Onko kellään kokemuksia lämmityskattilasta Högfors 13 ja puulla lämmittämisestä?
Nyt paikallaan on luonnollisesti öljypolttimen luukku ja poltin, mutta haluaisin sillon tällön lämmittää puullakin ja ohjeessa sanotaan, että alempi luukku on korvattava tulenhoitoluukulla. Lisäksi pitää pohjalle laittaa arina. Mistä nuo kilkkeet saa nykypäivänä?
Högfors 13 valurautakattila
20
7568
Vastaukset
- valuuri
0400-360719 sieltä mä kyselisin vähänkäytettynä
- korkeakoski
Juu, samat on aatokset, eli pitäisi saada öljykäytössä ollut Högfors 13 -kattila lämpiämään puulla. Arina ja muut kilkkeet vaan puuttuu.
Tuo yllämainittu numero on muuten Eniron mukaan joku I-U Koulutuskuntayhtyman puh. numero, joten sinne ei varmaan auta soittelut..
Sattuisiko joku tietämään mistä moiset saisi tai olisi moiset tyhjänpanttina? Tietokin auttaisi, että mitkä tarpeet pitää olla, jotta puun poltto onnistuu..- Arinaa
Yhdet högforsin arinat löytyy. Efekta vm-68, lieneekö sopivat?
- korkeakoski
Arinaa kirjoitti:
Arinan pituus eli syvyys pitäisi olla (tulipesästä otetuilla mitoilla) noin 28 cm ja leveys n. 27 cm. Jos suunnilleen noille mitoille osuu, niin kiinnostaa..
- näin minä tein
korkeakoski kirjoitti:
Arinan pituus eli syvyys pitäisi olla (tulipesästä otetuilla mitoilla) noin 28 cm ja leveys n. 27 cm. Jos suunnilleen noille mitoille osuu, niin kiinnostaa..
Noita erilaisia valurauta-arinoitahan myyvät hyvinvarustetut rautakaupat. Jos sinulla on mitat, marssi lähimpään rautakauppaan ja homma hoituu.
- nuijamaa
Arinaa kirjoitti:
Efekta vm -64 puukattila tarvitsin arinan jos on ehjä ja käyttökuntoinen
syvyys 31 cm leveys 33cm
- korkeakoski
Juu, hyvä vinkki. Täytyypä tosiaan kysellä rautakaupoistakin, jos osuisi kohdalle sopivan kokoista arinaa. Vähän erikoinen koko tämä taitaa olla, kun on niin lyhyt.. Korkeutta tulipesällä kuitenkin on, että vähän pitempikin puu kyllä mahtuu.
Suurempi ongelma lienee uuden luukun saaminen öljypoltreiällisen luukun tilalle.
Osaako kukaan sanoa sopisikohan tuon Högfors 13 kattilan yläluukku puukäytössä myös alaluukuksi? Siinä kun on säädettävä ilma-aukko ja se sopii asennettavaksi alasaranaankin. Google kuvahaulla löytyy Eestin keltaisesta pörssistä Högfors 13 kuva:
http://www.kuldnebors.ee/search/tooriistad-masinad-ja-seadmed/kutte-ja-kliimaseadmed/hogfors-13-katel/search.mec?pob_post_id=7360880&pob_action=show_post_images&pob_cat_id=10798&pob_image_id=b05ad4e8caba8e65da25a8b9a5de5d8e&pob_browser_offset=0&pob_view_language_id=et
(tai google kuvahakuun: "högfors 13") - Jämä.
Arina on todennäköisesti vakio kooltaan, joten sen saa rautakaupasta, tai itsetehden harjateräksestä!
Jämä, Högfors öljykattiloita ym.
http://www.katlad.ee/to04.html
Tehdään arinoita myös mittojen mukaan
http://www.soluarinat.fi/images/SoluArinatHinnasto09.pdf
Kattiloiden varaosia:
http://www.purkukolmio.fi/myynti/Lammityslaitteet/lammityskattilat.htm
http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Lämmityslaitteet/VALURAUTALUUKUT -ARINAT/27746601?rowId=4
http://www.huuto.net/kohteet/arina/189111614
http://www.ariterm.fi/fi
Soita Ariterm, 014-426 300. Se firma teki Högfors kattiloita 80-luvulla, saattaisivat tietää vielä jotain arinoista!
Väinö Rautiaisen Saarijärvelle perustama kattila/patteritehdas. 80- luvulla se oli Högforss-lämpö, myöhemmin ruotsalaisten omistama Thermia, ja nykyään Ariterm.
Ariterm Oy
Saarijärven tehdas ja konttori
PL 59 (Uuraistentie 1)
43101 SAARIJÄRVI
Puh: (014) 426 300
Fax: (014) 422 203
E-mail: [email protected]- korkeakoski
Kiitoksia linkeistä ja vinkeistä!
Eli noista tiedoistä päätellen alkuperäinen arinan leveys on ollut 260mm ja pituus jotakuinkin 275mm. Sellaisen saas siis ainkin Soluarinoilta mittatilaustyönä.
Lisäksi tarvitsisin siis myös Högfors 12 tai 13 mallisen kattilan yläluukun, jollainen tarvitaa puupoltossa myös alaluukuksi. (Hyvä artikkeli löytyi tuon katlad.ee sivuston linkin takaa..!)
- Juhnispuhnis
Mulla olisi myytävänäHögfors efekta kattila Öljy/puu/koksi
uusi paisuntasäiliö 100L
vuorattu varaaja 2000 L / valmistaja lappalainen Nastolasta
Kupariputket ( eristetty armaflex ) , pumput, sulkuventtiilejä, lähtöjä,isoja pattereita samaan kauppaan.
Helposti purettavissa.
Paljon täysin uutta putkea, pumppua, sulkuenttiiliä ja eristettä.
Esim huoltohallin lämmitykseen.
Myydään tosi edullisesti. Tarjoa. Hartolasta haettavissa 040 7348372- Siellä jossakin
Laitilassa löytyy myös joku pienempi paja joka tekee arinoita mittatilaustyönä ja jotakin omaa ideaa soveltaen, esitteli asiaa Uudenkaupungin markkinoilla ja kyllä joku varmasti yrityksestä tietääkin.
- korkeakoski
Paljon kiitoksia tiedoista.
Minun osalta homma selkis - löysin myyntipalstalta vanhan Högfors 13 kattilan ja myyjä suostui myymään minulle pelkän arinan ja luukun. Loppu meni kierrätykseen. - kotiniemi
Onko kukaan laittanut pellettipoltinta ko, kattilaan? Kannattaako?
- Joskus kattellut
Veikkaisin Högfosin puukattilassa olevan hieman suurehko tuo pesäosa ja hyötysuhde linee 70 % paikkeilla niin ei siinä pelletti taida oikein kannattaa, mutta kysy vaikka tuolta jossa tiedetään. www.kardonar.com
- papukattila
Meillä on palanut pelletti Högfors 13 kattilassa toista kuukautta. Alaluukun tilalle tehty sentin plootusta luukku, johon on asennettu Aritermin poltin. Alkusäätöjen jälkeen toimii loistavasti. Tuhkan imuroin n. kerran viikossa.
Öljypoltin varalla, vaihtoon menee varttitunti.
- Puilla lämpöää
Minulla on toiminut jo pitkään Högforsin kattila puulla ja aikasemmin öljyllä.
Hyötysuhde ei varmaan ole kaikkein paras, mutta varalämpönä hyvä ja sähköä säästyy!- hklaJAJLÖ
Mulla on ollut tuollainen kattila. Ei sitä puulla kannata edes haaveilla lämmitys tarkoituksessa poltella. Koko ilta piti rampata pannuhuoneessa 45min välein. Niin armottoman pieni tuo pesä on. Sinne ei mahdu kun joku 20cm pitkä puu ja korkeus on sen arinan laiton jälkeen mitätön. Teho puulla muistaakseni 12kw. Tuo riittää just ja just pitämään lämmön asunnon puolella kovilla pakkasilla, varaajaan ei paljon mene. Öljypolttimen kanssa toimi hyvin. Enää en samaan rumpaa rupeaisi.. yksi talvi riitti. Lämmitykseen meni päivässä 5 tuntia nykyistä 5min vastaan. Nyt on 32kw käänteispalo. Mutta kokeillahan saa jos haluaa :D
- JUKKALA
OISKOS JOLLAIN HÖGFORS 12;STA KYTKENTÄTIETOJA...MITÄ KUHUNKIN YHTEESEEN VOI KYTKEÄ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760