Terraarion pohjamateriaali?

Hermanni

Minulla on kreikankilpikonna. Tähän asti terraariossa olemme pitäneet ns. matelijamattoa. Suunnittelin jokin aikaa sitten, että vaihtaisin materiaaliksi turve-hiekka -seoksen. Kun olimme eläinlääkärillä parisen viikkoa sitten, kysäisin asiasta eläinlääkäriltä (Vettorilla, eläinlääkärinä oli se matelijoihin erikoistunut, nimeä en muista), joka sanoi että ehdottomasti paras vaihtoehto on matelijamatto/vastaava. Toinen oli jokin tällainen puuhake. Hiekka-turve -seosta hän ei suositellut, koska kuulemma monet konnat syövät sitä mielellään, ja aina kaikki ei tulekaan sitä normaalia kautta ulos --> suolistotukos joka useimmiten johtaa konnan kuolemaan.

Mikä siis neuvoksi? Pitääkö vanha vaihtoehto (jossa konna ei tosin pääse kaivautumaan), vai ottaako puuhake tai hiekka-turve -seos? Olen kuullut monien suosittelevan tuota hiekka-turve -seosta, mutta jos se voi kerran koitua konnan kohtaloksi. Onko kenelläkään omia kokemuksia?

11

3374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konna2

      Mulla on ollut hiekka-puuhake seosta yli 10-vuotta ja hyvin on toiminut ainakin Nelivarpaalla...

      • Hermanni

        Syökö konna sitä? Miten olet tuon "hiekka-puuhakkeen" saanut toimimaat (/mikä suhdanne/minkä kokoista haketta)?

        Minun konnani on taipuvainen yrittämään syödä hiekkaa/kivia ulkoillessaan, joten luulisin että samainen herra söisi myös sitä hiekkaa (/hiekkaseosta) terraariossaan, jonka vuoksi olen tuon pohjamateriaalin vaihamisen kanssa hieman arka (en nyt kuitenkaan haluaisi konnan kuolevan suolitukokseen). Hake olisi tosiaankin myös pelkästään yksi vaihtoeho, mutta pystyykö konna menemään siinä kunnolla/kaivautumaan? Entä saako haketta eri kokoisia?


      • konna2
        Hermanni kirjoitti:

        Syökö konna sitä? Miten olet tuon "hiekka-puuhakkeen" saanut toimimaat (/mikä suhdanne/minkä kokoista haketta)?

        Minun konnani on taipuvainen yrittämään syödä hiekkaa/kivia ulkoillessaan, joten luulisin että samainen herra söisi myös sitä hiekkaa (/hiekkaseosta) terraariossaan, jonka vuoksi olen tuon pohjamateriaalin vaihamisen kanssa hieman arka (en nyt kuitenkaan haluaisi konnan kuolevan suolitukokseen). Hake olisi tosiaankin myös pelkästään yksi vaihtoeho, mutta pystyykö konna menemään siinä kunnolla/kaivautumaan? Entä saako haketta eri kokoisia?

        Ei ole koskaan yrittänyt syödä sitä. Ihan tavallista jyrsijän kuivikepurua olen käyttänyt, ehkä 2/3 hiekkaa.


      • ...
        konna2 kirjoitti:

        Ei ole koskaan yrittänyt syödä sitä. Ihan tavallista jyrsijän kuivikepurua olen käyttänyt, ehkä 2/3 hiekkaa.

        Sitä hiekka-turveseosta voi mun mielestä käyttää aika huoletta. Kyllä tuo meilläkin sitä alussa maistoi, mutta lopetti kun tajusi ettei ole syötävää. Lisäksi kreikkalaisella kuuluisi olla osa pohjamatskuista kostutettua, mihin hiekka-turve sopii myös. Eli puolet hiekkaa (raekoko 0.1-0.6mm)ja puolet lannoittamatonta turvetta.


      • Irinaaa
        Hermanni kirjoitti:

        Syökö konna sitä? Miten olet tuon "hiekka-puuhakkeen" saanut toimimaat (/mikä suhdanne/minkä kokoista haketta)?

        Minun konnani on taipuvainen yrittämään syödä hiekkaa/kivia ulkoillessaan, joten luulisin että samainen herra söisi myös sitä hiekkaa (/hiekkaseosta) terraariossaan, jonka vuoksi olen tuon pohjamateriaalin vaihamisen kanssa hieman arka (en nyt kuitenkaan haluaisi konnan kuolevan suolitukokseen). Hake olisi tosiaankin myös pelkästään yksi vaihtoeho, mutta pystyykö konna menemään siinä kunnolla/kaivautumaan? Entä saako haketta eri kokoisia?

        Meidän nelivarvaskilpikonnilla on sanomalehteä terraarion pohjana, koska ne syövät hiekkaseoksen, jos sitä laittaa.. Pihalla he myös yrittävät syödä erikokoisia kiviä. Mun mielestä sanomalehti on ihan hyvä vaihtoehto, se on ainakin helppo vaihtaa.


      • Kvibergsmyran
        Irinaaa kirjoitti:

        Meidän nelivarvaskilpikonnilla on sanomalehteä terraarion pohjana, koska ne syövät hiekkaseoksen, jos sitä laittaa.. Pihalla he myös yrittävät syödä erikokoisia kiviä. Mun mielestä sanomalehti on ihan hyvä vaihtoehto, se on ainakin helppo vaihtaa.

        Ajatelkaa vähän miten ne elelevät luonnossa. Siellä on kiviä ja hiekkaa, ne tahtovat kaivautua viileämpään tilaan ja pois lämmöstä jos sää on liian kuuma ja kuiva. Terraariossa pitää olla hiekka/multaseos.(lannottamatonta)50/50.nurmikkokumpu on hyvä, sitä kun kastelee niin kosteus pysyy hyvänä,75%.Toinen puoli voi olla kuiva, se voi silloin valita missä se viihtyy parhaiten. Tämän olen lukenut tunnettujen kasvattajien uusimmista tutkimukista.Kurjaa miten hirveitä neuvoja vieläkin annetaan.


      • Hermanni
        Kvibergsmyran kirjoitti:

        Ajatelkaa vähän miten ne elelevät luonnossa. Siellä on kiviä ja hiekkaa, ne tahtovat kaivautua viileämpään tilaan ja pois lämmöstä jos sää on liian kuuma ja kuiva. Terraariossa pitää olla hiekka/multaseos.(lannottamatonta)50/50.nurmikkokumpu on hyvä, sitä kun kastelee niin kosteus pysyy hyvänä,75%.Toinen puoli voi olla kuiva, se voi silloin valita missä se viihtyy parhaiten. Tämän olen lukenut tunnettujen kasvattajien uusimmista tutkimukista.Kurjaa miten hirveitä neuvoja vieläkin annetaan.

        Päätettiin loppujen lopuksi koettaa tuota turve-hiekka-seosta, ja tänään päästiin toteuttamisvaiheeseen. Huomenissa pitänee tosin vielä vähän säädellä, pois jonkin verran ja enemmän hiekkaa tilalle, tuossa tämän hetkisessä kun sitä ei ole tarpeeksi. Jos konna ei ala sitä syömään, saanee se jäädä. Ajattelin mysö, että joukkoon voisi sekoittaa lisäksi jonkin verran puuhaketta, miltä kuulostaisi?

        Multaa piti aluksi tuon turpeen tilalla laittaa, mutta eipä täällä ollut yhtään paikkaa, josta sitä olisi lannoittamattomana saanut. Turve lienee silti yhtä hyvä(?).


      • ...
        Hermanni kirjoitti:

        Päätettiin loppujen lopuksi koettaa tuota turve-hiekka-seosta, ja tänään päästiin toteuttamisvaiheeseen. Huomenissa pitänee tosin vielä vähän säädellä, pois jonkin verran ja enemmän hiekkaa tilalle, tuossa tämän hetkisessä kun sitä ei ole tarpeeksi. Jos konna ei ala sitä syömään, saanee se jäädä. Ajattelin mysö, että joukkoon voisi sekoittaa lisäksi jonkin verran puuhaketta, miltä kuulostaisi?

        Multaa piti aluksi tuon turpeen tilalla laittaa, mutta eipä täällä ollut yhtään paikkaa, josta sitä olisi lannoittamattomana saanut. Turve lienee silti yhtä hyvä(?).

        Turve on tosiaan hyvä pohjamatsu, ei tarvitse olla multaa. Ja ei se turpeen ja hiekan suhde niin tarkka ole, jotkut käyttävät pelkkää turvettakin pohjalla ja toimii hyvin. En näe mitään syytä sekoittaa joukkoon puuhaketta, koska jos sitä konna alkaa syömään, niin se saattaa niitä suolitukoksia aiheuttaa, koska ei sula konnan elimistössä. Hiekkaturpeen kannattaa antaa olla useampi päivä konnalla vaikka se sitä hieman maistelisikin, kyllä se siihen tottuu. Onhan turvehiekkaa pohjalla reilusti, että konna pääsee siihen kaivautumaan? Omasta konnasta ei välillä näy mitään, kun se on niin upoksissa. :)


      • Hermanni
        ... kirjoitti:

        Turve on tosiaan hyvä pohjamatsu, ei tarvitse olla multaa. Ja ei se turpeen ja hiekan suhde niin tarkka ole, jotkut käyttävät pelkkää turvettakin pohjalla ja toimii hyvin. En näe mitään syytä sekoittaa joukkoon puuhaketta, koska jos sitä konna alkaa syömään, niin se saattaa niitä suolitukoksia aiheuttaa, koska ei sula konnan elimistössä. Hiekkaturpeen kannattaa antaa olla useampi päivä konnalla vaikka se sitä hieman maistelisikin, kyllä se siihen tottuu. Onhan turvehiekkaa pohjalla reilusti, että konna pääsee siihen kaivautumaan? Omasta konnasta ei välillä näy mitään, kun se on niin upoksissa. :)

        Arvelinkin ettei hiekan ja turpeen suhdanne jörkyttäviö mullistuksia toisi, mutta omaan silmään tuo näytti vähän liian "höttöiseltä", ja mielestäni tuo hiekan lisääminen auttoi asiaa. Täytyy kuitenkin odotella vähän aikaa ja katsella, mitä konna tykkää, ensimmäistä kertaa kun tuotakin laitettiin niin ei vielä olla mestareita alalla. Ja tottahan toki on reilusti turvetta, vähän korkeuseroja ja pääsee mukavasti kaivelemaan matalammassakin päässä. Aluksi jopa sen verran että otin osan pois, ei muuten mutta terra kestänee paremmin massan jos ei ole "liika liikaa" . :)

        Vielä ei olla maisteltu, mutta saattaa olla että vielä on vähän ihmeissään tuosta vaihdoksesta. Eilen ei mitään, mutta tänään jo vähän koitettiin kaiveluakin. Ja mukavalta näyttää tuon juoksenteleminen, välillä ottaa korkeammasta päästä oikein spurtin alan lämpölamppua kohti.

        Toivottavasti sitä maistelua ei tulekaan / jos tulee niin vain vähän ja alkuvaiheessa, vettori siitä varoitteli että jos näyttää hyvin maistuvan pitää vaihtaa johonkin muuhun, sillä niitä suolitukoksia tulee ihan tuostakin, oli siellä sitten sitä puuhaketta tai ei.


      • Katja
        Hermanni kirjoitti:

        Arvelinkin ettei hiekan ja turpeen suhdanne jörkyttäviö mullistuksia toisi, mutta omaan silmään tuo näytti vähän liian "höttöiseltä", ja mielestäni tuo hiekan lisääminen auttoi asiaa. Täytyy kuitenkin odotella vähän aikaa ja katsella, mitä konna tykkää, ensimmäistä kertaa kun tuotakin laitettiin niin ei vielä olla mestareita alalla. Ja tottahan toki on reilusti turvetta, vähän korkeuseroja ja pääsee mukavasti kaivelemaan matalammassakin päässä. Aluksi jopa sen verran että otin osan pois, ei muuten mutta terra kestänee paremmin massan jos ei ole "liika liikaa" . :)

        Vielä ei olla maisteltu, mutta saattaa olla että vielä on vähän ihmeissään tuosta vaihdoksesta. Eilen ei mitään, mutta tänään jo vähän koitettiin kaiveluakin. Ja mukavalta näyttää tuon juoksenteleminen, välillä ottaa korkeammasta päästä oikein spurtin alan lämpölamppua kohti.

        Toivottavasti sitä maistelua ei tulekaan / jos tulee niin vain vähän ja alkuvaiheessa, vettori siitä varoitteli että jos näyttää hyvin maistuvan pitää vaihtaa johonkin muuhun, sillä niitä suolitukoksia tulee ihan tuostakin, oli siellä sitten sitä puuhaketta tai ei.

        Kyllä todellakin kilpikonnat syövät luonnossakin maaperästä irtoavaa ainesta, ja tuskin siihen kuolevat.. Lujia ja pitkäikäisiä öttiäisiähän nuo ovat! Välillä tuntuu, että ihmiset ovat aivan liian herkkiä kilpikonniensa kanssa; eivät ne vaadi yltiöpäisiä hienosäätöjä asiassa kuin asiassa.. ;0)

        Mutta meillä on hakusessa Tunisialaisellemme uusi pohjamateriaali! Näillehän edellytetään pelkkää hiekkaa, mutta olosuhteiden pakosta on meidän nyt keksittävä jokin KEVYEMPI vaihtoehto. Kyllä olen jo mietiskellytkin mm. turpeen käyttöä, mutta olisi mukava jos joku Tunisialaisen omistaja hoksaisi kysymykseni, ja tietäisi kertoa jonkin hyvän vinkin =0)


    • -.-

      Minkäkokoinen tuo sinun terraariosi mahtaa olla? Ja onko kilpikonnasi kumpaa sukupuolta? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun olisin itsekkin ehkä tuota samaa lajia hankkimassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe