oreganosta kysyn

aloittelija...

Minulla kasvaa oregano ensimmäistä kertaa. Olen käyttänyt lehtiä, mutta voiko myös vartta käyttää? Entäs kun oregano alkaa nyt näköjään kukkia, mitä pitää tehdä vai eikö mitään? Vaikuttaako kukinta mitenkään oreganon käyttöön?

6

8360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mansikki`´

Satona poimitaan nuoret lehdet milloin vain, säilöön voidaan leikata kasvia 10 cm maan yläpuolella kerran kesässä, kukinnan alkaessa.

Sadon voi säilöä kuivaamalla, pakastamalla, öljyyn tai viinietikkaan. Kukkivat versot on parasta kuivattaa. Kuivata nippuina pimeässä ja kuivassa paikassa.

-Noin neuvottiin netissä- Itse olen kuivattanut lehtiä, sekä varsineen leikattuja oksia joissa kukat.Yleensä riivin varresta kukat ja lehdet mausteeksi, vartta en käytä, vaikka kai sekin on samaa makua....

• Onttomukulakiurunkannus

Jätä kuitenkin muutama oregano kukkimaan, niin saat ihailla neitoperhosia. Oregano on niiden suosikkikasvi!

• Mansikki`´
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

Jätä kuitenkin muutama oregano kukkimaan, niin saat ihailla neitoperhosia. Oregano on niiden suosikkikasvi!

Mulla on oregano kasvanut samalla paikalla jo muistaakseni 3vuotta ja kyllä se kukkia saa, itseasiassa olen laiska puutarhuri ja ne todella enimmäkseen ovat puutarhanilona, kuin että ehtisin(viitsisin)satoa purkittaa.Nyt kyllä pitäisi napsia sitä kasvustoa, ovat pitkiä hujokkeja ja varressa on monesta kohtaa kukkia pukkaamasa.

...tästä heti napsimaan oreganoa ja pelastamaan mansikat,joita ei vielä ole metsänelävät vieneet*ei ainakaan äsken vielä*

• Skäri

maistuu aika kitkerältä. Siksi kerään käyttöön ja säilöntään tulevat oreganot jo ennen kukintaa, tai poistan osasta varsista kukinnot jo aluksi.

Mäkimeiramin kukat ovat kauniita maljakossa, ja kuten joku täällä kirjoitti, houkuttelevat perhosia, joten osan kukista kannattaa antaa kukkia!

Oreganon suurin ongelma taitaa olla se, että se helposti leviää liiaksikin asti, joten sitä voi leikellä aika surutta.

• rotissööri

käytä oreganon kukat koristeena salaatin päälle. Ne voi myös huoletta syödä.

• Skäri

Mutta ovat kyllä aika kitkeriä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      182
      2148
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1856
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1824
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1533
    5. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1368
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      172
      1361
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1181
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1013
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      30
      1005
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      949
    Aihe