Asumpa tässä hyvinkään keskustassa ja tässä heittää aina välillä sellanen turbo a3 audi rinkiä, dumppi suhahtelee aina ku ajaa tosta ohi. Kerran jopa luulin että audi tulee lujaa kun dumppi suhisi jo mutkan takaa, mutta ei, vauhtia ehkä 50km/h. Mistä tästä opimme? Dumppi sopii ainoastaan tehokkaisiin autoihin! Jättäkää ne turbovehkeet semmosiksi ainakin gti autoissa, ei sillä, itsekin omista gti golffin enkäs iihen ole ajatellu dumppia ostaa.
EI JUMALAUTA POJAT/AMIKSET
29
10507
Vastaukset
- sdadsa
suhisee. Tietenkin 5 tuuman putki että virtaa kunnolla.
- dumppi...
kuitenkaan suhissut tuossa. Ei kukaan järkevä edes laita dumppia A3:seen.
Saattoi olla pelkästään imupuolen vuoto kyseessä, joka on hyvinkin tyypillinen vika tuonsortin Audeissa ja ehkä muissakin turbo-kulkineissa.- koeiltu on
ette te vittu saa dumppia suhisemaan että sen joku huomais. mulla on 190e turbo mese ja dumppi ei suhissu kertaakaan ku vaihto vaihetta pitää olla bovi jos aikoo saaha sitä suhinaa ja sihinää siihen autoon ikä sitä bovia kannata laitaa ku vie auton mukavat pörinä äänet pois vaihetta vaihettaessa..
- ei se auta
KATEELLINEN JA KATKERA OLET! Vitunko väliä sillä mitä sitä omaan autoon tunkee?
"Dumppi sopii ainoastaan tehokkaisiin autoihin" jos se oli siinä audissa niin todennäkösesti se sopi siihenkin...mikä URVELO!!!- make16
mull on ihan normi jäärata pelinä subaru leone coupe noin 150hv eli ei mikään tykki mut kyll dumppi silti vaikuttaa aika huomattavasti turbon viive pienenee ja lähtee helpommin mukaan ku lämäset kaasun pohjaan .
- ja vastaisuudessakin
make16 kirjoitti:
mull on ihan normi jäärata pelinä subaru leone coupe noin 150hv eli ei mikään tykki mut kyll dumppi silti vaikuttaa aika huomattavasti turbon viive pienenee ja lähtee helpommin mukaan ku lämäset kaasun pohjaan .
Mulla lähtee vapaasti hengittävä diesel autokin ihan riittävästi, tärkeintä on että pääsee luotettavasti ne pakolliset matkat joita joutuu ajamaan.
Mun ego kestää heikompitehoisenkin auton. - sulle....
make16 kirjoitti:
mull on ihan normi jäärata pelinä subaru leone coupe noin 150hv eli ei mikään tykki mut kyll dumppi silti vaikuttaa aika huomattavasti turbon viive pienenee ja lähtee helpommin mukaan ku lämäset kaasun pohjaan .
EI SE DUMPPI MITÄÄN VIIVETTÄ PIENENNÄ,on tainnu esson baarissa kusettaa sua pahasti...sullehan nauretaan täällä ku tollasia suustas päästät...hahahahah
- ihan hyvin
Mitä vit.. sinä kitiset jos pojat rakentelee autojaan ja ajavat liikennesääntöjen mukaan. Tyhmäkö olet. T.Vanhempi ja järkevämpi.
- make16
oikeesti mitä haittaa tosta dumpista muka on sopii vain tehokkaisiin autoihin jeejee,ohan se paremman kuulonen ku suhahtaa sitä paitti tehokkaampiin autoihin pitäs laittaa bay bas vai miksi sitä sanotaan :D.
- oldes80
boi jee pojat..koti viritteisiä pas*oja..ääni kasvaa ja nopeus pienenee.. =)
niin se vaan menee..
ja mitä intoo laittaa jotain föönii johonkin kinneriin jo ja kun sil ei saa ajella lujaa kaduilla..toinen asia on se et ajais kisaa..esim, "tappajamosse"
ja kaikkihan sen tietää..jos ei ni voi voi.. =) =) =)- pitää olla
jos dumppi pitää laittaa. By-pass venttiilillä sen viiveen saa karsittua pois, tietysti jos omistaa amisviikset ja tykkää kuunnella vaihteenvaihdon välillä dumpin suhauksen niin siitä vaan. Omassa koslassa on forgen by-pass niin ei kuulu kuin turbon ominainen ujellus. Mutta jokainen tavallaan.
- make16
pitää olla kirjoitti:
jos dumppi pitää laittaa. By-pass venttiilillä sen viiveen saa karsittua pois, tietysti jos omistaa amisviikset ja tykkää kuunnella vaihteenvaihdon välillä dumpin suhauksen niin siitä vaan. Omassa koslassa on forgen by-pass niin ei kuulu kuin turbon ominainen ujellus. Mutta jokainen tavallaan.
noo kyllä tuo dumppi hieman vaikutti
- ei dumppi
siitä mitään hyötyä ole haittaa vain. aina kun vaihdat niin suhisee ja imaisee paskaa sisäänsä. ja turha sanoa ettei ime kun mistä vain auto sivuilta lukee, niin porukalla ollut dumppi ja lähtenyt lätkimään, kun sellaisista paikoista löytynyt koneen sisältä hiekkaa. minne sen ei pitäisi päästä.
- dumpass
ei dumppi kirjoitti:
siitä mitään hyötyä ole haittaa vain. aina kun vaihdat niin suhisee ja imaisee paskaa sisäänsä. ja turha sanoa ettei ime kun mistä vain auto sivuilta lukee, niin porukalla ollut dumppi ja lähtenyt lätkimään, kun sellaisista paikoista löytynyt koneen sisältä hiekkaa. minne sen ei pitäisi päästä.
Dumptti kylläkin puhaltaa sen ilman ulos sieltä turbosta eikä ime sitä sinne, se purkautuva ilma saa sen suhahduksen aikaan.
- mäntäinen
dumpass kirjoitti:
Dumptti kylläkin puhaltaa sen ilman ulos sieltä turbosta eikä ime sitä sinne, se purkautuva ilma saa sen suhahduksen aikaan.
dumppi kylläkin aukeaa moottorijarrutuksissa ja silloin ilmaa menee koneeseen siitä. saattaa myös olla auki moottoritie nopeuksissa...
- ;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;...
mäntäinen kirjoitti:
dumppi kylläkin aukeaa moottorijarrutuksissa ja silloin ilmaa menee koneeseen siitä. saattaa myös olla auki moottoritie nopeuksissa...
Mitä idareita täällä vikisee! Ammattikoulu alkaa kohta poijjaat... Onneksi!
- suurimmalla osalla
;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;... kirjoitti:
Mitä idareita täällä vikisee! Ammattikoulu alkaa kohta poijjaat... Onneksi!
porukasta on edes jonkinmoista tietoa kun sulla... esim toi edellinen on täysin totta...
- valtteri...
mäntäinen kirjoitti:
dumppi kylläkin aukeaa moottorijarrutuksissa ja silloin ilmaa menee koneeseen siitä. saattaa myös olla auki moottoritie nopeuksissa...
kuten myös by-pass vaatii auetakseen kaksi asiaa.
1. Voimakas alipaine kaasuläpän ja moottorin välissä.
2. Täysi tai lähes täysi ahtopaine ahtimen ja kaasuläpän välissä.
Jälkimmäinen ei täyty normi moottorijarrutuksessa tai moottoritienopeuksissa.
Jos molemmat 'ehdot' täyttyvät, niin ilmaa pääsee vain ulospäin, koska ahtoputkessa/letkussa vallitsee ympäröivään ilmaan nähden ylipaine.
Ai miksi näin. Siksi koska siellä dumpin sisällä on sellainen jousi... - on niin
valtteri... kirjoitti:
kuten myös by-pass vaatii auetakseen kaksi asiaa.
1. Voimakas alipaine kaasuläpän ja moottorin välissä.
2. Täysi tai lähes täysi ahtopaine ahtimen ja kaasuläpän välissä.
Jälkimmäinen ei täyty normi moottorijarrutuksessa tai moottoritienopeuksissa.
Jos molemmat 'ehdot' täyttyvät, niin ilmaa pääsee vain ulospäin, koska ahtoputkessa/letkussa vallitsee ympäröivään ilmaan nähden ylipaine.
Ai miksi näin. Siksi koska siellä dumpin sisällä on sellainen jousi...löysä jousi että se on jopa tyhjäkäynnillä yleensä auki, pelkän imusarjan alipaineen vaikutuksesta. moottoritiellä ajettaessa liian löysä dumppi taas on auki siksi että imusarjassa on alipaine ja ennen kaasuläppää taas jopa pieni ylipaine -> jousi ei jaksa pitää mäntää alhaalla. jos dumpissa on jousen esijännityksen säätö saa tuon turhan aukeilun pois, mutta silloin se ei aukea aina kun pitäisi.
jos et noihin usko mene tutkimaan, laita vaikka kaksi ahtomittaria, toinen imusarjaan normaalisti ja toinen ahtoputkeen ennen kaasuläppää ja sitten moottoritielle ajelemaan.
tai sitten menet ja otat by-passin imuputkeen menevän takaisin kierratys letkun irti ja katsot miten se mäntä siellä auton käydessä tyhjäkäynnillä on... - valtteri...
on niin kirjoitti:
löysä jousi että se on jopa tyhjäkäynnillä yleensä auki, pelkän imusarjan alipaineen vaikutuksesta. moottoritiellä ajettaessa liian löysä dumppi taas on auki siksi että imusarjassa on alipaine ja ennen kaasuläppää taas jopa pieni ylipaine -> jousi ei jaksa pitää mäntää alhaalla. jos dumpissa on jousen esijännityksen säätö saa tuon turhan aukeilun pois, mutta silloin se ei aukea aina kun pitäisi.
jos et noihin usko mene tutkimaan, laita vaikka kaksi ahtomittaria, toinen imusarjaan normaalisti ja toinen ahtoputkeen ennen kaasuläppää ja sitten moottoritielle ajelemaan.
tai sitten menet ja otat by-passin imuputkeen menevän takaisin kierratys letkun irti ja katsot miten se mäntä siellä auton käydessä tyhjäkäynnillä on...voipi muuten ollakin noin, että pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan ko. venttiilin.
Hieman epävarmana pitää tässä hieman ottaa sanojaan takaisin.
Eipähän nyt satu olemaan ylimääräistä by-pass venttiiliä käsillä. Pianhan tuon olisi käynyt kokeilemassa tyyliin: pelkästään imusarjalta tuleva letku kiinni venttiiliin, auto tyhjäkäynnille ja puhaltelemaan...
Lisää kun tässä mietiskelee tuota toimintaa, niin voisi äkkiä kuvitella että ahtimen ja kaasuläpän välissä on aina vähintäänkin pieni ylipaine, paitsi ehkä startatessa? - ahtimen
valtteri... kirjoitti:
voipi muuten ollakin noin, että pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan ko. venttiilin.
Hieman epävarmana pitää tässä hieman ottaa sanojaan takaisin.
Eipähän nyt satu olemaan ylimääräistä by-pass venttiiliä käsillä. Pianhan tuon olisi käynyt kokeilemassa tyyliin: pelkästään imusarjalta tuleva letku kiinni venttiiliin, auto tyhjäkäynnille ja puhaltelemaan...
Lisää kun tässä mietiskelee tuota toimintaa, niin voisi äkkiä kuvitella että ahtimen ja kaasuläpän välissä on aina vähintäänkin pieni ylipaine, paitsi ehkä startatessa?ja läpän välissä aina painetta ole (mutta yleensä imusarjassa on vähemmän painetta), koska ei se ahdinkaan kokoajan painetta tuota.
kokemuksen ja kokeilujen perusteella itse olen tässä liikkeellä...
oikeasti hyvin toimiva dumppi on kaksimäntäinen, siinä toinen mäntä aukeaa alipaineella ja toinen ylipaineella, mutta jotta se päästää paineet ulkoilmaan pitää alipaine männän olla auki, ennen ei ylipaineen mäntä pääse aukeamaan.
jos olet e-suomesta ja asia kiinnostaa käy rally racessa keravalla kattomassa baileyn dv26 dumppia, näkee sen toimintaperiaatteen. - hakoteillä, sillä
valtteri... kirjoitti:
voipi muuten ollakin noin, että pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan ko. venttiilin.
Hieman epävarmana pitää tässä hieman ottaa sanojaan takaisin.
Eipähän nyt satu olemaan ylimääräistä by-pass venttiiliä käsillä. Pianhan tuon olisi käynyt kokeilemassa tyyliin: pelkästään imusarjalta tuleva letku kiinni venttiiliin, auto tyhjäkäynnille ja puhaltelemaan...
Lisää kun tässä mietiskelee tuota toimintaa, niin voisi äkkiä kuvitella että ahtimen ja kaasuläpän välissä on aina vähintäänkin pieni ylipaine, paitsi ehkä startatessa?sähän kirjoittelet mitä sattuu? Jos mielestäsi pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan by-passin, niin mites ihmeessä se turboauto toimii silloin kun ahtopainetta ei ole? Kyllä mun turboautossani näkee ihan hyvin ahtopainemittarilta milloin ollaan imupuolella (käynnistys, tyhjäkäynti, tavallinen pintakaasuajo, moottorijarrutus), ja milloin ahdoilla (kun on hetken aikaa painettu kaasua). Ahdoille, eli yli 0bar mennessä meno muuttuu selvästi, samoin kun ahtopaine ylittää 0.5bar.
- valtteri...
ahtimen kirjoitti:
ja läpän välissä aina painetta ole (mutta yleensä imusarjassa on vähemmän painetta), koska ei se ahdinkaan kokoajan painetta tuota.
kokemuksen ja kokeilujen perusteella itse olen tässä liikkeellä...
oikeasti hyvin toimiva dumppi on kaksimäntäinen, siinä toinen mäntä aukeaa alipaineella ja toinen ylipaineella, mutta jotta se päästää paineet ulkoilmaan pitää alipaine männän olla auki, ennen ei ylipaineen mäntä pääse aukeamaan.
jos olet e-suomesta ja asia kiinnostaa käy rally racessa keravalla kattomassa baileyn dv26 dumppia, näkee sen toimintaperiaatteen.olla sellainen tilanne, jossa turbon ja kaasuläpän välissä olisi alipaine? (siis starttaus poislukien)
En ole eteläsuomesta, muuten olisin voinutkin käydä vilasemassa tuon mainitsemasi dumpin toimintaa.
Pistä huviksesi jakoon viteo. :)
Minun autossani ei ole dump-valvea, eikä tule tietenkään. Joskus sitä vain takertuu pohdiskelemaan asioita, varsin kun dumpin ja by-pass:in toiminta aukeamisen osalta lienee hyvinkin samankaltaista.
Oppia ikä kaikki... - valtteri...
hakoteillä, sillä kirjoitti:
sähän kirjoittelet mitä sattuu? Jos mielestäsi pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan by-passin, niin mites ihmeessä se turboauto toimii silloin kun ahtopainetta ei ole? Kyllä mun turboautossani näkee ihan hyvin ahtopainemittarilta milloin ollaan imupuolella (käynnistys, tyhjäkäynti, tavallinen pintakaasuajo, moottorijarrutus), ja milloin ahdoilla (kun on hetken aikaa painettu kaasua). Ahdoille, eli yli 0bar mennessä meno muuttuu selvästi, samoin kun ahtopaine ylittää 0.5bar.
En oikeastaan edes tajua mitä tarkoitat...
"Jos mielestäsi pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan by-passin, niin mites ihmeessä se turboauto toimii silloin kun ahtopainetta ei ole?"
Miksei turboauto toimisi ilman ahtopaineita?
Kyllä se venttiili menee kiinni viimeistään silloin kun kaasua painetaan hieman ja imusarjassa vallitseva alipaine hellittää.
"Kyllä mun turboautossani näkee ihan hyvin ahtopainemittarilta milloin ollaan imupuolella (käynnistys, tyhjäkäynti, tavallinen pintakaasuajo, moottorijarrutus), ja milloin ahdoilla (kun on hetken aikaa painettu kaasua)."
Niin minunkin, väliaikainen ahtopainemittari paikoillaan sattuneesta syystä.
"Ahdoille, eli yli 0bar mennessä meno muuttuu selvästi, samoin kun ahtopaine ylittää 0.5bar."
Niin, tuollainen käytös on hyvin tyypillista turbolla varustetuille moottoreille, oli kyseessä sitten auto tai joku muu turbolla varustettu vekotin.
Täysin epäselväksi minulle jäi, miten tuo tekstisi liittyi by-pass(tai dump) venttiilin aukeamiseen? - että sekoilit
valtteri... kirjoitti:
En oikeastaan edes tajua mitä tarkoitat...
"Jos mielestäsi pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan by-passin, niin mites ihmeessä se turboauto toimii silloin kun ahtopainetta ei ole?"
Miksei turboauto toimisi ilman ahtopaineita?
Kyllä se venttiili menee kiinni viimeistään silloin kun kaasua painetaan hieman ja imusarjassa vallitseva alipaine hellittää.
"Kyllä mun turboautossani näkee ihan hyvin ahtopainemittarilta milloin ollaan imupuolella (käynnistys, tyhjäkäynti, tavallinen pintakaasuajo, moottorijarrutus), ja milloin ahdoilla (kun on hetken aikaa painettu kaasua)."
Niin minunkin, väliaikainen ahtopainemittari paikoillaan sattuneesta syystä.
"Ahdoille, eli yli 0bar mennessä meno muuttuu selvästi, samoin kun ahtopaine ylittää 0.5bar."
Niin, tuollainen käytös on hyvin tyypillista turbolla varustetuille moottoreille, oli kyseessä sitten auto tai joku muu turbolla varustettu vekotin.
Täysin epäselväksi minulle jäi, miten tuo tekstisi liittyi by-pass(tai dump) venttiilin aukeamiseen?koko ajan tekstissäsi. Turbon ja kaasuläpän välissä ei todellakaan ole "kokoajan hieman" ylipainetta, esimerkiksi tyhjäkäynnillä ollaan kyllä reilusti alipaineen puolella. Senhän näet siitä mittaristasikin, eikö?
- valtteri...
että sekoilit kirjoitti:
koko ajan tekstissäsi. Turbon ja kaasuläpän välissä ei todellakaan ole "kokoajan hieman" ylipainetta, esimerkiksi tyhjäkäynnillä ollaan kyllä reilusti alipaineen puolella. Senhän näet siitä mittaristasikin, eikö?
koska mittarini on imusarjassa.
Tiedä sitten siitä sekoilusta... - valtterin kanssa juttelija
valtteri... kirjoitti:
koska mittarini on imusarjassa.
Tiedä sitten siitä sekoilusta...valtteri, kyllä oot ihan oikeessa, sillon kun painetta alkaa kertymään bypass menee kiinni jousen ahtopaineen vaikutuksesta.
ja mittari tulee nimenomaan olla imusarjassa eikä ahtoputkessa, ahtoputkessa on eri tilanne kuin kaasuläpän toisella puolen eli imusarjassa jos ei ajeta läppä täysin auki...
- faktoja
Dump valve, bypass-valve, diverter valve, pop-off valve, dumppi, poppari ... Rakkaalla lapsella on monta nimeä, homman selkiyttämiseksi yleiseksi muodostunut käytäntö on se että dump valve on se venttiili joka päästää paineet ulkoilmaan (dumppaa ilmat pihalle) ja taas by-pass venttiili nimitystä käytetään kaikista venttiileistä jotka kierrättävät ilman takaisin turbon imupuolelle. Muut nimitykset olisi hyvä jättää puhekielestä kokonaan. Silloin asioista keskusteleminen olisi huomattavasti selkeämpää.
Itse venttiilien ideana on päästää ylimääräiset paineet pihalle kun kaasu suljetaan (esim vaihtotilanteissa). Jos ei käytetä by-pass- tai dump Valvea, niin turbon reagointi saattaa olla hitaampaa ja myös pidemmän päälle paineshokit saattavat aiheuttaa vaurioita turboon.
Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Venttiilit ovat toiminnaltaan samanlaisia, molempia ohjataan imusarjan paineella. Molempia venttiileitä löytyy myös sekä kalvotoimisen että mäntätoimisena. Yleisesti ottaen mäntämalliset venttiilit on kestävämpiä varsinkin yli 1 barin ahtopaineilla ajettaessa. Venttiileissä on jousikuorma joka pitää venttiiliä kiinni, sekä paineohjaus imusarjasta. Imusarjan paine ohjaa venttiilin toimintaa. Kun kaasu vapautetaan imusarjaan syntyy kova alipaine, joka vetää venttiilin auki ja ahtopaine pääsee purkautumaan pois kaasuläpän edestä. Jousikuormaa vaaditaan riittävästi varsinkin dump valvessa sen takia että venttiili pysyy kiinni esim tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajessa. Pintakaasulla ajettaessa esim moottoritie nopeuksia imusarjassa saattaa olla 0,2bar alipainetta ja ahtoputkissa on jo esim 0,5bar ylipainetta. Tällöin vaaditaan riittävän suurta jousi kuormaa ettei venttiili avaudu liian aikaisin. Tälläisessa tilanteessa imusarjan alipaine pyrkii jo vetämään venttiiliä auki sekä ahtoputkistossa oleva ylipaine taas pyrkii työntämään venttiiliä auki. Mikäli venttiili aukeaa esim tyhjäkäynnillä, niin ilmamäärämittarilliset autot eivät toimi oikein, koska ilmaa ”vuotaa” moottoriin ilmamäärä mittarin ohi ja näin ollen auton ecu saa virheellistä informaatiota moottoriin menevästä ilmamäärästä. Lisäksi jos Dump-valve aukeaa jo tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla niin on myös olemassa vaara että venttiilin kautta pääsee moottoriin roskia, kiviä ym ei toivottuja partikkeleita.
By-pass valve on suositellumpaa laittaa ilmamäärämittarilla varustettuihin autoihin, koska se ei sekoita ecun toimintaa vaikka olisikin joissain tilanteissa hieman auki. Lähes kaikissa uudemmissa turboautoissa on jo vakiona by-pass venttiili.
Turbon heräämisen kannalta ei pitäisi mitään suuria eroja olla kumpaa venttiiliä omassa autossaan käyttää. Jälkikäteen ahdettuihin autoihin, tai autoihin jossa ei ole ennestään kumpaakaan venttiiliä dump valve on helpompi asentaa, koska se ei tarvitse kuin t-haaran ahtoputkeen. kun taas by-pass venttiiliä varten täytyy ohjata ilma turbon etupuolelle jolloin täytyy tehdä vähän enemmän liitoksia. Parhaan hyödyn venttiileistä saa kykemällä venttiili mahdollisimman lähelle kaasuläppää. Tämä ehkäisee tehokkaimmin paineaallon syntymistä. - rainerii miee vain
valtsulla menny datsunista moottori väleäksi ko yrittäny minun vinkkapakettia ja rönttää ohitella. väleä kone nii ei ole alipainetta, tiettyhän sulla jokuu viritysnokkapokkaki voi ollaa.
mutta ylipaineella se minun meseki mennee. vähän ku miun lompakko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621552Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271502Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701338Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2241236- 1281125
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3261085Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1661064Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3091024- 781016