Juoksen yölläkin vessassa

Keliakiaako?

Suolen toiminta vilkastui merkittävästi jo raskausaikana 3 vuotta sitten. Nyttemmin suoli toimii noin 3-4 kertaa päivässä, myös öisin. Alavatsalla kipuilua silloin tällöin. Anemiaa eikä laihtumista ei kuitenkaan ole. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Voisiko keliakin liittyä jotenkin tähän sairauteen? Lääkäriin pääsen vasta elokuussa, kun vatsaoireeni ovat kuulemma "lieviä".

2

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliaakkeli

      Hei!
      Muutamalla tuttavallani on sekä keliakia että kilpirauhasen vajaatoiminta, käsittääkseni "sairauksien" yhteydestä ei ole toistaiseksi tutkittua tietoa, mutta molemmathan ovat autoimmuunisairauksia.
      Lisäksi vaikka oireet olisivatkin lieviä tai ei oireita ollenkaan (kuten ystävälläni) keliakia saattaa silti olla. Kuten varmaan olet lukenut oireet ovat hyvin moninaisia, joten yhtä totuutta tässä ei ole. Yhtähyvin oireesi voivat olla jotakin muutakin, esim.Chronin tauti aiheuttaa tuota vessassa ramppaamista.
      Lääkäriin mennessä pyydä reilusti keliakia verikokeita, sillä kaikki lääkärit eivät (vieläkään) tunne keliakian kaikkia oireita ja voivat tästä syystä erehtyä etsimään jotakin muuta. Voit toki myös ostaa apteekista Keliakian pikatestin 15-20€, joka toimii näppärästi sormesta otettavalla verinäytteellä. Mikäli testi näyttää positiivista, on tärkeää mennä lääkäriin ja vasta sen jälkeen aloittaa ruokavalio. On erittäin tärkeää että lääkäri toteaa keliakiasi, mikäli haluat saada Kelan tuen 21€/kk, ja tottakai ei muutenkaan pidä itse diagnosoida. Pikatesti on kuitenkin luotettava, joten mikäli näyttäisi keliakiaa niin soita lääkäriin ja pyydä aiempaa aikaa. Mikäli näyttää negatiivista, mene varaamallesi ajalle ja selvittele sitten lääkärin kanssa. Toki lääkäri määrää jokatapauksessa vielä verikokeet ja mikäli tarvetta ohutsuolibiobsian.

      Paljon voimia!

    • olla niin

      että syy suolentoimminan vilkastumiselle on vain kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito? Mun mielestä tuo 3 - 4 vuorokaudessa ei ole mitään vessassa ramppaamista vielä, itsekin käyn vessassa noin usein ja musta se on ihan normaalia, toki toiselle voi olla ihan normaalia, että suoli toimii pari kertaa viikossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe