oreganosta kysyn

aloittelija...

Minulla kasvaa oregano ensimmäistä kertaa. Olen käyttänyt lehtiä, mutta voiko myös vartta käyttää? Entäs kun oregano alkaa nyt näköjään kukkia, mitä pitää tehdä vai eikö mitään? Vaikuttaako kukinta mitenkään oreganon käyttöön?

6

8986

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mansikki`´

Satona poimitaan nuoret lehdet milloin vain, säilöön voidaan leikata kasvia 10 cm maan yläpuolella kerran kesässä, kukinnan alkaessa.

Sadon voi säilöä kuivaamalla, pakastamalla, öljyyn tai viinietikkaan. Kukkivat versot on parasta kuivattaa. Kuivata nippuina pimeässä ja kuivassa paikassa.

-Noin neuvottiin netissä- Itse olen kuivattanut lehtiä, sekä varsineen leikattuja oksia joissa kukat.Yleensä riivin varresta kukat ja lehdet mausteeksi, vartta en käytä, vaikka kai sekin on samaa makua....

• Onttomukulakiurunkannus

Jätä kuitenkin muutama oregano kukkimaan, niin saat ihailla neitoperhosia. Oregano on niiden suosikkikasvi!

• Mansikki`´
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

Jätä kuitenkin muutama oregano kukkimaan, niin saat ihailla neitoperhosia. Oregano on niiden suosikkikasvi!

Mulla on oregano kasvanut samalla paikalla jo muistaakseni 3vuotta ja kyllä se kukkia saa, itseasiassa olen laiska puutarhuri ja ne todella enimmäkseen ovat puutarhanilona, kuin että ehtisin(viitsisin)satoa purkittaa.Nyt kyllä pitäisi napsia sitä kasvustoa, ovat pitkiä hujokkeja ja varressa on monesta kohtaa kukkia pukkaamasa.

...tästä heti napsimaan oreganoa ja pelastamaan mansikat,joita ei vielä ole metsänelävät vieneet*ei ainakaan äsken vielä*

• Skäri

maistuu aika kitkerältä. Siksi kerään käyttöön ja säilöntään tulevat oreganot jo ennen kukintaa, tai poistan osasta varsista kukinnot jo aluksi.

Mäkimeiramin kukat ovat kauniita maljakossa, ja kuten joku täällä kirjoitti, houkuttelevat perhosia, joten osan kukista kannattaa antaa kukkia!

Oreganon suurin ongelma taitaa olla se, että se helposti leviää liiaksikin asti, joten sitä voi leikellä aika surutta.

• rotissööri

käytä oreganon kukat koristeena salaatin päälle. Ne voi myös huoletta syödä.

• Skäri

Mutta ovat kyllä aika kitkeriä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      41
      2105
    2. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      702
      1418
    3. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      105
      1142
    4. Mitä nyt haluaisit kysyä kaivatultasi?

Tässä hetkessä tai menneestä?
      Ikävä
      130
      1029
    5. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      87
      925
    6. Mikä hänessä

Saa sut kuumaksi?
      Ikävä
      66
      805
    7. Taidan olla pelkuri

Kun en uskalla edes kysyä sulta 😳
      Ikävä
      33
      684
    8. Kuka om uusi kylän mies?

Ajelee polkupyörällä. Vaalea, melkein kalju. Ilmestyi katukuvaan tänä kesänä. Viettää aikaa kauppojen tuulikaapeissa. Ku
      Suomussalmi
      16
      684
    9. oot mun silmissä

Vain äärettömän nolo. Anna olla jo 😂
      Ikävä
      102
      581
    10. Olinko yhden viestin arvoinen?

Sen verran olit valmis panostamaan ja selvittämään umpisolmuja. Kukkuluuruu vaan sinullekin mies.
      Ikävä
      77
      572
    Aihe