Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

EI JUMALAUTA POJAT/AMIKSET

dumpin suhinan kuuntelija

Asumpa tässä hyvinkään keskustassa ja tässä heittää aina välillä sellanen turbo a3 audi rinkiä, dumppi suhahtelee aina ku ajaa tosta ohi. Kerran jopa luulin että audi tulee lujaa kun dumppi suhisi jo mutkan takaa, mutta ei, vauhtia ehkä 50km/h. Mistä tästä opimme? Dumppi sopii ainoastaan tehokkaisiin autoihin! Jättäkää ne turbovehkeet semmosiksi ainakin gti autoissa, ei sillä, itsekin omista gti golffin enkäs iihen ole ajatellu dumppia ostaa.

29

10384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdadsa

      suhisee. Tietenkin 5 tuuman putki että virtaa kunnolla.

    • dumppi...

      kuitenkaan suhissut tuossa. Ei kukaan järkevä edes laita dumppia A3:seen.

      Saattoi olla pelkästään imupuolen vuoto kyseessä, joka on hyvinkin tyypillinen vika tuonsortin Audeissa ja ehkä muissakin turbo-kulkineissa.

      • koeiltu on

        ette te vittu saa dumppia suhisemaan että sen joku huomais. mulla on 190e turbo mese ja dumppi ei suhissu kertaakaan ku vaihto vaihetta pitää olla bovi jos aikoo saaha sitä suhinaa ja sihinää siihen autoon ikä sitä bovia kannata laitaa ku vie auton mukavat pörinä äänet pois vaihetta vaihettaessa..


    • ei se auta

      KATEELLINEN JA KATKERA OLET! Vitunko väliä sillä mitä sitä omaan autoon tunkee?
      "Dumppi sopii ainoastaan tehokkaisiin autoihin" jos se oli siinä audissa niin todennäkösesti se sopi siihenkin...mikä URVELO!!!

      • make16

        mull on ihan normi jäärata pelinä subaru leone coupe noin 150hv eli ei mikään tykki mut kyll dumppi silti vaikuttaa aika huomattavasti turbon viive pienenee ja lähtee helpommin mukaan ku lämäset kaasun pohjaan .


      • ja vastaisuudessakin
        make16 kirjoitti:

        mull on ihan normi jäärata pelinä subaru leone coupe noin 150hv eli ei mikään tykki mut kyll dumppi silti vaikuttaa aika huomattavasti turbon viive pienenee ja lähtee helpommin mukaan ku lämäset kaasun pohjaan .

        Mulla lähtee vapaasti hengittävä diesel autokin ihan riittävästi, tärkeintä on että pääsee luotettavasti ne pakolliset matkat joita joutuu ajamaan.
        Mun ego kestää heikompitehoisenkin auton.


      • sulle....
        make16 kirjoitti:

        mull on ihan normi jäärata pelinä subaru leone coupe noin 150hv eli ei mikään tykki mut kyll dumppi silti vaikuttaa aika huomattavasti turbon viive pienenee ja lähtee helpommin mukaan ku lämäset kaasun pohjaan .

        EI SE DUMPPI MITÄÄN VIIVETTÄ PIENENNÄ,on tainnu esson baarissa kusettaa sua pahasti...sullehan nauretaan täällä ku tollasia suustas päästät...hahahahah


    • ihan hyvin

      Mitä vit.. sinä kitiset jos pojat rakentelee autojaan ja ajavat liikennesääntöjen mukaan. Tyhmäkö olet. T.Vanhempi ja järkevämpi.

      • make16

        oikeesti mitä haittaa tosta dumpista muka on sopii vain tehokkaisiin autoihin jeejee,ohan se paremman kuulonen ku suhahtaa sitä paitti tehokkaampiin autoihin pitäs laittaa bay bas vai miksi sitä sanotaan :D.


    • oldes80

      boi jee pojat..koti viritteisiä pas*oja..ääni kasvaa ja nopeus pienenee.. =)
      niin se vaan menee..
      ja mitä intoo laittaa jotain föönii johonkin kinneriin jo ja kun sil ei saa ajella lujaa kaduilla..toinen asia on se et ajais kisaa..esim, "tappajamosse"
      ja kaikkihan sen tietää..jos ei ni voi voi.. =) =) =)

      • pitää olla

        jos dumppi pitää laittaa. By-pass venttiilillä sen viiveen saa karsittua pois, tietysti jos omistaa amisviikset ja tykkää kuunnella vaihteenvaihdon välillä dumpin suhauksen niin siitä vaan. Omassa koslassa on forgen by-pass niin ei kuulu kuin turbon ominainen ujellus. Mutta jokainen tavallaan.


      • make16
        pitää olla kirjoitti:

        jos dumppi pitää laittaa. By-pass venttiilillä sen viiveen saa karsittua pois, tietysti jos omistaa amisviikset ja tykkää kuunnella vaihteenvaihdon välillä dumpin suhauksen niin siitä vaan. Omassa koslassa on forgen by-pass niin ei kuulu kuin turbon ominainen ujellus. Mutta jokainen tavallaan.

        noo kyllä tuo dumppi hieman vaikutti


      • ei dumppi

        siitä mitään hyötyä ole haittaa vain. aina kun vaihdat niin suhisee ja imaisee paskaa sisäänsä. ja turha sanoa ettei ime kun mistä vain auto sivuilta lukee, niin porukalla ollut dumppi ja lähtenyt lätkimään, kun sellaisista paikoista löytynyt koneen sisältä hiekkaa. minne sen ei pitäisi päästä.


      • dumpass
        ei dumppi kirjoitti:

        siitä mitään hyötyä ole haittaa vain. aina kun vaihdat niin suhisee ja imaisee paskaa sisäänsä. ja turha sanoa ettei ime kun mistä vain auto sivuilta lukee, niin porukalla ollut dumppi ja lähtenyt lätkimään, kun sellaisista paikoista löytynyt koneen sisältä hiekkaa. minne sen ei pitäisi päästä.

        Dumptti kylläkin puhaltaa sen ilman ulos sieltä turbosta eikä ime sitä sinne, se purkautuva ilma saa sen suhahduksen aikaan.


      • mäntäinen
        dumpass kirjoitti:

        Dumptti kylläkin puhaltaa sen ilman ulos sieltä turbosta eikä ime sitä sinne, se purkautuva ilma saa sen suhahduksen aikaan.

        dumppi kylläkin aukeaa moottorijarrutuksissa ja silloin ilmaa menee koneeseen siitä. saattaa myös olla auki moottoritie nopeuksissa...


      • ;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;...
        mäntäinen kirjoitti:

        dumppi kylläkin aukeaa moottorijarrutuksissa ja silloin ilmaa menee koneeseen siitä. saattaa myös olla auki moottoritie nopeuksissa...

        Mitä idareita täällä vikisee! Ammattikoulu alkaa kohta poijjaat... Onneksi!


      • suurimmalla osalla
        ;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;A;... kirjoitti:

        Mitä idareita täällä vikisee! Ammattikoulu alkaa kohta poijjaat... Onneksi!

        porukasta on edes jonkinmoista tietoa kun sulla... esim toi edellinen on täysin totta...


      • valtteri...
        mäntäinen kirjoitti:

        dumppi kylläkin aukeaa moottorijarrutuksissa ja silloin ilmaa menee koneeseen siitä. saattaa myös olla auki moottoritie nopeuksissa...

        kuten myös by-pass vaatii auetakseen kaksi asiaa.

        1. Voimakas alipaine kaasuläpän ja moottorin välissä.
        2. Täysi tai lähes täysi ahtopaine ahtimen ja kaasuläpän välissä.

        Jälkimmäinen ei täyty normi moottorijarrutuksessa tai moottoritienopeuksissa.

        Jos molemmat 'ehdot' täyttyvät, niin ilmaa pääsee vain ulospäin, koska ahtoputkessa/letkussa vallitsee ympäröivään ilmaan nähden ylipaine.

        Ai miksi näin. Siksi koska siellä dumpin sisällä on sellainen jousi...


      • on niin
        valtteri... kirjoitti:

        kuten myös by-pass vaatii auetakseen kaksi asiaa.

        1. Voimakas alipaine kaasuläpän ja moottorin välissä.
        2. Täysi tai lähes täysi ahtopaine ahtimen ja kaasuläpän välissä.

        Jälkimmäinen ei täyty normi moottorijarrutuksessa tai moottoritienopeuksissa.

        Jos molemmat 'ehdot' täyttyvät, niin ilmaa pääsee vain ulospäin, koska ahtoputkessa/letkussa vallitsee ympäröivään ilmaan nähden ylipaine.

        Ai miksi näin. Siksi koska siellä dumpin sisällä on sellainen jousi...

        löysä jousi että se on jopa tyhjäkäynnillä yleensä auki, pelkän imusarjan alipaineen vaikutuksesta. moottoritiellä ajettaessa liian löysä dumppi taas on auki siksi että imusarjassa on alipaine ja ennen kaasuläppää taas jopa pieni ylipaine -> jousi ei jaksa pitää mäntää alhaalla. jos dumpissa on jousen esijännityksen säätö saa tuon turhan aukeilun pois, mutta silloin se ei aukea aina kun pitäisi.

        jos et noihin usko mene tutkimaan, laita vaikka kaksi ahtomittaria, toinen imusarjaan normaalisti ja toinen ahtoputkeen ennen kaasuläppää ja sitten moottoritielle ajelemaan.

        tai sitten menet ja otat by-passin imuputkeen menevän takaisin kierratys letkun irti ja katsot miten se mäntä siellä auton käydessä tyhjäkäynnillä on...


      • valtteri...
        on niin kirjoitti:

        löysä jousi että se on jopa tyhjäkäynnillä yleensä auki, pelkän imusarjan alipaineen vaikutuksesta. moottoritiellä ajettaessa liian löysä dumppi taas on auki siksi että imusarjassa on alipaine ja ennen kaasuläppää taas jopa pieni ylipaine -> jousi ei jaksa pitää mäntää alhaalla. jos dumpissa on jousen esijännityksen säätö saa tuon turhan aukeilun pois, mutta silloin se ei aukea aina kun pitäisi.

        jos et noihin usko mene tutkimaan, laita vaikka kaksi ahtomittaria, toinen imusarjaan normaalisti ja toinen ahtoputkeen ennen kaasuläppää ja sitten moottoritielle ajelemaan.

        tai sitten menet ja otat by-passin imuputkeen menevän takaisin kierratys letkun irti ja katsot miten se mäntä siellä auton käydessä tyhjäkäynnillä on...

        voipi muuten ollakin noin, että pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan ko. venttiilin.
        Hieman epävarmana pitää tässä hieman ottaa sanojaan takaisin.

        Eipähän nyt satu olemaan ylimääräistä by-pass venttiiliä käsillä. Pianhan tuon olisi käynyt kokeilemassa tyyliin: pelkästään imusarjalta tuleva letku kiinni venttiiliin, auto tyhjäkäynnille ja puhaltelemaan...

        Lisää kun tässä mietiskelee tuota toimintaa, niin voisi äkkiä kuvitella että ahtimen ja kaasuläpän välissä on aina vähintäänkin pieni ylipaine, paitsi ehkä startatessa?


      • ahtimen
        valtteri... kirjoitti:

        voipi muuten ollakin noin, että pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan ko. venttiilin.
        Hieman epävarmana pitää tässä hieman ottaa sanojaan takaisin.

        Eipähän nyt satu olemaan ylimääräistä by-pass venttiiliä käsillä. Pianhan tuon olisi käynyt kokeilemassa tyyliin: pelkästään imusarjalta tuleva letku kiinni venttiiliin, auto tyhjäkäynnille ja puhaltelemaan...

        Lisää kun tässä mietiskelee tuota toimintaa, niin voisi äkkiä kuvitella että ahtimen ja kaasuläpän välissä on aina vähintäänkin pieni ylipaine, paitsi ehkä startatessa?

        ja läpän välissä aina painetta ole (mutta yleensä imusarjassa on vähemmän painetta), koska ei se ahdinkaan kokoajan painetta tuota.

        kokemuksen ja kokeilujen perusteella itse olen tässä liikkeellä...

        oikeasti hyvin toimiva dumppi on kaksimäntäinen, siinä toinen mäntä aukeaa alipaineella ja toinen ylipaineella, mutta jotta se päästää paineet ulkoilmaan pitää alipaine männän olla auki, ennen ei ylipaineen mäntä pääse aukeamaan.

        jos olet e-suomesta ja asia kiinnostaa käy rally racessa keravalla kattomassa baileyn dv26 dumppia, näkee sen toimintaperiaatteen.


      • hakoteillä, sillä
        valtteri... kirjoitti:

        voipi muuten ollakin noin, että pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan ko. venttiilin.
        Hieman epävarmana pitää tässä hieman ottaa sanojaan takaisin.

        Eipähän nyt satu olemaan ylimääräistä by-pass venttiiliä käsillä. Pianhan tuon olisi käynyt kokeilemassa tyyliin: pelkästään imusarjalta tuleva letku kiinni venttiiliin, auto tyhjäkäynnille ja puhaltelemaan...

        Lisää kun tässä mietiskelee tuota toimintaa, niin voisi äkkiä kuvitella että ahtimen ja kaasuläpän välissä on aina vähintäänkin pieni ylipaine, paitsi ehkä startatessa?

        sähän kirjoittelet mitä sattuu? Jos mielestäsi pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan by-passin, niin mites ihmeessä se turboauto toimii silloin kun ahtopainetta ei ole? Kyllä mun turboautossani näkee ihan hyvin ahtopainemittarilta milloin ollaan imupuolella (käynnistys, tyhjäkäynti, tavallinen pintakaasuajo, moottorijarrutus), ja milloin ahdoilla (kun on hetken aikaa painettu kaasua). Ahdoille, eli yli 0bar mennessä meno muuttuu selvästi, samoin kun ahtopaine ylittää 0.5bar.


      • valtteri...
        ahtimen kirjoitti:

        ja läpän välissä aina painetta ole (mutta yleensä imusarjassa on vähemmän painetta), koska ei se ahdinkaan kokoajan painetta tuota.

        kokemuksen ja kokeilujen perusteella itse olen tässä liikkeellä...

        oikeasti hyvin toimiva dumppi on kaksimäntäinen, siinä toinen mäntä aukeaa alipaineella ja toinen ylipaineella, mutta jotta se päästää paineet ulkoilmaan pitää alipaine männän olla auki, ennen ei ylipaineen mäntä pääse aukeamaan.

        jos olet e-suomesta ja asia kiinnostaa käy rally racessa keravalla kattomassa baileyn dv26 dumppia, näkee sen toimintaperiaatteen.

        olla sellainen tilanne, jossa turbon ja kaasuläpän välissä olisi alipaine? (siis starttaus poislukien)

        En ole eteläsuomesta, muuten olisin voinutkin käydä vilasemassa tuon mainitsemasi dumpin toimintaa.
        Pistä huviksesi jakoon viteo. :)

        Minun autossani ei ole dump-valvea, eikä tule tietenkään. Joskus sitä vain takertuu pohdiskelemaan asioita, varsin kun dumpin ja by-pass:in toiminta aukeamisen osalta lienee hyvinkin samankaltaista.

        Oppia ikä kaikki...


      • valtteri...
        hakoteillä, sillä kirjoitti:

        sähän kirjoittelet mitä sattuu? Jos mielestäsi pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan by-passin, niin mites ihmeessä se turboauto toimii silloin kun ahtopainetta ei ole? Kyllä mun turboautossani näkee ihan hyvin ahtopainemittarilta milloin ollaan imupuolella (käynnistys, tyhjäkäynti, tavallinen pintakaasuajo, moottorijarrutus), ja milloin ahdoilla (kun on hetken aikaa painettu kaasua). Ahdoille, eli yli 0bar mennessä meno muuttuu selvästi, samoin kun ahtopaine ylittää 0.5bar.

        En oikeastaan edes tajua mitä tarkoitat...

        "Jos mielestäsi pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan by-passin, niin mites ihmeessä se turboauto toimii silloin kun ahtopainetta ei ole?"

        Miksei turboauto toimisi ilman ahtopaineita?
        Kyllä se venttiili menee kiinni viimeistään silloin kun kaasua painetaan hieman ja imusarjassa vallitseva alipaine hellittää.

        "Kyllä mun turboautossani näkee ihan hyvin ahtopainemittarilta milloin ollaan imupuolella (käynnistys, tyhjäkäynti, tavallinen pintakaasuajo, moottorijarrutus), ja milloin ahdoilla (kun on hetken aikaa painettu kaasua)."

        Niin minunkin, väliaikainen ahtopainemittari paikoillaan sattuneesta syystä.

        "Ahdoille, eli yli 0bar mennessä meno muuttuu selvästi, samoin kun ahtopaine ylittää 0.5bar."

        Niin, tuollainen käytös on hyvin tyypillista turbolla varustetuille moottoreille, oli kyseessä sitten auto tai joku muu turbolla varustettu vekotin.

        Täysin epäselväksi minulle jäi, miten tuo tekstisi liittyi by-pass(tai dump) venttiilin aukeamiseen?


      • että sekoilit
        valtteri... kirjoitti:

        En oikeastaan edes tajua mitä tarkoitat...

        "Jos mielestäsi pelkkä imusarjan alipaine riittää aukaisemaan by-passin, niin mites ihmeessä se turboauto toimii silloin kun ahtopainetta ei ole?"

        Miksei turboauto toimisi ilman ahtopaineita?
        Kyllä se venttiili menee kiinni viimeistään silloin kun kaasua painetaan hieman ja imusarjassa vallitseva alipaine hellittää.

        "Kyllä mun turboautossani näkee ihan hyvin ahtopainemittarilta milloin ollaan imupuolella (käynnistys, tyhjäkäynti, tavallinen pintakaasuajo, moottorijarrutus), ja milloin ahdoilla (kun on hetken aikaa painettu kaasua)."

        Niin minunkin, väliaikainen ahtopainemittari paikoillaan sattuneesta syystä.

        "Ahdoille, eli yli 0bar mennessä meno muuttuu selvästi, samoin kun ahtopaine ylittää 0.5bar."

        Niin, tuollainen käytös on hyvin tyypillista turbolla varustetuille moottoreille, oli kyseessä sitten auto tai joku muu turbolla varustettu vekotin.

        Täysin epäselväksi minulle jäi, miten tuo tekstisi liittyi by-pass(tai dump) venttiilin aukeamiseen?

        koko ajan tekstissäsi. Turbon ja kaasuläpän välissä ei todellakaan ole "kokoajan hieman" ylipainetta, esimerkiksi tyhjäkäynnillä ollaan kyllä reilusti alipaineen puolella. Senhän näet siitä mittaristasikin, eikö?


      • valtteri...
        että sekoilit kirjoitti:

        koko ajan tekstissäsi. Turbon ja kaasuläpän välissä ei todellakaan ole "kokoajan hieman" ylipainetta, esimerkiksi tyhjäkäynnillä ollaan kyllä reilusti alipaineen puolella. Senhän näet siitä mittaristasikin, eikö?

        koska mittarini on imusarjassa.

        Tiedä sitten siitä sekoilusta...


      • valtterin kanssa juttelija
        valtteri... kirjoitti:

        koska mittarini on imusarjassa.

        Tiedä sitten siitä sekoilusta...

        valtteri, kyllä oot ihan oikeessa, sillon kun painetta alkaa kertymään bypass menee kiinni jousen ahtopaineen vaikutuksesta.

        ja mittari tulee nimenomaan olla imusarjassa eikä ahtoputkessa, ahtoputkessa on eri tilanne kuin kaasuläpän toisella puolen eli imusarjassa jos ei ajeta läppä täysin auki...


    • faktoja

      Dump valve, bypass-valve, diverter valve, pop-off valve, dumppi, poppari ... Rakkaalla lapsella on monta nimeä, homman selkiyttämiseksi yleiseksi muodostunut käytäntö on se että dump valve on se venttiili joka päästää paineet ulkoilmaan (dumppaa ilmat pihalle) ja taas by-pass venttiili nimitystä käytetään kaikista venttiileistä jotka kierrättävät ilman takaisin turbon imupuolelle. Muut nimitykset olisi hyvä jättää puhekielestä kokonaan. Silloin asioista keskusteleminen olisi huomattavasti selkeämpää.

      Itse venttiilien ideana on päästää ylimääräiset paineet pihalle kun kaasu suljetaan (esim vaihtotilanteissa). Jos ei käytetä by-pass- tai dump Valvea, niin turbon reagointi saattaa olla hitaampaa ja myös pidemmän päälle paineshokit saattavat aiheuttaa vaurioita turboon.

      Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle.

      Venttiilit ovat toiminnaltaan samanlaisia, molempia ohjataan imusarjan paineella. Molempia venttiileitä löytyy myös sekä kalvotoimisen että mäntätoimisena. Yleisesti ottaen mäntämalliset venttiilit on kestävämpiä varsinkin yli 1 barin ahtopaineilla ajettaessa. Venttiileissä on jousikuorma joka pitää venttiiliä kiinni, sekä paineohjaus imusarjasta. Imusarjan paine ohjaa venttiilin toimintaa. Kun kaasu vapautetaan imusarjaan syntyy kova alipaine, joka vetää venttiilin auki ja ahtopaine pääsee purkautumaan pois kaasuläpän edestä. Jousikuormaa vaaditaan riittävästi varsinkin dump valvessa sen takia että venttiili pysyy kiinni esim tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajessa. Pintakaasulla ajettaessa esim moottoritie nopeuksia imusarjassa saattaa olla 0,2bar alipainetta ja ahtoputkissa on jo esim 0,5bar ylipainetta. Tällöin vaaditaan riittävän suurta jousi kuormaa ettei venttiili avaudu liian aikaisin. Tälläisessa tilanteessa imusarjan alipaine pyrkii jo vetämään venttiiliä auki sekä ahtoputkistossa oleva ylipaine taas pyrkii työntämään venttiiliä auki. Mikäli venttiili aukeaa esim tyhjäkäynnillä, niin ilmamäärämittarilliset autot eivät toimi oikein, koska ilmaa ”vuotaa” moottoriin ilmamäärä mittarin ohi ja näin ollen auton ecu saa virheellistä informaatiota moottoriin menevästä ilmamäärästä. Lisäksi jos Dump-valve aukeaa jo tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla niin on myös olemassa vaara että venttiilin kautta pääsee moottoriin roskia, kiviä ym ei toivottuja partikkeleita.

      By-pass valve on suositellumpaa laittaa ilmamäärämittarilla varustettuihin autoihin, koska se ei sekoita ecun toimintaa vaikka olisikin joissain tilanteissa hieman auki. Lähes kaikissa uudemmissa turboautoissa on jo vakiona by-pass venttiili.

      Turbon heräämisen kannalta ei pitäisi mitään suuria eroja olla kumpaa venttiiliä omassa autossaan käyttää. Jälkikäteen ahdettuihin autoihin, tai autoihin jossa ei ole ennestään kumpaakaan venttiiliä dump valve on helpompi asentaa, koska se ei tarvitse kuin t-haaran ahtoputkeen. kun taas by-pass venttiiliä varten täytyy ohjata ilma turbon etupuolelle jolloin täytyy tehdä vähän enemmän liitoksia. Parhaan hyödyn venttiileistä saa kykemällä venttiili mahdollisimman lähelle kaasuläppää. Tämä ehkäisee tehokkaimmin paineaallon syntymistä.

    • rainerii miee vain

      valtsulla menny datsunista moottori väleäksi ko yrittäny minun vinkkapakettia ja rönttää ohitella. väleä kone nii ei ole alipainetta, tiettyhän sulla jokuu viritysnokkapokkaki voi ollaa.
      mutta ylipaineella se minun meseki mennee. vähän ku miun lompakko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      22
      1782
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1470
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1404
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1328
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe