adhd ja raivokohtaukset

sekopää

saako muut raivokohtauksia pienistä asioista...ilman syytä tai jostain ihan tyhmästä... alkaa raivoamaan ja paiskomaan tavaroita... mulla on valitettavasti ja mä saan migreenin jos raivostun kunnolla...mulla ei ole vielä lääkitystä mutta toivon että saan ja että nää raivokohtaukset loppuis...

10

11654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vauhti_pappa

Välistä hermostuu ihan pienestä ja mitä ihmeellisimmistä asioista. Sillo varsinki on hermo kireellä jos pitää keskittyä johonki ja joku tulee siihe häirimään. Mutta nyt "vanhemmalla iällä" (23) on vähän rauhoittunut. Migreeniä tuppaa kanssa pukkaamaan välistä mutta sauvakävely ja hieronta auttaa siihen, mulla taitaa migreeni johtua itsellä lihasjännityksestä. Jos stressaa tai istuu tietokoneella paljon niin tulee useimmiten migreeni.
      Joskus söin Concerta nimistä lääkettä mut se oli aika skeidaa. En huomannu mitään vaikutusta, yritin opiskella silloin mut ei siittä koulusta tullu siltikään mitään. Olis pitäny jaksaa tehä jotain kotitehtäviä mut lopetin niiden tekemisen jo joskus 4-6 luokalla. Ei niitä vaan pysty tekeen. Meinasin hakee jo uutta lääkitystä tähän ja tuli tays:iin aika adhd puolelle mut en sit muistanu mennä sinne ja en jaksanu ruveta säätää uutta aikaa kun en välttämättä tarvi niitä lääkkeitä. Ajattelin et ritalin olis voinu olla ihan kokeiltava. Hatsilla on tullu ittee välillä rahoiteltua mut ei sitäkää enää jaksa, välistä on ollu jotain viikon jumitusjaksoja, ja ne rupee pidemmän päälle puuduttamaan.

• TiiPii

Heippa Vauhti_pappa, ihan vaan mielenkiinnosta kysäisin, että miten tulet elämässäsi toimeen nykyisin? Asutko vanhempiesi luona, käytkö töissä ja miten sulla huristelee noin niinkun muutenkin. Mulla poika 12 v ja koulu ei kiinnosta, läksyjä ei suostu tekemään, ei millään, kiristys, uhkailu ja lahjontakaan ei auta. Todistuksessa vitosia ja kutosia. Olen huolissani pojan tulevaisuudesta. Onko sulla vinkkejä miten vanhempien pitäisi asiaan suhtautua ja onko jotakin mitä osaisin hänen kanssaan oikein tehdä??

• olla hyvinkin

tuttua useimmille adhd:laisille sekä heidän perheilleen.
      Meillä ainaskin nuorimies (12vee) on ihan silmitön kun raivo-hepuli iskee. Tavaroita lentelee ja ollaanpa jouduttu ainakin 3 kertaa korjauttamaan laseja kun on nyrkillä vetästy päin ruutua... Onneksi poika ei ole itse saanut pahempia vammoja raivareittensa seurauksena. Mutta kyllähän tuo välillä käy lompsan päälle...Enivei yleensä vaan pienempää tuhoa kuten esim. ketsuppipullo seinään ja voin kertoa että hajontaa piisaa katosta lattiaan kiitettävästi puolenlitran pullosta :)
      Ja kun raivareihin lisätään vielä ääni joka nousee mahtaviin desibeleihin niin on siinä välillä äidinkin ymmärrys koetuksella :D
      Mutta ihana lapsi "tulisuudestaan" huolimatta!

• batista.90

sama ongelma mun vanhemmat tosin ottaa mut kiinni pitoon jos alan riehuu

• tätä raivaria

ei pahemmin ehdi ennustamaan, eli "kiinniotto" ei onnaa. Poika on kuin tuli ja leimaus ja silloin vahinko? on jo ehtinyt tapahtua. -Ja kuten ketjun aloittanut totesi, ilman mitään kummempaa syytä.

• lettuhillo

Tuttua on, kaikki mitä tossa lueskelin... Koulunkäynnit ja raivarit.. hmm. Diagnoosia en ole koskaan saanut kun en ole saanut aikaiseksi hoitaa asiaa, niin kuin en paljon muutakaan.. Nyk. kuitenkin kahden lapsen äiti ja koiran omistaja ja kämppä suht koht kunnossa, välillä kyllä levähtää ja sit ei tiiäkkään enää mistä aloittaa. Pahinta on keskittymishäiriö kun uppoudun johonkin on mahdotonta keskittyä mihinkään enää, jos joku tai jokin häiritsee.. Tsemppiä teille jotka on saanu ittensä hoitoon ja yrittää pärjäillä, itse toivon jonain päivänä olevani samassa pisteessä.. piste.

• catlion

Mie saan yleensä voimakkaita raivareita pienestäkin
      asiasta. Esim. frendejen vittuilusta tai semmosesta.. Jos voisin kuvata sitä tarkemmin...
      Pystyn kyl hillitä vihan julkisella paikalla, mutta kun tuun himaan, siitä se myrsky alkaa.. Karjun ja huudan suunnattomasti vanhemmilleni jos oon tapaamassa heitä. Joskus jopa tavarat lentelee ja osa saattaa jopa särkyä.. Rikoin parhaillani raivarin takia oman uuden läppärini(eli läppä-kännyn). Myöhemmin töppäilyistäni tulee tosi paha mieli niin mulle kun ympärillä olleilleni.
      Mul ei oo todettu ADHD:ta, mut assi kyl oon, et siitä nää raivarit sit varmaan johtuu... XP
      PS. Tsemppii kaikille, kokemuksesta tiiän et ei oo helppoo olla assi, eikä myöskään ADHD!

• batista.90

kannattaa jutella vanhempien kanssa tuosta mitä silloin kannattaisi tehdä kun suutut:/ juuri tuollaisten raivarien takia päädyttiin ratkaisuun että mua pidetään aina kiinni kun suutun...eipähän hajoo tavarat..onko muilla vinkkejä?

• siru

Hei pieni raivari!

Olen 12 vuotiaan ADHD lapsen ja 33 vuotiaan ADHD puolison kanssa eläneenä nähnyt monia monia raivokohtauksia ilman mitään näkyvää tai oikeaa syytä.Se kuuluu tähän oireyhtymään mitä sinäkin sairastat.Aivan selkeä muutos tuli luontaistuotekaupasta saatavan EYE-Q rasvahappokapselin löytymisen myötä.Suurimmat ja väkivaltaisimmat raivonpuuskat on meillä nyt menneen talven lumia.Kävin myös Reiki kurssin että pystyn nyt itse antamaan heille Reiki hoitoja.Hoidoista tulee rauhallinen ja tasapainoinen olo.Toivttavasti saat apua pulmiisi näistä.Hyvää jatkoa sinulle sinne jonnekkin missä ikinä oletkin!

• olla täällä foorumilla raiv...

toisillenne, sillä miksi pahoittaisitte toistenne mieltä, kun olette kuitenkin useat samassa veneessä? Tuskin kukaan pitemmän päälle nauttii tällaisesta kiertokulusta: ärsyyntyminen, provosoiminen, vääristely/panettelu, loukkaantuminen, loukkaaminen, loukkaantuminen, jne...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      102
      3665
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      29
      2413
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      142
      2059
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      35
      925
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      44
      841
    6. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      30
      820
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      61
      815
    8. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      5
      809
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      40
      717
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      89
      705
    Aihe