Psori ja biologiset lääkkeet

raipe

Moro vaan kaikille!

Olen sairastanut läiskäpsoria jo useamman vuoden ajan. Psoriläiskät esiintyvät sangen pienellä alueella, eli kämmenselät ja kyynärpäät ovat kokonaan psorin peitossa, mutta ovat sitten sitäkin sitkeämpiä. Lääkkeinä on kokeiltu Daivonex ja Daivobet ilman apua. Nyt voiteena Dermovat ja lisäksi perusvoiteet. Tämä yhdistelmä helpottaa oireita mutta kun Dermovatin lopettaa, pahenevat oireet viikossa ennalleen. Myös Neotigasonia on kokeiltu ilman suurempaa hyötyä.

Viime kerralla ihotautilääkärillä käydessäni lääkäri suositteli biologisia lääkkeitä psorin hoitoon. Hän myös mainitsi niiden erittäin korkeasta hinnasta ja mahdollisista pahoista sivuvaikutuksista.

Kyselisinkin nyt Teiltä, arvon kohtalotoverit, onko Teillä mahdollisesti kokemusta näistä biologisista lääkkeistä. Onko tullut sivuvaikutuksia ja jos on niin millaisia? Onko hoito kannattanut sivuoireista huolimatta?

Lisäksi kiinnostaa näiden lääkkeiden todella kova hinta. Siis miten normaali keskivertotuloilla elävä immeinen voi selvitä noiden lääkkeiden hinnasta??? Lääkärini sanoi, että kk annos maksaa noin 700e. Minulla ei ainakaan ole varaa maksaa tuollaisia summia lääkkestä vaikka jättäisin kaiken muun kulutuksen pois. Miten siis tulette toimeen taloudellisesti näin kalliista lääkityksestä?

kyseleepi Raipe

26

17095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itelle on todettu pustula psori joulukuu -05 ja aluksi käytin vahvoja kortisoojena, niinkuin ite kans kirjoitit, sekä just noi samat Daivonex ja Daivobet. Ei ollu apua ja seuraavan kerran kun menin ihotautipolille, sanoin lääkärille, että ei enää mitää rasvoja. Olin kuullu suun kautta otettavasta lääkkeestä ja sain sitten semmosta. Elikkä syön kertaviikko annoksena Trexan 15mg ja Folvite 5mg. Sillä oon saanu kädet ja jalan todella hyvään kuntoon.

      Oon kesällä paljon auringossa ja muutenkin pihalla, niin se auttaa.. Ja kunhan muistaa ettei ressaa!!!

      Valitettavasti itellä ei oo kokemusta noista biologisista lääkkeistä..

    • ----------

      Jos rahatilanteesi on normaali, se ei tule estämään biologisten lääkkeiden käytön alottamista.
      Lääkärisi ei joko tiedä asioista juuri mitään, tai sitten selittää todella huonosti. Biologisiin lääkkeisiin tarvitset lääkärin tekemän ns. B-lausunnon, jolla haetaan korvausta erityiskorvattavista lääkkeistä.
      Biologisia lääkkeitä ei muistaakseni voi edes aloittaa ilman myönteistä korvauspäätöstä. Itselläni on nivelpsoriaasi, kerran on näitä lääkkeitä haettu, tuli kielteinen päätös. Kenties kohta haetaan uudelleen, kattoo sitten miten käy. Mulle sanottiin että ensimmäinen annos maksaa n. 600e, se pitää maksaa itse, jatkossa lääkkeet korvataan kokonaan.
      Lääkitys tulee kuitenkin valtiolle niin kalliiksi, että helppoa sen saaminen ei ole. Mutta ainakin itse olisin tuon 600 euroa valmis maksamaan terveydestäni, jos saisin myönteisen päätöksen.
      Ymmärrät varmaan, että tasa-arvoon pyrkivässä yhteiskunnassa ei voida lokeroida ihmisiä niin, että vain todella rikkaat saisivat esim tämän, lähes 20.000e/vuosi maksavan lääkityksen. Kyllähän 600 euroakin on paljon jos saa pientä palkkaa tai elää tukien varassa, mutta pieni hinta se on terveydestä.

      • raipe

        Kiitos vastauksestasi, se todellakin selvensi asiaa! Ja olen muutenkin kanssasi samaa mieltä, että ei noita hoitoja voi/pidä rajata vain rikkaille. Ja ehdottomasti maksaisin tuon 600e, mikäli saisin myönteisen päätöksen. Oman lääkärini selityksen perusteella ymmärsin että pitäisi maksaa tuo n. 600e joka kuukausi ja siihen ei ihan rahkeet riitä tai sitten pitää hankkia vielä kolmas duuni.

        T: Rami


      • tässä faktaa
        raipe kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, se todellakin selvensi asiaa! Ja olen muutenkin kanssasi samaa mieltä, että ei noita hoitoja voi/pidä rajata vain rikkaille. Ja ehdottomasti maksaisin tuon 600e, mikäli saisin myönteisen päätöksen. Oman lääkärini selityksen perusteella ymmärsin että pitäisi maksaa tuo n. 600e joka kuukausi ja siihen ei ihan rahkeet riitä tai sitten pitää hankkia vielä kolmas duuni.

        T: Rami

        Lääkkeiden maksukatto on 616,72 euroa vuonna 2006 (606,95 e v. 2005). Maksukaton täyttymisen jälkeen potilas voi hakea Kelalta lisäkorvausta. (Lähde: http://stm.teamware.com/Resource.phx/vastt/sosva/svsai/laakeuud.htx)

        Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun olet ostanut reseptilääkkeitä kaikkiin mahdollisiin vaivoihin tuolla ~600€/vuosi, niin loput korvataan täysin :)


    • anonyymi

      Eli sain lausunnon biologisia lääkkeitä varten vasta todella kokeiltuani kaikki mahdolliset sisäisesti ja ulkoisesti vaikuttavat lääkkeet.Olen siis ollut kunnallisella puolella hoidossa.Olen myös kuullut että yksityisellä lausunto annetaan nopeammin biologisia lääkkeitä varten,mutta tämähän ei vielä takaa sitä että Kela korvaa.Itse sain korvauksen ja ajoitin lääkkeen hankinnan vuoden alkuun jolloin maksukatto tuli heti täyteen ja loppuvuoden lääkkeet ovat siis käytännössä ilmaisia.Ei ainakaan minulla opiskelijana olisi muuten mahdollisuutta hankkia näitä lääkkeitä.
      Itselläni on ollut käytössä Humira-niminen lääke jonka pistän itse kerran kahdessa viikossa.Olen saanut apua todella paljon enkä itse ole kärsinyt sivuvaikutuksista lainkaan.

    • Tytsyyyyy

      Olen kohta 22 vuotias nainen&minulla on ollut psoriasis iholla noin 6- vuotta.Noin kolme vuotta sen jälkeen se meni niveliin.Minulla on ollut trexan,annos on 25mg/acid fol.

      Trexan on auttanut hyvin tuolla annoksella,mutta noin vuosi sitten minulla liikahti nivel paikaltaan jalkapöydästä.Sitten mentiin leikkausjonoon,leikkaus tehtiin maaliskuussa.Jalka on hyvässä kunnossa ja fysikaalista saan että kävely tulee normaaliksi.

      Minulla aloitettiin biologinen lääke Humira leikkauksen jälkeen,että saataisiin nivelpsoria hieman pysäytettyä,koska kipua alkoi tulemaan toiseenkin jalkaan ja yksi sormi turposi.Kun aloitin Humiran niin 2vkoa sen jälkeen,sormi joka oli turvonnut niin nyt se on aivan normaali.Kivut ovat hävinneet.Labraarvot ovat pitkästä aikaa todella hyvät,hemoglobiini on noussut humiran myötä.Ja trexan annostakin on pienennetty..

      Lääkehän on tosi kallis,mutta kyllä siitä mielellään maxaa kerran vuodessa sen reilu 700.Multa on korvattu 42%.Sitten kun kerran vuodessa maxaa sen 700,niin heti tulee maxukatto täyteen ja sittenhän se maxaa aina sen jotain 1,50 mitä se nyt oli..

      • katjussa

        Sain tänään lopullisen diagnoosini ihotautien polilta. Lääkkeeksi tämä sandimmun neoral 100mg. Hinta 50 tabl. 271 e, miinus kelakorvaus. Ensi vuodelle maksukatto 600 e täyttyy helposti, mutta tän vuoden osalta itse kaikki maksettava. Minulla siis kämmenpsori ja nyt viimeiset 1,5 vuotta oireillut myös päänahassa ja laikkuina ympäri vartaloa.Valohoito ja ilmastohoito auttanut jonkun verran vartalon osalta, mutta kämmenpohjat eivät tervehdy ollenkaan ja estävät esim. työn teon normaalisti. Toivoisinkin ystävällisiä vastauksia, jos jollakin tietoa tästä kyseisestä lääkkeestä ja sen hoitovasteesta. Tällä hetkellä jatkan edelleen bemetsonia ja daivonexia ulkoisesti. Hinta on tässä lääkkeessä kova, mutta sen kestää, jos tulos ja tervehtyminen on tosiaan niin hyvää kun lupailivat... VASTAILKAA; JOS TIETOA!!!


      • N-E-N
        katjussa kirjoitti:

        Sain tänään lopullisen diagnoosini ihotautien polilta. Lääkkeeksi tämä sandimmun neoral 100mg. Hinta 50 tabl. 271 e, miinus kelakorvaus. Ensi vuodelle maksukatto 600 e täyttyy helposti, mutta tän vuoden osalta itse kaikki maksettava. Minulla siis kämmenpsori ja nyt viimeiset 1,5 vuotta oireillut myös päänahassa ja laikkuina ympäri vartaloa.Valohoito ja ilmastohoito auttanut jonkun verran vartalon osalta, mutta kämmenpohjat eivät tervehdy ollenkaan ja estävät esim. työn teon normaalisti. Toivoisinkin ystävällisiä vastauksia, jos jollakin tietoa tästä kyseisestä lääkkeestä ja sen hoitovasteesta. Tällä hetkellä jatkan edelleen bemetsonia ja daivonexia ulkoisesti. Hinta on tässä lääkkeessä kova, mutta sen kestää, jos tulos ja tervehtyminen on tosiaan niin hyvää kun lupailivat... VASTAILKAA; JOS TIETOA!!!

        Käytin itse sandimmun neoralinia reilut puol vuotta hyvillä tuloksilla. Ensimmäistä kertaa vaikea psorini saatiin kuriin ja katoamaan lähes kokonaan(ehkä1% psorista jäi ja sekin hyvin lievänä). Lääkkeen alottaessani maha meni ihan sekasin, mut sitä kesti vain päivän. Sen jälkeen välillä pientä pahoinvointia ei mitenkään häiritsevää kuitenkaan. Verikokeet ja verenpaineet itelläni oli koko käytön ajan ihan ok..ei muutoksia siis. Nyt lääke tauolla kun suunnitellaan perheen lisäystä. Psori tuli takas heti lopettamisen jälkeen ja pahana. Tekis mieli unohtaa vauva haaveet ja aloittaa lääkitys taas.
        Suosittelen lääkettä!


    • Elma 45

      Mitä sivuvaikutuksia olette huuomanneet Sandimummissa,
      ja kuinka isoja annoksi pitää käyttää päivittäin?
      Luin jostakin, että vioittaa munuaisia, maksaa ja haima voi tulehtua jne..

    • Mun mummin nimi

      On Sandi! Eikä hänessä ole mitään vikaa,tarkista lääkenimi!

    • Elma 46

      Voi anteeksi kirjoitusvirhe, tarkoitaa tietinkin sandimmun neoral lääkettä.

      Kysymys tästä lääkkeestä sama kuin yllä.

    • miua1

      Heippa!

      Olen 17-vuotias tyttö.
      Itselläni oli todella paha pisarapsori, joka todettiin ollessani 15. Psoria esiintyi koko kehon alueella. Kävin valohoidossa kolmesti viikossa useiden kuukausien ajan, kunnes psori tuli takaisin ja jouduin aloittamaan valohoidon uudelleen. Käytin myös lääkäreiden määräämiä rasvoja (n. 15 eri merkkiä), eikä mikään auttanut. Itsetuntoni laskettua todella alas, vanhempani lupasivat tehdä mitä vain, että saisin psorin oireet pois. Näin nuorille ei kuitenkaan suositella minkäänlaisia suonensisäisiä lääkkeitä, joten en saanut minkäänlaista apua vielä. Kävin yksityisellä lääkärillä joka kertoi, että Ranskassa on apteekki josta saa tehokkaita lääkekuureja ilman reseptiä. Olisin saanut hommattua kyseisen lääkkeen, mutta päätin käydä internetin ensin läpi ja löysin nettisivun, josta sai ostettua Equilac- nimisiä hevosenmaito kapseleita. Kapselit pitivät maksaa etukäteen ja odotin n. 2 viikkoa, eikä ne ollut vielä saapuneet. Lopulta kun sain ne käyttööni, söin kapseleita n. 3 viikkoa ja koko psori hävisi. Kolmen kuukauden kuurin jälkeen, olin puoli vuotta ilman, eli koko talvena ei ilmennyt minkäänlaista oireilua. Viimein ilmestyi pari psoritäplää ja kun otin taas equilac-kapselin, ne hävisivät.

      Olen ollut erittäin tyytyväinen kyseiseen tuotteeseen. 3kk:n kuuri equilac-kapseleita maksaa 75€, ja toisen kuurin tilattuani lähetys saapui 3 päivän sisällä suoraan kotiovelle. Kaikkein parasta tässä kapselissa on se, että se on tarkoitettu myös suolistosairauksiin, jonka ansiosta se puhdistaa suoliston ensimmäisen kuukauden aikana ja takaa samalla nopean parantumisen.
      Tämän kapselin ansiosta en tarvitse minkäänlaisia rasvoja ja ihoni näyttää samalta kuin ennen psoriin sairastuttuani! :) Toivottavasti muutkin kokeilevat tätä tuotetta ja saavat oireensa häviämään!

      • Tottahan toki

        Eikä siinä kaikki? Oisko kaljuuntumiseen mitään?


    • miua1

      http://www.equilac.com/fi/cart/

      ^ ylhäällä linkki, kannattaa myös käydä katsomassa keskustelua kyseisestä luontaistuotteesta, on nimittäin hyviä arvosteluja :)

    • käppi

      Onko kenellään kokemuksia Stelara nimisestä biolookisesta lääkkeestä?

      Epätoivoinen 66 vuotias

      • Ritali

        Minä aloitin Stelaran käytön puolitoista viikkoa sitten, mielestäni iho on jo nyt lähtenyt paranemaan, mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut. Mitä haluaisit tietää epätoivoinen 66 vuotias?


      • haapama4
        Ritali kirjoitti:

        Minä aloitin Stelaran käytön puolitoista viikkoa sitten, mielestäni iho on jo nyt lähtenyt paranemaan, mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut. Mitä haluaisit tietää epätoivoinen 66 vuotias?

        Eikös siinäo ole suuri riski sairastua syöpään .
        Ja paljon muitakin sivuvaikutuksia .
        Minulla on ollut kaksi vuotta Humira pistos ,
        ja nyt Lääkäri on ehottanut Stelaran aloittamista .
        Minulla on nivelpsori .
        Entiedä uskallanko aloittaa Stelaran käytön ?


      • haapama4
        Ritali kirjoitti:

        Minä aloitin Stelaran käytön puolitoista viikkoa sitten, mielestäni iho on jo nyt lähtenyt paranemaan, mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut. Mitä haluaisit tietää epätoivoinen 66 vuotias?

        Minulla on niin paljon muita sairauksi,Psori on tosi paha toisessa sääressä vaikka olen käyttänyt Humiraa 2 vuotta.
        Alkuun auttoi hyvin. Nyt pelkään että tulee säärihaava.
        Myös maku ja haju aisti herkistynyt. Käytän kaikkia allerkiselle tarkoitettuja tuotteita.
        Minulle ei ole koskaan tehty allerkia testiä.
        Minkälaisia Psori lääkkeitä olet aijemmin käyttänyt ?
        Minulla on ollut kaikki mahdolliset lääkkeet?


    • Iso Jallu

      Sinulla tulee lääkekatto täyteen melkein ensimmäisellä ostokerralla. Sen jälkeen
      Kela korvaa lääkkeesi. Psorin kutinaan auttaa KUUMA suihku. Itselläni loppui ku-
      tina kahden suihkukerran (vuorokaudessa) jälkeen . Olen nyt toiminut näin 3:n
      viikon ajan ja läikätkin ovat lähes häipyneet, Käytä todella Kuumaa suihkua.

      • Agne

        Minulla oli käytössä humira biologinen lääke ja sen jälkeen embrel.Niistä sain rinta syövän 2012.


    • Anonyymi

      Minulla aloitettiin biologiset humiralla, iho räjähti, vaihdettii. Embreliin ei myöskään vastetta. Kaksi tiputusta Remicadella iho parani, mutta vakavat haittavaikutukset, vaseman jalan kantokyky hävisi, menin todella huonoon kuntoon. Palautuminen kesti vuoden. Nyt menossa Stelara, iho kunnossa, mutta hikoilu varsinkin yöllä, lisäksi refluksi seurasi kylkiäisenä. Nyt tutkitaan syytä hikoiluun, toivottavasti ei vakavaa. Olen yli 60 vuotias ja nivelpsoriasis kyseessä. Sairaus alkoi nevelkivuilla ja biologiset saivat ihopsorin pintaan. Näinkin voi käydä. Nivelkivut hävisivät.

      • Anonyymi

        Mulle ihopsori puhkesi 2016.Vuoden päästä siitä sairastuin nivelpsoriin.Määrättiin Trexania.Puolen vuoden ajan käytin kyseistä lääkettä.Maksa arvot nousivat niin korkealle että lääkitys piti lopettaa.Lääkäri ehdotti että kokeilisin Otezla 30 mg lääkettä.Hinta hirvitti mutta päätin kuitenkin kokeilla oisko apua.Muutaman kuukauden käytön jälkeen iho oireet hävisivät kokonaan ja nivelkipuja ja turvotuksia ei juuri ole.Olen käyttänyt kyseistä lääkettä yli 4 vuotta.Onneksi suostuin kokeilemaan.


    • Anonyymi

      Käyttäny biologisia lääkkeitä monta vuotta, joutunu vaihtamaan muutaman kerran lääkemerkkiä, nyt käytössä pistämällä joka toinen viikko, psorias hävinny täysin ei mitään oiretta enään, lääkekatto pitää kulut aisoissa.

      35 vuoden jälkeen viimein helpotus.

      PL

    • Anonyymi

      4 vuotta olen käyttänyt biologista lääkettä pistoksena 8 viikon välein, psori hävisi kokonaan noin 2 kuukautta aloituksen jälkeen. Haittavaikutuksia en ole havainnut.
      Yli 40 vuotta piti kokeilla kaikenlaisia litkuja ja rasvoja sekä valohoitoja, niistä vain lyhytaikaista helpotusta. Lääkkeen korkean hinnan takia pitää käydä läpi erilaisia hoitovaihtoehtoja ennenkuin kela mahd. myöntää korvauksen. Lääkärillä myös suuri vaikutus hakemuksen läpimenoon. Vuosiomavastuun n. 600 e (kerran vuodessa) jälkeen hinta vain alle 2 e/pistos.

      • Anonyymi

        Minulla läiskäpsori 18 vuotiaasta asti vähemmän ja enemmän vaivaavasti. Nyt kun jäin eläkkeelle 63 vuotiaana, psori riehaantui sääriin kutisevana yötäpäivää. Kokeiltiin ihotautilääkärin valvonnassa 2 vuoden ajan miedoimmasta kortisonivoiteesta kaikkein tuhdinpaan niin , että oli pakko keksiä joku muu hoito koska iho oli jo niin ohut. Nyt minulla ollut biologinen lääke pistoksena 8 viikon välein (esitäytetty kynä) Nyt kun käyttöä on ollut vajaa vuosi, säärissä vain "varjot" entisistä läiskistä. Se, että mitä sivuvaikutuksia myöhemmin ilmenee jää vain tulevaan, nyt on pitkästä aikaa saanut nukkua rauhallisesti raapimiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla läiskäpsori 18 vuotiaasta asti vähemmän ja enemmän vaivaavasti. Nyt kun jäin eläkkeelle 63 vuotiaana, psori riehaantui sääriin kutisevana yötäpäivää. Kokeiltiin ihotautilääkärin valvonnassa 2 vuoden ajan miedoimmasta kortisonivoiteesta kaikkein tuhdinpaan niin , että oli pakko keksiä joku muu hoito koska iho oli jo niin ohut. Nyt minulla ollut biologinen lääke pistoksena 8 viikon välein (esitäytetty kynä) Nyt kun käyttöä on ollut vajaa vuosi, säärissä vain "varjot" entisistä läiskistä. Se, että mitä sivuvaikutuksia myöhemmin ilmenee jää vain tulevaan, nyt on pitkästä aikaa saanut nukkua rauhallisesti raapimiselta.

        Itsellä alkoi 40veenä, monenlaista nappia, voidetta ja valoa kokeiltu, tänä keväänä alkoi biologinen 12 viikon välein (Skyrizi) ja psori lähti jo ensimmäisestä piikistä käytännössä kokonaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe