Jos myy laskuun, onko pakko aina laittaa maksuajaksi 14 vrk? Voiko eräpäivä olla esim. 7 vrk päästä laskun kirjoittamisesta tai vaikkapa heti?
Ajattelin vain tarkistaa, jos täällä joku tietäisi. Nimittäin eräs ihminen sanoi, että maksuajaksi on aina annettava 14 vrk, jos laskulla myy.
Laskulla myynnin maksuaika - onko aina 14 vrk?
15
8847
Vastaukset
- Laskuttaja
Jos laskutat isoa organisaatiota esim. projektista tai vastaavasta on todennäköistä, että lasku ei ehdi läpi 7 päivässä hyväksytyskierroksista. Silloin kun laskutettava organisaatio on muutenkin "varmanpäällä" on turha hermostuttaa kireällä laskutuksella eli laita maksuajaksi 14 päivää.
Jos taas on kyse yksityisasiakkaista niin kannattaa laittaa 7 päivän maksuaikaa.- Kuluma
Kuluttajille lähetettävissä laskuissa eräpäivä saa olla aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua laskun päivämäärästä, ts. lasku pitää lähettää kuluttajalle viimeistään 14 vuorokautta ennen sen eräpäivää.
- tahon mäkin tietää
Kuluma kirjoitti:
Kuluttajille lähetettävissä laskuissa eräpäivä saa olla aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua laskun päivämäärästä, ts. lasku pitää lähettää kuluttajalle viimeistään 14 vuorokautta ennen sen eräpäivää.
Onko tuo 14 vrk siis määrätty jossain virallisesti?
- jokusena
tahon mäkin tietää kirjoitti:
Onko tuo 14 vrk siis määrätty jossain virallisesti?
Ei ole, missään ei näin ole lakiin kirjoitettu.
- ....
jokusena kirjoitti:
Ei ole, missään ei näin ole lakiin kirjoitettu.
Lain kohtaa en nopeasti löytänyt, mutta Kuluttajaviraston sivuilla lukee seuraavasti:
"Kuluttajalle pitää lähettää lasku 14 päivää ennen eräpäivää. Laskua ei tarvitse lähettää, jos on sovittu eräpäivästä ja siitä, ettei laskua lähetetä." - Kuluma
.... kirjoitti:
Lain kohtaa en nopeasti löytänyt, mutta Kuluttajaviraston sivuilla lukee seuraavasti:
"Kuluttajalle pitää lähettää lasku 14 päivää ennen eräpäivää. Laskua ei tarvitse lähettää, jos on sovittu eräpäivästä ja siitä, ettei laskua lähetetä."Kyseinen 14 vuorokauden sääntö perustuu lakiin saatavien perinnästä, ja tarkemmin ottaen laissa määriteltyyn hyvään perintätapaan. Tätä 14 vuorokautta ei ole nimenomaisesti mainittu itse lain tekstissä, mutta Kuluttajavirasto on antanut tarkempia tulkintoja siitä mitä lain tarkoittama hyvä perintätapa pitää sisällään. Kuluttajaviraston kuten muidenkin viranomaisten määräykset ovat osa Suomen lainsäädäntöä siinä missä lait ja asetuksetkin.
Lisäksi laissa saatavien perinnästä (10 b §) on säädetty maksumuistuksista siten, että muistutuksesta saa periä kuluja (esim. sen tavallisen 5 euron maksumuistutusmaksun) ainoastaan siinä tapauksessa jos alkuperäisestä velasta on lähetetty lasku vähintään 14 päivää ennen sen erääntymistä.
- myöhässä ne kuitenkin on
Mulla on maksuaika 30pv, eikä sekään yleensä riitä. Kannattaa varautua siihen että laskut ei todellakaan aina mene maksuun kovin nopeasti. 14 pv on aika tiukka, monet isommat firmat ei sitä hyväksy tai ainakaan maksa siinä ajassa.
- Pankit
Pankit on rahan lainaajia, ei yrittäjä. Minä käytän sovittua eräpäivää. Joskus se on heti, joskus 2 päivän kuluttua.
Lähetettäessa 7 vuorokautta.
JOskus poikkeustilanteissa pidempi, mutta harvoin. Kukaan ei oo vielä narissu.- 209039203902
Jep, itse käytän aina 10 päivää netto, 7 pv tuntuu liian nopealta ja 14 päivää itselleni mukamas liian pitkältä, niinpä kompromissi 10 pv netto ja sillä hyvä. Tuskin tuota missään on mainittu, mikä on lakisääteinen aika, tapauskohtaisesti ja mikä itelle tuntuu parhaimmalta. Jos joku rutajaa niin aina voi pidentää maksuaikaa tms.
- on aivan ok
Itse käytän 7pv. nettomaksuaikaa, joka näyttää olevan useilla muillakin käytössä. Käytännössä raha tulee sisään 2-3vkk. Jos lasku kiertää organisaatiossa vaikka 14pv. se on ok. Ei sitä vielä tuossa vaiheessa kannata alkaa perimään. Lyhyen maksuajan käyttö on siksi hyvä että ns. hyvät maksajat maksavat kyllä laskunsa lähes ajallaan mutta vetkuilijoille saadaan karhulasku nopeammin liikkeelle. Vetkuilijat maksavat nimittäin laskunsa myöhässä oli maksuaika sitten 7pv. tai 30pv. mutta jos maksuaika on 30pv. netto jo alunperin niin karhut ja perimistoimet voivat mennä useita kuukausia eteenpäin.
- yrittäjä kanssa
Itse käytän yleensä vakiintunutta 14pv nto. Täytyy huomioida myös postin kulkuun menevä aika; 1lk 1-2 työpäivää, 2lk 3-5 tp.
Jos itse saan 7pv maksuajalla lähetetyn laskun, menee se laskukasan alimmaiseksi saman tien. - yr itt äjä
yrittäjä kanssa kirjoitti:
Itse käytän yleensä vakiintunutta 14pv nto. Täytyy huomioida myös postin kulkuun menevä aika; 1lk 1-2 työpäivää, 2lk 3-5 tp.
Jos itse saan 7pv maksuajalla lähetetyn laskun, menee se laskukasan alimmaiseksi saman tien.Minä lähetän laskut sähköisesti, joten postin kulkuun ei mene kuin ehkä sekunti-pari. ;)
- sähkölaskuttaja
yr itt äjä kirjoitti:
Minä lähetän laskut sähköisesti, joten postin kulkuun ei mene kuin ehkä sekunti-pari. ;)
Laskun lähettämiseen sähköisessä muodossa tarvitaan tietenkin vastaanottajan lupa. Jos hän ei halua sähköistä niin silloin laitettava sitten perinteinen.
- ei tosiaan!
yrittäjä kanssa kirjoitti:
Jos itse saan 7pv maksuajalla lähetetyn laskun, menee se laskukasan alimmaiseksi saman tien.Naurettavaa ja lapsellista mullittelua.
Eli tahallaan maksat laskun myöhässä?
Tuollaisia asiakkaita ei meidän firmamme kaipaa!
- fjaösjkfa
Pitäisi olla. Mutta käytännössä yksityisasiakkailta tulee rahat helpommin jos on tuo 7 päivää.
Ja isot on sitten asia erikseen. 14 pvää käytän paljon. Mutta sitten tosi isot ei maksa kun 30 päivää pitää olla aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789