Albin Vega

dumbor

Miten vega soveltuu ensimmäiseksi veneeksi? Ikää on 16v. Onko helposti purjehdittava? Helppo käsitellä? Plussia ja miinuksia kiitos.

43

7806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulle.............

      Miten vega soveltuu ensimmäiseksi veneeksi?

      V: hyvin.

      Ikää on 16v.

      V: joko on karvat kasvanut? jos ei, lopeta purjehtimisesta haaveilu. se on miesten hommaa.

      Onko helposti purjehdittava?

      V: on

      Helppo käsitellä?

      V: on

      Plussia ja miinuksia kiitos.

      V: ---------- tässä on plussaa ja miinusta kumpaistakuin 10 kpl. Jos ei riitä niin lauitan lisää tulemaan :)

      • n.n.

        Ja aikuisiällä mukamas purjehtimaan opetelleet bavariamiehet taas vauhdissa. Mitä ihmeellistä siinä on, että purjehtimaan opetellaan jo lapsena ja ensimmäinen asuttava kölivene ommistutaan hankkimaan teininä. On muuten huomattavasti parempi ja pitkäikäisempi hankinta, mitä esimerkiksi kevytmoottoripyötä.

        Tsemppiä vaan, Vega sopii ihan kohtalaisesti ensimmäiseksi veneeksi. Se kantaa purjeenta hyvin ja on kokoisekseen sangen tilava. Ota kuitenkin huomioon että tuollaisessa veneessä on jo jonkin verran tekniikkaa. Konetta voi joutua huoltamaan paljonkin jne. Vegalle voisi myös miettiä vaihtoehtona Kalskrona/Albin Viggeniä. Oma valintani 16-vuotiaana oli H-vene. Tosin tuolloin nuo olivat melko uusia ja täten ostimmekin sellaisen yhdessä kahden kaverin kanssa.


      • Mitä tuo Bavariajuttu tähän...
        n.n. kirjoitti:

        Ja aikuisiällä mukamas purjehtimaan opetelleet bavariamiehet taas vauhdissa. Mitä ihmeellistä siinä on, että purjehtimaan opetellaan jo lapsena ja ensimmäinen asuttava kölivene ommistutaan hankkimaan teininä. On muuten huomattavasti parempi ja pitkäikäisempi hankinta, mitä esimerkiksi kevytmoottoripyötä.

        Tsemppiä vaan, Vega sopii ihan kohtalaisesti ensimmäiseksi veneeksi. Se kantaa purjeenta hyvin ja on kokoisekseen sangen tilava. Ota kuitenkin huomioon että tuollaisessa veneessä on jo jonkin verran tekniikkaa. Konetta voi joutua huoltamaan paljonkin jne. Vegalle voisi myös miettiä vaihtoehtona Kalskrona/Albin Viggeniä. Oma valintani 16-vuotiaana oli H-vene. Tosin tuolloin nuo olivat melko uusia ja täten ostimmekin sellaisen yhdessä kahden kaverin kanssa.

        Taidat olla varsinainen teini. Mene jonnekin muualle kirjoittamaan. Muuten olet oikeassa.


      • edelline
        Mitä tuo Bavariajuttu tähän... kirjoitti:

        Taidat olla varsinainen teini. Mene jonnekin muualle kirjoittamaan. Muuten olet oikeassa.

        Älä loukkaannu turhasta. Olen vain tehnyt havainnon, että osa näiden korkealaitaisten sarjatuotantoveneiden omistajista edustavat kokonaan uutta veneilijäryhmää: vasta aikuisena purjehduksen aloittavat, jotka ovat enemmänkin sellaisia karavaanarihenkisiä. Tässä ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta minun mielestäni nuorena aloittamisessa ei ole mitään pahaa. Kyse ei myöskään ole elitistmistä vaan prioriteeteistä.


      • purjehdusominaisuuksien suh...
        edelline kirjoitti:

        Älä loukkaannu turhasta. Olen vain tehnyt havainnon, että osa näiden korkealaitaisten sarjatuotantoveneiden omistajista edustavat kokonaan uutta veneilijäryhmää: vasta aikuisena purjehduksen aloittavat, jotka ovat enemmänkin sellaisia karavaanarihenkisiä. Tässä ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta minun mielestäni nuorena aloittamisessa ei ole mitään pahaa. Kyse ei myöskään ole elitistmistä vaan prioriteeteistä.

        En oikein ymmärrä noita jatkuvia jorinoita ns. uusien venemallien huonoista purjehdusominaisuuksista. Itselläni on Bavaria nyt kolmatta kesää, eikä purjehduskäyttäytymisessä ole ollut mitään ongelmia. Aikaisemmat kokemukseni ovat useista kotimaisista ja yhdestä ruotsalaisesta venemallista. Konstruktio-ongelmia niistä oli vain järjestyksessä toisessa veneessäni eli Terhisail 530:ssä. Siinä ei peräsinkonstruktio kestänyt sivumainingeissa surffailua;)

        Bavarian rungon suhteellinen tuulipinta-ala on vanhoja skandejani suurempi. Se tulee ottaa huomioon lähinnä satamamanoovereissä. Nopeudessa pärjään mielestäni varsin kohtuullisesti vastaavan kokoluokan muille veneille. Kohtuullisesti tarkoittaa, että välillä menen ohi ja välillä minut ohitetaan. Jälkimmäisen suhteen olen onneksi varustettu riittävällä itsetunnolla.

        Nuo jorinat purjehdusominaisuuksista vähenisivät paljon, jos teineilläkin olisi enemmän purjehduskokemusta monenlaisilla veneillä. Iän myötä ihmiset alkavat ymmärtämään, että venillä voi olla monenlaisia käyttötakoituksia. Jotkut ovat tarkoitettu kilpailutoimintaan, toiset saaristossa matkailuun, kolmannet pidemmille matkoille avomerelle jne. Itse luokittelisin Bavarian ja sen kaltaiset ranskalaiset sarjatuotepurret käyttökelpoisiksi matkapursiksi saaristoon ja avomerelle. Pallonkiertoon näitä suosittelisin sopivien sääikkunoiden auki ollessa vaikka ovatkin virallisen luokituksen mukaisesti valtamerikelpoisia. Taitaa sopia kaikille muillekin venetyypeille tuo varaus.


      • edelline
        purjehdusominaisuuksien suh... kirjoitti:

        En oikein ymmärrä noita jatkuvia jorinoita ns. uusien venemallien huonoista purjehdusominaisuuksista. Itselläni on Bavaria nyt kolmatta kesää, eikä purjehduskäyttäytymisessä ole ollut mitään ongelmia. Aikaisemmat kokemukseni ovat useista kotimaisista ja yhdestä ruotsalaisesta venemallista. Konstruktio-ongelmia niistä oli vain järjestyksessä toisessa veneessäni eli Terhisail 530:ssä. Siinä ei peräsinkonstruktio kestänyt sivumainingeissa surffailua;)

        Bavarian rungon suhteellinen tuulipinta-ala on vanhoja skandejani suurempi. Se tulee ottaa huomioon lähinnä satamamanoovereissä. Nopeudessa pärjään mielestäni varsin kohtuullisesti vastaavan kokoluokan muille veneille. Kohtuullisesti tarkoittaa, että välillä menen ohi ja välillä minut ohitetaan. Jälkimmäisen suhteen olen onneksi varustettu riittävällä itsetunnolla.

        Nuo jorinat purjehdusominaisuuksista vähenisivät paljon, jos teineilläkin olisi enemmän purjehduskokemusta monenlaisilla veneillä. Iän myötä ihmiset alkavat ymmärtämään, että venillä voi olla monenlaisia käyttötakoituksia. Jotkut ovat tarkoitettu kilpailutoimintaan, toiset saaristossa matkailuun, kolmannet pidemmille matkoille avomerelle jne. Itse luokittelisin Bavarian ja sen kaltaiset ranskalaiset sarjatuotepurret käyttökelpoisiksi matkapursiksi saaristoon ja avomerelle. Pallonkiertoon näitä suosittelisin sopivien sääikkunoiden auki ollessa vaikka ovatkin virallisen luokituksen mukaisesti valtamerikelpoisia. Taitaa sopia kaikille muillekin venetyypeille tuo varaus.

        Teit aika lavean tulkinnan kirjoituksestani. Ainoa fyysinen ominaisuus, jonka mainitsin, oli korkeat laidat. En missään tapauksessa väittänyt näitä veneitä merkitsevästi huonoimmiksi purjehdusominaisuuksiltaan keskimääräisissä tuuliolosuhteissa. Tarkastelin ainoastaan osaa bavarian omistajista uudenlaisena ryhmänä purjehtijoiden joukossa.

        Bavariasta puhutaan niin paljon pahaa, että ymmärrettävästi omistajakunta herkistyy ja tulkitsee kaikki kommentit loukkauksina. Tämän palstan lukijat tuskin muistavat, mutta tilanne on hieman vastaava, mitä 80-luvulla oli Sunwind-veneiden kanssa. Tosin silloin ei ollut nettiä ja keskustelua käytiin laitureilla ja istumalaatikoissa.

        Hyvää purjehduskesää sinulle ja tervetuloa tämän jalon harrastuksen pariin!


      • purjehdusominaisuuksien suh...
        edelline kirjoitti:

        Teit aika lavean tulkinnan kirjoituksestani. Ainoa fyysinen ominaisuus, jonka mainitsin, oli korkeat laidat. En missään tapauksessa väittänyt näitä veneitä merkitsevästi huonoimmiksi purjehdusominaisuuksiltaan keskimääräisissä tuuliolosuhteissa. Tarkastelin ainoastaan osaa bavarian omistajista uudenlaisena ryhmänä purjehtijoiden joukossa.

        Bavariasta puhutaan niin paljon pahaa, että ymmärrettävästi omistajakunta herkistyy ja tulkitsee kaikki kommentit loukkauksina. Tämän palstan lukijat tuskin muistavat, mutta tilanne on hieman vastaava, mitä 80-luvulla oli Sunwind-veneiden kanssa. Tosin silloin ei ollut nettiä ja keskustelua käytiin laitureilla ja istumalaatikoissa.

        Hyvää purjehduskesää sinulle ja tervetuloa tämän jalon harrastuksen pariin!

        Nyt voisit puolestasi lukea rivien välistä, että henkilö, jolla on ollut useita skandeja omistuksessaan ja nyt kolmatta vuotta mainittu saksalaismerkki, on varmaankin ollut purjehdusharrastuksen parissa jo pidempään. Että tervetuloa vaan itsellesi harrastuksen pariin.

        PS Vuodesta 1958 pinnassa ja ruorissa, järvillä ja merillä, jollilla ja köliveneillä, matkaa ja kilpaa.


      • n.n.
        purjehdusominaisuuksien suh... kirjoitti:

        Nyt voisit puolestasi lukea rivien välistä, että henkilö, jolla on ollut useita skandeja omistuksessaan ja nyt kolmatta vuotta mainittu saksalaismerkki, on varmaankin ollut purjehdusharrastuksen parissa jo pidempään. Että tervetuloa vaan itsellesi harrastuksen pariin.

        PS Vuodesta 1958 pinnassa ja ruorissa, järvillä ja merillä, jollilla ja köliveneillä, matkaa ja kilpaa.

        Hmm. Oletko ylipäätään sama kirjoittaja, koska viittaat edelliseen kirjoitukseen kolmantena osapuolena?

        Tein mahdollisesti sen virheen että ekstrapoloin purjehdustaipaleesi alkupisteen ilmoittamiesi veneiden perusteella melko myöhäiseksi: Bavaria->Terhisail->ensimmäinen vene. Sitäpaitsi sinun kirjoitustyylisi muistuttaa erehdyttävästi tämän palstan vakiotrollaajaa, joka käyttää juuri tuota "skandi"-sanaa liittäen siihen virheellisesti myös Suomessa valmistetut veneet. Olen purjehtinut 70-luvulta lähtien, enkä koskaan ole törmännyt missään muualla ko. sanaan tässä asiayhteydessä, paitsi Suomi24-palstalla.


      • Fennoskandi
        n.n. kirjoitti:

        Hmm. Oletko ylipäätään sama kirjoittaja, koska viittaat edelliseen kirjoitukseen kolmantena osapuolena?

        Tein mahdollisesti sen virheen että ekstrapoloin purjehdustaipaleesi alkupisteen ilmoittamiesi veneiden perusteella melko myöhäiseksi: Bavaria->Terhisail->ensimmäinen vene. Sitäpaitsi sinun kirjoitustyylisi muistuttaa erehdyttävästi tämän palstan vakiotrollaajaa, joka käyttää juuri tuota "skandi"-sanaa liittäen siihen virheellisesti myös Suomessa valmistetut veneet. Olen purjehtinut 70-luvulta lähtien, enkä koskaan ole törmännyt missään muualla ko. sanaan tässä asiayhteydessä, paitsi Suomi24-palstalla.

        Oletpa sivistymätön, jos et tiedä, että puhekielessä (jota nämä palstat edustavat) käytetään yleisesti skandinavia-sanaa tarkoittamaan kaikkia pohjoismaita, jopa Islantia tarvittaessa. Eikö ole hassua?


      • Henry Morgan
        purjehdusominaisuuksien suh... kirjoitti:

        En oikein ymmärrä noita jatkuvia jorinoita ns. uusien venemallien huonoista purjehdusominaisuuksista. Itselläni on Bavaria nyt kolmatta kesää, eikä purjehduskäyttäytymisessä ole ollut mitään ongelmia. Aikaisemmat kokemukseni ovat useista kotimaisista ja yhdestä ruotsalaisesta venemallista. Konstruktio-ongelmia niistä oli vain järjestyksessä toisessa veneessäni eli Terhisail 530:ssä. Siinä ei peräsinkonstruktio kestänyt sivumainingeissa surffailua;)

        Bavarian rungon suhteellinen tuulipinta-ala on vanhoja skandejani suurempi. Se tulee ottaa huomioon lähinnä satamamanoovereissä. Nopeudessa pärjään mielestäni varsin kohtuullisesti vastaavan kokoluokan muille veneille. Kohtuullisesti tarkoittaa, että välillä menen ohi ja välillä minut ohitetaan. Jälkimmäisen suhteen olen onneksi varustettu riittävällä itsetunnolla.

        Nuo jorinat purjehdusominaisuuksista vähenisivät paljon, jos teineilläkin olisi enemmän purjehduskokemusta monenlaisilla veneillä. Iän myötä ihmiset alkavat ymmärtämään, että venillä voi olla monenlaisia käyttötakoituksia. Jotkut ovat tarkoitettu kilpailutoimintaan, toiset saaristossa matkailuun, kolmannet pidemmille matkoille avomerelle jne. Itse luokittelisin Bavarian ja sen kaltaiset ranskalaiset sarjatuotepurret käyttökelpoisiksi matkapursiksi saaristoon ja avomerelle. Pallonkiertoon näitä suosittelisin sopivien sääikkunoiden auki ollessa vaikka ovatkin virallisen luokituksen mukaisesti valtamerikelpoisia. Taitaa sopia kaikille muillekin venetyypeille tuo varaus.

        Minulla oli kyseinen vene ensimmäisenä purjeveneenä ja opetti paljon purjehtimisesta ja purjeveneistä. Peräsin tuotti myös minulla ongelmia, tosin purjeiden säätömahdollisuuksien ollessa hanurista tehtaan jäljiltä, aiheuttaen hemmetillisen nousukärkkäyden. Kerran meni peräsin broutsatessa katki, onneksi perämoottorin evällä ja pelkällä fokalla pääsi kotiin. Tuolloin oivalsin perämoottorin toimivan varaperäsimenä.

        Toisen kerran peräsin antoi periksi karin päällä veneen pyörähtäessä 180°. Kolmas versio tuumaisesta vanerista ja kahdesta alumiinilevystä saranana, tehtynä osoittautui toimivaksi tukevien ja tukevasti kiinnitettyjen peräsinhelojen kanssa.

        Tuo vene opetti mm. sen, että tehtaan jäljiltä skuuttikiskot voivat olla jopa veneen pituudesta kahdeksasosan pielessä. Trimmiä hakiessa oppi siten tekemään kaikenlaisia köysivirityksiä ja keksimään sopivia purjeita muista yleisistä kilpaveneistä (uudehkoja purjeita myynnissä halvalla).

        Olen tänä kesänä usein nähnyt Bavarian kulkevan purjeiden vetämänä, aikaisempina vuosina olen luullut niissä olevan patjoista tehdyt toppaukset purjepussien täytteenä veneen kulkiessa koneella. Olisiko kohonnut polttoaineen hinta syynä käytännön muuttumiseen?


      • FF31

        Varsinainen pahvi...

        Mahtava juttu, että nuoret on innostuneet purjehtimisesta. Mikään ei ole niin hajoittavaa kun vanhat äijät turisemassa laiturilla suurista purjedusseikkailuistaan.

        Dumborille, varmasti sopiva vene ekaksi veneeksi ja hienoa, että olet valinnut purjehduksen harrastuksiesi joukkoon. Veneen huoltoa yms. oppii parhaiten kysymällä satamissa konkareilta, joilla on vähän vanhempia veneitä (mutta hyväkuntoisia).


      • Anonyymi
        Mitä tuo Bavariajuttu tähän... kirjoitti:

        Taidat olla varsinainen teini. Mene jonnekin muualle kirjoittamaan. Muuten olet oikeassa.

        Älä sinä keskivartaloläski ala paukuttelemaan henkseleitä. Bavariapurjehtijat ovat pääsääntöisesti koneella ajavia ja rätteihin kosketaan vain furlerin noston ja ison pussituksen aikana.

        Albin Vega oikein sopiva ensimmäiseksi veneeksi, työ tekevää opettaa


      • Anonyymi
        purjehdusominaisuuksien suh... kirjoitti:

        En oikein ymmärrä noita jatkuvia jorinoita ns. uusien venemallien huonoista purjehdusominaisuuksista. Itselläni on Bavaria nyt kolmatta kesää, eikä purjehduskäyttäytymisessä ole ollut mitään ongelmia. Aikaisemmat kokemukseni ovat useista kotimaisista ja yhdestä ruotsalaisesta venemallista. Konstruktio-ongelmia niistä oli vain järjestyksessä toisessa veneessäni eli Terhisail 530:ssä. Siinä ei peräsinkonstruktio kestänyt sivumainingeissa surffailua;)

        Bavarian rungon suhteellinen tuulipinta-ala on vanhoja skandejani suurempi. Se tulee ottaa huomioon lähinnä satamamanoovereissä. Nopeudessa pärjään mielestäni varsin kohtuullisesti vastaavan kokoluokan muille veneille. Kohtuullisesti tarkoittaa, että välillä menen ohi ja välillä minut ohitetaan. Jälkimmäisen suhteen olen onneksi varustettu riittävällä itsetunnolla.

        Nuo jorinat purjehdusominaisuuksista vähenisivät paljon, jos teineilläkin olisi enemmän purjehduskokemusta monenlaisilla veneillä. Iän myötä ihmiset alkavat ymmärtämään, että venillä voi olla monenlaisia käyttötakoituksia. Jotkut ovat tarkoitettu kilpailutoimintaan, toiset saaristossa matkailuun, kolmannet pidemmille matkoille avomerelle jne. Itse luokittelisin Bavarian ja sen kaltaiset ranskalaiset sarjatuotepurret käyttökelpoisiksi matkapursiksi saaristoon ja avomerelle. Pallonkiertoon näitä suosittelisin sopivien sääikkunoiden auki ollessa vaikka ovatkin virallisen luokituksen mukaisesti valtamerikelpoisia. Taitaa sopia kaikille muillekin venetyypeille tuo varaus.

        Uudella bavarialla ei ole mitään asiaa atlantille jos ei ole rasvatyyni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudella bavarialla ei ole mitään asiaa atlantille jos ei ole rasvatyyni

        😁 madatko edes tietää termin "rasvatyyni" alkuperää, mistä tullut?


    • plussiin ja miinuksiin

      Ainoat miinukset jotka tulee mieleen (tärkeysjärjestyksessä) on:

      1. Hidas kääntymään -> vaikea käsitellä ahtaissa satamissa
      2. Peruuttaminen toivotonta
      3. Hidas (LYS 1.00)

      Loistava ensivene kuitenkin sisäkoneineen ja suht koht isoilla tiloilla

      • Vegan..

        ..pikkusisko Viggen, se on kuin kopio Vegasta, mutta vain pienempi (lue halvempi)


      • ehkäpä...
        Vegan.. kirjoitti:

        ..pikkusisko Viggen, se on kuin kopio Vegasta, mutta vain pienempi (lue halvempi)

        ...helpompi purjehtia? Lyhyt kölihän siinä vissiin on, joten kääntyy helpommin.


    • Koo.Jii

      Terve!

      Tuolta voit kysellä tarkempaa tietoa Albineista:
      http://groups.msn.com/SuomenAlbinpurjehtijat
      tai
      http://groups.yahoo.com/group/suomenalbinpurjehtijat/
      vaikka noissa on nyt kesäisin hiljaisempaa, kun ovat merellä ihmiset.

      Kyllä Vega kelpaa ekaksi veneeksikin, satamamanööverit ovat kyllä hankalia potkurin sijainnin ja pitkäkölisyyden vuoksi, mutta opittavissa. Vega on helppo purjehtia ja tilava. Vega ei ole mikään kilpavene, vaikka sillä kansainvälisiä purjehduskilpailuja järjestetäänkin. Juhannusviikon purjehduksen keskinopeus oli hieman yli 5 solmua ja huiput 6.8 solmua ja tuulet olivat siinä 4 - 7 m/s. Spinaakkeria ei käytetty.

      Viggenissä löytyy varmaan myös tilaa ihan riittämiin ja se on tosiaan hieman Vegaa edullisempi ja pienempänä kevyempi käsitellä satamassa. Viggenistä on kahta mallia Karlskrona Viggen joka on pitkäkölinen, kuten Vega ja Albin Viggen, jossa taas on eväköli. Tässä linkki yhden Viggenin kotisivuun
      http://www.viggen.urli.net/

      Kyllä kuustoistavuotias hallitsee ja oppii veneenkäsittelyn siinä missä vanhempikin. Molempia veneitä purjehditaan yksinkin, mutta kyllä on hyvä olla ja yleensä onkin aina miehistöä mukana, ainakin yksi kipparin lisäksi.

      T:Kauko J, Vegaansa tyytyväinen

    • Entinen omistaja

      Tyytyväinen siksi että sain sen myytyä edelleen pois käsistä.
      :)

      Ensiksi - koneella peruutus kääntö - hirveätä hommaa ja etuperinkin pitää olla n. solmun vauhti ennen kuin alkaa totella peäsintään - ts. ahtaissa satamissa ON ongelmia.

      Toiseksi - kölikonstuktio on pommi. Pommi siksi että lasikuidun sisään siis runkorakenteen sisään laminoitu köli saa karilleajo- ja rantautumisvaurioita - kuitu halkeile ja vesi tunkeutuu kuiturakenteen sisään, lasikuitu vettyy ..siellä se sitten muhii kesät talvet painolastimateriaalin rauta, betoni, lyijyn ja lasikuidun välissä aiheuttaen vakavan lasikuituruton tavallaan sisältä päin.
      Asiaa ei auta se että akseliläpivienti vuotaa näissä aina ja pilsissä on aina vettä, kenellä enemmän ja kenellä vähemmän.

      Voithan sen ostaa ja todeta kaiken tuon itse mutta tässä nyt ihan rehellinen ja tosi juttu Vegasta.

      Suosittelen katselemaan uudempaa ja nykyaikaisempaa konstruktiota - yksi kesä vielä duunia lisää ja enemmän rahaa likoon ja parempi vene jossa ei ole rakenteellisia ongelmia.

      Kakilla "purjeveneillä" purjehtii mutta toisissa on paljon enemän ongelmia kuin toisissa.

      Vega on ensimmäisiä lasikuidusta tehtyjä veneitä - silloin ei vielä ymmärretty kuidun ja hartsin ominaisuuksia ..kölin lasikuidun sisään laminointi on Vegan vakavin ongelma. Tätä kokeiltiin mutaman muunkin valmistajan lasikuitu-alkutaipaleella... Kummastipa hävisi pian tuotannosta tämä kölirakenteen toteutustapa?!?

      Lisäksi kansirakenne maston juurelta on aivan liian heikkorakenteinen ja kaikissa Vegoissa löytyy noilta kohdin halkeamia kannesta.

      Jos ostat voi olla että se on sitten sinun "for ever" - en suosittele.

      Johtuen tuosta köliongelmasta sitä on millään lailla paha edes korjata kuntoon - en ainakaan itse löytänyt siihen järkevää ratkaisua ja myin pois - onneksi silloinkin löytyi teitä hyväuskoisia aloittelijoita - jollainen tietenkin itsekin olin ..ja maksoin, oppirahani.

      Lisäksi säätölapapotkurin on hyvin vaikea saada varaosia enää jos se alkuperäisenä veneessä on.

      Jos kuitenkin päädyt ostamaan selaisen niin katso yksilö johon ei tarvitse tehdä yhtään mitään remppaa - kaikki menee nimittäin kankkulan kaivoon tuossa venetypissä....

      Roska-Roopen lasikuituveneiden ongelmajätekeräykseen ne jo joutaisivat - ei ehkä kaikki mutta varmasti suurin osa.

      Vanhoissa H-veneissä kannattaa tarkastella hyvin tarkkaan kölialueen ympäristö - lasikuitu on monessa näissäkin pehmennyt kosteusvaurioiden takia....

      Lasikuituveneen pilssi pitäisi olla ehdottoman kuiva - vesi tekee lasikuidulle tuhojaan. Hartsi on nimittäin vesiliukoinen materiaali myös kovettuneena ja normaali vene-hartsi aika herkkää saamaan kosteusvaurioita.
      Sisäpuolella pilsseissä ei ole primerointia vaikka pitäisi ehdottomasti olla!!!
      Moni pitää ulkopuolen moitteettomassa kunnossa ja seilaa kaikki kesät pilssi vesilastissa...
      :( ..se on kuulkaas Very Bad...

      • no problem

        Miksi sitten vastaavanlaisen rakenteen omaava veneeni vasta tähän mennessä 40 vuoden jälkeen on täydessä iskussa?


      • Henry Morgan

        Nimittäin tuo kölin ruostuminen lujitemuovitaskussa. En muista lukeneeni netistäkään yhdenkään em. tavalla valmistetun veneen pudottamasta kölistä.
        Kenties muutamassa puolivalmisteesta tehdyssä veneessä on kölitaskuun pudotettu rautaromua pieninä kappaleina, kaataen sitten kerralla päälle hemmetinmoinen satsi polyesterihartsia. Tämä on sitten kuumentanut ympäristönsä kovettuessaan ja lämpötilan laskiessa repeytynyt irti romukäikäleistä.
        Muistaakseni raudan tilavuus kasvaa 8 kertaiseksi ruostuessaa loppuun saakka, josta johtuen saattaa tasku alkaa pullistelemaan.

        Laadukkaissa tehdasveneissä sen sijaan köli on yhtä kappaletta, joten sen ruostuminen ei kovin nopeasti tee tuhoa kölitaskuun, jos pitää huolen pohjasta epoksoiden sen sekä sisä-, että ulkopuolelta. Enemmän minua pelottaa ne rautaköliveneet, jotka on eväkölisiä ja köli on pultattu ohueen pohjaan muutamalla pultilla. Näissä vesi pääsee helpommin pohjan rakenteisiin kölin ja rungon eläessä mm. lämpötilojen vaihtelun seurauksena.


      • S&S
        Henry Morgan kirjoitti:

        Nimittäin tuo kölin ruostuminen lujitemuovitaskussa. En muista lukeneeni netistäkään yhdenkään em. tavalla valmistetun veneen pudottamasta kölistä.
        Kenties muutamassa puolivalmisteesta tehdyssä veneessä on kölitaskuun pudotettu rautaromua pieninä kappaleina, kaataen sitten kerralla päälle hemmetinmoinen satsi polyesterihartsia. Tämä on sitten kuumentanut ympäristönsä kovettuessaan ja lämpötilan laskiessa repeytynyt irti romukäikäleistä.
        Muistaakseni raudan tilavuus kasvaa 8 kertaiseksi ruostuessaa loppuun saakka, josta johtuen saattaa tasku alkaa pullistelemaan.

        Laadukkaissa tehdasveneissä sen sijaan köli on yhtä kappaletta, joten sen ruostuminen ei kovin nopeasti tee tuhoa kölitaskuun, jos pitää huolen pohjasta epoksoiden sen sekä sisä-, että ulkopuolelta. Enemmän minua pelottaa ne rautaköliveneet, jotka on eväkölisiä ja köli on pultattu ohueen pohjaan muutamalla pultilla. Näissä vesi pääsee helpommin pohjan rakenteisiin kölin ja rungon eläessä mm. lämpötilojen vaihtelun seurauksena.

        Albinin veneistä, myös Vegasta lötyy netin hakukoneilla runsaasti yksityiskohtaista käyttäjätietoa. Itse en myöskään muista koskaan törmänneeni kokemuksiin, joissa kölialueen laminaatti olisi kohtalokkaalla tavalla vaurioitunut.

        On totta, että karilleajon seurauksena laminaatin pintakerrokset voivat murtua ja vettä pääsee sisään. Yleensä kuitenkin tälläiset vauriot korjataan ja korjaamisen edellytyksenä on kuivunut laminaatti.

        Perusrakenne on kuitenkin niin kestävä, että vuosikymmenetkään tuskin pääsevät heikentämään laminaattia, vaikka se vähän kostea oliskin. En muista juuri kuulleeni myöskään osmoosivaurioista Vegassa.

        Se, että em. rakenne hävisi markkinoilta johtuu luonnollisesti materiaali- ja valmistuskustannuksista. Myös hydrodynaamisesti ohuempi köli on parempi.


      • Entinen omistaja
        S&S kirjoitti:

        Albinin veneistä, myös Vegasta lötyy netin hakukoneilla runsaasti yksityiskohtaista käyttäjätietoa. Itse en myöskään muista koskaan törmänneeni kokemuksiin, joissa kölialueen laminaatti olisi kohtalokkaalla tavalla vaurioitunut.

        On totta, että karilleajon seurauksena laminaatin pintakerrokset voivat murtua ja vettä pääsee sisään. Yleensä kuitenkin tälläiset vauriot korjataan ja korjaamisen edellytyksenä on kuivunut laminaatti.

        Perusrakenne on kuitenkin niin kestävä, että vuosikymmenetkään tuskin pääsevät heikentämään laminaattia, vaikka se vähän kostea oliskin. En muista juuri kuulleeni myöskään osmoosivaurioista Vegassa.

        Se, että em. rakenne hävisi markkinoilta johtuu luonnollisesti materiaali- ja valmistuskustannuksista. Myös hydrodynaamisesti ohuempi köli on parempi.

        Kysynpä nyt, että kuinka moni avaisi "ihan vaan huvin vuoksi" oman veneensä kölipinnoitteen - Vegan tapauksessa laminaatin lyijyyn saakka??

        Ei teistä herroista kukaan!

        Minä sen tein ja totesin asian omin silmin ja myös nenin. Eli rajapinnasta kuitu/lyijy löytyi muutamien millimetrin vahvuinen kerros mustaa vahvasti etikalle haisevaa mömmöä. (=lasikuitulahoa eli mädäntynyttä hartsia!)
        Vesi ja kosteus tuonne rakenteen sisään kerran päästyään ei kuivu koskaan ja korjaus on melkeinpä mahdoton urakka.
        Käytännössä se onnistuu vain "paloittain" laminaatti poistaen ja uutta tilalle leipoen.
        Laminaatti on ulkopinnalta kova vasaralla koputtaa koska mädännyt hartsi on sisäpuolella.
        Teinhän minä koputtelun kun veegaa ostin - ei siinä mitään epäilyttävää näkynyt eikä kuulunut. Kosteusmittarikaan ei toimi kölialueen metallin päällä, enkä edes tiedä reagoiko se muuhun kuin pintakerroksien kosteuteen??? Tässä tapauksessa kosteus ja mädäntynyt rakenne on sisäpinnalla.

        Lasikuidutettu köli haurautensa vuoksi saa hiushalkeamia jo aivan pienestä kivikosketuksesta ja tuho alkaa.
        Lasikuiturutto on totaalinen ja iskee salakavalasti lyijyn/raudan ja laminaatin välistä ulospäin tunkien.

        Erityisen arka alue on se pilssiveden tyhjennyspropun alue. Omassani se näytti siltä että parempi jättää tutkimatta paremmin.

        Tuo laminaatin tuho oli siksi laajaa ts. totesin sen levittäytyneen kauttaaltaan metallin ja lasikuidun rajapintaan.. alue ei loppunut joten "lopetin tutkimukseni" ja tein paikkalaminoinnin arkeologisten tutkimusteni päälle. Ei voi mitään suunnittelu ja valmistusvirhe sekä aikaisempien omistajien piittaamattomuus ja YMMÄRTÄMÄTTÖMYYS tuollaisen kölirakenteen nk. "huolettomuudesta".

        Mitä paremmin toimeentuleva sen köyhempi maalaisjärki - tämän seikan olen todennut käytännössä kovin, kovin usein ja pätee etenkin purjehtijapiireissä.
        Kaikenmaailman mesoajia ja huutelijoita, itsevarmoja pellejä kyllä on mielipiteitään esittämässä rannat ja tämä nettisaitti pullollaan - harva tietää todellakaan mistään yhtään mitään. Omakohtaisia kokemuksia esittää vain harva.
        Tässä minun omakohtainen kokemus ja myös varoituksen sana Vegan ostoa harkitsevalle. Tästä voi ottaa vaarin tai jättää ottamatta - valinta on edelleen täysin Sinun..
        :)

        No teille Vegan omistajille rauhoituksena että totaali pohjarakenteen vaaralliselle tasolle vievä mädäntyminen kestää kyllä aikaa. Vegan laminaattivahvuus on varsin paksu metallin päällä. Mutta ei sillä asiaan perehtymättä enää kymmeniä vuosia valmistuksen päätyttyä kannata suurille merille lähteä ilman perusteellista tutkimista. Näillä rannikkovesillä seilaa kyllä turvallisesti vielä ainakin parempikuntoisilla Vega-yksilöilla vuosikymmenet.
        Se on vähän kuin vanha kuplafolkkari - sitten kun se on ihan mätä niin ongelmajätepisteeseen - ei ole muuta vaihtoehtoa.

        Ja loppuun vielä, että kyllä hyväuskoisia aloittelijoita aina riittää ja veneenähän Vegat ovat varsin edullisia mutta miettisin kyllä mitä purteen kannattaa tulevaisuudessa investoida ..konetta esimerkiksi. Tutki ainakin pohjarakenteen kunto todellakin koeporaamalla riittävän kokoisia reikiä haistella ja NÄHDÄ mikä on laminaatin kunto kriittisissä kohdissa.

        Harmi, veneenä se on aivan ok - paitsi - no onnettoman hidas ja kryssiominaisuudet melkoisen heikot mutta matalan syväyksen ansiosta mukava luonnonsatamissa viihtyjälle. :)

        Yksi ongelmapaikka lisää on sitten se pilssiin upotettu muovinen polttoainetankki, jokin elinikä muovitankillakin on.


      • Onnelinen Vegan omistaja
        Entinen omistaja kirjoitti:

        Kysynpä nyt, että kuinka moni avaisi "ihan vaan huvin vuoksi" oman veneensä kölipinnoitteen - Vegan tapauksessa laminaatin lyijyyn saakka??

        Ei teistä herroista kukaan!

        Minä sen tein ja totesin asian omin silmin ja myös nenin. Eli rajapinnasta kuitu/lyijy löytyi muutamien millimetrin vahvuinen kerros mustaa vahvasti etikalle haisevaa mömmöä. (=lasikuitulahoa eli mädäntynyttä hartsia!)
        Vesi ja kosteus tuonne rakenteen sisään kerran päästyään ei kuivu koskaan ja korjaus on melkeinpä mahdoton urakka.
        Käytännössä se onnistuu vain "paloittain" laminaatti poistaen ja uutta tilalle leipoen.
        Laminaatti on ulkopinnalta kova vasaralla koputtaa koska mädännyt hartsi on sisäpuolella.
        Teinhän minä koputtelun kun veegaa ostin - ei siinä mitään epäilyttävää näkynyt eikä kuulunut. Kosteusmittarikaan ei toimi kölialueen metallin päällä, enkä edes tiedä reagoiko se muuhun kuin pintakerroksien kosteuteen??? Tässä tapauksessa kosteus ja mädäntynyt rakenne on sisäpinnalla.

        Lasikuidutettu köli haurautensa vuoksi saa hiushalkeamia jo aivan pienestä kivikosketuksesta ja tuho alkaa.
        Lasikuiturutto on totaalinen ja iskee salakavalasti lyijyn/raudan ja laminaatin välistä ulospäin tunkien.

        Erityisen arka alue on se pilssiveden tyhjennyspropun alue. Omassani se näytti siltä että parempi jättää tutkimatta paremmin.

        Tuo laminaatin tuho oli siksi laajaa ts. totesin sen levittäytyneen kauttaaltaan metallin ja lasikuidun rajapintaan.. alue ei loppunut joten "lopetin tutkimukseni" ja tein paikkalaminoinnin arkeologisten tutkimusteni päälle. Ei voi mitään suunnittelu ja valmistusvirhe sekä aikaisempien omistajien piittaamattomuus ja YMMÄRTÄMÄTTÖMYYS tuollaisen kölirakenteen nk. "huolettomuudesta".

        Mitä paremmin toimeentuleva sen köyhempi maalaisjärki - tämän seikan olen todennut käytännössä kovin, kovin usein ja pätee etenkin purjehtijapiireissä.
        Kaikenmaailman mesoajia ja huutelijoita, itsevarmoja pellejä kyllä on mielipiteitään esittämässä rannat ja tämä nettisaitti pullollaan - harva tietää todellakaan mistään yhtään mitään. Omakohtaisia kokemuksia esittää vain harva.
        Tässä minun omakohtainen kokemus ja myös varoituksen sana Vegan ostoa harkitsevalle. Tästä voi ottaa vaarin tai jättää ottamatta - valinta on edelleen täysin Sinun..
        :)

        No teille Vegan omistajille rauhoituksena että totaali pohjarakenteen vaaralliselle tasolle vievä mädäntyminen kestää kyllä aikaa. Vegan laminaattivahvuus on varsin paksu metallin päällä. Mutta ei sillä asiaan perehtymättä enää kymmeniä vuosia valmistuksen päätyttyä kannata suurille merille lähteä ilman perusteellista tutkimista. Näillä rannikkovesillä seilaa kyllä turvallisesti vielä ainakin parempikuntoisilla Vega-yksilöilla vuosikymmenet.
        Se on vähän kuin vanha kuplafolkkari - sitten kun se on ihan mätä niin ongelmajätepisteeseen - ei ole muuta vaihtoehtoa.

        Ja loppuun vielä, että kyllä hyväuskoisia aloittelijoita aina riittää ja veneenähän Vegat ovat varsin edullisia mutta miettisin kyllä mitä purteen kannattaa tulevaisuudessa investoida ..konetta esimerkiksi. Tutki ainakin pohjarakenteen kunto todellakin koeporaamalla riittävän kokoisia reikiä haistella ja NÄHDÄ mikä on laminaatin kunto kriittisissä kohdissa.

        Harmi, veneenä se on aivan ok - paitsi - no onnettoman hidas ja kryssiominaisuudet melkoisen heikot mutta matalan syväyksen ansiosta mukava luonnonsatamissa viihtyjälle. :)

        Yksi ongelmapaikka lisää on sitten se pilssiin upotettu muovinen polttoainetankki, jokin elinikä muovitankillakin on.

        Minä olen avannut kölin, kun vettä tuli jostain sisälle!

        Köli oli sisältä erinomaisessa kunnossa ja avaamani köli on nyt ammattimiehen paikkaama. Hintaa tuli 1500 korjaukselle, mutta mielestäni kannatti koska nyt ei ole vettä näkyny. Teimme samalla pienen jengallisen tyhjennysropun kölin takaosaan josta saa mahdolliset vedet pois, pitää vaan syksyllä jättää vene vähän takakenoon.

        Syykin löytyi vedentuloon, se tuli kölin etureunasta, oli ilmeisesti joskus käyty karilla vähän kovemmassa vauhdissa. Mutta nyt tosiaan vedet on kaksi kesää pysynyt oikealla puolella venettä, eli ulkopuolella!

        Eli jos sulla on ollut vegasta huonoja kokemuksia, niin älä mollaa kaikkia vegoja. Niitä on tehty yli 3500 kpl ja saattaa joukkoon mahtua muutama maanantai kappale. En ole itse vaihtamassa uuteen, vasta sen jälkeen kun perhettä alkaa tulee lisää. Eli se kolmas lapsi, kun noita nukkumapaikkoja ei niin paljon ole...

        Mikä muuten on pilssiin upotettu polttoainetankki? Mulla se on joku kuparinen tynnyri oikeallapuolella takana.


      • Entinen omistaja
        Onnelinen Vegan omistaja kirjoitti:

        Minä olen avannut kölin, kun vettä tuli jostain sisälle!

        Köli oli sisältä erinomaisessa kunnossa ja avaamani köli on nyt ammattimiehen paikkaama. Hintaa tuli 1500 korjaukselle, mutta mielestäni kannatti koska nyt ei ole vettä näkyny. Teimme samalla pienen jengallisen tyhjennysropun kölin takaosaan josta saa mahdolliset vedet pois, pitää vaan syksyllä jättää vene vähän takakenoon.

        Syykin löytyi vedentuloon, se tuli kölin etureunasta, oli ilmeisesti joskus käyty karilla vähän kovemmassa vauhdissa. Mutta nyt tosiaan vedet on kaksi kesää pysynyt oikealla puolella venettä, eli ulkopuolella!

        Eli jos sulla on ollut vegasta huonoja kokemuksia, niin älä mollaa kaikkia vegoja. Niitä on tehty yli 3500 kpl ja saattaa joukkoon mahtua muutama maanantai kappale. En ole itse vaihtamassa uuteen, vasta sen jälkeen kun perhettä alkaa tulee lisää. Eli se kolmas lapsi, kun noita nukkumapaikkoja ei niin paljon ole...

        Mikä muuten on pilssiin upotettu polttoainetankki? Mulla se on joku kuparinen tynnyri oikeallapuolella takana.

        En toki kaikkia mollannutkaan, kirjoitin vain että osassa on ongelmia - epäilen, että suurimmassa osassa huonon hoidon seurauksena. Jollaisen jäljiltä omanikin ostin - siis useamman huolimattoman / ymmärtämättömän entisen omistajan jäjiltä.

        Sanonta "ammattimiehen korjaama" onkin sitten oma lukunsa ja tarinansa taas tällä sektorilla.

        Uudemmissa Vegoissa on tankki ja myös akut pilssissä - akut sentään heti turkkilevyjen alla.

        On kyseessä mikä venetyyppi / -malli hyvänsä niin vanhan veneen osto on todellakin aina vähän arpapeliä - huomaatko kaiken joka pitäisi huomata?
        Niitä oppirahoja maksellaan hyvin herkästi ja siksi uudempi konstruktio saattaisi olla varmempi valinta varsinkin ensimmäistä venettään ostavalle.


      • Koo.Jii
        Onnelinen Vegan omistaja kirjoitti:

        Minä olen avannut kölin, kun vettä tuli jostain sisälle!

        Köli oli sisältä erinomaisessa kunnossa ja avaamani köli on nyt ammattimiehen paikkaama. Hintaa tuli 1500 korjaukselle, mutta mielestäni kannatti koska nyt ei ole vettä näkyny. Teimme samalla pienen jengallisen tyhjennysropun kölin takaosaan josta saa mahdolliset vedet pois, pitää vaan syksyllä jättää vene vähän takakenoon.

        Syykin löytyi vedentuloon, se tuli kölin etureunasta, oli ilmeisesti joskus käyty karilla vähän kovemmassa vauhdissa. Mutta nyt tosiaan vedet on kaksi kesää pysynyt oikealla puolella venettä, eli ulkopuolella!

        Eli jos sulla on ollut vegasta huonoja kokemuksia, niin älä mollaa kaikkia vegoja. Niitä on tehty yli 3500 kpl ja saattaa joukkoon mahtua muutama maanantai kappale. En ole itse vaihtamassa uuteen, vasta sen jälkeen kun perhettä alkaa tulee lisää. Eli se kolmas lapsi, kun noita nukkumapaikkoja ei niin paljon ole...

        Mikä muuten on pilssiin upotettu polttoainetankki? Mulla se on joku kuparinen tynnyri oikeallapuolella takana.

        Terve!
        En ole myöskään missään muualla kuin täällä suomi24:ssä lukenut Vegan köliongelmasta. En ruotsin, tanskan, norjan, saksan, englannin enkä amerikan Vegakeskustelupalstoilta ole sellaista lukenut ja ilmeisesti niitä ei myöskään löydy hollannin sivuiltakaan. Täälläkin on vain tuo entinen omistaja ainoa, jolle on sattunut tuommoinnen huonosti kivillä käynnin jälkeen paikattu köli. On hyvä varoittaa ja kertoa omista kokemuksistaan, mutta liiallinen yleistäminen ei ole oikeutettua ainakaan Vegan kohdalla, koska muista vastaavista tapauksista ei ole kuulunut.

        Vegaahan on tehty kolmea mallisarjaa, pienillä muutoksilla. I-sarjan Vegoissa oli/on Bensakone Albin o21 ja metallinen tankki istuinkaukalon laatikossa. 2-sarjan vegoissa volvo penta md6a dieseli ja muovinen n.40 litrainen tankki pilssissä koneen alla ja kolmos-sarjassa muistaaksen volvo penta md6b.

        Itse tyhjensin ja puhdistin tänä keväänä oman tankkini (2-sarjan Vega vm.-75), tankki oli hyvässä kunnossa ja pohjalla hieman sakkaa.

        Ja aina kun venettä hankkii pitää tarkistaa mahdolliset viat ja muut. Vegat ovat jo iältään 30 - 40 vuotiaita ja saman ikähaarukan veneissä varmasti kunnoltaan huomattavasti keskitasoa paremmassa kunnossa. Poikkeuksia tietenkin löytyy. Vegan kombi systeemiin löytyy muuten aika hyvin niitä varaosia tuolta ruotsin puolelta.

        Köleistä vielä: onhan ne kölipultti ongelmat yleisempiä ja noita kölejä tipahtelee. Semmoinen on helpompi kyllä ehjätäkin. Samoin se vesi tekee kölipulttien ja lasikuidun rajapinnoissa tuhoa...

        mutta Hyviä purjehduksia kaikille!

        Toivoopi: Kauko J, s/y Porcella, Vega 2438


      • Onnelinen Vegan omistaja
        Entinen omistaja kirjoitti:

        En toki kaikkia mollannutkaan, kirjoitin vain että osassa on ongelmia - epäilen, että suurimmassa osassa huonon hoidon seurauksena. Jollaisen jäljiltä omanikin ostin - siis useamman huolimattoman / ymmärtämättömän entisen omistajan jäjiltä.

        Sanonta "ammattimiehen korjaama" onkin sitten oma lukunsa ja tarinansa taas tällä sektorilla.

        Uudemmissa Vegoissa on tankki ja myös akut pilssissä - akut sentään heti turkkilevyjen alla.

        On kyseessä mikä venetyyppi / -malli hyvänsä niin vanhan veneen osto on todellakin aina vähän arpapeliä - huomaatko kaiken joka pitäisi huomata?
        Niitä oppirahoja maksellaan hyvin herkästi ja siksi uudempi konstruktio saattaisi olla varmempi valinta varsinkin ensimmäistä venettään ostavalle.

        Tulihan toi luettua, vielä moneen kertaan uudestaan ja edellisetkin viestisi tuli useampaan otteeseen katsottua.

        Silti mielipiteeni on sama: Älä turhaan mustamaalaa! Äläkä ota nokkiisi siitä että sanon näin, en voi estää sinua esittämästä mielipiteitäsi tällä palstalla. Mutta noin yleensä niin ei kannata puhua yleisesti jostain yksittäisestä asiasta jos ei ole ottanut selvää.

        Tarinaani jatkoa:
        Etsin, kyselin ja tutkin lähes puoli vuotta päivittäin netin, sähköpostin ja puhelimen kautta syitä oman veneeni vuotoon, että olisiko joku yleinen vika. Suurin osa vastauksista tuli ei Vegaaneilta, vastaus kuului että luultavasti kölipultti löystynyt... Vegoista ei löydy juurikaan köliongelmia.

        Mutta toisaalta miksiköhän minua kiinnostaa sinun mustamaalaamiset... Ihan sama mulle mitä yks ihminen huutelee kun 3000 omistaajaa on tyytyväisiä, äkkiä laskettuna 1/3000 osa on sama kuin 0,0033% eli onko toi nyt sit 3,3 promillea? Kärpäsen paska meressä? jne....


      • Entinen omistaja
        Onnelinen Vegan omistaja kirjoitti:

        Tulihan toi luettua, vielä moneen kertaan uudestaan ja edellisetkin viestisi tuli useampaan otteeseen katsottua.

        Silti mielipiteeni on sama: Älä turhaan mustamaalaa! Äläkä ota nokkiisi siitä että sanon näin, en voi estää sinua esittämästä mielipiteitäsi tällä palstalla. Mutta noin yleensä niin ei kannata puhua yleisesti jostain yksittäisestä asiasta jos ei ole ottanut selvää.

        Tarinaani jatkoa:
        Etsin, kyselin ja tutkin lähes puoli vuotta päivittäin netin, sähköpostin ja puhelimen kautta syitä oman veneeni vuotoon, että olisiko joku yleinen vika. Suurin osa vastauksista tuli ei Vegaaneilta, vastaus kuului että luultavasti kölipultti löystynyt... Vegoista ei löydy juurikaan köliongelmia.

        Mutta toisaalta miksiköhän minua kiinnostaa sinun mustamaalaamiset... Ihan sama mulle mitä yks ihminen huutelee kun 3000 omistaajaa on tyytyväisiä, äkkiä laskettuna 1/3000 osa on sama kuin 0,0033% eli onko toi nyt sit 3,3 promillea? Kärpäsen paska meressä? jne....

        Herneet vedit sit kuitenkin nenääsi - harmi.

        No kuten sanoit mölyä mahtuu maailmaan - mielestäni on nimenomaan hyvä, että aloittelija ja veneen ostoa ehkä harkitseva saa kaikenlaista tietoa ..aina teitä joiden oma kehu haisee löytyy joka asiaan.
        Ymmärrän toki että Vegan omistaja on huolissaan veneensä jälleenmyyntiarvosta ja pyrkii kehumaan venettään kaikin keinoin.

        Tämä nimenomaan olisikin hyvä tarkoitus "palstoille" saada monipuolisesti tietoa sekä hyvistä että huonoista puolista.

        Mutta päättyköön tämä juonne tähän nyt, kannattaa ottaa opiksi ..venehommiin alkavan ja vanhan veneen ostoa suunnittelevan sekä myös omistajan.


      • artikkeli
        Entinen omistaja kirjoitti:

        Herneet vedit sit kuitenkin nenääsi - harmi.

        No kuten sanoit mölyä mahtuu maailmaan - mielestäni on nimenomaan hyvä, että aloittelija ja veneen ostoa ehkä harkitseva saa kaikenlaista tietoa ..aina teitä joiden oma kehu haisee löytyy joka asiaan.
        Ymmärrän toki että Vegan omistaja on huolissaan veneensä jälleenmyyntiarvosta ja pyrkii kehumaan venettään kaikin keinoin.

        Tämä nimenomaan olisikin hyvä tarkoitus "palstoille" saada monipuolisesti tietoa sekä hyvistä että huonoista puolista.

        Mutta päättyköön tämä juonne tähän nyt, kannattaa ottaa opiksi ..venehommiin alkavan ja vanhan veneen ostoa suunnittelevan sekä myös omistajan.

        Asiallista, että löytyy kunnon mielipiteitä puolesta ja vastaan. Köliongelma tuli hyvin perusteltua ja ehkä joku venettä ostava newbeie huomaa tarkistaa kölin ympäristön tarkemmin. Myyjän kusetus vaikeutuu. Yllättävän kriittisiä täällä ollaan oman venemerkin arvosteluun. Eikös se ole hyvä että ongelma kohdat tulevat esille, jotta niitä voi sitten tarkkailla itse oman venhon kohdalta?
        Kattelin muuten tässä kesällä kun yhden venhon köli sukellettiin satama-altaasta. Oli ruostunut sieltä ylhäältä vahva rauta pitsiksi. Sen jälkeen se mutikka oli mennyt sen lasikuitukuoren läpi.
        Näin, no jatketaan purjehdusta.


      • Anonyymi

        Vai kapseloitu köli pommi? Hahahahah voi vitun kivikkoveneilijä


    • navigare necesse est

      Moi. Itse olen 59 v. ja olen ajatellut samaa. Siis purjehtimisen aloittamista.

      Ja Albin Vega tuntuu olevan monessa suhteessa hyvä vene vastalkajille.

      Ainakin olen saanut sen käsityksen kun olen asiaa tutkinut ja hutkinut.

      t K.

      • modifierad vega

        Hehhee:

        http://www.youtube.com/watch?v=FOEgEmcUK0w

        Aloitelijoiden kannattaisia ostaa modernimpi vene. Nopeasti oppii purjehduksen kikat ja sitten hidas ja pieni vene alkaa ahdistamaan. Hidas vene varsinkin aiheuttaa turhautumista, joka näkyy tällä palstalla huonona fiiliksenä ja käytöksenä.


      • Anonyymi
        modifierad vega kirjoitti:

        Hehhee:

        http://www.youtube.com/watch?v=FOEgEmcUK0w

        Aloitelijoiden kannattaisia ostaa modernimpi vene. Nopeasti oppii purjehduksen kikat ja sitten hidas ja pieni vene alkaa ahdistamaan. Hidas vene varsinkin aiheuttaa turhautumista, joka näkyy tällä palstalla huonona fiiliksenä ja käytöksenä.

        Jos purjehtiessa on kiire, on tyystin väärän lajin parissa.


    • Jördis-54

      Ehkä rumin ja kömpelöin vene maailmassa.... En edes miettisi hankintaa! H-vene on aloittelijalle järkevä ja jos tarvitsee tilaa enemmän niin sitten vaikka 323

    • ex-vegailija

      Vegassa on tietyt hyvät ominaisuudet tuohon hintaluokkaan. Ja huonoja ominaisuuksia on kuitenkin aika vähän.
      Mistä tuon hintasesta veneestä löytyy vastaavan verran tilaa?
      Vega käyttäytyy hyvin, ja on tosiaan hallittavissa säällä kuin säällä.
      Yksinpurjehdus on helppoa.
      Jne...

    • Vegalla 6 vuotta

      Vega oli ihan hyvä vene: Luotettava ja rauhallinen.

      Tässä muutama vinkki varaosiin Volvo MD6A moottoriin:
      Öljynsuodatin: Motonet 15-0367
      Polttoaineensuodatin: Motonet 19-0296

    • aina ajankohtaista

      MInustakin Vega on yksi kiinnostavimpia veneitä aloittavalle purjehtijalle.

      Ja koska alkuperäinen 16-vuotias kysyjähän on tämän vastauksen saadessaan jo 23-vuotias niin todettakoon että pieni perhekin mahtuu mukavasti nukkumaan ;D

    • Vimpelin Ripa

      Joskus on siis valmistettu purjeveneitä, joissa köli on kokonaan laminoitu lasikuiturungon sisään. Aika käsittämätöntä.

      • ei kölipultteja

        Minullakin on yli 40-vuotias vene jossa köli on yhtä rungon kanssa, eli köli on lasikuidun sisällä. Reippaasta kivilleajosta tullut vain vaivainen pintanaarmu joka sitten paikataan epoksilla syksyn ylösnoston jälkeen.


      • Anonyymi
        ei kölipultteja kirjoitti:

        Minullakin on yli 40-vuotias vene jossa köli on yhtä rungon kanssa, eli köli on lasikuidun sisällä. Reippaasta kivilleajosta tullut vain vaivainen pintanaarmu joka sitten paikataan epoksilla syksyn ylösnoston jälkeen.

        Kapseloitua köliä ei rakenneta enää koska se maksaa liikaa.

        Kapseloitu kölirakenne on vahvin kaikissa tilanteissa, sanoi kuka mitä tahansa


    • 6+2

      Ei tuo sisäänlaminoitu köliratkaisu ole mikään "käsittämätön". Ratkaisu oli yllättävänkin yleinen aikana, jolloin materiaali oli halpaa, eikä laminointityön määrästäkään oltu niin tarkkoja. Hyvänä puolena on erittäin karilleajon kestävä konstruktio, joka tosin kaipaa mällin jälkeen aina kosmeettista fiksausta.

      Näitä "käsitämättömiä" pursia ovat Vegan lisäksi mm. Albin Ballad, eräät Vindöt, Kings Cruiser 29 sekä monet perinteiset brittiläiset purret. Tyypillistä kaikille on, että purret on tehty kovaa käyttöä varten ja ne tuntuvat myös uhmaavan aikaa hyvin.

      Ongelmana on tietysti rakenteen raskaus sekä laminaattipinnan herkkä vaurioituminen pohjakosketuksessa. Perusrakenne kestää kuitenkin melkoiset mällit. Olen itse omistanut em. tavalla rakennetun purren ja paukauttanut pari kertaa täydessä vauhdissa kivelle. Ainoina vahinkoina oli laminaattipinnan vauroituminen, joka edellytti seuraavan talven aikana kuivatuksen jälkeen muutaman maton laminoimisen ja pintäkäsittelyn. Modernissa purressa oli aivan varmasti köli liikahtanut ja laminaatit murtuneet.

    • muoti muuttuu

      Tuo käsittämätön tapa oli yleisempi -70 luvulla kuin "irtoköli". Esim IF (n 3500 kpl), NC 33 (1000 kpl), kaikki Hallberg Rassyt 1989 saakka, ja senkin jälkeen osittain pitkälle -90 luvulle. Rautaköli oli silloin yleinen, ja jos muovi on ehjä, eli ole ruosteongelmaa. Kölintakaiseen pilssiiin voi laitella vaikka tankkeja (Vindö, HR). Joskus tankit oli suoraan pilssiä, ilman esim peltivaippaa.
      Onneksi kehitys kehittyy

    • AlbinAccent

      Minun piti 90-luvulla ostaa ensiveneeksi Albin Vega.
      Sillä saisi "paljon venettä rahalla".

      Kokeneempi purjehtia neuvoi kuitenkin satsaamaan modernimpaan veneseen ja suositteli Albin Accent venettä.

      Se hankittiin je hyvin pelitti 9 vuotta kunnes se kolmen lapsen kanssa jäi pieneksi.

      Minusta se on parhaimpia 70-luvin 26 jalkaisia mitä löytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe