En usko ADHD:hen

born in 70`s

Aikamme muoti-ilmiö, ADHD.

80-luvulla naapurin ylienergistä penskaa kutsuttiin kauhukakaraksi, jollaisia löytyi joka kylästä ja kaupungista.

Nämä lapset tarvitsivat paljon tekemistä, eli siis pelejä/leikkejä (huom, siis ulkopelejä, ei mitään pleikkaria), jotta olisi virikkeitä, eikä lapsi turhautuisi.

Nykyisin ylivilkas lapsi todetaan ADHD:ksi ja kun se muksu ei viihdykään enää dvd-piirrettyjen parissa 8:aa tuntia vuorokaudessa, niin laitetaanpa se lääkkeillä hiljaiseksi.

Unohdetaanpa siis höpinät ADHD-sairaudesta ja keksitään lapsillemme jotain OIKEAA tekemistä, johon saavat energiaansa purkaa.

eikös vaan?

72

8607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kanssasi eri mieltä. Ilman dg:tä meidän poika ei olisi pärjännyt koulussa. Nyt poika on pienluokalla ja siellä saa kävellä pulpettia ympäri jos ei pysy paikoillaan. Tehtävät kun on tehty saa piirtää, mikä on lempipuuhaa, ja muutenkin olla hieman vapaammin kuin isossa luokassa.
      JA MIKÄ PARASTA! EI OLE LÄÄKITYSTÄ! Kiitos dg:n ja ymmärtäväisen opettajan, mikä on kyllä harvinaista meidän koululla.

      Loppuhuomautus: ei kaikki ADHD-lapset ole samanlaisia. Meilläkin poika on vilkas, mutta pahinta on istuessa kun ei voi olla paikoillaan, käsi, jalka tai pää on pakko liikkua. Tätä tapahtuu vaikka kuinka olisi jotain "harrastamassa"...

      • Unohdin vielä lisätä tämän:
        ADHD kuten asperger ovat neuroligisia, periytyviä sairauksia! Luit oikein, periytyviä!

        Lisätään lääkityksestä vielä. Lääkkeet otetaan yleensä vain koulupäivinä, ei vkl, eikä lomilla.
        Tulikohan nyt kaikki...


      • Born in 70`s
        toniak kirjoitti:

        Unohdin vielä lisätä tämän:
        ADHD kuten asperger ovat neuroligisia, periytyviä sairauksia! Luit oikein, periytyviä!

        Lisätään lääkityksestä vielä. Lääkkeet otetaan yleensä vain koulupäivinä, ei vkl, eikä lomilla.
        Tulikohan nyt kaikki...

        Valitettavasti en itse usko että kyseiseen "sairauteen" olisi lääkettä. Varsinkaan kun omasta mielestäni kyseessä on siis ominaisuus, eikä sairaus.

        Nykyaikaisilla lääkkeillä saadaan isokin mies hyvin hiljaiseksi jos niin halutaan, valitettavasti vain näillä "muotilääkkeillä" lakaistaan ongelmat maton alle odottelemaan...

        Olen kyllä iloinen puolestasi, varsinkin lapsesi puolesta, jos hänellä ei ole lääkitystä. Mielestäni kaikki lääkitys tähän ominaisuuteen on turhaa/vaarallista. Riittävät virikkeet koulussa/kotona/päiväkerhossa pitävät "sairauden" kontrollissa.


      • miettinyt!
        toniak kirjoitti:

        Unohdin vielä lisätä tämän:
        ADHD kuten asperger ovat neuroligisia, periytyviä sairauksia! Luit oikein, periytyviä!

        Lisätään lääkityksestä vielä. Lääkkeet otetaan yleensä vain koulupäivinä, ei vkl, eikä lomilla.
        Tulikohan nyt kaikki...

        On 4 tuttava / ystävän ystävä perhettä joissa ADHD tapaus / tapauksia..
        Yhteinen piirre kaikissa on kasvatus. Pienestä asti kielletty asiasta kuin asiasta mutta vanhemmat eivät ole jaksaneet seurata vaikuttaako kielto ts. lapsi tekee asiaa kiellosta huolimatta.. Lapset saavat haukkua aikuisia. Ja kun aletaan kiukuttelemaan niin siinä vaiheessa viimeistään lapsi saa tahtonsa lävitse.. Tälläistä kasvatus siis ollut pienestä kouluikään asti kaikilla, ja nyt yllätys yllätys ADHS diagnoosi jokaisella.
        Kuinkahan on, olisiko tuosta diagnoosista selvitty jos olisi laitettu vanhemmat lapsenkasvatus kurssille???
        Ja kyllä noissa perheissä ADHD lääkkeitä popsitaan ihan joka päivä.. Muutenkin ravataan lääkärissä joka nuhan takia..


      • perämetsän marja
        miettinyt! kirjoitti:

        On 4 tuttava / ystävän ystävä perhettä joissa ADHD tapaus / tapauksia..
        Yhteinen piirre kaikissa on kasvatus. Pienestä asti kielletty asiasta kuin asiasta mutta vanhemmat eivät ole jaksaneet seurata vaikuttaako kielto ts. lapsi tekee asiaa kiellosta huolimatta.. Lapset saavat haukkua aikuisia. Ja kun aletaan kiukuttelemaan niin siinä vaiheessa viimeistään lapsi saa tahtonsa lävitse.. Tälläistä kasvatus siis ollut pienestä kouluikään asti kaikilla, ja nyt yllätys yllätys ADHS diagnoosi jokaisella.
        Kuinkahan on, olisiko tuosta diagnoosista selvitty jos olisi laitettu vanhemmat lapsenkasvatus kurssille???
        Ja kyllä noissa perheissä ADHD lääkkeitä popsitaan ihan joka päivä.. Muutenkin ravataan lääkärissä joka nuhan takia..

        Tuskin olisi selvitty . Tietenkin meissä vanhemmissa on erillaisuutta , mutta mitä lasten kasvatukseen tulee niin se onkin jo toinen juttu . Miettikääpä sitä kun lasten vanhemmilla ei ole ollut diagnoosia ja oireet on ollu kuitenkin olemassa jo pienestä lähtien . He saavat lapsen / lapsia kuinka käy kasvatuksen kanssa ? ADHD lapset ovat niin vaativia kasvatettavaksi ja kun se haitta on myös jommalla kummalla vanhemmista tai hyvässä lykyssä molemmilla . Jokainen vanhemmista yritää parhaansa , tai ainakin luulen niin . En hyväksy sitä että lapset määrää ja aikuset häärää . Kyllä kuri pitää olla , mutta kuten jo sanoin nämä lapset ovat niin vaativia kukin omalla tavallansa , niin on toki selvää että vanhemmatkin väsyvät. Olen nähnyt aikuisia joilla ei ole kyseinen ADHD eikä kriteerit edes täyttyisi niiden kohdalla . Kun sitten ADHD lapsi tai lapsia laitetaa heidän valvottavaksi , kuinka siinä käy . En voi muuta kuin hymyilla tässä kohtaa . Lapset ovat sentään muutaman tunnin hänen kanssaan , tai heidän kanssaan , mutta vanhemmat 24 tuntia vuorokaudessa.


      • J_1ka-quu
        Born in 70`s kirjoitti:

        Valitettavasti en itse usko että kyseiseen "sairauteen" olisi lääkettä. Varsinkaan kun omasta mielestäni kyseessä on siis ominaisuus, eikä sairaus.

        Nykyaikaisilla lääkkeillä saadaan isokin mies hyvin hiljaiseksi jos niin halutaan, valitettavasti vain näillä "muotilääkkeillä" lakaistaan ongelmat maton alle odottelemaan...

        Olen kyllä iloinen puolestasi, varsinkin lapsesi puolesta, jos hänellä ei ole lääkitystä. Mielestäni kaikki lääkitys tähän ominaisuuteen on turhaa/vaarallista. Riittävät virikkeet koulussa/kotona/päiväkerhossa pitävät "sairauden" kontrollissa.

        minäpä usko ihan täysin. millaisista 70luvun synnykki nyt puhuu lääkkeinä - kyllä ennekin on kenet vaan hiljaiseksi saannut suorastaan katoniinenkin tila saadaan lääkkeillä mutta se ei ole lääkityksen tarkoitus ainakaan adhd oireistolla.

        adhd:tä voi ehkä parhaiten kuvata sillä toiminnalla jota voi vaikka kylmässä bussipysäkillä tehdä että pysyy lämpimän eli hyppiä ja liikuskella, adhd tekee sen ei lämmön vaan vireystason vuoksi - ja siihen auttaa lääkitys (poistetaaan kylmyys bussipysäkiltä, loppuu odottelijan hyppely) annetaan stimuja vireystaso taattu.

        tämä oli nyt hyvin karkea yleistys


      • asiallista tietoa
        Born in 70`s kirjoitti:

        Valitettavasti en itse usko että kyseiseen "sairauteen" olisi lääkettä. Varsinkaan kun omasta mielestäni kyseessä on siis ominaisuus, eikä sairaus.

        Nykyaikaisilla lääkkeillä saadaan isokin mies hyvin hiljaiseksi jos niin halutaan, valitettavasti vain näillä "muotilääkkeillä" lakaistaan ongelmat maton alle odottelemaan...

        Olen kyllä iloinen puolestasi, varsinkin lapsesi puolesta, jos hänellä ei ole lääkitystä. Mielestäni kaikki lääkitys tähän ominaisuuteen on turhaa/vaarallista. Riittävät virikkeet koulussa/kotona/päiväkerhossa pitävät "sairauden" kontrollissa.

        Mikä; on AD/HD?
        AD/HD (aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden hä;iriö)


        AD/HD -henkilö; lapsi, nuori tai aikuinen voi olla ylivilkas "vipeltä;jä;", flegmaattinen "unelmoija" tai näiden yhdistelmä.

        AD/HD on neurologinen, aivojen välittäjäaineiden toiminnan erilaisuudesta johtuva ominaisuus. Aivojen välittäjäaineista dopamiinin lisäksi mm. noradrenaliini ja serotoniini vaikuttavat AD/HD -piirteisiin. AD/HD -henkilön aivoissa, joillakin osin, aktivaatio on matalampaa kuin suurimmalla osalla muista ihmisistä. Korjatakseen tätä puutetta AD/HD -henkilö alkaa huomaamattaan liikehtiä levottomasti, puuhastella asiaankuuluimattomia juttuja, puhua pälpättämään tai vaipuu unelmiinsa. Aivojen aktivaatiotason nostaminen on edellytys oppimiselle.

        AD/HD on synnynnäinen piirre. Se siis periytyy eikä häviä iän myötä. Lapsuuden ylivilkkaus voi toki vähentyä aikuistuessa, mutta keskittymisvaikeudet kuitenkin säilyvät. Stressi, masennus, epäedulliset elämänolosuhteet, ikääntyminen, vaihdevuodet ja aivosairaudet jopa lisäävät oirehtimista.

        AD/HD on ominaisuus, joka vaikeuttaa arjen- ja elämänhallintaa monin tavoin, mikäli ympäristön vaatimukset ja henkilön vahvuudet eivät ole tasapainossa. Aikuisiällä haittaavat eniten erilaiset toiminnanohjauksen ongelmat.

        AD/HD:llä ei ole mitään tekemistä henkilön älykkyyden kanssa. Monet AD/HD -lapset ja aikuiset ovat jopa keskimääräistä lahjakkaampia ja luovempia. Lahjakkuusprofiili tosin on monesti epätasainen. Oppimiseen keskittymisvaikeuksilla kuitenkin on suuri vaikutus. Tästä syystä useimmat alisuoriutuvat opinnoissaan suhteessa älykkyyteensä. Opintojen keskeyttäminen tai venyminen on hyvin tyypillistä.

        Suomessa arvioidaan olevan n. 5 % väestöstä eli 250 000 AD/HD -henkilöä.

        Viimeisimpien tutkimusten mukaan AD/HD on lähes yhtä yleinen naisilla kuin miehillä.


      • ettei niistä tule

        juoppoja tai rikollisia. Pidin tätä ADHD hommaa ihan turhanpäiväisenä hössötyksenä mutta sitten näin telkkarissa jenkkidokumentin asiasta. Vankiloissa on paljon ADHD tapauksia - ADHDstä tulee myös keskimääräistä helpommin juoppolalli. ADHD pitää lääkitä - Suomessa ollaan turhan estoisia ottamaan nappia vaivoihin.


      • toniak kirjoitti:

        Unohdin vielä lisätä tämän:
        ADHD kuten asperger ovat neuroligisia, periytyviä sairauksia! Luit oikein, periytyviä!

        Lisätään lääkityksestä vielä. Lääkkeet otetaan yleensä vain koulupäivinä, ei vkl, eikä lomilla.
        Tulikohan nyt kaikki...

        Kävin kirjastossa hakemassa lisää lukemista, asperger ja adhd kirjoja.

        Tässä pätkä adhd kirjasta:

        ADHD:tä eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöitä pidetään neuropsykiaseisena ja neurologisena oireyhtymänä, mikä tarkoittaa sitä, että käyttäytymishäiriöiden katsotaan johtuvan neuroligisista ja biologisista syistä.
        Lääkäri tekee erotusdiagnostiikan eli selvittää, onko lapsella ADHD-MBD. Oireita todetaan myös neorologisissa ja perinnöllisissä tautitiloissa, ja ongelmat voivat johtua myös kromosomipoikkeavuudesta, aineenvaihduntahäiriöstä tai aistivammasta.
        Oireet johtuvat perintötekijöistä-jokaisella lapsella on sekä hyviä että huonoja ominaisuuksia ja kykyjä luonnollisten biologisten vaihtelun vuoksi. Myös erilaiset kehityspoikkeamat ovat vahvasti perinnöllisiä, kuten esimerkiksi tarkkaavaisuushäiriöt, kömpelyys, ja lukivaikeudet.

        Tämä pätkä oli kirjasta: MBD ja ADHD, saa lainata kirjastosta...

        Lisäys kirjan takakannesta:
        Kirja on ensimmäinen suomenkielinen perusteos ADHD-MBD-oireyhtymästä. Kirjoittajat ovat lääketieteen, erityispedagogiikan ja kouluhallinnon asiantuntioita. kirja on tarkoitettu opettajille ja vanhemmille, ja se soveltuu erinomaisesti myös erityispedagogiikan sekä sosiaali- ja terveysalan oppikirjaksi.

        Vieläkö joku väittää että ADHD on "muoti-ilmiö" ja että se ei ole periytyvää???


      • Diipadaapa123
        toniak kirjoitti:

        Unohdin vielä lisätä tämän:
        ADHD kuten asperger ovat neuroligisia, periytyviä sairauksia! Luit oikein, periytyviä!

        Lisätään lääkityksestä vielä. Lääkkeet otetaan yleensä vain koulupäivinä, ei vkl, eikä lomilla.
        Tulikohan nyt kaikki...

        ADHD ei ole sairaus. Se on neurologinen oireyhtymä, joka periytyy. Itse välttäisin käyttämästä jopa tuota oireyhtymä-nimitystä, koska olen sitä mieltä, että adhd-ihminen on vain neurologisesti erilainen, eikä hänessä lääketieteellisesti ole mitään vikaa. Ongelmia aiheuttaa organisoituun yhteiskuntaan sopeutuminen.


    • ADHD-Tapaus (vm-84)

      Olen täysin samaa mieltä. Mut todettiin teininä (Amerikassa) ADHD:ta sairastavaksi, mutta perheeni kielsivät lääkityksen (en itsekään halunnut sitä). Puolet kavereista oli lääkityksessä, osa ei todellakaan olisi tarvinnut kun taas osa oli melko ylivilkkaita. Itse olen matkustellessani tullut siihen tulokseen että ADHD on vain yksinkertaisesti geneettinen piirre. Kummallista että ADHD:ta löytyy paljon samasta perheestä, kun taas toisissa ei yhtään. Kummallista sekin että mitä etelä Eurooppalaisemmat piirteet, sitä varmemmin on "ADHD". En usko koko juttua, sanon vain että satun olemaan vilkas (jonka olen perinyt) enkä jaksa keskittyä pitkään asioihin jotka ei kiinnosta. Kipuilin kyllä koulussa kun en jaksanut istua mutta kyllä täällä Collegessa pärjään varsin mainiosti kun ala kiinnostaa!

    • perämetsän marja

      Nyt sulla on jääny jotain pahasti lukematta !
      Kyllähän se vähän niin on että nämä 80- luvun levottomat lapset , ovat nyt aikuisia joilla tämä kyseinen haitta tulee näkyviin arjessa. Itse olen 36 v nainen ja elämä ollu lapsesta asti " vaikeaa". Enemmän epäonnistumisia kuin hyviä onnistumisen hetkiä. Joten ne oireet joilla on tämä kyseinen haitta , alkaa jo ennen 7 ikä vuotta eikä siitä KASVA ulos kun ihminen täyttää 18 v . Ylensä on vielä niin , että tämä ADHD on perinnöllistä , niin kuin useimmat " sairaudet " on .

      • Born in 70`s

        Outoja perusteluja:

        "enemmän epäonnistumisia kuin onnistumisen hetkiä"

        Jenkeissä opiskellut kirjoittaja:

        "ei jaksa keskittyä koulussa jos ei aihe kiinnosta"

        Eihän nämä ole mitään sairauden oireita! Hyvät ihmiset, Jos joku aihe ei kiinnosta niin ei tietenkään siihen jaksa keskittyä... Ei normaali ihminenkään keskity kunnolla aiheeseen joka ei kiinnosta...

        ja mitä epäonnistumisiin ja onnistumisiin tulee niin normaaleille (huom. mikä on "normaali"?) ihmisille sattuu ja tapahtuu myös... ei elämä ole pelkkää riemuvoittoa kenelläkään...

        :(


      • perämetsän marja
        Born in 70`s kirjoitti:

        Outoja perusteluja:

        "enemmän epäonnistumisia kuin onnistumisen hetkiä"

        Jenkeissä opiskellut kirjoittaja:

        "ei jaksa keskittyä koulussa jos ei aihe kiinnosta"

        Eihän nämä ole mitään sairauden oireita! Hyvät ihmiset, Jos joku aihe ei kiinnosta niin ei tietenkään siihen jaksa keskittyä... Ei normaali ihminenkään keskity kunnolla aiheeseen joka ei kiinnosta...

        ja mitä epäonnistumisiin ja onnistumisiin tulee niin normaaleille (huom. mikä on "normaali"?) ihmisille sattuu ja tapahtuu myös... ei elämä ole pelkkää riemuvoittoa kenelläkään...

        :(

        Mutta kun siinä on kapea-alaisuutta niin monessa asiassa. Asihan ei ole niin yksiselitteinen , enkä jaksa sitä alkaa tässä sen enempää kertoilemaan . Se on sitä mitä se on . Koska se on vamma , haitta , ominaisuus , tai hyöty joka ei näy päälle päin , vaan niissä arjen asioissa enemmissä tai vähemmissä määrin. Se on vähän sama asia kun huono näköiselle annetaan silmälasit , otetaan ne pois ja sanotaan että opi näkemään selvästi ilman laseja . Onnistuuko ???


    • ADHD30v

      Uskotko skitsofreniaan vai onko sekin mielestäsi muoti-ilmiö?

      Osa "kauhukakaroista" varmasti on vain huonosti kasvatettuja, mutta ei se tarkoita että ADHD olisi keksitty sairaus.

      Terveiden ihmisten on usein vaikea ymmärtää mielenterveysongelmia, koska niitä ei näe ulospäin kuten avohaavat, eikä niitä näe röntgenkuvista kuten luunmurtumat. Se, että vaiva ei näy ulospäin ei tarkoita etteikö sitä voisi olla. Tuskin olet nähnyt maapalloa avaruudesta ja kuitenkin uskot sen olevan pyöreä. Jäävuorestakin näkyy vain huippu. Suurin osa siitä on vedenpinnan alapuolella näkymättömissä. Silti kaikki uskovat sen olemassaoloon.

      Kaikkia asioita ei vain näe.

      Eikä ADHD välttämättä liity ongelmalapsiin. Minulla todettiin ADHD 30 vuoden iässä. Lapsena olin vilkas, mutta todella kiltti. En mikään ongelmalapsi.

      ADHD ei tarkoita pelkkää ylivilkkautta vaan siihen liittyy myös keskittymisvaikeuksia. Keskittymisvaikeuksia voi olla myös ilman ylivilkkautta (ADD). Tiedän molemmista aika paljon, koska itselläni on ADHD ja veljelläni ADD ja voimme vaihtaa kokemuksia keskenämme.

      Kysynpä vain, että onko sinusta normaalia, ettei ihminen pysty itse päättämään mitä hän ajattelee vaan ajatukset sinkoilevat mitä ihmeellisempiin asioihin vaikka kuinka kovasti yrittäisit keskittyä tiettyyn asiaan?

      Onko normaalia, että lähdet olohuoneesta keittiöön hakemaan saksia ja päästyäsi keittiöön 3s. myöhemmin, et muista mitä tulit tekemään?

      Onko normaalia, että keskustelet jonkun kanssa kasvotusten, nyökyttelet ja myöntelet hänen puheilleen kunnes yhtäkkiä havahdut ja huomaat, ettet ole kuunnellut yhtään mitä toinen on puhunut?

      Onko normaalia, että kahvia keittäessä menet laskuissa sekaisin kolmannen kahvimitallisen kohdalla?

      Nuo ovat kaikki minulle jokapäiväisiä ongelmia. Törmään niihin ja vastaaviin ongelmiin joka päivä useita kertoja.

      Voit kuvitella kuinka paljon työelämässä on haittaa siitä, että esimerkiksi tärkeä palaveri menee täysin ohi, koska ajatuksesi harhailevat. Vaikka olet palaverissa, sinulla ei ole mitään tietoa mitä palaverissa on sovittu, etkä tietenkään kehtaa kysyä keneltäkään. Tästä seuraa melkoinen ahdistus ja stressi.

      Minun elämäni on helpottunut, koska sain lääkityksen, mutta ei se vieläkään mitään helppoa ole. Minä olen keskituloinen, en mikään rikas, ja maksan lääkkeistäni 260€/kk, koska lääkkeet eivät ole kelan korvaamia enkä pärjää ilman lääkkeitä.

      Olen olen ollut aina kiltti ja hyvätapainen. Rikosrekisteriä ei ole. Koulutukseltani olen insinööri. Testien mukaan olen älykkyydeltäni ylempää keskitasoa. Olen aivan tyytyväinen siihen mille mallille olen elämäni saanut. Ei minun tarvitse keksiä selityksiä epäonnistumisilleni.

      Luuletko, että käyttäisin 260€/kk vain ollakseni muodinmukainen ja voisin sanoa potevani muoti-ilmiötä nimeltään ADHD? Mieluummin pistäisin senkin rahan asuntolainani maksamiseen.

      Jotkut voivat sysätä lastensa huonon kasvatuksen ADHD:n piikkiin, mutta ei se tee koko sairaudesta keksittyä muoti-ilmiötä?

      Lääketiede tunnustaa ADHD:n. Miksi et sinä?

      • masennsuta sairastava

        Tunnistan omia tuntemuksiani tästä edellisestä tekstistä hyvinkin paljon, joten tiedän tuneen vaikka olenkin paljon nuorempi.
        Tiedän todellakin kun nämä "terveet" ihmiset valittavat että mielenterveysongelmat ovat vain ominaisuuksia tai että vakavasti masentunut eläkkeellä oleva henkilö pitäisi vain iskeä sinne kaupan kassalle töihin vaikka takana on itsemurhayrityksiä ja sairaalajaksoja kun ei mitään fyysistä vammaa ole niin töihin vaan. Itse en onneksi niin vakavasti masentunut ole että en mitään pystyisi tekemään mutta ilman lääkkeitä tai terapiaa ei minun elämisestäni tulisi mitään. Siihen ei auta tahdonvoima, vaikka kuinka huutaisit pahaa oloa pois.

        Äidilläni on skitsofrenia. Se on todella vakavaa. En edes pysty kuvaamaan sitä. Sain vasta tietää ollessani 11 vuotias äitini diagnoosista, mutta en silloin ymmärtänyt, koska äiti käyttäytyi normaalisti, oli kuin muut äidit. Nyt kun sairaus pahentunut, mutta hallinnassa lääkkeillä voin vain tuntea pahaa oloa. Onneksi nyt ymmärrän sairauden, mutta äidin kanssa oleminen on joskus hyvinkin raskasta.

        Luulenpa että näillä ihmisillä on se hiton ominaisuus joka estää kerta kaikkiaan toden kuuntelimisen ja hyväksymisen. Olen tässä äskettäin paasannut masennuksesta yhdelle 30 v mies tollolle joka ei usko mielenterveysongelmiin ollenkaan ja hänen kantansa on että masennus on myös muoti-ilmiö ja lääkkeet on täyttä myrkkyä joka tappaa aivosolut ja niiden takia ihmiset ovat sekaisin. Ei vain voi uskoa että se sairaus ei tahdon voimalla lähde ja nyt kun olen lääkkeitä käyttänyt niin on huomattavasti parempi olo. Enkä muodin takia pistäisi suuhuni lääkkeitä kolmea erilaista joka päivä toivoen että joskus pääsisin näistä eroon.

        Muistan kun koulussa muutama vuosi sitten eivät opettajat uskoneet minun masentuneen. Väittivät vain että yritän lannistaa töistä ja päästä helpomman kautta. Ei mitään apua kunnes romahdin täysin ja itsemurhayrityksen jälkeen kun vietin 6kk sairaalassa niin opettajat kai hyväksyivät sen vastentahtoisesti mutta sitä vittuilua sitä jatkui kyllä koko yläasteen ajan ja sitä sai kestää niin opettajilta kuin oppilailta. Sellaiset eivät hetkessä unohdu kuten viiltoarvet ranteissa eivät katoa. Siinä oli fyysisen vamman merkki näille tajuamattomille.

        Mutta itse ADHD kokemuksista voin sanoa suoraan tälle born 70's henkilölle että kyse ei ole ominaisuudesta tai virikkeiden puutteesta. Siksi viestisi jotenkin loukkasi minua koska ajattelen vain näitä ADHD:Sta kärsiviä tuttujani jotka eivät voi mitään käytökselleen. En tietenkään yleistä. Voi olla että lääkkeitä määrätään liian herkästi ja kyllä ne pään sekaisin pistää terveeltäkin ihmiseltä. Mutta tiedän perheen jossa on pieni poika joka SAIRASTAA ADHD:tä ja se on ilmennyt jo kauan että en usko kasvatuksen puutteen tuovan tälläistä. Poika ei pysty nukkumaan ilman lääkettä eikä keskittymään mihinkään.

        Tunnen toisen joka sai ADHD:n auto-onnettomuudesta (ADHD:n vois siis saada myös kovasta tällistä päähän)ja hän ei todellakaan pysty elämään ilman lääkettä. Hän oli koomassa onnettomuuden jälkeen ja herättyään kaikki oli muuttunut. Ei pysy paikallaan hetkeäkään ja esittämisen halu on valtava. Hänet jouduttiin lopulta sijoittamaan toiseen perheeseen koska vanhemmat eivät pystyneet hallitsemaan sairastunutta lastaan. Ja useampikin lääkäri on ADHD:n todennut. Ja mikä muu syy edes voisi olla että hänen käytöksensä muuttui sen kovan iskun jälkeen? Onko se muoti-ilimiö? Ominaisuus kenties jonka jokainen voi saada ? Kyllä vierestä katsottuna huomaa että kyse ei ole pelkästään aktiviteettien puute tai vanhempien kyky kasvattaa, sillä lapsen käytös on kaikkea muuta kuin "normaalia". Jokainen tietenkin voi itse määrittää normaalin mutta ADHD lapsen ja terveen lapsen kyllä erottaa toisistaan kun tarpeeksi kauan tutkii. ENkä laittaisi ADHD:tä vanhempien piikkiin vaikka eivät osaisi kasvattaa.

        Kyllä on ilmiselvästi tiedonpuutetta ja kokemuksen puutetta tässä asiassa ja mielenterveysongelmissa. En usko että kukaan joka näiden kanssa elää joka päivä olis kyseessä sairastunut tai hänen läheisensä mielenterveyshoitaja, lääkäri, psykologi, terapeutti, sanoisi ADHD:tä muoti-ilmiöksi. Suorastaan hävytön ajatus. Miksi ihmeessä ADHD tukikeskuksia ja muuta esiintyy (lehtiä, tukiryhmiä) jos ADHD on vain muoti-ilmiö tai ominaisuus? Kyllä varmaasti viisaammat ihmiset olisivat asian huomanneet aikaa sitten.

        Suosittelen lukemaan ADHD:stä enemmän ja ottamaan asioista enemmän selvää ennen kuin kirjoittaa jräjetöntä tekstiä.


      • Born in 70`s

        Siis...

        Nyt alettiin yhtäkkiä puhumaan skitsofreniasta ja masennuksesta... Miksi? Onko masennus sama asia kuin ADHD?

        Noh, kumminkin... Se täytyy todeta että itselläni esiintyy myös noita samoja juttuja joista itse mainitsit, eli 3 sekunnin jälkeen unohtaa miksi tuli huoneeseen, kuinka monta kupillista kahvia annosteli jne. tunnustan kyllä itsessäni nämä piirteet... Eli olen haaveilija niinkuin sinäkin...

        Tosin en maksa, enkä aio tulevaisuudessakaan maksaa 250e/kk jatkuvasta lääkityksestä, koska uskon/tiedän pärjääväni "normaalissa" elämässä...

        Kysymys: Auttaako lääkitys oikeasti, vai unohteletko asioita 3 sekunnissa lääkityksestä huolimatta...

        Toki lääketiede tämän ADHD:n tunnustaa... Kuinka paljon se merkitseekään lääketeollisuudelle, rahaa tietenkin.

        Onhan historiassa todistettu muitakin "Faktoja": esim, 1600-luvulla esitetty teoria verenkierrosta vei roviolle, Aurinko kiersi maapalloa, henkilöauto oli paholaisen keksintö,ja että naisen hysteria parannettiin aiheuttamalla orgasmi!! jne jne...

        Uskon siis skitsofreniaan ja masennukseen, jotka ovat ihan oikeita sairauksia, mutta miettikää oikeasti kannattaako niitä mömmöjä popsia koko ajan. Jos Kerran masennuksen perusteella diagnosoidaan ADHD:ksi niin eiköhän kannattaisi kysyä toisenkin lääkärin mielipide?

        (ei korvatulehduskaan parane silmätipoilla...)

        Eikä tarkoitukseni ole ketään loukata, ilmaisen vain oman mielipiteeni, jossa myös pysyn. Anteeksi kuitenkin jos tämä jotain loukkasi.


      • ADHD30v
        Born in 70`s kirjoitti:

        Siis...

        Nyt alettiin yhtäkkiä puhumaan skitsofreniasta ja masennuksesta... Miksi? Onko masennus sama asia kuin ADHD?

        Noh, kumminkin... Se täytyy todeta että itselläni esiintyy myös noita samoja juttuja joista itse mainitsit, eli 3 sekunnin jälkeen unohtaa miksi tuli huoneeseen, kuinka monta kupillista kahvia annosteli jne. tunnustan kyllä itsessäni nämä piirteet... Eli olen haaveilija niinkuin sinäkin...

        Tosin en maksa, enkä aio tulevaisuudessakaan maksaa 250e/kk jatkuvasta lääkityksestä, koska uskon/tiedän pärjääväni "normaalissa" elämässä...

        Kysymys: Auttaako lääkitys oikeasti, vai unohteletko asioita 3 sekunnissa lääkityksestä huolimatta...

        Toki lääketiede tämän ADHD:n tunnustaa... Kuinka paljon se merkitseekään lääketeollisuudelle, rahaa tietenkin.

        Onhan historiassa todistettu muitakin "Faktoja": esim, 1600-luvulla esitetty teoria verenkierrosta vei roviolle, Aurinko kiersi maapalloa, henkilöauto oli paholaisen keksintö,ja että naisen hysteria parannettiin aiheuttamalla orgasmi!! jne jne...

        Uskon siis skitsofreniaan ja masennukseen, jotka ovat ihan oikeita sairauksia, mutta miettikää oikeasti kannattaako niitä mömmöjä popsia koko ajan. Jos Kerran masennuksen perusteella diagnosoidaan ADHD:ksi niin eiköhän kannattaisi kysyä toisenkin lääkärin mielipide?

        (ei korvatulehduskaan parane silmätipoilla...)

        Eikä tarkoitukseni ole ketään loukata, ilmaisen vain oman mielipiteeni, jossa myös pysyn. Anteeksi kuitenkin jos tämä jotain loukkasi.

        Puhuin masennuksesta ja skitsofreniasta siksi, että eivät ne ole sen enempää keksittyjä tai muotisairauksia kuin ADHD.

        Masennus on yksi ADHD:n oireista, kuten myös ahdistus. Veljeänikin hoidettiin pitkään vain masentuneena kunnes selvisi, että hänellä on keskittymisvaikeuksia (ADD). Keskittymisvaikeudet aiheuttivat burn-outin ja masennuksen sekä työkyvyn menettämisen alle 40 vuotiaana. ADHD:n tai ADD:n kanssa eläminen on sen verran raskasta, että se aiheuttaa masennusta ja ahdistusta. Aina ei vain ymmärretä, mikä masennuksen ja ahdistuksen aiheuttaa.

        Ei sinun tietenkään kannata maksaa lääkkeistä, jos et niitä tarvitse. Sitä paitsi ADHD-lääkkeitä ei ole aivan helppo saada. Niiden saminen vaatii ensinnäkin lääkärin ADHD-diagnoosin, jota ei saa ilman pitkiä ja monipuolisia tutkimuksia. Kaikki eivät selviä ilman lääkkeitä. Kuten jo kirjoitin, ADHD:n oireita on useimmilla ihmisillä, kyse on vain siitä kuinka pahoja oireet ovat ja kuinka paljon ne haittaavat elämää.

        Eli lyhyesti: Jos uskot masennukseen, miksi et usko ADHD:hen, kun masennus kuitenkin on yksi ADHD:n oireista. Masennus voi olla erillinen sairaus, joka johtuu esim. elämäntilanteesta. Se voi aiheutua myös ADHD:stä seuraavista vaikeuksista elämässä, jotka eivät liity elämäntilanteeseen vaan ovat pysyviä ja jatkuvia, jokapäiväisiä vaikeuksia. Kuten tukkeutuneet verisuonet aiheuttavat sydänkohtauksen, samoin ADHD aiheuttaa masennuksen. Tämä vain on lääketieteessä vielä sen verran uusi asia, että puhutaan muotisairaudesta, koska kaikki lääkäritkään eivät tiedä asiasta riittävästi. ADHD ei ole mikään uusi sairaus. Se vain on uusi "löytö". Aivan kuten uusia geenejä löydetään koko ajan.


      • nutturapää nunna
        Born in 70`s kirjoitti:

        Siis...

        Nyt alettiin yhtäkkiä puhumaan skitsofreniasta ja masennuksesta... Miksi? Onko masennus sama asia kuin ADHD?

        Noh, kumminkin... Se täytyy todeta että itselläni esiintyy myös noita samoja juttuja joista itse mainitsit, eli 3 sekunnin jälkeen unohtaa miksi tuli huoneeseen, kuinka monta kupillista kahvia annosteli jne. tunnustan kyllä itsessäni nämä piirteet... Eli olen haaveilija niinkuin sinäkin...

        Tosin en maksa, enkä aio tulevaisuudessakaan maksaa 250e/kk jatkuvasta lääkityksestä, koska uskon/tiedän pärjääväni "normaalissa" elämässä...

        Kysymys: Auttaako lääkitys oikeasti, vai unohteletko asioita 3 sekunnissa lääkityksestä huolimatta...

        Toki lääketiede tämän ADHD:n tunnustaa... Kuinka paljon se merkitseekään lääketeollisuudelle, rahaa tietenkin.

        Onhan historiassa todistettu muitakin "Faktoja": esim, 1600-luvulla esitetty teoria verenkierrosta vei roviolle, Aurinko kiersi maapalloa, henkilöauto oli paholaisen keksintö,ja että naisen hysteria parannettiin aiheuttamalla orgasmi!! jne jne...

        Uskon siis skitsofreniaan ja masennukseen, jotka ovat ihan oikeita sairauksia, mutta miettikää oikeasti kannattaako niitä mömmöjä popsia koko ajan. Jos Kerran masennuksen perusteella diagnosoidaan ADHD:ksi niin eiköhän kannattaisi kysyä toisenkin lääkärin mielipide?

        (ei korvatulehduskaan parane silmätipoilla...)

        Eikä tarkoitukseni ole ketään loukata, ilmaisen vain oman mielipiteeni, jossa myös pysyn. Anteeksi kuitenkin jos tämä jotain loukkasi.

        Itselläni on todettu ADHD aikuisena , tiedän mitä tarkoitat tuolla lääkityksellä . Jos ihminen on pärjännyt lapsesta lähtien ilman lääkityksellä ( Tosin huonolla menestyksellä. ) Niin olisiko tilanne tai jotkut tilanteet parantunu , jos minulla olisi lääkitys ??. Vaikea sanoa tähän mitään . Tosin jo 70 luvulla käytettiin ritalin lääkitystä , joilla todettiin MBD ja joilla oli ylivilkkautta. Ennen hyväksyttiin paljon sellasia asioita , mitä ei tänä päivänä hyväksytä. Erillaisuus on valttia , mutta valitettavasti monet eivät ymmärrä tätä . Kaikki pitäisi olla valettuna samasta muotista. Minulla on ollut myös paljon masennusta ja kokeiltu monta eri merkkistä mieliala lääkkettä , jotka eivät ole auttaneet !! Olen päättänyt lopettaa niiden syömisen , eivät ne ihmisille ihmeitä tee eivätkä poista masennusta. Masentuneelle kaikkein paras lääke on hyvät ystävät jotka auttaa ja kuuntelee sillon kun niitä tarvitaan . Tosin vaan on niin että on sairausksia , jotka ei parane pelkällä tahdon voimalla eikä hyvillä ystävillä, vaan siihen tarvitaan niitä lääkkeitä.


      • masentunut-:
        nutturapää nunna kirjoitti:

        Itselläni on todettu ADHD aikuisena , tiedän mitä tarkoitat tuolla lääkityksellä . Jos ihminen on pärjännyt lapsesta lähtien ilman lääkityksellä ( Tosin huonolla menestyksellä. ) Niin olisiko tilanne tai jotkut tilanteet parantunu , jos minulla olisi lääkitys ??. Vaikea sanoa tähän mitään . Tosin jo 70 luvulla käytettiin ritalin lääkitystä , joilla todettiin MBD ja joilla oli ylivilkkautta. Ennen hyväksyttiin paljon sellasia asioita , mitä ei tänä päivänä hyväksytä. Erillaisuus on valttia , mutta valitettavasti monet eivät ymmärrä tätä . Kaikki pitäisi olla valettuna samasta muotista. Minulla on ollut myös paljon masennusta ja kokeiltu monta eri merkkistä mieliala lääkkettä , jotka eivät ole auttaneet !! Olen päättänyt lopettaa niiden syömisen , eivät ne ihmisille ihmeitä tee eivätkä poista masennusta. Masentuneelle kaikkein paras lääke on hyvät ystävät jotka auttaa ja kuuntelee sillon kun niitä tarvitaan . Tosin vaan on niin että on sairausksia , jotka ei parane pelkällä tahdon voimalla eikä hyvillä ystävillä, vaan siihen tarvitaan niitä lääkkeitä.

        Masennuksia on eritasoisia. Teinimasennus on ihan sitä normaalia ja sitten kun ihmiset puhuvat joskus alakuloisena että ovat masentuneita esim. ulkoilman huonoudesta tai siitä että ei ehtinyt alennusmyyntiin ja joutuu laittamaan enemmän rahaa normaali hintaisiin vaatteisiin. Niihin ei määrätä lääkkeitä kun ne ovat normaaleja mielialan muutoksia. Täytyy olla vakavampi masennus.

        Sitten on sellaista masennusta joka on hoidettavissa terapialla ilman lääkkeitä tai sillä ystävien läsnäololla ja tuella. MUTTA vaikea-asteisia depressioita ei välttämättä hoideta pelkästään terapialla tai ystävien tuella. Taustalla saattaa olla myös muitakin oireita jolloin lääkehoitoakin tarvitaan. JOhtuen että aivoissa ei kehittynyt tarpeeksi sitä piristävää ainetta jolloin on kyse siitä että keho ei toimi oikein. Eli tarvitaan lääkettä. Lääkkeet auttavat pitkän ajan kuluessa, tai riippuu henkilöstä.


      • mä en jaksa
        Born in 70`s kirjoitti:

        Siis...

        Nyt alettiin yhtäkkiä puhumaan skitsofreniasta ja masennuksesta... Miksi? Onko masennus sama asia kuin ADHD?

        Noh, kumminkin... Se täytyy todeta että itselläni esiintyy myös noita samoja juttuja joista itse mainitsit, eli 3 sekunnin jälkeen unohtaa miksi tuli huoneeseen, kuinka monta kupillista kahvia annosteli jne. tunnustan kyllä itsessäni nämä piirteet... Eli olen haaveilija niinkuin sinäkin...

        Tosin en maksa, enkä aio tulevaisuudessakaan maksaa 250e/kk jatkuvasta lääkityksestä, koska uskon/tiedän pärjääväni "normaalissa" elämässä...

        Kysymys: Auttaako lääkitys oikeasti, vai unohteletko asioita 3 sekunnissa lääkityksestä huolimatta...

        Toki lääketiede tämän ADHD:n tunnustaa... Kuinka paljon se merkitseekään lääketeollisuudelle, rahaa tietenkin.

        Onhan historiassa todistettu muitakin "Faktoja": esim, 1600-luvulla esitetty teoria verenkierrosta vei roviolle, Aurinko kiersi maapalloa, henkilöauto oli paholaisen keksintö,ja että naisen hysteria parannettiin aiheuttamalla orgasmi!! jne jne...

        Uskon siis skitsofreniaan ja masennukseen, jotka ovat ihan oikeita sairauksia, mutta miettikää oikeasti kannattaako niitä mömmöjä popsia koko ajan. Jos Kerran masennuksen perusteella diagnosoidaan ADHD:ksi niin eiköhän kannattaisi kysyä toisenkin lääkärin mielipide?

        (ei korvatulehduskaan parane silmätipoilla...)

        Eikä tarkoitukseni ole ketään loukata, ilmaisen vain oman mielipiteeni, jossa myös pysyn. Anteeksi kuitenkin jos tämä jotain loukkasi.

        Onko mielestäsi siis aikuisiälläkin tullut ADHD vain ominaisuus? Entä se ADHD joka tulee kovasta iskusta päähän? Onko sekin vain jokin muu vamma? Mikähän sen nimi sitten on? Totta että se on sinun mielipiteesi. Minunkin mielipiteeni on että tappaminen on oikeaa kun toinen henkilö on tuhonnut toisen elämän maantasalle. Esim. jos saisin luvan niin tappaisin kaikki sossunämmät jotka äitini, siskoni ja minun elämäni pilasivat. He ansaitsevat sen, mutta onko se oikein? Mutta laki ja eettiset syyt kieltävät tappamisen. Minusta on myös oikein että itsemurhaa paljon yrittänyt henkilö saa tehdä itsemruhan jos haluaa. Kenenkään ei tarvitsee elää täällä maanpäällisessä helvetissä jossa valta on kieroutuneilla, rahanhimoisilla, vaallanhaluisilla, sortajilla ja idiooteilla.

        Itsemurhan tekeminen on itsekästä ja väärin toisia kohtaan, mutta ne toiset henkilöt eivät elä sitä jokapäiväistä helvettiä. Ne eivät tiedä, joten heillä ei ole oikeutta sanoa että itsemruhan tehnyt teki väärin, koska se on jokaisen oma päätös. Kaikenlisäksi se poistaa ikuisen tuskan ikuisesti pois, kuolema on helpotus. Eutanasiakin on oikein.

        Minulla on omat mielipiteeni joissa pysyn vaikka suurinosa on niitä vastaan. MUtta mielipide joka on valheellinen siinä suhteessa että yrittää peittää sillä totuuden on väärä mielipide. ADHD on sairaus, ei ominaisuus. Miten selität että se voi tulla missä elämän vaiheessa tahansa niin kuin kaikki muutkin sairaudet. Tunnen ADHD:tä sairastavia ja he eivät tulisi toimeen ilman lääkkeitä koska niin kuin täällä on eräät jo sanoneet ADHD:hen liittyy masennusta ja muuta oireilua. Onko lääkkeen otto väärin jos saa edes helpotuksen tunteen tai apua oikeasti siitä lääkkeestä?

        "Uskon siis skitsofreniaan ja masennukseen, jotka ovat ihan oikeita sairauksia, mutta miettikää oikeasti kannattaako niitä mömmöjä popsia koko ajan."

        Sinulla ei siis ole tarpeeksi tietoa lääkkeistä. Lääkitystä ei voi katkaista niin vain että jos ohjeena on kaksi nappia joka päivä että itse menee ja muuttaa että ottaakin vain kolmena päivänä viikossa. Siitä voi tulla vieroitusoireita jos on pitkään käyttänyt ja sitten yhtäkkiä katkaisee. Myöskin lääkehoidon tulee olla yhtäjaksoista jotta siitä on apua. Skitsofrenia joka on vakavin mielenterveyshäiriö tarvitsee jatkuvaa lääkehoitoa. Muutaman pillerin pois jäänti muutamalta päivältä saattaa laittaa sairastuneen psykoosiin. Sen tiedän koska äidilleni on näin käynyt kun ei ottanut lääkkeittään.

        Toinen asia on jos lääkehoito on auttanut ja tehnyt tehtävänsä niin se voidaan katkaista mutta pikkuhiljaa annostusta vähentämällä. Skitsofreniassa tätä ei voi tehdä koska sairastunut joutuu usein syömään lääkkeitä koko loppuikänsä. Mutta masennuksesta voidaan päästä eroon ja sitten kun elämäntilanne on kohdallaan niin lääkettä ei tarvita.

        Mitä sinä snaot sitten niihin henkilöihin joilla on ADHD ja jotka eivät pärjää ilman lääkettä ja ilman sitä eläminen olisi mahdotonta vaikka olisi aktivitettia, ystäviä ja kaikkea mitä ihminen voisikaan toivoa? Kieltäisitkö heiltäkin lääkityksen jos sinulla olisi siihen valta? Loukkaat siis tällä hetkellä niitä jotka saavat lääkityksestään apua.

        Kysyn samaa mitä täällä muutkin:
        Miksi uskot skitsofreniaan ja masennukseen, mutta et ADHD:hen?


      • TiiPii
        Born in 70`s kirjoitti:

        Siis...

        Nyt alettiin yhtäkkiä puhumaan skitsofreniasta ja masennuksesta... Miksi? Onko masennus sama asia kuin ADHD?

        Noh, kumminkin... Se täytyy todeta että itselläni esiintyy myös noita samoja juttuja joista itse mainitsit, eli 3 sekunnin jälkeen unohtaa miksi tuli huoneeseen, kuinka monta kupillista kahvia annosteli jne. tunnustan kyllä itsessäni nämä piirteet... Eli olen haaveilija niinkuin sinäkin...

        Tosin en maksa, enkä aio tulevaisuudessakaan maksaa 250e/kk jatkuvasta lääkityksestä, koska uskon/tiedän pärjääväni "normaalissa" elämässä...

        Kysymys: Auttaako lääkitys oikeasti, vai unohteletko asioita 3 sekunnissa lääkityksestä huolimatta...

        Toki lääketiede tämän ADHD:n tunnustaa... Kuinka paljon se merkitseekään lääketeollisuudelle, rahaa tietenkin.

        Onhan historiassa todistettu muitakin "Faktoja": esim, 1600-luvulla esitetty teoria verenkierrosta vei roviolle, Aurinko kiersi maapalloa, henkilöauto oli paholaisen keksintö,ja että naisen hysteria parannettiin aiheuttamalla orgasmi!! jne jne...

        Uskon siis skitsofreniaan ja masennukseen, jotka ovat ihan oikeita sairauksia, mutta miettikää oikeasti kannattaako niitä mömmöjä popsia koko ajan. Jos Kerran masennuksen perusteella diagnosoidaan ADHD:ksi niin eiköhän kannattaisi kysyä toisenkin lääkärin mielipide?

        (ei korvatulehduskaan parane silmätipoilla...)

        Eikä tarkoitukseni ole ketään loukata, ilmaisen vain oman mielipiteeni, jossa myös pysyn. Anteeksi kuitenkin jos tämä jotain loukkasi.

        Mutta kun se ei ole uskon asia. Vaihtaisin koska vaan mielipidettäni jos joku tulee ja sanoo minulle "lapsellasi ei ole AD/HD:tä, et tarvitse lääkitystä hänelle ja otat vaan tiukemman kurin, niin kaikki ratkeaa" Hö, sen parantajan luokse haluaisin päästä, sinä ehkä voisit hoitaa näitä tapauksia?! Tekisit kansakunnalle suuren palveluksen ja mahdollisesti rikastuisitkin, mutta muista, keinosi on toimittava tai saat paljon vihaisia ihmisiä niskaasi.


      • jennamari

        mitäpä siihen enää lisäämään!! niitä ihania jokapäiväisiä "jarruja" arjessa. töissä ja koulussa (työkaverit/koulukaverit) pidetään lähestulkoon vajukkina ja tuhahdellaan kun kysyy asiaa uudestaan tai unohtaa jonkin mistä juuri sanottiin, vaikka kuinka yritti kuunnella. KUN EI VOI SILLE MITÄÄN! HELVETTI! EMME YRITÄ LAISTAA VELVOLLISUUKSISTA, EMME YRITÄ KUITATA KAIKKEA ADHD:LLA TAI PENÄÄ LISÄOIKEUKSIA. EMME MYÖSKÄÄN VAADI SÄÄLIÄ TAI YLENPALTTISTA KÄRSIVÄLLISYYTTÄ KANSSAIHMISILTÄ.
        JÄRKEÄ VAAN VÄHÄN. ONKO LUKIHÄIRIÖKIN MUOTI-ILMIÖ????????? ONKO AUTISMI?????? ja MASENNUS ja kun se vielä liian usein äärimmilleen päästetään: ihminen ei halua päättää elämäänsä muoti-ilmiön takia.


    • sivusta seurannut

      Omaa napaansa tuijottavien hedonistien tekosyy vetää huumeita.
      Ennen vanhaan kun annettiin nahkaremmistä pyllylle ja se toimi aina.

      • ADHD30v

        Tekosyy käyttää huumeita? Mitä ihmettä sillä tarkoitat? Minulla on diagnosoitu ADHD, mutta en kyllä käytä huumeita. En ole koskaan kokeillutkaan.


      • sivusta seurannut
        ADHD30v kirjoitti:

        Tekosyy käyttää huumeita? Mitä ihmettä sillä tarkoitat? Minulla on diagnosoitu ADHD, mutta en kyllä käytä huumeita. En ole koskaan kokeillutkaan.

        Uutisissa oli keväällä ADHD- diagnoosien lisääntymisestä. Jutussa oli siitä, että opiskelijat vetävät jotain piristeitä jaksaakseen koulussa.


      • ADHD30v
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Uutisissa oli keväällä ADHD- diagnoosien lisääntymisestä. Jutussa oli siitä, että opiskelijat vetävät jotain piristeitä jaksaakseen koulussa.

        Ihmetyttää vaan, että jotkut luulevat ADHD:n olevan vain joku tekosyy omille tekemisille. Kyllähän sitä joku rikollinen voi selitellä, että hänellä on ADHD ja siksi hän on tällainen. Kuka tahansa voi väittää, että hänellä on ADHD, mutta jos jollakin on lääkärin diagnoosi ADHD:stä niin silloin hänellä ON adhd, eikä se ole mikään tekosyy huumeiden käytölle tai vastaavalle. Diagnoosia ei todellakaan saa kovin helposti. Sitä ei saa vain terveyskeskuksessa käymisellä.


    • adhd:n vaimo

      otapa asioista selvää! miehelläni ( 40 v. ) todettiin adhd nyt aikuisena. Sen jälkeen kun hän sai lääkityksen ( eli ei "rauhoittinut" mutta pystyy KESKITTYMÄÄN! elämämme on muuttunut täysin.

    • ei mikään muoti-ilmiö

      AD/HD -aikuinen on parhaimmillaan: AD/HD -aikuinen on pahimmillaan:
      poikkeuksellisen elinvoimainen
      hyvin kekseliäs ja mielikuvitusrikas, ei tyydy valmiisiin ratkaisuihin
      keskimääräistä uteliaampi, ottaa selville asiat yksityiskohtaisesti ja laajasti useilta eri alueilta
      voimakkaasti tunteva ja empaattinen
      poikkeuksellisen kyvykäs painamaan asioita mieleensä ja muistamaan yksityiskohtia.
      nopea oivaltamaan
      taipuvainen hyväksymään toisten heikkouksia ja antamaan anteeksi.
      halukas ottamaan riskejä, ei pelkää muutoksia ja nauttii haasteista
      nopeasti toipuva, vaikka kohtaa suuriakin takaiskuja.
      energinen, luova, innokas ja motivoiva.
      keskittymiskyvytön, lyhytjännitteinen ja huolimaton (alisuoriutuja älykkyydestään huolimatta)
      muistamaton (hukkaa tavaroitaan, ei pidä lupauksiaan, unohtelee tapaamiset ja tärkeätkin tehtävät)
      aloitekyvytön, huono organisoimaan ja priorisoimaan (lukuisia keskeneräisiä projekteja, alati myöhässä)
      impulsiivinen, itsepäinen, riidanhakuinen ja sietää huonosti pettymyksiä (vaikeuksia ihmissuhteissa)
      kyvytön arvioimaan oman toimintansa seurauksia ja omien voimiensa riittävyyttä
      vireystilaltaan joko yliaktiivinen tai alavireinen tai mieliala vaihtelee (sekoitetaan helposti masennukseen tai maanis-depressiivisyyteen)
      juuttuu itseään kiinnostaviin aiheisiin (ylikeskittyy, ei osaa lopettaa) tai negatiivisiin ajatuksiin ja tunteisiin
      töksäyttelijä (selittää epäselvästi ja unohtelee sanoja), jatkuvasti äänessä ja keskeyttää muiden puheen
      tapaturma-altis törmäilijä
      helposti addiktoituva (kahvi, tupakka, netti, shoppailu, seksi, alkoholi, huumeet jne...) ja ylivelkaantuva
      epäsuotuisissa olosuhteissa, vailla tukea ja hoitoa, työkyvytön, sosiaalisesti eristäytynyt ja voi eksyä rikoksen poluille

      • ADHD-78

        ...minusta kirjoittanut.=)


    • en jaksa

      Huomaatko että suurin osa on mielipidettäsi vastaan? Huomaatko että olet väärässä? Ymmärrätkö edes mitä sinulle on kirjoitettu? Tajautko edes sitä? Suosittelen että otat ADHD:stä enemmän tietoa ja tutustut enemmän myös sitä sairastaviin ennen kuin tulet tänne selittämään moskaa.

      • Josuli

        "Huomaatko että suurin osa on mielipidettäsi vastaan? Huomaatko että väärässä? Ymmärrätkö edes mitä sinulle on kirjoitettu? Tajautko edes sitä? "

        -En usko etta tama on mikaan kilpailu jossa yritetaan todistaa jonkun mielipide oikeaksi tai vaaraksi. Han toi vain oman mielipiteen asiasta esille, jokaisella on siihen oikeus, ja olisi kiva jos kenellekaan ei piruiltaisi vaikka se mielipide poikkeaisikin omasta mielipiteesta ja nakemyksesta.


    • *miä*

      Väite on yhtä typerä kuin se, että olisi muka vasenkätisiä ihmisiä :)

    • Josuli

      ADHD on olemassa ihan todistetusti. Mutta on totta ettei kaikki hairiokayttaytyminen ole ADHDn syyta. Seuraan mm. Dr.Philia, ja vierailujoina on valilla vanhempia jotka luulevat heidan lapsillaan olevan joko ADD tai ADHD. Ja kun tutkitaan kayttaytymista pintaa syvemmalta, selviaakin ettei kyseessa ole mikaan sairaus vaan lapsi jolle ei ole annettu rajoja. Kayttaytymiseen vaikuttaa myos ruokavalio.

      • siinä..

        ..vasta varsinainen tietolähde, niin kuin muutkin jenkkiläiset 'näytelmät'.


      • Josuli
        siinä.. kirjoitti:

        ..vasta varsinainen tietolähde, niin kuin muutkin jenkkiläiset 'näytelmät'.

        jotain oikeaa sanottavaa?


      • siis..
        Josuli kirjoitti:

        jotain oikeaa sanottavaa?

        Dr.Phil on pelkkä markkinamies!


      • Suomessa..
        siis.. kirjoitti:

        Dr.Phil on pelkkä markkinamies!

        Tohtori Tolonen ajaa samoja omia etujaan.


      • Josuli
        siis.. kirjoitti:

        Dr.Phil on pelkkä markkinamies!

        tietolahdetta vaitteillesi? Tuollaiset vaitteet ilman mitaan tukea on turhaa hopinaa. Samalla lailla voisin sanoa etta sina olet pelle vaikka en voi mitenkaan todistaa sita vaitetta. Vaitatko ettei Dr.Phil olekaan psykiatri, han vain esittaa psykiatria? Hanko ei tiedakaan mistaan mitaan?


    • heart65

      olen, vaikkakin hain itse lapselleni diagnoosin ja sitä kautta lääkityksen, koska nyky maailmassa ei pärjää, esimerkkinä vaikka yksi ainoa koulupäivä jolloin kokeiltiin ilman lääkettä, ope sanoi ei tuu mitään, tosin ope kokematon nuori itsekin ja ekaa kertaa adhd lapsi hänen luokalla!!

      diagnoosia tarvittiin myös jotta sain hoitotukea ja sitten myös toimintaterapiaa josta oli paljon hyötyä.

      myös mahdollinen erityisopetus tarvii paperisotaa pelkkä keskittymisvaikeus ei anna oikeutta pienryhmään tai vastaavaan,,

      ylivilkkaus ja energisyys ovat hyviä, meillä siihen sekottuu ikävä kyllä ajoittaiset kaudet väkivaltasuutta jolloin minun suojeltava pikkuveljeä ja aikonaan pkodilla oli tuuria ei sattunut isompia,,,

      minun lapseni viihtyykin eniten ulkona, sulkista, veistelyä, jalkapalloa vaikka mitä, ikiliikkuja.

      tietsikasta rajoitankin kaikki räiskinnät pois, ja pleikkaria meille ei koskaan tule, sopivaa saa tehdä, esim papunetin sivuilla sopivaa tekemistä ja joitain muitakin joissa sopivaa "rauhottavaa" ja älykkyyttä vaativaa tekemistä. poikani on 2-3 v ikäsiään edellä ja se aiheuttaa lisää turhautumista ja levottomuutta kun koulussa tylsää, pyynnöistäni huolimatta lisätekemistä ei saanut koska resursseja ei ollut.

    • Lääke

      Jokainen saa uskoa mihin lystää. Tarkkaavaisuushäiriöisiä arvellaan olevan enemmän siinä ryhmässä, jotka ovat inattentatiivisia ts. liian hiljaisia, kilttejä, passiivisia, usein tyttöjä. Mitenkäs sitten hoidat heitä? Ei taida näitä pesäpallo kiinnostaa tuon taivaallista.

    • ...

      syotavaksi. Ne on paljon terveellisempia ja niissa on luonnon omaa sokeria eika lisattya sokeria kuten mm. jogurtissa.

      • ...

        tuli vahingossa vaaraan kohtaan...


    • qwertyasdfgzxcvb

      Luokitellaanpa ADHD sairaudeksi tai ei, varmaa kuitenkin on, että toiset ovat luonteeltaan vilkkaita ja jotkut jopa ihan mahdottomia.

      Itselläni on juuri nuo tyypilliset oireet:
      - Keskittymisen puute
      - Hyperkeskittyminen mielenkiintoisiin asioihin
      - Huono muisti
      - Aloitekyvyttömyys
      - Motivaation lopahtaminen, kun joku jopa mielenkiintoinenkin asia muuttuu tylsäksi

      Mutta onpa siitä ollut hyötyäkin.
      Olen huomannut, että oivallan asiat yleensä ensimmäisenä. Ts. löydän usein ratkaisun ongelmiin.
      En tiedä, mistä tämä johtuu, vai johtuuko se siitä, että päässä välähtelee useampi "kanava" yhtäaikaa.
      Olen mielestäni älykäs. Onnistun joissakin älykkyystesteissä hyvin, toiset taas menevät aivan penkin alle. Ts. aivoni toimivat joko 10 % teholla tai lähellä 100 %, eli joko-tai.

      Olen varma, etten tule missään vaiheessa ottamaan lääkitystä oireisiin. Luulen, että muutun silloin "tavalliseksi tallaajaksi"

      Ehkä ratkaisun avain ADHD "luonteeseen" on hyväksyä asia ja alkaa kehittää sitä vahvuudeksi, eikä pyrkiä vaimentamaan sitä lääkkeillä.

      • nutturapää nunna

        Toi oli hyvä kirjoitus . Vielä kun sais nää parisuhteet toimimaan , niin olis hyvä asia :)Ei siihen olis mitään hyvää vinkkiä ? *virn*.


      • ADHD minäkin

        Ei lääkitys muuta tavalliseksi tallaajaksi. Päinvastoin, se auttaa hyödyntämään omaa lahjakkuuttaan paremmin (mitä se nyt kenelläkin on). Arkielämää helpottaessaan lääkitys antaa aikaa tärkeämmille asioille. Ei mene kaikki aika avainten etsimiseen ja tiskivuoren kanssa taistelemiseen. Näin minulla. Kaikki eivät lääkitystä luonnollisestikaan tarvitse.


    • sähläsohlo

      Viimeisen 5 vuoden aikana ADHD tuntuu yleistyneen räjähdysmäisesti, ja yhä useammalla tuntuu olevan kyseinen "sairaus"

      Muutamia pohdintoja:

      Aiheuttaako/laukaiseeko kiireyhteiskunta ADHD:n stressinä ja burnoutina?

      Voitaisiinko olettaa että kyseessä ei olisikaan sairaus vaan ominaisuus joka on tietyillä ihmisillä (kuten esim. vasenkätisyys)?

      Ja onko lääkitys vain "inspiraation" tukahduttamista?

      Olemmeko kaikki ADHD:itä? Osalla vain "oireet" ovat olemattomia/vähäisiä?

      Nämä siis maallikon mielipiteinä aiheesta...

    • Näenkö uattelet?

      Sarjassaan Aihe Joka ei Koskaan Vanhene...
      On se kumma, kun puhumattomia, autistisia lapsia oli, jos ei omassa, niin naapurikylässä, niin kaikki tuomitsivat lapsen äidin rakkaudettomaksi.
      Samoin nämä "kauhukakarat" olivat saaneet "liian vähän piiskaa".

      Piiskasta seuraa lisää piiskaa, huutamisesta oppii huutaamaan. Sen sijaan kehuttu lapsi saa hyvällä itsetunnolla paljon hyvää aikaiseksi.
      Saattaapa jopa oppia kääntämään vilkkauden toimintatarmoksi oikeassa paikassa. Mutta sekös vallanhaluisia aikuisia pelottaakin! Että lapsesta tulee kurinpitäjää parempi!

    • Fisu 2

      "Born in the 70`s" - yeah right just joo.

      Ehkä oot syntyny saman ajankohtan, mut ei sul o hajuakaa siitä mitä tää homma voi reaalis olla.
      40 vuoden kokemuksella voin sanoa,että oh, joo on niist monet ollu linnas ja monet pärjännykki. Iha sika hyvi!
      No mä en oo. Nimittäin pärjänny ja sen esti vain ja ainoastaan tilan vähättely ja lääkkeiden puuttuminen ensimmäiset 35 vuotta.
      Nyt kun NÄEN eron ja tunnen elämäni ja tunteeni, voin sanoa joutuneeni tilantaaseen johon en koskaan kenenkään toivoisi joutuvan.
      Olen oppinut ihmisyyden tunteet, asiat joita te "normaalit" kutsutte motiiveiksi. Olen matkalla tietoisuuteen johon "te" olette syntyneet.
      En halunnut tietää mitä on olla masentunut.
      En halunnut tietää mitä tarkoittaa vitutus.
      Olin onnellinen, joka luojan hetki vaikka minulla meni kuuttasataa ja muut olivat paikoillaan.
      Jos luulet näiden lääkkeiden suovan jonkinlaista onnea, mietipä omaa elämääsi, millaista se olisi ollut ilman harmeja.
      Minä, epäonnistuja, rikollinen ja hölmö, elin kuitenkin hyvää elämää vain tietämättä paremmasta.
      Parhaimmalla ja onnellisillimmalla fiiliksellä mitä sinä ikinä voit vain kuvitella, aamusta iltaan.
      Nyt lääkkeet ovat muuttaneet elämäni, näen ja ymmärrän vaikken aina haluakaan. En tuhlaa rahojani, en uhkapelaa, enkä tunne tarvetta saada kuuppaani vinoon.
      Näen paljon muutakin.
      Toivon paremmasta elämästä,uudesta alusta joka minulle on suotu.

    • töötti111

      En ole diagnooseja saanut suuntaan enkä toiseen, mutta tiedän että jokin on vialla. Porukka pitää laiskana, saamattomana idioottina ja joissakin asioissa kärsin hahmottamisen vaikeuksista. Olen kakarasta saakka käynyt kaiken maailman matikan tukikurssit ja opetukset yrittäen myös opiskella asioita vapaa-ajalla mahd. paljon enkä siltikään hahmota numeroita, määriä, painoja, välimatkoja ym. LAINKAAN! En saa laskuja hoidettua, josta on seurannut koko aikuisikäni kestänyt taloudellinen kaaostila (ts. typerät lainat, ulosottokierre, pikavipit, laskut maksamatta kerta toisensa jälkeen...) Siivoamiseen saan kulutettua koko päivän kun jään kyttäämään vanhoja päiväkirjoja tai valokuvia tai töllöstä tulee jotain mielenkiintoista. Sitten itse asia jää ja perheeltäni saan haukut niskaan tästä hyvästä. Olen maailman inpulsiivisin otus, saatan ostaa tuosta noin vain vaikkapa hevosen vaikka rahaa ei ole. Impulsiivisuus näkyy myös käytöksessä, ohittelen autolla turhaan kun kaikki tuntuu ajavan liian hitaasti tai raivon vallassa kiukuttelen ohiajaville tyypeille jotka kehtaa olla mua nopeampia. Tai lähden autolla ajamaan katsomaan extempore hyvää ystävää 150km päähän ILMOITTAMATTA tyypille mitään ja kas, tyyppi ei ollutkaan kotona niin ei se mitään, ajan kotiin. Tulipa nähtyä oliko kotona vai ei.

      Kaikkein rasittavin piirre itsessäni impulsiivisuuden kanssa on UNOHTELU. Mikään, siis ei kertakaikkiaan yhtään MIKÄÄN pysy muistissa. Hukkaan tavarani oli se sitten järjestelmäkamera, lompakko, kynä tai kenties kummilapsi. Kaikki häviää. Pää on niin paljon täynnä ajatuksia ettei pysty rauhoittumaan. Joskus menee koko touhu niin paljon ylikierroksille että kroppa tärisee ja syke nousee huimiin lukemiin eikä todellakaan pysty rauhoittumaan.
      Ja sekin on hieman rasittavaa kun paikoillaan ei pysty istumaan hetkeäkään edes autossa. Olen esimerkiksi autolla ajaessani puhelimeen puhumisen ja tekstaamisen lisäksi meikannut itselleni siistin päivämeikin, ajanut nenäkarvani trimmerillä, nyppinyt miehekkäät karvoitukseni ylähuulen päältä sekä käynyt päivittelemässä tilaa facebookissa kännykällä. Hullua kyllä, koskaan en ole ajaessa töppäillyt vaikka monesti ajattelen että huhhuh mitä touhua. Pitäisi kortti ottaa pois! Tai saada joku apu tähän vaivaani, lääkärit kun tuntuu naureskelevan vaan...

      Olen sitä mieltä kyllä että minä ainakin hyppisin riemusta jos saisin diagnoosin tähän ja lääkityksen, jotta elämäni olisi parempi kuin nyt. Kärsin typerästä päästäni niin paljon ettei mitään järkeä. Ihmiset pitävät idioottina eikä mua hyväksytä sellaisena kun olen. Olen kävelevä itsetunto-ongelma.

      kyllä tämä on oikeasti hoitoa vaativa asia!

    • ihmettelyä

      Ehkä elämä olisi meillä erilaisilla parempaa ilman lääkitystäkin, jos meidät vain hyväksyttäisiin sellaisina kuin olisimme, eikä yritettäisi änkeä siihen samaan ahtaaseen muottiin kaikkien "normaalien" kanssa. Miksi ei saisi olla erilainen? Miksi kaikkien pitää käyttäytyä samalla tavalla?

      • Lisää ihmettelyä

        Kaikki me ollaan erilaisia. Mikä on normaalia? Mikä on tämä ahdas muotti?

        Ei minulle muiden hyväksyntä ole se suurin ongelma vaan arjen toimimattomuus. Asiat, jotka haluan hoitaa jää hoitamatta. Koulussa on vaikeuksia suoriutua vaikka aihe kiinnostaa ja haluan opiskella. Unohtelen asioita liikaa. Ja niin pois päin. En yritä tunkea itseäni mihinkään muottiin vaan pyrin elämään niin kuin itse haluan näillä välineillä ja mahdollisuuksilla mitä on tarjolla.

        Mistä tulee olettamus, että ei saisi olla erilainen tai kaikkien pitäisi käyttäytyä samalla tavalla?


    • 77tähti

      Olen erimieltä. Minulla on juuri tälläinen vilkas ADHD lapsi. Koulusta ei olisi tullut mitään ilman lääkitystä. Nyt pärjää koulupäivän lääkken avulla. Lääke on lyhyt vaikutteinen joten iltäpäivällä olen normaalin vilkkaan lapsen kanssa mikä oli jo ennen lääkitystä. Jopa lapseni huomaa eron siihen kuinka lääke auttaa häntä keskittymään koulun käyntiin, vaikkei se lääke häntä hiljennäkkään. Tekemistä pitää olla koko ajan edelleen. Ei kukaan vanhempi uskoakseni syötä lapselleen turhaa lääkettä. Eikä ADHD lapsen ole sen tyhmempiä kuin normaalit. Muistan myös hyvin omat kouluajat niitä vilkkaimpia lapsia oli myös silloinja se koulumenestyskin oli sen mukaista, jos silloin olisi olllut jo apu näille vilkkaille lapsille olsisi hekin pärjänneet kouluaikana paljon paremmin.

    • feghh6

      jos ei usko adhdseen niin se on sama asia kuin olla uskomatta vaikka epilepsiaan tai diapetekseen

      tieteellisesti tutkittu on adhd ihmisen aivoja verrattuna normaali ihmisen aivoihin ja niissä on poikkeavuuksia mm. dopamiinin tuotannossa joka säätelee keskittymistä... sama asia kun diapetestä sairastavalla on insuliini vaje ,niin adhdta sairastavalla dopamiini vaje..

      • A:DH:D

        "dopamiinin tuotannossa joka säätelee keskittymistä"

        Ei ole todettu koskaan mitään dopamiiinituotannon tai toiminnan ongelmaa tai häiriötä ADHD:ssa. Samoin ADHD:lla ei ole mitään tekemistä diabeteksen ja siihen kuuluvan insuliinituotannon vajeen tai häiriön kanssa. Myös epilepsia on todettu oikea sairaus, joten ei silläkään mitään yhteistä. Olet propaganda uhri.


    • Mrtuyt

      Meinaat että kaikki neuropsykiatrit ovat väärässä, eivätkä tiedä mitään diagnostiikasta. Sinunko mielestä ADHD oireista ole ollenkaan vaan lääkärit turhaan yrittää myrkyttää ihmisiä amfetamiini johdannaisilla lääkkeillä.

    • dghnbv

      ADHD testit ovat täysin subjektiivisia ja perustuvat potilaan ja läheisten haastatteluun.Ainuttakaan objektiivista tieteellistä testiä ADHD:n diagnosointiin ei ole.

      https://idiotiantyranniasta.wordpress.com/2016/04/08/professori-szasz-kertoo-mita-psykiatria-on/

      Amerikkalainen psykiatrian emeritusprofessori Thomas Szasz sanoo:

      Kun kouluviranomaiset kertovat äidille, että hänen poikansa on sairas ja tarvitsee lääkitystä, miten ihmeessä hän voisi tietää, että se on kertakaikkinen valhe. Kuinka hän voisi ymmärtää, ettei se, mitä asiantuntijat nyt kutsuvat “keskittymis- ja yliaktiivisuushäiriöksi” tai “tarkkaavuus- ja ylivilkkaushäiriöksi” (ADHD), ole mikään sairaus. Sellainen äiti ei ole psykiatrian historian asiantuntija. Hän ei tiedä, että psykiatrit ovat, satojen vuosien ajan, käyttäneet diagnostisia termejä, niin sanottuja diagnostisia termejä, ihmisten leimaamiseen ja kontrolloimiseen. Esitän pari dramaattista esimerkkiä. Kun mustat orjat pakenivat vapauteen etelävaltioissa, se ei ollut sitä, että he halusivat olla vapaita; he kärsivät sairaudesta nimeltä drapetomania, sanoista drapetes, karannut orja, ja mania. En keksi tätä omasta päästäni. Tämä oli laillinen diagnoosi aivan kuten keskittymis- ja yliaktiivisuushäiriö on. Naiset – puolet ihmiskunnan väestöstä luonnollisesti -, jos he olivat niin typeriä että kapinoivat miehen ylivaltaa vastaan, niin silloin heillä oli vakava sairaus nimeltä hysteria, joka johtui heidän liikkuvasta kohdustaan. Mikään noista käyttäytymistavoista ei ollut sairaus, eikä tietenkään ole mikään sairaus. Myöskään keskittymis- ja yliaktiivisuushäiriö ei ole sairaus. Mikään käyttäytyminen tai huono käyttäytyminen ei ole sairaus eikä voi olla sairaus. Tällainen ei ole sairautta. Niinpä ei ole väliä sillä, kuinka lapsi käyttäytyy. Siinä ei ole mitään tutkittavaa. Jos hän on sairas, silloin sitä varten täytyy olla objektiivinen tiede, niin että siitä voidaan tehdä diagnoosi lääkäreiden ja objektiivisten tutkimusten avulla. Sen vuoksi vastaanotolle mentyäsi lääkärit ottavat paljon verinäytteitä ja röntgenkuvia. He eivät halua saada tietää, kuinka käyttäydyt.

    • dghnbv

      Amerikkalainen psykiatrian emeritusprofessori Thomas Szasz kertoo, mitä psykiatria on

      Kun menin lääketieteelliseen tiedekuntaan 60 vuotta sitten, silloin oli olemassa vain kourallinen psyykkisiä sairauksia. Muistaakseni niitä oli vain kuusi tai seitsemän. Nyt niitä on yli 300. Ja uusia “keksitään” joka päivä.

      Lapsen luokitteleminen psyykkisesti sairaaksi on leimaamista, ei diagnoosi. Psyykenlääkkeen antaminen lapselle on myrkyttämistä, ei hoitoa. Olen kauan väittänyt, että lastenpsykiatri on kaikkein vaarallisin vihollinen lapsille ja myös vanhemmille ja kaikille meille, jotka välitämme kaikkein kallisarvoisimmista ja haavoittuvimmista asioista elämässä, ja ne kaksi asiaa ovat lapset ja vapaus.

      Nyt kysyn jälleen, kuinka vanhemmat voivat suojella lapsiaan terapeuttiselta valtiolta, siis hallituksen ja psykiatrian liitolta. Pohjimmiltaan, viime kädessä, luulen heidän voivan tehdä niin vain vapautumalla vääristä kuvitelmista, pääsemällä eroon ajatuksesta, että se, mikä vaivaa onnetonta ja huonosti käyttäytyvää lasta – ja sellaisia lapsia on tietenkin paljon, itse asiassa kaikki lapset joskus – että sellaisella lapsella on psyykkinen sairaus ja että niin sanottu hoito voi auttaa häntä. Asia ei ole ollenkaan näin. Sairaudet ovat ihmisruumiin toimintahäiriöitä, sydämen, maksan, munuaisten, aivojen jne. toimintahäiriöitä. Lavantauti (typhoid fever, “lavantautikuume”) on sairaus. Kaikki te tiedätte sen, ette epäile sitä. Kevätväsymys (spring fever, “kevätkuume”; Szaszin sanaleikki englannin kielen fever-sanalla eli “kuume”-sanalla) – (yleisön naurua) täytyy vain osata englantia – kevätväsymys ei ole sairaus. Miksei ole? Koska me kaikki tiedämme, että se on kielikuva, metafora, pienimuotoinen runo. Niin ovat myös kaikki psyykkiset sairaudet. Psyykkinen sairaus on metafora.

      Tehtävä, jonka asetamme itsellemme, psykiatrista pakkoa vastaan taisteleminen, on tärkeä. Mielestäni on tärkeää, että te kaikki ajattelette sen olevan tärkeää. Liian vähän ihmisiä ajattelee, että se on tärkeää. Se on jalo tehtävä, tehtävä, jonka suorittamisessa meidän täytyy, esteistä huolimatta, pysyä lujina. Omatuntomme vaatii, ettemme tyydy vähempään.

      Mitä nämä Szaszin sanat tarkoittavat? Mitä niistä seuraa? Jos psyykkisiä sairauksia ei ole olemassa lääketieteellisinä sairauksina, niin silloin ei voi olla olemassa myöskään psyyken lääkäreitä eli psykiatreja lääketieteessä. Lääketieteessä ei hoideta metaforisia eli kuvaannollisia sairauksia. Psykiatrit ovat siis puoskareita, jotka eivät ensinkään kuulu lääkärikuntaan. Psykiatria (mielitautioppi) ei ole mikään lääketieteen ala eikä kuulu lääketieteeseen. Edelleen, jos psyykkisiä sairauksia ei ole olemassa lääketieteellisinä sairauksina, silloin ei voi olla olemassa myöskään lääketieteellistä psykiatrista hoitoa, sellainen on puhdasta puoskarointia. Ei voi olla olemassa myöskään psyykenlääkkeitä, ne ovat hermostomyrkkyjä, jotka eivät voi parantaa, ei myöskään psykiatrisia sairaaloita, ne ovat vain säilytyspaikkoja tai vankiloita. Kaikki lääketieteellinen psykiatria on huijausta, valelääketiedettä, joka diagnooseillaan mustamaalaa ja leimaa pysyvästi ihmisiä ja lääkkeillään myrkyttää heitä. Voidaanpa sanoa, että koska puoskarointi, jossa myrkytetään ihmisiä kemiallisilla yhdisteillä, on rikollista, psykiatria, psykiatrinen hoito, psyykenlääkkeet ja psykiatriset hoitolaitokset ovat rikollisuutta, psykokriminaalisuutta, ihmisten tuhoamista. Psykiatrit ovat psykokriminaaleja, jotka tuhoavat potilaitaan kemiallisilla aineilla ja myös silpomalla heidän terveitä aivojaan psykokirurgialla (eri asia kuin neurokirurgia, joka kuuluu oikeaan lääketieteeseen). Koska toimenpiteet tehdään psykiatriassa usein pakolla, kyseessä on väkivaltarikollisuus, karkea ihmisen mielen raiskaus ja kemiallisen ja kirurgisen väkivallan kohdistaminen psykiatrian uhriin. On suuri skandaali, että tällainen rikollisuus saa olla osa lääketiedettä, yhtä suuri skandaali kuin se, että lääketieteessä murhataan lapsia aborteissa kirurgisesti ja kemiallisilla yhdisteillä. Ihmisten myrkyttämisen, tuhoamisen ja tappamisen ei missään nimessä tulisi kuulua lääketieteeseen.

    • adhd_huijaus
    • Valotpäälle

      Aina löytyy nämä kolme "asiantuntijaa" joiden höpötyksien varaan yksinkertaisimmat perustavat mielipiteensä. Eli kymmenettuhannet lastenpsykiatrit ja muut todelliset asiantuntijat olisivat aivan väärässä..? Kertokaa nyt joku taas tri tolosen ihmeaineista..... Eikö tyhmyydellä ole mitään rajaa...

      • hgtre

        Mikä on ADHD:n aiheuttaja?Millä objektiivisilla lääketieteellisillä testeillä tämä tila todetaan?Millä tavoin ADHD ihmiset ovat fysiologisesti erilaisia kuin tavalliset ihmiset?


      • behaviormedication

        Taidat olla itse markkinoinnin kohderyhmää kun uskot siihen mitä miljardibisnes sinulle latelee?
        Kyllä lastenpsykiatrit ovat väärässä koska heidät on voideltu.
        Ei lasten käyttäytymistä pidä lääkitä.


      • Vjkofr

        Onko keskittyminen käyttäytymistä?


    • Holtittomuussairaus

      Neurobiologinen oireyhtymä. Samaan sarjaan luetaan : mm.tourette,asperger,autismi,
      AD(H)D diagnosoidaan käyttäytymispiirteiden ja keskittymiskyvyn hankaluuksien perusteella.* Aivoihin kohdistuneet vammat saattavat lisätä oireyhtymään liittyviä käyttäytymispiirteitä. *
      -Aivojen alueista on löydetty AD(H)D-ihmisillä vähemmän aktivaatiota tai pienempi toiminnallinen alue kuin ei-AD(H)D vertailuryhmällä.
      Tutkittu mm.
      -otsalohkot=osallistuu tarkkaavaisuuden suuntaamiseen, ohjaa toimintaa sosiaalisissa tilanteissa, ohjaa päätöksentekoprosessia .....
      -limbinen järjestelmä=tärkeä muistin toiminnalle,käynnistää tunneryöpyt,säätelee itsekontrollia...
      -pikkuaivot=osallistuu hienomotoristen liikkeiden säätelyyn, osallistuu motivaation ylläpitoon,,,
      -kai sitä aikaa kuluu näitäkin räätälöidessä, luulis jotenkin järkeäkin olevan. Silti liian äkkiä, lyödään vahvoja lääkkeitä purkki & sanotaan "koita pärjätä" -mittaa välillä verenpaineita...
      Ikävä kyllä tämä on hiukan liikaa esillä..muoti-ilmiö ei ole huonosti sanottu. Toivottavasti ohimenevä. Epäkunnioittaa en halua ketään joilla tämä on. Ei ole leikin asia. Eikä väliä minusta onko tämä nyt mitä tiedettä, jos sillä diagnoosilla/ lääkkeellä on myönteisiä vaikutuksia. Päinvastaisiakin toki. Missäpä ei olisi.
      Käyttäytymiseen , tarkkaavaisuuteen sen tutkiminen /diagnosointi perustuu
      -Psykiatrin/Psykologin
      haastattelut , joissa huomio henkilön historiassa, syntymä-lapsuus-kouluaika, tietoa kerätään, verrataan käyttäytymistä eri paikoissa. Koulu-koti-kuntoutuskeskus-jne (geneettisesti 80% perityvä.) Moniammatillinen tiimi ja vanhemmat/läheiset yhteistyössä, pohtivat keinoja arjen sujumiseen, -/seuraavat myös mahdollisia lääkekokeiluja tahoillaan. Kuntoutussuunnitelma tehdään tässä yhteistyössä. Lääkitystä ei ilman muita kuntoutustoimia..pitäisi olla niin. Välttämättä lääkitystä ei ollenkaan. --Olen kuullut käyntejä lääkärissä ja samantien saaneen purkin kouraan. *reseptin* EI HYVÄ. Diagnoosilla sikäli merkitystä , helpotusta tuen saantiin/osataan kiinnittää huomiota missä tilanteissa mitäkin ilmenee,voidaan ennakoida, toimia eri tavalla,kun seurataan missä haastavuutta/häiriökäyttäytymistä jne. ilmenee. Lääkitys jos kysymykseen tulee, se on helpottamassa oireyhtymän tuomia arjen-ja elämänhallintaa laaja-alaisesti haittaavia ongelmia. (-rikollisuus, itselääkintä, väkivaltaisuus, itsetuhoisuus, jne.)
      -liitännäissairauksia
      (Mm. Masennus, bipolaari 2,,,)
      Mielenkiintoisia näkemyksiä ja tietoa tästä on kosolti. Ei mikään uusi sairaus..keskustelua tästä onkin paljon :D

    • hnbvfg

      https://breggin.com/wp-content/uploads/2008/03/Breggin2014_RightsOfChildren&Parents.pdf

      ADHD ei ole kelvollinen diagnostinen luokitus, joka täyttää lääketieteellisen syndrooman kriteerit
      (Baughman ja Hovey, 2006; Breggin, 2008a; Whitely, 2010). Kuten kaikki muutkin psykiatriset häiriöt
      ei ole näyttöä siitä, että sillä on biologinen syy (Moncrieff, 2007a).

      kun otetaan huomioon kolme ADHD: n käyttäytymisluokkaa hyperaktiivisuus, impulsiivisuus ja keskittymiskyvyn puute,
      joskus nämä käyttäytymiset voivat olla osa tyypillistä lapsuuden käyttäytymistä. Muina aikoina,
      ne saattavat johtua tylsästä ja huonosti kurinalaisesta luokkahuoneesta, ikäryhmälle sopivien opetustaitojen puutteesta, ongelmista kotona tai koulussa, köyhyyten liittyvät syyt kuten nälkä tai huono ravitsemus, tai unettomuus ja väsymys ja erilaiset
      krooniset sairaudet, mukaan lukien diabetes ja pään vammat (esim. urheilun aivotärähdykset) (Breggin ja
      Breggin, 1998). Kliinisessä töyssäni kaikki nämä syyt ovat olleet ilmeisiä.
      Stimulantit ovat yleisimmin määrättyjä huumeita ADHD: lle. Useimmat ovat amfetamiineja
      (esim. Adderall tai Dexedrine) tai metyylifenidaatti (esim. Ritalin tai Concerta).

      https://www.youtube.com/watch?v=sUXzGQjTyRc

      ADHD Kids, a Road to Tragedy - Simple Truth 8

      Simple Truth Series @ https://breggin.com/video-series/ ... This is the second in a series of three videos about children and psychiatry drugs. Psychiatrist Peter R. Breggin MD describes how the ADHD diagnosis leads to stimulant drugs and then too often a lifelong experience as a consumer of increasing numbers of psychiatric drugs. The result for many children is an adulthood of drug-induced disability, diminished accomplishments, and a poor quality of life. This is straight-talk science. For more information see Dr. Breggin's professional webpage http://www.breggin.com and his books, including huis two most recent books, Psychiatric Drug Withdrawal: A Guide for Prescribers, Therapists, Patients and Their Families and Guilt, Shame and Anxiety: Understanding and Overcoming Negative Emotion.

    • 31vJaADHD

      Kuka nyt adhd-lääkitystä huvikseen hakis?!?! Katupirin hankkiminen ja vetäminen on helpompaa ja halvempaa kun hd-lääkkeiden. ei tarvi reseptiä ja varmasti saa pään sekaisin ja hyvän olon ennen laskuja. Niin ja METYLIFENDAATTI EI OLE AMFETAMIINI EIKÄ SEN JOHDANNANEIN. Toki molemmat sopii adhd-lääkkeksi tai päihdekäyttöön mutta se on jokaisen oma ratkaisu kumpaan niitä käyttää ja se on se annoskoko joka ratkaisee, eli kyllä adhd-hekilökin päihtyy lääkkeistä ja kaiken maailman pireistä samanlain ku muut kun oikeat annoskoot ylittää . Pidetään ne lääkkeet lääkeenä ja piri pirinä!

      • hkhn

        Näkemykseni on se että aikuinen ihminen saa käyttää mitä lääkkeitä haluaa sillä edellytyksellä edellytyksellä että lääkärit kertovat rehellisesti sekä hyödyt että haitat.

        Lääketieteellinen diagnoosi selittää syyn oireille,ADHD diagnoosi taas on vain kokoelma oireita ilman oireita selittävää elimellistä syytä.Tämän takia ADHD:n kutsuminen sairaudeksi on harhaan johtavaa. Sitä en kiistä etteikö ihmisillä olisi oikeita vakavia ongelmia enkä koskaan väheksyisi ketään jonka ongelmat ovat "vain" henkisiä.

        https://www.madinamerica.com/2018/01/the-scientism-of-psychiatry/

        Eräs nuori jolle oli metyylifenidaattia määrätty ja joka tämän kautta oli ajautunut amfetamiinin käyttäjäksi totesi minulle kun erottelin metyylifenidaatin ja amfetamiinin että "v***u,samaa kamaa ne on molemmat piriä.

        Nämä sanat ovat suoraan lasten psykiatrin suusta "me lähdemme pienellä kynnyksellä kokeilemaan ADHD "lääkkeitä" kun lapsella on ongelmia koulussa.Kyseisessä koulussa oli mm. lasten ruokailuun varattu 15 minuuttia ja tässä ajassa piti ehtiä sekä jonottamaan ruoka että syömään.Kyseisen lapsen kuolunkäynti myös parani huomattavasti kun pääsi erityisopetukseen ja sai paremman opettajan.On törkeää että säästöjen takia lapset joutuvat kärsimään ja ensimmäinen vaihtoehto koulunkäynnin ongelmiin ovat huumeet.

        Kukaan ei ota vastuuta niistä haitoista joita nämä huumeet lapsille aiheuttavat kaikkein vähiten psykiatrian huuhaa tohtorit.Koulu ja psykiatrit painostavat vanhempia jotka näitä myrkkyjä eivät lapsilleen halua antaa vanhempia nimitellään mm. lääkevastaisiksi mikä on törkeää mustamaalaamista näiden psykiatrian puoskareiden taholta.

        http://akukopakkala.fi/adhd-eli-miksi-miljoonille-lapsille-annetaan-piristeita/

        ADHD-diagnoosin viralliseen tautiluokitukseen lisännyt psykiatri Allen Frances on myöhemmin katunut asiaa julkisesti. Hän mielestään osaltaan aiheutti maailmanlaajuisen epidemian synnyn, koska lääketeollisuus tarttui tehokkaasti uuteen markkinamahdollisuuteen.

        Loppuvuodesta syntyneillä on paljon suurempi todennäköisyys olla ADHD-lääkityksellä kuin alkuvuodesta syntyneillä. Joulukuussa syntyneellä pojalla on kuusinkertainen riski verrattuna tammikuussa syntyneeseen tyttöön.

        Syy ei liity vuodenaikaan tai horoskooppimerkkiin. Lasten ja nuorten käyttäytymisen kypsyyttä vain verrataan samana vuonna syntyneisiin luokkatovereihin. Nuorempana olo on varmaan myös sosiaalisesti vaikeaa.

        Aivotutkijoiden johtava teoria, jonka mukaan ADHD liittyy keskushermoston hitaaseen kypsymiseen ei ole ristiriidassa tämän havainnon kanssa. Kriitikot ovat kuitenkin kysyneet, milloin hitaasta kypsymisestä tuli sairaus. .

        ADHD lääkkeet ovat piristeitä

        ADHD-pulmiin on kehitetty monenlaisia hoitomenetelmiä. Sen lääkitys on kuitenkin yleistynyt muutaman vuosikymmenen aikana runsaasti. Lääkkeet ovat piristeitä, jotka toimivat amfetamiinin ja kokaiinin tavoin. ADHD-lapsilla ja -nuorilla ne vähentävät vilkkautta ja impulsiivisuutta. Opettajat ja vanhemmat ovat usein tyytyväisiä lääkkeiden käytön aloittamisen aikaansaamiin muutoksiin.

        Tutkimus keskittyy lyhytaikaisiin vaikutuksiin

        Kuten yleensäkin mieleen vaikuttavien aineiden osalta, tutkimukset keskittyvät niiden lyhytaikaisiin vaikutuksiin. Tämä on valitettavaa. Aineita käytetään usein varsin pitkäkestoisesti, niihin syntyy riippuvuus ja lääkityksen lopettamista harvoin tuetaan. ADHD-tutkimukset ovat ongelmallisia myös siksi, että niissä nojataan yleensä vanhempien ja opettajien arvioihin. Samat henkilöt ovat usein olleet aloitteellisia lääkinnän suhteen. ADHD- pitkäaikaislääkinnän tutkimuksia näyttää olevan kaksi.

        Pitkäaikaistuloksia, MTA

        2009 julkaistiin tulokset USA:n terveysviranomaisten rahoittamasta suuresta ”Multi-Modal Treatment” – tutkimuksesta. Siinä seurattiin kuudesta kahdeksaan vuotta ADHD-lääkitystä saaneita ja heitä verrattiin vastaaviin lääkitsemättömiin ADHD nuoriin. 14 kuukauden kohdalla tulokset olivat lupaavia lääkkeiden tehon kannalta, mutta alkoivat siitä hiipua. 3 vuoden kohdalla oli selvää, ettei niistä ollut hyötyä. Kuuden – kahdeksan vuoden seurannassa ADHD – lääkkeistä ei osoittautunut olleen hyötyä millään arvioidulla osa-alueella.



        Pitkäaikaistuloksia. Quebec, Kanada.

        Vuodesta 1994 alkaen kanadalaiset tutkijat seurasivat tiiviisti 16 00 lasta. Seuranta jatkui aina vuoteen 2008. Vuonna 1997 Quebecin osavaltio alkoi korvata sairausvakuutuksesta ADHD- lääkintää. Tämä lisäsi kirjoitettujen lääkereseptien määrää suuresti. Se antoi tutkijoille mahdollisuuden seurata, mitä ADHD:n lääkinnästä seurasi quebeciläisille verrattuna muun Kanadan ADHD-lapsiin. Tutkijat raportoivat artikkelissaan 2014 lääkinnän johtaneen negatiivisiin seurauksiin: huonovointisuuteen ja masennukseen, huonoihin väleihin vanhempien kanssa sekä koulusuoritusten heikentymiseen. Erityisen haitallisia seuraukset olivat tytöille.

        ADHD ja sen lääkintä, jota nauttii jo sangen monta miljoonaa lasta, on ilmiönä ristiriitainen. Haittavaikutukset yksilöille ja yhteiskunnalle alkavat kasaantua.


    • Minä olen syntynyt 1983 ja olen perinyt ADHD:n isältäni. Tosin hänen ei ole helppo myöntää asiaa. Ja mitä kauhukakaroihin tulee niin he juuri ovat niitä pahimpia kiusaajia. Jotta silleesä.

    • arvaasmitä

      Nämä on näitä evoluution ihmeitä. Olkoon sairaus tai ei, haitta ihmisille on todellinen.

    • 1973adhd

      mielipiteellä onkin "hirmuisesti " merkitystä onko jotain vai ei. samalla tavalla voisi uskoa ettei syöpää ole, skitsofreniaa, masennusta, diabetesta, mitään, mitä ihminen ei ymmärrä. Harvinaisen typerä aloitus. Olen kyllä oppinut sen verran, että moni ihminen, jolla ei ole diagnoosia, tai ei ole asiaa opiskellut ei voi tajuta, millaista eämä on, kun aina tulee joku vastaan, joka epäilee, jolle pitää perustella. minulla on adhd, se hankaloittaa elämääni, mutta lääkkeen avulla selviän paremmin työstä ja arjesta, velvollisuuksista...
      dg ei oe pelkästään huono asia, minulla on ominaisuuksia, joita muilla ei ole. Olen syntynyt 70- luvulla ja vasta nyt hiljattain sain diagnoosin. En ole muuttunut miksikään, olen ollut lapsesta saakka samanlainen. Akamme muoti- ilmiö on se, että mielipiteet, typerätkin pitää möläyttää medioissa häpeämättä kaikille :D

      • ufftf

        Kompaan vaikka ei itselläni ole ADHD:tä. Jotkut kinastelevat siitä onko se oikea sairaus vai ei. Vaiva on varmasti todellinen. Kukaan ei lähtökohtaisesti oireile tyhjästä.


    • adhdTabu

      Nykyään saa olla homoseksuaali mutta ei ADHD. Ehkä 20vuoden päästä tämäkin tabu väistyy ja tilalle tulee jokin toinen.

    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe