Koeajamani Dodge Nitro 2.8 CRD -mallin listahinta on 45000 euroa. Tässä mallissa on vakiona lähes kaikki: 5-pykäläinen MB:n valmistama automaatti, ESP, 17 tuuman alut, vakionop. säädin, peruutustutka, manuaali-ilmastointi, ajotietokone, soittimen ohjaimet ohjauspyörässä jne. Vetovaihtoehdot ovat takaveto ja neliveto. Neliveto on sellaista mallia, että pitävällä pinnalla normaaliajossa sitä ei kannata käyttää.
Nitro ei ole ihan niin suurikokoinen kuin kuvista saattaisi päätellä. Kyllä kulmikkaan muotoilun äijä-asenne silti välittyy, mutta onneksi ihan suomalaiseen parkkiruutuun sopivassa koossa.
Ovet aukeavat lukkonappia peukalolla painaen ja jämeristä kahvoista vetäen riittävän leveälle. Etuistuimet ovat kohtalaisen kookkaat ja säätöineen riittävät tälläiselle 185 senttisellekin. Tilttiratin takana on pienehköt mittarit omissa pyöreissä syvennyksissään. Mittaristossa näkyy myös ilmansuunta ja radion taajuus(?, taajuus näkyy myös keskikonsolin radiossa).
Takapenkillä on tilaa ja istuin on riittävän korkealla. Jalkatilaa riittää isommankin kuskin ja matkustajan takana. Takapenkin selkänoja kallistuu kahdessa eri suuruisessa osassa myös taaksepäin rennompaa matka-asentoa varten.
Ikkunapinnat ovat melko matalat ja tuulilasi melko pysty, mutta näkyvyys ulos on aivan erinomainen tavallista henkilöautoa korkeammalta pallilta katsoen. Äärikulmien arviointi on helppoa, koska Nitro on joka suuntaan niin kulmikas. Peruutustutkan ohjausvalot on sijoitettu tavaratilan kattoon lähelle takaikkunaa. Merkkivalot näkee yhtä hyvin peruutuspeilistä kuin peruutussuuntaan kääntyessäänkin.
Tavaratila ei ole kovin suuri ainakaan kookkaaseen ulkovaikutelmaan nähden. Osan tavatilan syvyydestä vie vakiovarusteena oleva liukuva lattialevy, joka auttaa raskaampien tavaroiden lastaamisessa ja likaiseen takapuskuriin ei tarvitse nojailla ostoskasseja takapaksiin nostellessaan.
Maastoon ei ole Nitrolla paljoakaan menemistä: etuhelma on tosi alhaalla ja pohjan puolella "roikkuu" osia melko alhaalla. Kahluusyvyys on kuitenkin 48 cm. Sen sijaan vetoautokäytössä VM motorin valmistama yhteispaineruiskutteinen dieseli 177 hv:lla ja 460 Nm:n väännöllä ja fiksusti toimiva automaatti ovat paikallaan.
Ameriikan Dodgen nettisivujen mukaan Nitron 4 litran V6 -mallissa on sama viisiportainen "heavy duty" vaihteisto kuin Dodgen, Chryslerin ja Jeepin SRT8-malleissa. Euroopassa myytävissä 460 Nm:n dieseleissä tarvitaan myös vääntöä kestävää automaattia. Lieneekö sama?
Liikkeelle lähdettäessä iso 4-sylinterinen dieseli raksuttaa mukavasti. Moottorin lämmettyä dieselin ääni häipyy kuulumattomiin kaupunkin ja maantieajossa. Kokonaisuudessaan mukavan hiljainen etenijä.
Nitron eurooppalainen versio on saanut tanakamman jousituksen kuin amerikan originaali. Ja hyvä niin, sillä vaikka Nitro huojahteleekin vielä epätasaisuuksien kohdilla, se ei jää keinumaan kuten Kia Sorenton "parannaltu" 2007 facelift-malli tekee edelleen. Nimismiehenkiharat selvitetään vähäeleisesti ja ilman mitään hälyääniä alustasta.
Ohjauksessa on ihan kunnon tuntoa eurooppalaiseen makuun. Maantienopeuksissa suoraan ajaessa pitää suuntaa aika ajoin hieman korjailla. Kääntöympyrä on kohtalaisen pieni ja kaupunkipyöritys onnistuu ilman ongelmia.
Nitron diesel-automaattikilpailijoita:
Land Rover Freelander 2 business, 2.2 diesel 45000 e automaatilla
Kia Sorento EX, 2.5 CDRi, 48000 e automaatilla
Hyundai SantaFe GLS 2.2 diesel, 49500 e automaatilla
Nissan Pathfinder XE business 2.5 diesel, 55000 e automaatilla
Nitro koeajettu
16
7869
Vastaukset
- juuri........
Oma koeajoni kesti vain tunnin: kaupunki-, kehätie- ja motaripätkä, ja se vakuutti. Auto nyt tilauksessa. Tuolla kulmikkaalla dieselkaapilla voi kepeästi pitää moottoritielläkin nopeuden 140-150 eli etunenässä mennään vielä sedanienkin matkavauhtiin verraten. Ajettavuus hyvä, tilat riittää ja varustelu hyvä. Ulkonäkö autojen top 3:ssa tällä hetkellä.
Hitto miten vaikeaa on vaan odottelu!- tilasin.
anttilasta 2 kpl.
- Nimetön
On se vaan hieno kaara. Ite rakastuin just dieseliin kun sitä tuossa viikon päivät sitten koeajoin. Varmasti hyvä vetoauto ja kulkee kyllä kivasti myös motarilla. Autossa on paljon näppäriä ominaisuuksia ja varusteetkin on kohdallaan. Tilaa tuntui olevan enemmän kuin hyvin joka suuntaan tämmöiselle isommallekin kaverille. Takaluukkuun sitä olisi kyllä ehkä toivonut hivenen enempi. Mutta kompromisseja on tehtävä. Oon tässä funtsinu että josko semmonen mullekki. Nätti peli kaiken kaikkiaan ja hyvä mielestäni hyvä ajaa.
- Owner of a Dodge
Hei
Mulla on muuttoautona tuotu Dodge Gr Caravan mallia 2005.
Olen nyt ajatellut vaihtoa nimenomaan Nitroon ja itse asiassa luettuani kuvaelmasi aion koeajaa Nitron. Ehkäpä vielä teen vaihtokaupan.
Hyvää kesää
Betty Boob- reksa
Taitaa jäädä vaihtamatta..
Autokeskus ei ota vaihdossa käytettynä tuotuja autoja ja sinunkin Dodge on ainakin Autokeskuksen mukaan täysi pommi.
http://www.autokeskus.fi/vaihtoautot/tietoa/
- kaikkitietävä
Ruotsalaisessa testissä väittivät huonomaksi mitä ovat ajaneet vuosikausiin.
- BimmerTuning
...varmasti samaan joukkoon kuin Caliberkin, eli varsin hyvä jenkiksi, mutta huono autoksi.
- nimeäppäs
BimmerTuning kirjoitti:
...varmasti samaan joukkoon kuin Caliberkin, eli varsin hyvä jenkiksi, mutta huono autoksi.
sitten parempi.
- BimmerTuning
nimeäppäs kirjoitti:
sitten parempi.
Lue testejä, tulet fiksummaksi.
- USAMuhelo
Miksi dollarin heikkous ei heijastu amerikan autojen hinnoissa. Tässäkin tapauksessa hinta on reilusti yläkantissa. Markkinathan hinnan tietysti määräävät mutta ihmettelen esim Caliberin menekkiä nykyisillä hinnoilla. Auto on USAssa se halvin kotimainen. Halvan auton fiilis ei lähde maksamalla siitä kalliimman auton hinta.
- diesel nitro
Kokeilin myös tuon dieselin ja olin todella positiivisesti yllättynyt. Ja jotain perusteluja miksi meille tulee Nitro: Vastaavaa moottorin vääntöä en löytänyt mistään saman hintaluokan autosta, ulkonäkö tekee ainakin minuun vaikutuksen, ajoasento ja istuimet, ja yksi erittäin iso kriteeri on hinta. Karvan alle 40 keuron hintaan san omiin tarkoituksiini soeltuvan tehokaan auton. Huom. Nitroon navi paketti maksoi alle 400 kun se joihinkin japseihin on yli 3000.
Auto vie polttoainetta paljon, mutta laskin että häviän sen 100 000km aikana jona autoa pidän noin 1000-2000 eur muihin merkkeihi nähden. Saanko sillä rahalla esim. Toyotaan tai muuhun japsiin yhtähyvät istuimet kuin Nitrossa. Ajoni on kuitenkin pitkälti maantieajoa joten uskallan väittää Nitron olevan yksi mielyttävämpiä samankaltaisista autoista.
Ajan myös talvella auraamattomia pikkuteitä, jolloin Nitron neliveto on todella neliveto eikä mikään viskolukko.
Summa summarum. Olen nyt ajanut 9 vuotta saman konsernin autoja (3kpl Chrysler) ja on aika siirtyä pässin ohjaimiin. Olen sen verran mukavuuden haluinen, että autossa on oltava automaattilatikko, mielyttävä istuin, ja koneessa ruutia. craisussa ja Dodgessa nämä asiat toteutuu kilpailukykyiseen hintaan. Mitään ylimmääräisiä hilavitkuttimia en kaipaa. - dodgemanner
diesel nitro kirjoitti:
Kokeilin myös tuon dieselin ja olin todella positiivisesti yllättynyt. Ja jotain perusteluja miksi meille tulee Nitro: Vastaavaa moottorin vääntöä en löytänyt mistään saman hintaluokan autosta, ulkonäkö tekee ainakin minuun vaikutuksen, ajoasento ja istuimet, ja yksi erittäin iso kriteeri on hinta. Karvan alle 40 keuron hintaan san omiin tarkoituksiini soeltuvan tehokaan auton. Huom. Nitroon navi paketti maksoi alle 400 kun se joihinkin japseihin on yli 3000.
Auto vie polttoainetta paljon, mutta laskin että häviän sen 100 000km aikana jona autoa pidän noin 1000-2000 eur muihin merkkeihi nähden. Saanko sillä rahalla esim. Toyotaan tai muuhun japsiin yhtähyvät istuimet kuin Nitrossa. Ajoni on kuitenkin pitkälti maantieajoa joten uskallan väittää Nitron olevan yksi mielyttävämpiä samankaltaisista autoista.
Ajan myös talvella auraamattomia pikkuteitä, jolloin Nitron neliveto on todella neliveto eikä mikään viskolukko.
Summa summarum. Olen nyt ajanut 9 vuotta saman konsernin autoja (3kpl Chrysler) ja on aika siirtyä pässin ohjaimiin. Olen sen verran mukavuuden haluinen, että autossa on oltava automaattilatikko, mielyttävä istuin, ja koneessa ruutia. craisussa ja Dodgessa nämä asiat toteutuu kilpailukykyiseen hintaan. Mitään ylimmääräisiä hilavitkuttimia en kaipaa.Itsellä kävi niin, että Jeep Patriot vaihtui Nitroon vuoden vaihteessa ja eipä ole valittamista, voima vaatii polttoainetta, muttei missään tapauksessa kohtuuttomasti kokoonsa nähden vrt vw maasturit. Ulkonäkö vaatii ajajaltaan hiukan normaalia enemmän itsetuntoa, mutta toki se tuo sitä myös tulleessaan. Rakennusprojektin edetessä on vaan vahvistunut se, että tätä ei vaihdeta ellei jotain maailmaa mullistavaa tule eteen, meinaan vaan että tavara liikkuu kärryllä tai ilman.
- Nitro07
dodgemanner kirjoitti:
Itsellä kävi niin, että Jeep Patriot vaihtui Nitroon vuoden vaihteessa ja eipä ole valittamista, voima vaatii polttoainetta, muttei missään tapauksessa kohtuuttomasti kokoonsa nähden vrt vw maasturit. Ulkonäkö vaatii ajajaltaan hiukan normaalia enemmän itsetuntoa, mutta toki se tuo sitä myös tulleessaan. Rakennusprojektin edetessä on vaan vahvistunut se, että tätä ei vaihdeta ellei jotain maailmaa mullistavaa tule eteen, meinaan vaan että tavara liikkuu kärryllä tai ilman.
Nitro ei ole yhtä hyvä ajaa kuin citymaasturit, mutta tuo koneesta oleva puhe on niin totta. 2700 kg painava kärry tulee lähes kuin tyhjää vaan, kokeiltu on. Kokeilkaas samaa vaikka CRV:llä!
Paljonko teillä on kulutus? Mulla menee maantiellä 9,5-10 litraa, kaupungissa 12. Kulutus on liian kova, mutta pakko vaan kestää. - maasturimaisin
Nitro07 kirjoitti:
Nitro ei ole yhtä hyvä ajaa kuin citymaasturit, mutta tuo koneesta oleva puhe on niin totta. 2700 kg painava kärry tulee lähes kuin tyhjää vaan, kokeiltu on. Kokeilkaas samaa vaikka CRV:llä!
Paljonko teillä on kulutus? Mulla menee maantiellä 9,5-10 litraa, kaupungissa 12. Kulutus on liian kova, mutta pakko vaan kestää.Dodge Nitro on maasturimaisin citymaasturi:
- Takavetopohjainen perusratkaisu
- Kiinteäksi lukittava neliveto
- Jäykkä taka-akseli
- Kunnolliset joustovarat
- Pohjan suojaus
- Moottoritilavuus 2.8 l
- Teho 177 hv
- Vääntö 460 nm
- Perävaunupaino 2520 kg
Valitettavasti maasturimaisuus näkyy myös ajo-ominaisuuksissa ja käyttökuluissa, eikä siis positiivisesti. - 607
maasturimaisin kirjoitti:
Dodge Nitro on maasturimaisin citymaasturi:
- Takavetopohjainen perusratkaisu
- Kiinteäksi lukittava neliveto
- Jäykkä taka-akseli
- Kunnolliset joustovarat
- Pohjan suojaus
- Moottoritilavuus 2.8 l
- Teho 177 hv
- Vääntö 460 nm
- Perävaunupaino 2520 kg
Valitettavasti maasturimaisuus näkyy myös ajo-ominaisuuksissa ja käyttökuluissa, eikä siis positiivisesti.vakavasti nitron hankintaa, vetokyky riittää, pääosin lyhyehköä ajoa, kesällä matkailuvaunun vetoa, nelivedon turvin talvellakin, onko siitä siihen. Nykyinen autoni on 607 v6 bensa.
- Uusi auto hakusessa
Nostelen jos täällä olisi joku Dodge Nitron omistaja ! Takapenkin tilavuudesta puhuttaessa puhutaan lähinnä jalkatilasta.. Miten leveä tuo takapenkki on? Meillä olisi uusi auto etsinnässä, jonne pitäisi mahtua kaksi vauvan turvakaukaloa ja isomman lapsen turvaistuin. Nitro kiinnostaisi noin muuten, mutta mahtaakohan mahtua?
Takapenkin leveysmittaa ei tunnu löytyvän mistään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 703169
- 622515
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562146Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1942065- 551972
- 421604
- 401570
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t141263EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1391188- 61103