Minulla on ollut se jo 1,5 vuotta, eikä se näytä laantumisen merkkejä.
Kaksi kertaa olen käynyt kolposkopiassa.
Papa-oli luokkaa I maaliskuussa ja muutoksia ei ollut enää kohdunsuulla.
Vähän aikaa sitten kävin uudestaan papassa, koska oli kovaa kirvelyä ja vatsaan koski.
Sanottiin, että oli joku bakteeritulehdus, johon sain lääkkeet.
Nyt ei ole enää kipua, mutta vähäistä kirvelyä, kun virtsaa.
Olettaisin että on haavaumia alapäässä.
Luulen, että haavaumat tulivat minulle silloin yhdynnässä, kun olin aika kuiva ja hommasta ei tullutkaan sitten mitään.
Altistaako nuo haavaumat muillekkin taudeille, jos on kondylooma?
Minulla on ollut myös 1,5 vuotta tuota kutinaa emättimessä ja se ei lähde mihinkään.
Wartecia olen saanut, mutta se ei auttanut.
Lääkäri määräsi nyt kaksi tuudia aldaraa.
Jos sekään ei auta, niin tehdäänkö emättimeen mitä hoitoja?
Kutinaa on heti emättimen sisäpuolella ja sellaista röpelöä, joka kutisee, eli varmaan sitä kondyloomaa.
Haluaisin jo eroon tästä taudista, varsinkin jatkuvasta kutinasta.
Onko kohtalotovereita?
Kertokaa omia komemuksianne ja miten olette taudin lannistaneet ja kuinka kauan siihen meni???
Kiitos vastauksistanne jo näin etukäteen...
Miten elätte kondylooman
8
2167
Vastaukset
- Ninja25
Miulta on kax kertaa otettu koepala ja kolmas kerta ois loppuvuodesta. Ei oo onnex mitää oireita ollu, et sillee oon kyl selvinny helpolla. ELI ei siis vaikuta miu elämään millää tavalla. Eikä siis myöskää miehen, oireeton on hääkin. Onnex.
Tää ei kyl nyt siuta varmaa auta yhtään, mut lähinnä vastasinki toho otsikkoon "miten elätte kondylooman kanssa?"- aloittaja
taudista kuinka kauan tai siis tiennyt että sinulla on se?
Itseltä todettiin se tosiaan 1,5 vuotta sitten.
Ja kondylooma hoidettiin kondunsuulta pois, eli kahteen kertaan siellä ei ole ollut enää muutosta.
Sanoin silloin lääkärille tästä emättimen kutinasta ja hän sanoi, että kondyloomaa on varmaan sieläkkin, kun minulla on sitä kutinaa.
Kun sain silloin papasta tulokset niin kohdunsuulla ei ollut enää mitään, mutta tästä emättimestä otetusta koepalasta ei ollut tietoa, että onko se kondyloomaa ja soitin sairaalaankin ja kysyin tuloksia, niin eivät osanneet auttaa.
Silloin vaan sanottiin, että osta sitä aldaraa ja laita emättimeen ja seuraava aika on vuoden päästä.
Kun luulin jo taudin selättäneen, niin olimme mieheni kanssa yhdynnässä ilman kondoomia, koska hän ei halua sitä käyttää.
Olenkin kysynyt häneltä, että onko hänellä mitä oireita ja näppylöitä, niin ei ole.
Inhottaa vaan, jos olen sen nyt häneenkin tartuttanut.
Tämä ainainen odottaminen on inhottavaa..
- on todettu
kondylooma papasta 2,5 vuotta sitten. Mitään ulkoisia syyliä ei ole koskaan ollut, mutta kutinaa ja kirvelyä on esiintynyt. Kutinaa on ollut yhden miehen jälkeen, eikä se tosiaan tunnu katoavan minnekään. Se ei ole samanlaista kutinaa kuin hiivatulehduksessa, vaan lievempää. Papani palasi luokka 1:ksi heti puolen vuoden kuluttua, ja oli vielä siitäkin puolen vuoden kuluttua luokka 1, mikä oli minulle ilouutinen, paitsi että oireet jatkuivat. Sitten vuoden päästä tuosta oli taas lk 2, ja sitä se oli toisenkin kerran.
Minulle tehtiin kolposkopia ihan vähän aikaa sitten. Lääkäri laittoi etikkahappoa ja sanoi, että kohdunsuu näyttää melko siistiltä, mutta jotain kondyloomasta johtuvia muutoksia siellä kuulemma oli. Ulkosynnyttymissä ei hänen mukaansa ollut juuri mitään, vaikka emättimeni suulla sitä kutinaa esiintyy. Koepaloja lääkäri ei ottanut lainkaan, mitä vähän ihmettelin. Ilmeisesti ei ollut tarpeen. Lääkäri teki kuitenkin endoservikskaavinnan eli otti jollain ihme kierreharjalla tms. kunnon kokeen kohdunsuulta.
On tosiaan ollut helvetin vaikea elää tämän kanssa, koska olen ollut vain muutaman kerran yhdynnässä. En todellakaan ansaitse tätä tautia. Tämä kondylooma vaivaa fyysisesti todella, ja henkisesti lähes yhtä paljon. Olisin toivonut tämän parantuvan itsestään, niin kuin väitetään, mutta näköjään ei. - se on!
Sain kondylooma tartunnan luultavasti noin 4 vuotta sitten. Aluksi oli kirvelyä ja kipua alapäässä. Kaikki sukupuolitaudit testattiin tuolloin, mutta papassakaan ei näkynyt mitään. Oli aika toivoton olo. Oireisiin määrättiin hiivalääkkeitä pariinkiin kertaan, ja jossain vaiheessa epäiltiin herpestä, siihenkin sain jonkin sorttisen lääkityksen. Pahimmat oireet hävisivät loppujen lopuksi ajan saatossa.
Vuosi sitten kuitenkin selvisi loppujen lopuksi, mistä oli kyse, kun peräaukon ympärillä oli sietämätöntä kutinaa ja pyyhkiessä tuli verta...Jotain peräpukamia ajattelin aluksi, mutta lääkärin vastaanotolla selvisi, että kyse oli kondyloomista, ja niitä olikin siellä kunnon rypäs. Hoidoksi määrättiin condyline eli penslaus-hoito. Papa-näytteessäkin kävin, solu-muutoksia oli, muttei pahasti. Condyline kuurin jälkeen, syylät katosivat, mutta vain joksikin aikaa...
Ensimmäisen penslaus-hoidon tein itse, aika taitoa vaativa laji, kun syylät ovat siellä, missä ovat. Syylät tosiaan kuitenkin uusiutuvat, ja lääkäri suositteli, että kävisin aina terveyskeskuksessa ne penslauttamassa. Eli nyt minulla on menossa sellainen hoitojakso, että kolmena päivänä viikossa viiden viikon ajan käyn terveyskeskuksessa penslauttamassa syylät, jos ne eivät hoitojakson jälkeen häviä niin sitten jäädytyshoito tms.
En kyllä kenellekään tätä tautia toivo, itse olen kärsinyt enemmän kuin tarpeeksi tästä!! Sain tartunnan melko nuorena, ensimmäistä yhdyntääkään ei ollut takana. (Tauti tarttui muunlaisen seksuaalisen kanssakäymsien välityksellä) Teininä oli todella nöyryttävää juosta lääkärillä tällaisen asian takia! Ahdistus ja epätoivo olivat todella suuret! Nyt "aikuisempana" asian hyväksyy jotenkin, kunhan pääsisi eroon niistä näkyvistä syylistä ja kunhan ei muita oireita enää tulisi! Nykyään minulla on vakituinen poikaystävä, onneksi hänellä ei ole ilmennyt mitään oireita. Toivottavasti ei ilmenekään, vaikka tartunnan hän luultavasti on minulta kuitenkin saanut...
Tämmösiä kokemuksia mulla...- niinmrs.
mulla on tollasii ihan pieniä näppylöitä alapään alueella, ei paljon, mutta kuitenkin. ja on ne vähentynytkin. Mut haluisin kysyä että millaisia kondylooman näppylät ovat? selittäkää mieluiten tosi tarkkaan :) itse pelkään kondya aikalailla. Kutinaa ei kyllä ole. mun mielestä ainakaa, tai no riippuu.. millaista teijän kutina oli? tosi kutisevaako ja että kutisi kokoajan? mua kutisee joskus iltaisin. mutta se on ehkä maailman pienintä kutinaa.
hyvää kesää! vastailkaa mulle. - aloittaja
kovaa kutinaa peräaukon ympärillä ja verta tulee aina välillä pyyhkiessä.
Olenkin tästä joskus sanonut lääkärille ja hän on vain sanonut, että peräpukamia ovat.
Rupesinkin nyt miettimään, jos ne ovat minullakin kondyloomaa??
Kutina on tosi kiusallista sellaista itsepintaista.
Lääkäri ei ole kyllä koskaa niitä penslannut, eikä niistä ole kolposkopiassa otettu koepalaa.
Täytyy ensi kerralla kun menen lääkäriin tai gynelle sanoa, että penslaa ne tällä etikkahappoliuoksella.
Minulla on ollut noita paukamia jo 18-v asti ja nyt olen jo 26-v.
Eli kondylooma todettiin kun täytin juuri 25-v, mutta luulen että se on ollut minulla jo pidempään.
Voikohan tuoa aldara voidetta, jota minulle määrättiin emättimeen, niin kokeilla niihin peräaukon paukamiin?
Onko siitä mitä haittaa, jos ne ei olekkaan kondyloomaa?? - 12345789
aloittaja kirjoitti:
kovaa kutinaa peräaukon ympärillä ja verta tulee aina välillä pyyhkiessä.
Olenkin tästä joskus sanonut lääkärille ja hän on vain sanonut, että peräpukamia ovat.
Rupesinkin nyt miettimään, jos ne ovat minullakin kondyloomaa??
Kutina on tosi kiusallista sellaista itsepintaista.
Lääkäri ei ole kyllä koskaa niitä penslannut, eikä niistä ole kolposkopiassa otettu koepalaa.
Täytyy ensi kerralla kun menen lääkäriin tai gynelle sanoa, että penslaa ne tällä etikkahappoliuoksella.
Minulla on ollut noita paukamia jo 18-v asti ja nyt olen jo 26-v.
Eli kondylooma todettiin kun täytin juuri 25-v, mutta luulen että se on ollut minulla jo pidempään.
Voikohan tuoa aldara voidetta, jota minulle määrättiin emättimeen, niin kokeilla niihin peräaukon paukamiin?
Onko siitä mitä haittaa, jos ne ei olekkaan kondyloomaa??2v sitten papassa todettiin 2 luokka ja kondylooma.
1,5v oli täysin oireeton ja sitten ilmesty näkyviä syyliä emättimen suulle. Nyt olen käynyt kolposkopiassa eikä siellä sen kummempaa ilmenny. Syylille ei olla tehty mitään ku ei niitä aineita voi laittaa vaan syylien päälle koska alue on tuolla sisällä niin aineet leviäis tietenki kaikkialle.
En sitten tiedä voisko jotaki muutaki koittaa mutta ainakaan lääkäri ei oo meinannu alkaa millekkään. Ehkä ens papassa ku käyn niin koitan saaha jotaki edistystä tähän että kokeiltas jäädyttämistä tai jotaki. Ahdistaa syylät! En tiedä olenko vainoharhanen ja syyllistän syyliä mutta syylien tulon jälkeen tuntuu niinkuin yhdynnässä olis jotaki ylimäärästä ja ees taas liike ei tunnu täysin vapautuneen hyvältä. Ihan kuin ne syylät jotenki hinkkautuis ikävästi siinä.
Peilailen syyliä aina säännöllisesti että onko niitä tullu lisää ja kasvaako tai pieneneekö ne. Toivon joka päivä että ne vaan häviäis! Ja niin ne lääkäritki on sanonu että nehän saattaa lähteä ite pois ajan kans. Mut kuin pitkä se aika on niin se tässä ahdistaa!! - aloittaja
12345789 kirjoitti:
2v sitten papassa todettiin 2 luokka ja kondylooma.
1,5v oli täysin oireeton ja sitten ilmesty näkyviä syyliä emättimen suulle. Nyt olen käynyt kolposkopiassa eikä siellä sen kummempaa ilmenny. Syylille ei olla tehty mitään ku ei niitä aineita voi laittaa vaan syylien päälle koska alue on tuolla sisällä niin aineet leviäis tietenki kaikkialle.
En sitten tiedä voisko jotaki muutaki koittaa mutta ainakaan lääkäri ei oo meinannu alkaa millekkään. Ehkä ens papassa ku käyn niin koitan saaha jotaki edistystä tähän että kokeiltas jäädyttämistä tai jotaki. Ahdistaa syylät! En tiedä olenko vainoharhanen ja syyllistän syyliä mutta syylien tulon jälkeen tuntuu niinkuin yhdynnässä olis jotaki ylimäärästä ja ees taas liike ei tunnu täysin vapautuneen hyvältä. Ihan kuin ne syylät jotenki hinkkautuis ikävästi siinä.
Peilailen syyliä aina säännöllisesti että onko niitä tullu lisää ja kasvaako tai pieneneekö ne. Toivon joka päivä että ne vaan häviäis! Ja niin ne lääkäritki on sanonu että nehän saattaa lähteä ite pois ajan kans. Mut kuin pitkä se aika on niin se tässä ahdistaa!!wartecia emättimen röhelöön, mutta se alue ei ole parantunut, eli röhelö ei ole hävinnyt mihinkään.
Ja alue meni niin pahaksi, että en pystynyt kunnolla etes kävelemään tai istumaan.
Nyt kokeilen aldaraa, mutta ei ole vielä paranemisen merkkejä.
Olen itse myös lukenut, ettei saisi käyttää aldaraa emättimen sisälle, mutta lääkäri tätä on määrännyt niin koitan nyt.
Minullekkin lääkäri lupasi, että jos ei auta, niin sitten katsotaan laser tai jäädytys hoitoa.
Ei ne minua haittaisi, jo ei oireita olisi, mutta kun on tuota jatkuvaa kutinaa koko ajan ja en halua olla nyt etes yhdynnässä.
Nuo lääkkeetkin kun ovat aika kalliita, varsinkin tuo aldara kela korvauksen jälkeenkin vielä n. 58e.
Ei näitä viitsisi turhaan ostella ja aina uutta kokeilla, jos voisi päästä poliklinikka maksulla laser tai jäädytyshoitoon.
Ja jos se hoito maksaisi enemmän, niin olen kyllä valmis maksamaan, että pääsen tästä ikävästä taudista vielä lopullisesti eroon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295