PVC:n pesu??

pvc-tyttis

Kestääkö PVC-vaatteet ja -lakanat pesua pesukoneessa?? Tykkäisin pvc-vaatteista ja öljyleikeistä, mutta mukavuudenhaluisena olis kiva, jos "jälkipyykki" hoituisi mahdollisimman helposti... Siis esmes öljyiset pvc-lakanat koneeseen vai meneekö pilalle??

6

4696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesimies1976 huittinen...

kyllä mun mielestä ne tarvis vaan pyyhkiä kostealla rätillä ja vaikka fairilla!=)

• turvallisin

Ainakin kaikissa pesuohjeissa mihin olen törmännyt sanotaan käsinpesu ja tämänkin tulisi olla hellävaraista huljuttelua eikä mitään ryppyyn rutistelua... toisaalta se selviää ainoastaan kokeilemalla kestääkö pvc-lakanat konepyykkiä, itse lähtisin kokeilemaan käsinpesuohjelmalla ilman linkousta. Riskinä lienee pinnan murtuminen?

• lakanat

ainakin ne lakanat mitä minä olen nähnyt. on erilaista vinyyliä kuin se, mitä asuissa käytetään. Vaatteissa pvc on jotenkin pehmeämpää ja siinä on takana kangas. Lakanoissa ei vuorikangasta ole.

Mielestäni pvc-lakanat voi pestä pesukoneessa ehkä 30-40 asteessa. Lakanaa koneeseen sullotaessa ja poisotettaessa kannattaa varoa, että ei tule pahoja laskoksia ja taitosten repeämisiä. Ja kuivatus mahdollisiman suorana ja niin että molemmat puolet pääsevät tuulettumaan.

• pvc-saappaat

kestääkö miten ulkokäyttöä? olis tarkoitus käyttää mudassa yms. sellaisessa. onko kellään kokemusta? pitäskö jollain suojata ensin?

• juppe6969

Moi,
      ihan ensinnäkin, kun puhutaan pvc'stä, pitäis tarkemmin tietää, mistä on kyse. Tänä päivänä suurin osa ns vinyylikamoista ei enää itse asiassa ole PVC'sta vaan polyuretaanista (PU). eli rautalangasta väännettynä:
      - folio/filmi/kalvo, ilman taustakangasta, eli tyypillisesti esim naisten sadetakki tai ns sauna-asu, on pvc'tä (kertakäyttösadetakit ja elmukelmu taas ovat polyeteeniä). PVC ei kestä öljyjä, ei kestä konepesua. Käsinpesu ja ilmava kuivaus. Öljyt kovettavat tällaisen PVC'n. Jos esim haluaa liukkaria tällaisten asujen kanssa (esim muovipöksyt) niin suosittelen ehdottomasti vesiliukoisia, esim KY.
      - vinyyliasut, mustat, punaiset ym, voivat olla pvc'tä, mutta todennäköisimmin ovat polyuretaania. Kestää paremmin öljyjä, voi pestä hienopesuohjelmalla. Ajan kanssa pinta lähtee kyllä yleensä hilseilemään. Tämä koskee mm noita vinyylilakanoita.
      - sadeasut, voivat olla PVC'tä tai PU'ta. Halvimmat kiinalaiset ovat yleensä PVC'tä, esim Rukan kamat ovat PU'ta. PVC on aina herkkä kovettumaan jos siihen kaadetaan öljyjä, muuten kaikki yleensä kestävät hienopesun.
      Sitten kysymys vinyylisaappaiden mudankestosta. Ei ole omakoht kokemusta, mutta veikkaan, että menettävät kiiltoa jollei muuta.
      Joku on joskus kysellyt että jos vinyyliä ruiskuttaa silikonilla. Periaatteessa silikoni on ok, mutta suihkeessa on mukana usein jokin liuotin tai ponneaine, joka voi olla vahingollista vinyylille. Siksi ei voi sanoa ihan varmasti. Kumille silikoni on ok.

toivottvasti oli apua, ei muuta kuin kivoja leikkihetkiä mukavien fetissien maustamina.

• Anonyymi

Mulla on aivan ihanat tekonahkaiset sortsit mustat miten saan pissan hajun pois .pesun jälkee haju palautuu mikä neuvoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      130
      2688
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      68
      1566
    3. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      232
      1278
    4. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      105
      1231
    5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      11
      1168
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      67
      1095
    7. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      91
      992
    8. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      988
    9. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      969
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      44
      968
    Aihe