Talomme peltikatto ja antennimasto on maadoitettu kahdella 16 mm2:n kuparijohdolla.
Kuparijohdot on vedettu kivirakenteisen talon toisessa päädyssä julkisivutiili verhouksen sisäpuolella olevassa tuuletusraossa maahan.
Toinen johdoista on vedetty n. 25 m:n matkan rakennuksesta poispäin.
Toinen n. 20 m:n pituinen johto kiertää päädyn ja rakennuksen toisen sivun kautta n. 1 m:n päässä ulkoseinästä sähköpäätaulun alla olevalle ns. potentiaali tasauskiskolle, joka on puolestaan maadoitettu harjateräsliitoksella rakennuksen anturaraudoitukseen. Sähköpäätaulu on rakennuksen tuulikaapin väliseinässä.
Johdammeko ukkosen sisälle taloon tasauskiskoon liitetyn kuparikaapelin kautta?
Onko talomme ukkossuojaus muuten riittävä?
Kiitoksia asiallisista vastauksista!
Talon ukkossuojaus?
4
837
Vastaukset
Jos talosi ei ole mäenharjanteella eikä
Pohjanmaan lakeuksilla pellolla kuin
yksinäinen lato, niin Suomen olosuhteissa
ei ukkossuojausta tarvita verrattuna keski-
eurooppaan olosuhteisiin. Ja vaikka olisikin,
niin riittävästi on suojattu ilman katolla
olevia salamanvangitsijoitakin, sellaisia
piikkejä pystysä.- tuntuu olevan ok
Kysehän ei ole ukkosen suojauksesta vaan potentiaalintasauksesta ja vaikuttaa että se on tehty kuten kuuluu.
- ...
ja sähköhän etsii sen vähimmän vastuksen omaavan reitin maahan joka tossa tapauksessa on se kupari siellä maan uumenissa..
- Sins
Itse vetelen kuparia aina kun kaivan maata - vesijohtoja, viemäreitä, pihavalaistuksia yms.
Hyvä on myös, jos maajohdossa on useampia haaroja. Sinullahan on jo kaksi. Salama on aaltoilmiö ja haaroituskohdassa aaltoimpedanssi pienenee, joten salamavirta menee sinne päin helpommin. Toisaalta aaltoluonteensa vuoksi salamavirta ei etene pitkälle. Viisi ensimmäistä metriä ovat tärkeimmät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815