Olin eilen saunomassa mökillä, ja yllättäen vastaan kömpi valtava toukan ja hyönteisen välimuoto. Se mönki kovaa vauhtia käyttäen sekä jalkojaan, että kömpelösti toukkamaista takaruumistaan. Se on noin 4-5 cm pitkä ja sillä on kokoonnähden suuret pihtimäiset leuat.
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä kyseessä on sudenkorennon toukka, sillä muistelisin nähneeni tuollaisen otuksen jossain dokumentissa. Ihmetystä herättää erityisesti se, että se oli matkallaan kaukana seisovasta vedestä jossa oletan sen asustavan. En millään löytänyt laajaa valikoimaa sudenkorennon toukista, mutta ne mitä löysin eivät kunnolla vastanneet tuntomerkkejä.
Onko sudenkorennon toukkia luvallista elättää akvaariossa? Luin vasta myöhemmin että sudenkorennot ovat suojeltuja otuksia. Mitä ne tarkalleen ottaen syövät, ja tulevatko ne toimeen sadevedessä? Olisi mielenkiintoista nähdä miten tuollaisesta oliosta kehittyy kaunis sudenkorento.
Kertakaikkiaan omituinen otus.
Sudenkorennon toukka?
5
1742
Vastaukset 5
- aikuisina
ainakin hyönteisiä, siis korennot.
ompas outo otus, lienee jostain avaruudesta tullut? - KH.
Toukat ovat saalistajia. Ravinnoksi käyvät vesihyönteiset ja sammakon sekä kalojenkin sopivan kokoiset poikaset.
Olen varma ettei toukalle ole helppoa järjestää akvaarioon sopivia oloja. ravinnon saanti on se kynnyskysymys.
Jos akvaariossa sattuu olemaan useampia sudenkorennon toukkia,ne ajautuvat lopuksi kannibalismiin. Vahvin tai onnekkain jää jäljelle kuolemaan lopuksi sekin nälkään. - maalla
niin se oli noussut vedestä kuoriutuakseen toukkanahasta lentäväksi sudenkorennoksi. Jos olisit ottanut sen kiinni ja laittanut terraarioon, niin todennäköisesti jo seuraavana yönä siitä olisi kuoriutunut sudenkorento. Sudenkorennoilla ei ole mitään viikkoja tai jopa monia vuosia kestävää kotelovaihetta kuten perhosilla.
Voi niitä toukkia akvaariossa kasvattaa, mutta kokoajan pitää olla elävää ravintoa tarjolla. Ja sitä menee paljon. Toukkavaihe voi kestää jopa kolme vuotta.Eli täytyypä kokeilla laittaa se johonkin terraarioon jos se vaikka kuoriutuisi. Se on kyllä ulkoisesti kaukana sudenkorennosta... Käsittääkseni ne muuttavat muotoaan vaiheittain täysikasvuiseksi sudenkorennoksi luomalla "nahkaansa".
- Kak++
En tiedä tuosta otuksesta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71547
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398