PVC:n pesu??

pvc-tyttis

Kestääkö PVC-vaatteet ja -lakanat pesua pesukoneessa?? Tykkäisin pvc-vaatteista ja öljyleikeistä, mutta mukavuudenhaluisena olis kiva, jos "jälkipyykki" hoituisi mahdollisimman helposti... Siis esmes öljyiset pvc-lakanat koneeseen vai meneekö pilalle??

6

4229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesimies1976 huittinen...

kyllä mun mielestä ne tarvis vaan pyyhkiä kostealla rätillä ja vaikka fairilla!=)

• turvallisin

Ainakin kaikissa pesuohjeissa mihin olen törmännyt sanotaan käsinpesu ja tämänkin tulisi olla hellävaraista huljuttelua eikä mitään ryppyyn rutistelua... toisaalta se selviää ainoastaan kokeilemalla kestääkö pvc-lakanat konepyykkiä, itse lähtisin kokeilemaan käsinpesuohjelmalla ilman linkousta. Riskinä lienee pinnan murtuminen?

• lakanat

ainakin ne lakanat mitä minä olen nähnyt. on erilaista vinyyliä kuin se, mitä asuissa käytetään. Vaatteissa pvc on jotenkin pehmeämpää ja siinä on takana kangas. Lakanoissa ei vuorikangasta ole.

Mielestäni pvc-lakanat voi pestä pesukoneessa ehkä 30-40 asteessa. Lakanaa koneeseen sullotaessa ja poisotettaessa kannattaa varoa, että ei tule pahoja laskoksia ja taitosten repeämisiä. Ja kuivatus mahdollisiman suorana ja niin että molemmat puolet pääsevät tuulettumaan.

• pvc-saappaat

kestääkö miten ulkokäyttöä? olis tarkoitus käyttää mudassa yms. sellaisessa. onko kellään kokemusta? pitäskö jollain suojata ensin?

• juppe6969

Moi,
      ihan ensinnäkin, kun puhutaan pvc'stä, pitäis tarkemmin tietää, mistä on kyse. Tänä päivänä suurin osa ns vinyylikamoista ei enää itse asiassa ole PVC'sta vaan polyuretaanista (PU). eli rautalangasta väännettynä:
      - folio/filmi/kalvo, ilman taustakangasta, eli tyypillisesti esim naisten sadetakki tai ns sauna-asu, on pvc'tä (kertakäyttösadetakit ja elmukelmu taas ovat polyeteeniä). PVC ei kestä öljyjä, ei kestä konepesua. Käsinpesu ja ilmava kuivaus. Öljyt kovettavat tällaisen PVC'n. Jos esim haluaa liukkaria tällaisten asujen kanssa (esim muovipöksyt) niin suosittelen ehdottomasti vesiliukoisia, esim KY.
      - vinyyliasut, mustat, punaiset ym, voivat olla pvc'tä, mutta todennäköisimmin ovat polyuretaania. Kestää paremmin öljyjä, voi pestä hienopesuohjelmalla. Ajan kanssa pinta lähtee kyllä yleensä hilseilemään. Tämä koskee mm noita vinyylilakanoita.
      - sadeasut, voivat olla PVC'tä tai PU'ta. Halvimmat kiinalaiset ovat yleensä PVC'tä, esim Rukan kamat ovat PU'ta. PVC on aina herkkä kovettumaan jos siihen kaadetaan öljyjä, muuten kaikki yleensä kestävät hienopesun.
      Sitten kysymys vinyylisaappaiden mudankestosta. Ei ole omakoht kokemusta, mutta veikkaan, että menettävät kiiltoa jollei muuta.
      Joku on joskus kysellyt että jos vinyyliä ruiskuttaa silikonilla. Periaatteessa silikoni on ok, mutta suihkeessa on mukana usein jokin liuotin tai ponneaine, joka voi olla vahingollista vinyylille. Siksi ei voi sanoa ihan varmasti. Kumille silikoni on ok.

toivottvasti oli apua, ei muuta kuin kivoja leikkihetkiä mukavien fetissien maustamina.

• Anonyymi

Mulla on aivan ihanat tekonahkaiset sortsit mustat miten saan pissan hajun pois .pesun jälkee haju palautuu mikä neuvoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe