Tein pikkuisen MVC:n ihan kokeilumielessä, varsin käyttökelpoiselta vaikuttaa, jotenka aattelin muuttaa yhden sivuston kaikkine hilavitkuttimineen siihen. Mutta mitenkäs tietokanta-yhteyksien kanssa?
Tällähetkellä on tietokanta-luokka joka on hieman muokkailtu singleton. Siis parametrina saa yhteyteen tarvittavat asetukset, jos ne eroaa niin luodaan uusi olio muutoin palautetaan jo luotu.
Tuota tietokanta-luokkaa kutsun vain niissä luokissa mitkä tarttevat tietokantaa, asetukset on erillisenä luokassa. Joten onkos tämä myös käyttökelpoinen MVC:tä käytettäessä, vai oliskos jotenkin muuten parempa?
Tuon Mallin tarkoitus ei ole vielä kunnolla auennut. Mulla on foorumi-luokat jotka hoitaa tietokannasta viestien haun jne... mitä nyt foorumissa tarttee niin onko nämä silloin Malleja?
Ja mitä muiden esimerkkejä/ohjeita olen yrittänyt katsella niin niissä käytetään vain yhtä mallia, joten jos haluan foorumin lisäksi samalle sivuille vaikkapa sivuni uutiset, niin teenkö vain uutisille oman mallin/luokan jota sitten käskytän ohjaimesta käsin?
MVC:stä kysymyksiä
4
489
Vastaukset
- Nieir
Eikös kukaan viitsi vastata?
- Nieir
Taitaa olla liian vaikea kysymys, vai mikäs kukaan ei vastaa?
MVC = Model-view-controller = malli–näkymä–ohjain - tähänkin
Ite olen leikkinyt tuon Strutsin kanssa ja miten olen itse ymmärtänyt, niin Model on se logiikka, joka hoitelee juttelun tietokannan kanssa. View on ne jsp(tahi vastaavat sivut) ja controller on ne bean:it, jotka kulkee modellin ja viewin välillä.
PS. Ei jaksanu alkaa suomentamaan noita termejä - asdadsadsads
Oletko siis itse koodaamassa suoraan HttpServletin päälle jotain MVC systeemiä? Ei kannata. On valmiita frameworkkejä, joissa on paljon valmiina. Vai tarkoitatko, että Struts == MVC? Struts ei tosiaan ota oikein mitään kantaa tietokannan käyttöön, joten siihen voi ottaa jonkin lisäpulikan sitä hoitamaan.
Itse tekisin Java webbisoftan Spring Frameworkillä (www.springframework.org), jossa on MVC-webbiframework osuus, mutta ennen kaikkea se sitää nuo kaikki osat yhteen IoC containerilla (Inversion of Control, Dependency Injection). Eli se ratkaisee juuri tuota ongelmaa, johon olet itse joutunut tekemään singletonin (brrr).
Ja tosiaan. Sen modelin tarkoitus on oikeastaan tehdä kaikki "olennainen" siinä softassa. Jos esim. käyttäjä painaa forum softan "Lähetä Viesti" nappia, niin controlleri ottaa HTTP pyynnön vastaan ja purkaa siitä ulos tuon merkityksen ja kutsuu sitten Model kerroksen lähetäViesti(Viesti v) metodia, joka tallentaa viestin tietokantaan ja valitsee seuraavan käyttäjälle näytettävän sivun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472589
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541659Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1331633Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1491358- 661338
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut131180Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall2821165- 156976
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek22924Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht58889