Poskiontelotulehdus

Huolissaan...

Ja taas sitä on tultu tähän, poskiontelotulehdus tuli flunssan seurauksena (tai sitten vain pahentui)... Nyt olen antibioottikuurilla ollut kaksi päivää, lääkkeiksi sain Klacid od 500mg kerran päivässä kymmeneksi vuorokaudeksi, sekä Duactia kolme kertaa päivässä tai tarvittaessa ja nasonex nenäsumutetta... Itselläni on kamala stressi jos tämä ei autakaan, niin kuin tapana on ollut, että antibiootit eivät pure kokonaan. Viime kesänä sain niin sitkeän poskiontelotulehduksen, että menin sitten toispuoleiseen punktioon, kun toinen puoli oli kuulemma parantunut. No, siinä minua oli joka paikassa toppuuteltu, että "ei se satu" "ei ole mitään pelättävää", joten menin aika passiivisen olisena neutraalilla olotilalla paikanpäälle, mutta kunnes se alkoi niin kyllä sattui! Meinasi tulla oksennus ja itkukin tuli. Enään en uskalla punktioon mennä vaikka eri lääkäri olisikin. Joka ainut kerta kun kaikki ovat muka väittäneet, ettei joku toimenpide satu, niin kyllä minua on sattunut ja vielä niin vietävästi.

Eipä näyttänyt sekään punktio auttavan. Lääkekuurilla olen ollut myös punktion jälkeenkin kevättalvella, kun oireet jostain syystä pahenivat. Nyt olen taas ja stressi on suuri. Ei sillä, ei nämä oireet kumminkaan ole mitään mahtavia mutta ompa kumminkin. Pelkään jatkuvasti että antibiootit eivät auta ja joudun punktioon. Nukun öitäkin usein huonosti kun pelkään joutuvani punktioon. Vaikka tyypillisesti olen pelännyt hammaslääkäriä paljon, niin nykyisin pelkään punktiota huomattavasti enemmän mitä hammaslääkäriä... Ääni on honottava vielä näiden kahden antibioottipäivän jälkeen. En ole tätä lääkettä ennen käyttänyt, joten en tiedä edes kuinka hyvää se on... Amorion, Ketek, ja zitromaxia olen ennen käyttänyt, joista parhaimmaksi voisin todeta ketekin. Amorion ei jossain vaiheessa auttanut lainkaan, vaan pikemminkin pahensi. Penisiliiniä en ole poskiontelotulehdukseen koskaan saanut. Nyt taisi kesäkin mennä pilalle, kun ei uskalla uida tämän yskän ja nuhan takia, sekä kuolen stressiin punktio pelostani. Ikää minulla on 19 vuotta. Välillä tuntuu, että huono onni kalvaa minua jatkuvasti ja elämäni on pelkkää stressiä.

11

7499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linkki tarkkaan
    • kolopesijä

Tulehdukset ovat tosiaan ärsyttäviä ja pahoja, kun ne häiritsevät kesästä nauttimista ja sosiaalista elämää.

Toivottavasti sä paranet pian.

Olen itsekin kärsinyt tulehduskierteestä jo parin kuukauden ajan. Onneksi nyt alkaa vähitellen helpottamaan.

• kolopesijä

Jos olet ollut stressaantunut, niin voi olla, että punkteeraus sattuu. Muuten sen ei pitäisi sattua.

• "alan asiantuntija"

Vanhana poskiontelon sairastelijana tiedän miltä tuntuu, vaikka olo ei ihan pahimmasta päästä olekkaan, mutta mehut se vie ja sen pitkäkestoisuus on ärsyttävintä! Itse syönyt nyt kesäkuun aikana 3 kuuria poskiontelontulhdukseen ja vaikka tulehdusta ei enää olekkaan pientä lämpöä pitää yllä kuitenkin limakalvohin jäänyt turvotus ja siitä palautuminen kestää.. Syön myös duacteja ja niistän nasoneksia jotka laskevat turvotusta, mutta jos tulehdus on päässyt pahaksi parantuminen kestää... ja kestää...!

Olen kärsinyt nyt tästä vaivasta viitisen vuotta n. 3 krt:aa vuodessa. Punktiota minulle ei ole tehty kertaakaan, joten siitä ei ole kokemusta. Toisaalta mielestäni olisi parempi jos punkteeraisivat, että ei tarvitsisi noita anbiootteja pumpata kroppaan jatkuvasti. Oma vastustuskyky on jo varmaan niin nollilla että joka ikinen pikku lentsu tarttuu ja ne jähmähtävät sitten aina tuonne poskionteloihin.

Itse olen tässä sairastellessani todennut sen, että mikäli olo vain antaa periksi elän mahdollisimman normaalisti ja yritän nauttia kesästä ja uimassa olen käynyt ym. kotona makaaminen ei tähän tautiin auta. Antibiootit hoitavat osuutensa tai sitten ei. Muutenhan tässä hermot menevät ja tulee mökkihöperöksi.

Tsemppiä sinulle ja yritä ottaa kesästä irti sen minkä jaksat ja toivottavasti paranet pian!

• Alukup.

Voisi sitä kai uimaan mennä muuten, mutta olen todennut, että sillon kun poden yskää on uiminen monesti pahentanut kurkkuärsytystäni... :/ Itseasiassa en ole kertaakaan poskiontelotulehduksen aikana tuntenut itseäni väsyneeksi, eikä kuumettakaan ole. Se satunnainen paineen tunne tai lievä päänsärky on se inhottavin vaiva. Pahimmillaan se on yleensä illalla.

Niin ja siitä punkteerauksen stressaamisesta. Ensimmäisellä kerralla en ollut stressaantunut kun menin sinne, menin aika neutraalilla olotilalla kun kaikki olivat vakuutelleet, ettei se satu, niinkuin ekassa viestissäni sanoin, mutta kyllä sattui! Tämäkin johtuu varmasti siitä, että ihmisillä on erilainen kipukynnys. Minulla taas on erittäin herkät limakalvot. Minua oksettaa jos joku muu koskee korviani sisältäpäin, en pyösty myöskään käyttämään korvatulppia, kun minua alkaa pyörryttää ja oksennuttamaan, en tykkää siitä että silmälääkäri tutkii silmiäni kun minua alkaa pyöryttämään, nenään kaikki tunkeminen sattuu ja kaikki muutkin suuhun tehtävät toimenpiteet... Seuraavaksi pitäisi varmaan jo nukuttaa jos minut tahdottaisiin punktioon, paniikki siinä iskee ja tosiaan lyön käteni nenän eteen ettei sinne tungettaisi mitään, pelko on suuri. Sama vika kun lääkärissä kerran yritettiin ottaa roskaa silmästäni, ei siitä mitään tullut kun riuhdoin lääkärin kättä pois ja yritin suojata silmiäni, kaikki epämielyttävä saa aikaan tuollaisen reaktion. En voi sille mitään, se vain tapahtuu...

No, toivotaan ettei tämä ainakaan pahemmaksi menisi vaan helpottaisi... Pitäisi varmaan mennä apteekista ostamaan sellainen ssarvikuono, josko se auttaisi.

• sonetmine
        Alukup. kirjoitti:

Voisi sitä kai uimaan mennä muuten, mutta olen todennut, että sillon kun poden yskää on uiminen monesti pahentanut kurkkuärsytystäni... :/ Itseasiassa en ole kertaakaan poskiontelotulehduksen aikana tuntenut itseäni väsyneeksi, eikä kuumettakaan ole. Se satunnainen paineen tunne tai lievä päänsärky on se inhottavin vaiva. Pahimmillaan se on yleensä illalla.

Niin ja siitä punkteerauksen stressaamisesta. Ensimmäisellä kerralla en ollut stressaantunut kun menin sinne, menin aika neutraalilla olotilalla kun kaikki olivat vakuutelleet, ettei se satu, niinkuin ekassa viestissäni sanoin, mutta kyllä sattui! Tämäkin johtuu varmasti siitä, että ihmisillä on erilainen kipukynnys. Minulla taas on erittäin herkät limakalvot. Minua oksettaa jos joku muu koskee korviani sisältäpäin, en pyösty myöskään käyttämään korvatulppia, kun minua alkaa pyörryttää ja oksennuttamaan, en tykkää siitä että silmälääkäri tutkii silmiäni kun minua alkaa pyöryttämään, nenään kaikki tunkeminen sattuu ja kaikki muutkin suuhun tehtävät toimenpiteet... Seuraavaksi pitäisi varmaan jo nukuttaa jos minut tahdottaisiin punktioon, paniikki siinä iskee ja tosiaan lyön käteni nenän eteen ettei sinne tungettaisi mitään, pelko on suuri. Sama vika kun lääkärissä kerran yritettiin ottaa roskaa silmästäni, ei siitä mitään tullut kun riuhdoin lääkärin kättä pois ja yritin suojata silmiäni, kaikki epämielyttävä saa aikaan tuollaisen reaktion. En voi sille mitään, se vain tapahtuu...

No, toivotaan ettei tämä ainakaan pahemmaksi menisi vaan helpottaisi... Pitäisi varmaan mennä apteekista ostamaan sellainen ssarvikuono, josko se auttaisi.

"Sarvikuono" auttaa todella hyvin poskiontelotulehdukseen, kun sillä saa huuhdeltua ja desinfioitua röörit itse. Suosittelen sitä lämpöisesti.

• "asiantuntija"
        Alukup. kirjoitti:

Kyllä kannaattaa sarvikuono hommata. Itselläni on ollut käytössä myös. Toisilla riittää pelkkä sarvikuonolla huuhtelu poskiontelon tulehduksen hoitoon. Itse kyllä syön yleensä väh. 2 kuuria tulehdukseen vaikka sarvikuonoa käytänkin. Kuitenkin se helpottaa oloa ja vähentää tukkoisuutta, sillä saa helposti tyhjennettyä kerääntyneen liman onteloista.

Niin, ja itsehän sitä parhaiten tietää, mihin kykenee kun sairastelee. Ilman muuta ei kannata mitään sellaista tehdä, mistä tietää että olo pahenee. Itse vain joskus olen jäänyt petipotilaaksi ontelotulehduksen aikana, kun ajattelin että se nopeuttaisi paranemista, tulos silti sama 2 kuuria jne. kerran minulla sitten riitti yksikin kuuri vaikka olin ihan kunnolla viihteellä ja otin siis kunnon kännit antibioottikuurin aikana, ja tulehdus lähti.

Tuosta punktiosta vielä. Että en sinne toki itsekkään innosta kiljuen menisi. Olen myös toimenpide kammoinen. Verikokeitakin kun otetaan minun on päästävä makuu asentoon, muuten pyörryn. Ja kipukynnys on myös minulla herkkä. Nyt vaan tuntuu siltä, että tekisin mitä vaan että tämä sairastelu lakkaisi. Mutta eihän tuo punktiokaan kaikilla edes auta.

Noh, enyway eihän tälle mitään mahda ja kyllä se valo sieltä tunnelinpäästä taas jossain vaiheessa rupeaa pilkottamaan =)

• miekkonen_uusi

Auttoiko Klacid OD kuuri?

• toimii...

Itselläni on RINEXIN tabletteja varalla . Kun saan flunssan niin otan Rinex tabletteja viikon, ehkä kauemminkin kunnes flunssa hellittää. Rinexin kuivattaa limakalvoja ja minulla on niitä aina varalla. Voit soittaa terveyden hoitajalle tai vaikka Lääkärillesi ja pyytää puhelimessa Rinexin tabletteja jotta ne helpottaisivat oloasi.

Tämän lisäksi varsinkin ennen nukkumaan menoa kannattaa huuhdella nokkakannulla nenän sieraimet siis molemmat ettei yön aikana nenä mene tukkoon ja aiheuta tulehduksia. Nokka huuhtelihannuun kaksi tlk, merisuolaa joka sekoitetaan hyvin. Huuhtele sillä varsinkin ennen nukkumaan menoa nenäsi niin olosi helpottuu.

• maito pois

Useissa tapauksissa D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista.

Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections
      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/07/06/vitamin-d-reduces-risk-of-hospital-acquired-infections/

4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hPm1U9ZZra0

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

"D-vitamiini torjuu hengitystieinfektioita

Tukholman Karoliinisen Instituutin Huddingen yliopistoklinikassa testattiin, ehkäiseekö D-vitamiini hengitystieinfektioita. Ja ehkäiseehän se, kertoo mikrobiologian erikoislääkäri Peter Bergman. Hän esitti tutkimuksen tulokset Ruotsin lääkäripäivillä. Aiheesta kirjoittaa Dagens Medicin -lehti.

Aikaisemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, että D-vitamiinin vähäinen pitoisuus veressä voi altistaa infektioille. Nyt siis Tukholmassa haluttiin tutkia, mikä teho on 100 mikrogramman eli 4000 kansainvälisen yksikön (IU) päivittäisellä nauttimisella. Aineistona oli 140 infektioherkkää henkilöä, joista puolet sai vuoden ajan D-vitamiinia ja puolet lumetta. Järjestely oli kaksoissokko. Toisin sanoen tutkitut itse ja tutkijat eivät tienneet vaikutusjakson aikana ketkä saivat D-vitamiinia ja ketkä lumetta.

Tulokset osoittivat, että D-vitamiini vähensi vaivoja (besvär). Antibioottien tarve väheni 63 % lumeeseen verrattuna ja sieni-infektioiden riski hengitysteissä pieneni samalla.

Tulokset tukevat aikaisemmin Suomessa, Yhdysvalloissa, Espanjassa, Japanissa ja muualla tehtyjä tutkimuksia, joiden mukaan D-vitamiini ehkäisee virus- ja bakteeritulehduksia ja nopeuttaa niiden paranemista."
      http://www.dagensmedicin.se/nyheter/vitamin-d-bromsade-luftvagsinfektioner/

"Miksi influenssat rantautuvat juuri tänne mihin aurinko ei paista? Aivan oikein, pronssikaudella ihmiset söivät yli kilon kalaa päivässä ja tämä riitti takaamaan riittävän D-vitamiinin saannin, tänä päivänä syödään viljeltyjä kaloja, joiden D-vitamiinipitoisuus on neljännes villikalan pitoisuudesta eli pari mikroa, jos ylipäätään edes syödään kalaa ja joka tapauksessa liian vähän."
      http://luomuilija.blogspot.fi/2012/03/d-vitamiini-terveyden-yllapitaja.html

Does taking vitamin D help ward off the flu?

1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

10 ng/ml = 25 nmol/L

50 ng/ml = 125 nmol/L

http://www.marketplace.org/topics/world/does-taking-vitamin-d-help-ward-flu

125 nmol/l ympäri vuoden, kun suomalaisten kskiarvo on alle 50 nmol/l

The latest research: Vitamin D for prevention of respiratory infections

http://blog.vitamindcouncil.org/2013/03/23/the-latest-research-vitamin-d-for-prevention-of-respiratory-infections/

Parhaimmat maitohappobakteerit (aina antibioottikuurin aikana ja jälkeen vähintään 6kk), joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:

Dr. Ohhiran probiootti
      Normaali probiootti kasvatetaan suojatusti labrassa, pakastekuivataan ja laitetaan vähän inuliinia tai makeutusainetta evääksi kapseliin tai pilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 80%. Saat siis vain 20% "elossa" olevia bakteereita, jotka nekin on koko elämänsä kasvaneet suojatusti, ja ottavat kovaa turpaan suolistosi pahoilta bakteereilta. Apua on näistäkin silti, mutta aika vähän.

Ohhiran probiootti on siis Japanilainen alunperin. Se valmistetaan sekoittamalla 40 eri kasvista, hedelmää, merilevää yms. ravintososeeksi. Tähän istutetaan 12 bakteerikantaa, ja annetaan seoksen fermentoitua 3 VUOTTA. Mitä tapahtuu tässä? Bakteerit kilpailevat kolme vuotta elintilasta ja ajan loputtua jäljellä on vain kovimman luokan hyvät bakteerit. Heikot sortui elon tiellä jne, voittajat jäi. Näitä sinä haluat taistelemaan vatsasi hyvinvoinnin tueksi, et niitä lellittyjä maljassa kasvatettuja kermaperseitä. Ohhira sisältää myös ainutlaatuisen TH10-bakteerin, jolla on kysy tuhota MRSA-sairaalabakteeri jos se suolistossa majailee (sekä streptococcus- , että staphylococcus -sukuinen MRSA).

Suomessa myytäviä hyviä valmisteita:
      ProbiMage
      Asidophilus
      Acidophilus Plus
      Acidophilus Forte
      Replete Intensive
      DDS
      Bioteekin Probioottiplus
      Lepicol

• näin on

Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk (10–20 prosenttia läntisestä väestöstä kärsii uusienkin tietojen mukaan yhä C-vitamiinin puutteesta, Suomessa luultavasti vielä useampi.)
      C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

D-vitamiinia 50-125µg / vrk

Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1

Pohjoismaiset terveysviranomaiset suosittelevat aikuisille Omega-3 rasvahappoja 1-2 grammaa päivässä eli esim. villiä lohta vähintään 150 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Raskauden aikana Omega-3 rasvahappojen tarve jopa tuplaantuu. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.

Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia.

Kaikkein huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe