen saa rautakaupasta, tai itsetehden harjateräksestä!

Jämä, Högfors öljykattiloita ym.
      http://www.katlad.ee/to04.html

Tehdään arinoita myös mittojen mukaan
      http://www.soluarinat.fi/images/SoluArinatHinnasto09.pdf

Kattiloiden varaosia:
      http://www.purkukolmio.fi/myynti/Lammityslaitteet/lammityskattilat.htm

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Lämmityslaitteet/VALURAUTALUUKUT -ARINAT/27746601?rowId=4

http://www.huuto.net/kohteet/arina/189111614

http://www.ariterm.fi/fi
      Soita Ariterm, 014-426 300. Se firma teki Högfors kattiloita 80-luvulla, saattaisivat tietää vielä jotain arinoista!
      Väinö Rautiaisen Saarijärvelle perustama kattila/patteritehdas. 80- luvulla se oli Högforss-lämpö, myöhemmin ruotsalaisten omistama Thermia, ja nykyään Ariterm.

Ariterm Oy
      Saarijärven tehdas ja konttori
      PL 59 (Uuraistentie 1)
      43101 SAARIJÄRVI
      Puh: (014) 426 300
      Fax: (014) 422 203
      E-mail: [email protected]

• korkeakoski

Kiitoksia linkeistä ja vinkeistä!

Eli noista tiedoistä päätellen alkuperäinen arinan leveys on ollut 260mm ja pituus jotakuinkin 275mm. Sellaisen saas siis ainkin Soluarinoilta mittatilaustyönä.

Lisäksi tarvitsisin siis myös Högfors 12 tai 13 mallisen kattilan yläluukun, jollainen tarvitaa puupoltossa myös alaluukuksi. (Hyvä artikkeli löytyi tuon katlad.ee sivuston linkin takaa..!)

• Juhnispuhnis

Mulla olisi myytävänäHögfors efekta kattila Öljy/puu/koksi
      uusi paisuntasäiliö 100L
      vuorattu varaaja 2000 L / valmistaja lappalainen Nastolasta
      Kupariputket ( eristetty armaflex ) , pumput, sulkuventtiilejä, lähtöjä,isoja pattereita samaan kauppaan.
      Helposti purettavissa.
      Paljon täysin uutta putkea, pumppua, sulkuenttiiliä ja eristettä.

Esim huoltohallin lämmitykseen.

Myydään tosi edullisesti. Tarjoa. Hartolasta haettavissa 040 7348372

• Siellä jossakin

Laitilassa löytyy myös joku pienempi paja joka tekee arinoita mittatilaustyönä ja jotakin omaa ideaa soveltaen, esitteli asiaa Uudenkaupungin markkinoilla ja kyllä joku varmasti yrityksestä tietääkin.

• korkeakoski

Paljon kiitoksia tiedoista.
      Minun osalta homma selkis - löysin myyntipalstalta vanhan Högfors 13 kattilan ja myyjä suostui myymään minulle pelkän arinan ja luukun. Loppu meni kierrätykseen.

• kotiniemi

Onko kukaan laittanut pellettipoltinta ko, kattilaan? Kannattaako?

• Joskus kattellut

Veikkaisin Högfosin puukattilassa olevan hieman suurehko tuo pesäosa ja hyötysuhde linee 70 % paikkeilla niin ei siinä pelletti taida oikein kannattaa, mutta kysy vaikka tuolta jossa tiedetään. www.kardonar.com

• papukattila

Meillä on palanut pelletti Högfors 13 kattilassa toista kuukautta. Alaluukun tilalle tehty sentin plootusta luukku, johon on asennettu Aritermin poltin. Alkusäätöjen jälkeen toimii loistavasti. Tuhkan imuroin n. kerran viikossa.
        Öljypoltin varalla, vaihtoon menee varttitunti.

• Puilla lämpöää

Minulla on toiminut jo pitkään Högforsin kattila puulla ja aikasemmin öljyllä.
      Hyötysuhde ei varmaan ole kaikkein paras, mutta varalämpönä hyvä ja sähköä säästyy!

• hklaJAJLÖ

Mulla on ollut tuollainen kattila. Ei sitä puulla kannata edes haaveilla lämmitys tarkoituksessa poltella. Koko ilta piti rampata pannuhuoneessa 45min välein. Niin armottoman pieni tuo pesä on. Sinne ei mahdu kun joku 20cm pitkä puu ja korkeus on sen arinan laiton jälkeen mitätön. Teho puulla muistaakseni 12kw. Tuo riittää just ja just pitämään lämmön asunnon puolella kovilla pakkasilla, varaajaan ei paljon mene. Öljypolttimen kanssa toimi hyvin. Enää en samaan rumpaa rupeaisi.. yksi talvi riitti. Lämmitykseen meni päivässä 5 tuntia nykyistä 5min vastaan. Nyt on 32kw käänteispalo. Mutta kokeillahan saa jos haluaa :D

• JUKKALA

OISKOS JOLLAIN HÖGFORS 12;STA KYTKENTÄTIETOJA...MITÄ KUHUNKIN YHTEESEEN VOI KYTKEÄ?

• sdfdsfg

• pääsin pätemään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe