Eli ongelmana on, että pikkudieselini ei hehkuta. Solessa on hehkutulpat, jotka vaihdettiin kauden alussa. Pari viikkoa toimi loistavasti, mutta nyt taas lähtee huonosti kylmänä käyntiin, joten epäilen että tulpissa jokin vikana. Kone puhaltaa ulos kunnon savupilven käynnistyessään. Lämpimänä käynnistyksessä ei ole ongelmia. Kun sattui ikävästi tähän lomakaudelle tämä vika, niin kysyisin, että voiko dieseliä turvallisesti käynnistää ilman hehkutusta. Käyntiinlähtö vaatii n. 10 - 20 sek. jurrutusta starttimoottorilla.
Hehkutus ei toimi
6
690
Vastaukset
- käynnistää
ei riko mitään, lähtee vain huonommin käyntiin. Itselläni on 230 hv diesel missä ei ole edes hehkuja ja monessakaan meri koneessa ei ole.
- FG-purjehtija
Taitaa olla ensimmäinen purjevenediesel, jossa kuulen olevan hehkutulpat. Esim Volvo Pentan purjevenedieseleissä ei missään ole hehkuja ja aika turhathan ne olisivatkin, kun moottoria käytetään pääasiassa vain kesäisin.
- muu purjehtija
Venedieseleitä taitaa olla vain Bukh, kaikki muut teollisuus- tai automoottoreita. V-P:nkin kyljessä lukee Perkins. Joukossa on myös etukammiodieseleitä, jotka eivät ilman hehkutusta starttaa kesälläkään. Joihinkin taas saa optiona hehkut kylmän varalle. Harvinaisemmiksihan nuo etukammiot ovat käyneet, mutta on niitä.
- H323
muu purjehtija kirjoitti:
Venedieseleitä taitaa olla vain Bukh, kaikki muut teollisuus- tai automoottoreita. V-P:nkin kyljessä lukee Perkins. Joukossa on myös etukammiodieseleitä, jotka eivät ilman hehkutusta starttaa kesälläkään. Joihinkin taas saa optiona hehkut kylmän varalle. Harvinaisemmiksihan nuo etukammiot ovat käyneet, mutta on niitä.
Kyllä starttaa, Yanmar 1GM on esikammiodiesel, ei tietoakaan hehkuista ja hyvin starttaa.
http://www.woodenboatshop.com.au/site/misc/wbs/downloads/yanmar/pleasure/1GM10_TechData[1].pdf
Minulla oli vuosia sitten vähän samanlaisia vaikeuksia Sole Mini-26:ssani. Kyseessähän on etukammiokone joka, kuten täällä jo todettiin, tarvitsee hehkutuksen. Tarvittavat hehkuajat pitenivät hiljalleen jatkuvasti. Koneen mukana tulleen käsikirjan sähkökaaviosta näkyy, että hehkuvirrat ajetaan virtalukon kautta. Huono homma, kyseessä on kuitenkin suhtkoht isot virrat. Laitoin 70A kestävän releen systeemiin ja virtalukolta tulevan entisen hehkupäävirtajohdon ohjaamaan relettä. On pelannut hienosti jo useita vuosia(käyntiaika yli 2000h, vielä alkuperäiset tulpat.) Kuulemma vamistaja on myöhemmin siirtynyt samaan systeemiin. Jos et itse ole ns. tekniikan miehiä, kaveripiiristä löytyy varmaan sellainen, kyseessä on tosi helppo juttu.
- Mini 11
Kone on vm. 1998, joten olisikohan tämän ikäisessä koneessa jo mainitsemasi systeemi? Tänään kone lähti hieman nopeammin käyntiin, kun laitoin enemmän kaasua ja noin 10 sek. hehkutus. Maahantuojan mukaan mittariston akkuvalojen pitäisi himmetä hehkutuksen aikana, mutta minulla ei näin tapahdu. Käsittääkseni hehkutulpat joko toimivat tai eivät, mutta voiko hehkutus siis kuitenkin toimia alentuneella teholla, jolloin hehkutusajan pidentäminen auttaisi ongelmaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee723142Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."342002Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2871650Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1151632Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2671240Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki281153Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin911130Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.1201064En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711050- 981033