Onko kellään tietoa tai kokemusta siitä jos molemmilla kumppanilla on todettu herpes..ja aletaan vauvanteko hommiin ja odottavalle on raskauden aikana puhjennut herpes..ja miten jos on vielä näpyt kun on aika synnyttää...?vaikeesti ehkä selostettu.mutta että alatie synnytys vai sittenkä keisarinleikkaukseen joutunu?
haluaisin vaan tietää että puhkeaako se helposti jos on raskaana...
Herpes ja synnytys
11
1276
Vastaukset
- synnytyshetkellä,
niin tehdään sektio. Kellä puhkeaa, kellä ei, sehän nyt on muutoinkin arvaamaton "seuralainen", joillakin stressi edesauttaa puhkeamista, jollain kuukautiset, jollain taas joku muu...
- Herpesläinen
Minua pelottaa myös synnytys.. Minulla on todettu herpes, miehellä ei (tai siis ainakaan näkyviä oireita hänellä ei ole koskaan ollut).
Mitäs jos ei huomata, että herpes on aktiivivaiheessa? Siis mulla kun ei välttämättä ole rakkuloita ollenkaan mutta tuntuu et ois kuitenkin oireet päällä silloin tällöin (?). Mitä herpes aiheuttaa vauvalle? Kamala kun pelottaa jo koko asia vaikka ei olla vielä edes alettu yrittämään lasta. Vauvakuume kylläkin on kova mutta syksyllä vasta alkaa yritys..
Miten raskaana olevia herpesläisiä kohdellaan neuvolassa/sairaalassa/synnytyksessä? Kuitenkin kyseessä sukupuolitauti, jonka on yleensä itse aiheuttanut. Vaikka minä sain aikoinani tartuntani ilman yhdyntää :(.. - voi-
Herpesläinen kirjoitti:
Minua pelottaa myös synnytys.. Minulla on todettu herpes, miehellä ei (tai siis ainakaan näkyviä oireita hänellä ei ole koskaan ollut).
Mitäs jos ei huomata, että herpes on aktiivivaiheessa? Siis mulla kun ei välttämättä ole rakkuloita ollenkaan mutta tuntuu et ois kuitenkin oireet päällä silloin tällöin (?). Mitä herpes aiheuttaa vauvalle? Kamala kun pelottaa jo koko asia vaikka ei olla vielä edes alettu yrittämään lasta. Vauvakuume kylläkin on kova mutta syksyllä vasta alkaa yritys..
Miten raskaana olevia herpesläisiä kohdellaan neuvolassa/sairaalassa/synnytyksessä? Kuitenkin kyseessä sukupuolitauti, jonka on yleensä itse aiheuttanut. Vaikka minä sain aikoinani tartuntani ilman yhdyntää :(..aiheuttaa vauvalle synnytyksessä vakavan aivotulehduksen, joka voi johtaa kuolemaan.
Kannattaa keskustella asiasta neuvolassa/lääkärin kanssa. Herpeshän voi tosiaal olla aktiivisessa vaiheessa oireeton, mutta silti tarttua. Suosittelen keisarileikkausta. Jos lääkäri kieltäytyy, niin sinun pitää vaatia sitä, muuten ei tule mitään! - mutta kertoa rehellisesti
Herpesläinen kirjoitti:
Miten raskaana olevia herpesläisiä kohdellaan neuvolassa/sairaalassa/synnytyksessä? Kuitenkin kyseessä sukupuolitauti, jonka on yleensä itse aiheuttanut. Vaikka minä sain aikoinani tartuntani ilman yhdyntää :(..Ikävä kyllä sain kuulla tässä taannoin ystäväni ex-miehen uuden vaimon vauvan kuolleen sen seurauksena, että oli herpes iskenyt... eli ei taida olla ihan harmiton juttu.
Olettaisin kuitenkin, että jos herpes on aktiivivaiheessa, keisarileikkauksen saisi ilman muuta. Ainakin tuon kuultuani mitä ystävän exälle tapahtui, vaatisin ihan ehdottomasti jos olisi pienin epäilyskin että herpes oli edes joskus ollut.
Onneksi olen siltä välttynyt luojan kiitos ja omat lapsetkin on jo synnytetty ennen kuin edes kuulin tuosta koko jutusta. - Herpesläinen
mutta kertoa rehellisesti kirjoitti:
Ikävä kyllä sain kuulla tässä taannoin ystäväni ex-miehen uuden vaimon vauvan kuolleen sen seurauksena, että oli herpes iskenyt... eli ei taida olla ihan harmiton juttu.
Olettaisin kuitenkin, että jos herpes on aktiivivaiheessa, keisarileikkauksen saisi ilman muuta. Ainakin tuon kuultuani mitä ystävän exälle tapahtui, vaatisin ihan ehdottomasti jos olisi pienin epäilyskin että herpes oli edes joskus ollut.
Onneksi olen siltä välttynyt luojan kiitos ja omat lapsetkin on jo synnytetty ennen kuin edes kuulin tuosta koko jutusta.Eli herpesläisten ei siis pitäisi koskaan synnyttää alateitse koska aina voi olla tartunnanvaara? Herpeshän voi tarttua myös passiivisena. Eihän genitaaliherpes muuten voi aiheuttaa mitään vaaraa sikiölle/vauvalle?
Ja kyllähän kaikkien genitaaliherpstä "sairastavien" pitää viimeistään neuvolassa kertoa taudistaan, ja olisi hyvä kertoa silloinkin vaikka vaan tulevalla isällä olisi tauti.
Merkitäänkö siitä johonkin tieto (äitiyskorttiin?), että on herpestartunta? - kysynpä vaan
Herpesläinen kirjoitti:
Eli herpesläisten ei siis pitäisi koskaan synnyttää alateitse koska aina voi olla tartunnanvaara? Herpeshän voi tarttua myös passiivisena. Eihän genitaaliherpes muuten voi aiheuttaa mitään vaaraa sikiölle/vauvalle?
Ja kyllähän kaikkien genitaaliherpstä "sairastavien" pitää viimeistään neuvolassa kertoa taudistaan, ja olisi hyvä kertoa silloinkin vaikka vaan tulevalla isällä olisi tauti.
Merkitäänkö siitä johonkin tieto (äitiyskorttiin?), että on herpestartunta?Mitä mieltä olette: onko herpestartunnan saajilla samanlainen oikeus saada lapsia vai katsotaanko herpesläisiä jotenkin erilailla?
Minulla itsellä on herpes ollut hetken aikaa. Lapsia ei vielä ole suunnitteilla mutta tulevaisuudessa kyllä.
Pelottaakin, että miten herpekseen suhtaudutaan. Suomessa genitaaliherpesläisiä on vissiin aika paljon mutta todella vähän keskusteluista olen lukenut raskaana olevien herpesläisten kertomuksia. Onko herpesläiset enimmäkseen sitten miehiä? Vai sellaisia jotka eivät halua lapsia?
Itse olen todella lapsirakas ja haluan joskus oman lapsen/lapsia. Epätietoisena jo nyt kyselen, että kai se on sitten joskus mahdollista? Asun todella pienellä paikkakunnalla, joten terveyskeskuksessa sitten täytyy neuvolassa asioida. Toivottavasti siellä suhtauduttaisiin hyvin tähän tautiini.
Voisko joku raskaana oleva herpesläinen/lapsen jo saanut kirjoittaa omia kokemuksia. Kiitollisena niitä lukisin. - ounou2
mutta kertoa rehellisesti kirjoitti:
Ikävä kyllä sain kuulla tässä taannoin ystäväni ex-miehen uuden vaimon vauvan kuolleen sen seurauksena, että oli herpes iskenyt... eli ei taida olla ihan harmiton juttu.
Onneksi olen siltä välttynyt luojan kiitos ja omat lapsetkin on jo synnytetty ennen kuin edes kuulin tuosta koko jutusta.hirveetä kuulla että tän sukupuolitaudin takii, voi mennä koko elämä pilalle...
- äiti kahdelle
ounou2 kirjoitti:
hirveetä kuulla että tän sukupuolitaudin takii, voi mennä koko elämä pilalle...
onnekseni, sillä olisin sen voinut hyvin saada, puolisolla (ja itsellänikin) on huuliherpes. Aivan hyvin huonolla tuurilla olisin voinut suuseksissä (josta ollaan pidättäydytty huuliherpeksen aktiivivaiheessa ja vielä vähän varoaikaakin siihen päälle) saada genitaaliherpeksen.
On, on mielestäni ihan samanlainen oikeus hankkia/saada lapsia kuin ei-genitaaliherpestä sairastavilla. Ehdottomasti. - mie vaan
äiti kahdelle kirjoitti:
onnekseni, sillä olisin sen voinut hyvin saada, puolisolla (ja itsellänikin) on huuliherpes. Aivan hyvin huonolla tuurilla olisin voinut suuseksissä (josta ollaan pidättäydytty huuliherpeksen aktiivivaiheessa ja vielä vähän varoaikaakin siihen päälle) saada genitaaliherpeksen.
On, on mielestäni ihan samanlainen oikeus hankkia/saada lapsia kuin ei-genitaaliherpestä sairastavilla. Ehdottomasti.Rauhoittukaapas nyt! Herpes on yleinen tauti ja terveydenhuollon ammattilaiset suhtautuvat siihen hyvin asiallisesti. Kun tulet raskaaksi ja menet neuvolaan, asiaa kysytään ja ainakin joitakin aikoja sitten neuvolakorttiin tehtiin merkintä herpeksestä. Itse olin tarkassa seurannassa raskauksieni aikana erään muun syyn vuoksi ja vielä varmuuden vuoksi muistuttelin herpeksestä, että sekin asia osataan ottaa huomioon (tosiasiassa herpeksellä ei ollut mitään merkitystä asiassa). Synnytyksen lähestyessä tilannetta seurataan tarkasti eli, jos oireita ilmenee, tehdään sektio.
Herpestartunta ei ole mikään syy luopua perheenperustamisesta tai mistään muistakaan unelmistaan.
Olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että uuden ihmisen kanssa seksisuhdetta aloittaessa herpeksestä pitää aina kertoa. Se ei aina ole helppoa, mutta mieti miltä tuntuu, jos rakastettusi saa tartunnan sinulta ilman, että tietää sinun kantavan virusta.
Minun elämääni herpes ei ole juurikaan haitannut. En mieti minua tartuttanutta henkilöä, koska elämä on juuri tällaista: kaikkea voi tapahtua kenelle hyvänsä. Elän onnellista elämää mieheni ja terveitten lapsieni kanssa ja yritän nauttia joka päivästä. Huomisesta kun ei voi tietää oli sitten herpeksen kantaja tai ei. - kysymään
kysynpä vaan kirjoitti:
Mitä mieltä olette: onko herpestartunnan saajilla samanlainen oikeus saada lapsia vai katsotaanko herpesläisiä jotenkin erilailla?
Minulla itsellä on herpes ollut hetken aikaa. Lapsia ei vielä ole suunnitteilla mutta tulevaisuudessa kyllä.
Pelottaakin, että miten herpekseen suhtaudutaan. Suomessa genitaaliherpesläisiä on vissiin aika paljon mutta todella vähän keskusteluista olen lukenut raskaana olevien herpesläisten kertomuksia. Onko herpesläiset enimmäkseen sitten miehiä? Vai sellaisia jotka eivät halua lapsia?
Itse olen todella lapsirakas ja haluan joskus oman lapsen/lapsia. Epätietoisena jo nyt kyselen, että kai se on sitten joskus mahdollista? Asun todella pienellä paikkakunnalla, joten terveyskeskuksessa sitten täytyy neuvolassa asioida. Toivottavasti siellä suhtauduttaisiin hyvin tähän tautiini.
Voisko joku raskaana oleva herpesläinen/lapsen jo saanut kirjoittaa omia kokemuksia. Kiitollisena niitä lukisin.Meillä ihmisillä on jos jonkinlaista tautia ja juttua ja kyllä neuvolassakin on nähty monenlaista. Ei siitä mitään mustaa leimaa saa, eikä "neuvolatäti" asiakasta sen vuoksi tuomitse. Asia vain julki,niin sitä voidaan raskauden aikana seurailla. Turha on valehdella mistään (noloistakaan)asioista vauvaa hankkiessa, silloin ei voida turvata äidin ja vauvan parasta hyvinvointia! Jos asia kamalasti huolettaa niin kysele siitä asiantuntijalta! Ihmisten "mun mummonkumminkaimalle" jutut kun joskus paisuupi matkalla.
- ja synnytyksestä
mie vaan kirjoitti:
Rauhoittukaapas nyt! Herpes on yleinen tauti ja terveydenhuollon ammattilaiset suhtautuvat siihen hyvin asiallisesti. Kun tulet raskaaksi ja menet neuvolaan, asiaa kysytään ja ainakin joitakin aikoja sitten neuvolakorttiin tehtiin merkintä herpeksestä. Itse olin tarkassa seurannassa raskauksieni aikana erään muun syyn vuoksi ja vielä varmuuden vuoksi muistuttelin herpeksestä, että sekin asia osataan ottaa huomioon (tosiasiassa herpeksellä ei ollut mitään merkitystä asiassa). Synnytyksen lähestyessä tilannetta seurataan tarkasti eli, jos oireita ilmenee, tehdään sektio.
Herpestartunta ei ole mikään syy luopua perheenperustamisesta tai mistään muistakaan unelmistaan.
Olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että uuden ihmisen kanssa seksisuhdetta aloittaessa herpeksestä pitää aina kertoa. Se ei aina ole helppoa, mutta mieti miltä tuntuu, jos rakastettusi saa tartunnan sinulta ilman, että tietää sinun kantavan virusta.
Minun elämääni herpes ei ole juurikaan haitannut. En mieti minua tartuttanutta henkilöä, koska elämä on juuri tällaista: kaikkea voi tapahtua kenelle hyvänsä. Elän onnellista elämää mieheni ja terveitten lapsieni kanssa ja yritän nauttia joka päivästä. Huomisesta kun ei voi tietää oli sitten herpeksen kantaja tai ei.Minulla on ollut todella tiheästi uusiutuva herpes yli 10 vuotta. Sain loppuraskauden ajaksi estolääkityksen, jonka aikana rakkuloita ei tosiaan tullut. Lisäksi tilanne tutkittiin synnytyksen yhteydessä todella tarkasti, sillä tarvittaessa olisi päädytty keisarinleikkaukseen. Kaikki meni kuitenkin todella hyvin ja lapsi ei saanut tartuntaa.
Äitiysneuvolassa kerroin herpeksestä saman tien, ja muistaakseni tieto taudista merkittiin myös neuvolakorttiin. Missään vaiheessa minua ei mitenkään syyllistetty, ja jotenkin tuli sellainen kuva, että raskaana olevien herpestapaukset ovat henkilökunnalle ihan arkipäivää.
Herpes vaikuttaa elämääni todella paljon, mutta raskauden ja synnytyksen suhteen siitä ei ollut erityistä murhetta. Ei kannata turhaan pelätä, sillä perheen perustamiseen voi ryhtyä ihan samalla tavoin kuin terveetkin.
Onnellista odotusta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793