oreganosta kysyn

aloittelija...

Minulla kasvaa oregano ensimmäistä kertaa. Olen käyttänyt lehtiä, mutta voiko myös vartta käyttää? Entäs kun oregano alkaa nyt näköjään kukkia, mitä pitää tehdä vai eikö mitään? Vaikuttaako kukinta mitenkään oreganon käyttöön?

6

8152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mansikki`´

      Satona poimitaan nuoret lehdet milloin vain, säilöön voidaan leikata kasvia 10 cm maan yläpuolella kerran kesässä, kukinnan alkaessa.

      Sadon voi säilöä kuivaamalla, pakastamalla, öljyyn tai viinietikkaan. Kukkivat versot on parasta kuivattaa. Kuivata nippuina pimeässä ja kuivassa paikassa.

      -Noin neuvottiin netissä- Itse olen kuivattanut lehtiä, sekä varsineen leikattuja oksia joissa kukat.Yleensä riivin varresta kukat ja lehdet mausteeksi, vartta en käytä, vaikka kai sekin on samaa makua....

      • Onttomukulakiurunkannus

        Jätä kuitenkin muutama oregano kukkimaan, niin saat ihailla neitoperhosia. Oregano on niiden suosikkikasvi!


      • Mansikki`´
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Jätä kuitenkin muutama oregano kukkimaan, niin saat ihailla neitoperhosia. Oregano on niiden suosikkikasvi!

        Mulla on oregano kasvanut samalla paikalla jo muistaakseni 3vuotta ja kyllä se kukkia saa, itseasiassa olen laiska puutarhuri ja ne todella enimmäkseen ovat puutarhanilona, kuin että ehtisin(viitsisin)satoa purkittaa.Nyt kyllä pitäisi napsia sitä kasvustoa, ovat pitkiä hujokkeja ja varressa on monesta kohtaa kukkia pukkaamasa.

        ...tästä heti napsimaan oreganoa ja pelastamaan mansikat,joita ei vielä ole metsänelävät vieneet*ei ainakaan äsken vielä*


    • Skäri

      maistuu aika kitkerältä. Siksi kerään käyttöön ja säilöntään tulevat oreganot jo ennen kukintaa, tai poistan osasta varsista kukinnot jo aluksi.

      Mäkimeiramin kukat ovat kauniita maljakossa, ja kuten joku täällä kirjoitti, houkuttelevat perhosia, joten osan kukista kannattaa antaa kukkia!

      Oreganon suurin ongelma taitaa olla se, että se helposti leviää liiaksikin asti, joten sitä voi leikellä aika surutta.

    • rotissööri

      käytä oreganon kukat koristeena salaatin päälle. Ne voi myös huoletta syödä.

      • Skäri

        Mutta ovat kyllä aika kitkeriä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe