Dieselin seassa bensaa..

Vaurioita?

Mitä vaurioita on mahdollista tulla diesel moottoriin jos polttoaineen seassa on esim 10-20% bensaa.

13

1967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollista, että

      ruiskuruspumppu menee, jos ajat sillä liian kauan. Polttoöljyhän voitelee pumpun ja bensa on siihen verrattuna "kuivaa", joten voitelua ei tule. Joten tyhjennä tankki ensitilassa.

      • öljy

        Voihan tankkiin lisätä 2-tahtisten tapaan muutaman prosentin perämoottoriöljyä niin pumppu ei ainakaan tuohoudu.

        Muuten en osaa sanoa asiaan mitään muuta kuin, että bensa sinällään ei kestä tuollaista puristusta ja nakuttaa aiheuttaen moottorivaurioriskin. En tiedä muuttuuko tilanne kun se sekoitetaan dieselin sekaan.


      • pumpu hajota
        öljy kirjoitti:

        Voihan tankkiin lisätä 2-tahtisten tapaan muutaman prosentin perämoottoriöljyä niin pumppu ei ainakaan tuohoudu.

        Muuten en osaa sanoa asiaan mitään muuta kuin, että bensa sinällään ei kestä tuollaista puristusta ja nakuttaa aiheuttaen moottorivaurioriskin. En tiedä muuttuuko tilanne kun se sekoitetaan dieselin sekaan.

        ensinmäisenä tosin sekin menee. Nyky dieselit ovat sen verran korkeasti viritettyjä että tuhoa alkaa tulemaan melko heti. Syyhän on jo selvä kun miettii dieselin ja bensa koneen toiminta periaatteita, dieselissähän polttoaine syttyy/räjähtää männän mentyä ylös ja aiheutaen kovan paineen jossa polttoaine palaa ja laittaa männän menemään alas kun taas bensa vehkeessä kipinä elikkä tulppa sytyttää polttoaineen. Kun laittaa dieseliin bensaa alkaa nakutus ja käyntihäiriöt tyhjäkäynnillä ja kun alkaa konetta rasittamaan niin myös alkaa tuhoa syntymään koska palamis prosessi tapahtuu aivan eri aikaan bensalla kun dieselillä mikä on tarkoitettu koneeseen. Mersun cdi kone ei tarvitse kun muutaman % bensaa dieselin sekaan niin menee kantta ym, ja taas passat 240 tkm ajettu sieti 18 litraa bensaa tankilliseen eikä hajonnut, tosin tyhjäkäynti hävisi ja kolina oli melkoinen mutta kesti. Ei taida enään keretä lisäämään 2t öljyä tuhojen estämiseksi, mistä bensa on joutunut tankkiin.


      • vielä kin
        pumpu hajota kirjoitti:

        ensinmäisenä tosin sekin menee. Nyky dieselit ovat sen verran korkeasti viritettyjä että tuhoa alkaa tulemaan melko heti. Syyhän on jo selvä kun miettii dieselin ja bensa koneen toiminta periaatteita, dieselissähän polttoaine syttyy/räjähtää männän mentyä ylös ja aiheutaen kovan paineen jossa polttoaine palaa ja laittaa männän menemään alas kun taas bensa vehkeessä kipinä elikkä tulppa sytyttää polttoaineen. Kun laittaa dieseliin bensaa alkaa nakutus ja käyntihäiriöt tyhjäkäynnillä ja kun alkaa konetta rasittamaan niin myös alkaa tuhoa syntymään koska palamis prosessi tapahtuu aivan eri aikaan bensalla kun dieselillä mikä on tarkoitettu koneeseen. Mersun cdi kone ei tarvitse kun muutaman % bensaa dieselin sekaan niin menee kantta ym, ja taas passat 240 tkm ajettu sieti 18 litraa bensaa tankilliseen eikä hajonnut, tosin tyhjäkäynti hävisi ja kolina oli melkoinen mutta kesti. Ei taida enään keretä lisäämään 2t öljyä tuhojen estämiseksi, mistä bensa on joutunut tankkiin.

        Sopiva määrä bensaa pistää koneen nakuttamaan ja tulee nuo edellä mainitut voitelu ongelmat pumppuihin ym, ja jossakin vaiheessa kone hajoaa. Suuri määrä bensaa särkee koneen nopeammin.


      • lisää
        vielä kin kirjoitti:

        Sopiva määrä bensaa pistää koneen nakuttamaan ja tulee nuo edellä mainitut voitelu ongelmat pumppuihin ym, ja jossakin vaiheessa kone hajoaa. Suuri määrä bensaa särkee koneen nopeammin.

        Ahdetun dieselin puristukset ovat esim: 19:1 ja bensalla saman koneen ehkä noin 24-25:1. Tosin jossakin kerrotaan että dieselin pitäisi kestää 35% bensaa. Voi myös käydä niin että kun pumppu ja suuttimet eivät saa voitelua niin hajoavat ja alkaavat kusemaan polttoainetta liikaa sylinteriin ja se taas hajottaa koneen.


      • asioita
        lisää kirjoitti:

        Ahdetun dieselin puristukset ovat esim: 19:1 ja bensalla saman koneen ehkä noin 24-25:1. Tosin jossakin kerrotaan että dieselin pitäisi kestää 35% bensaa. Voi myös käydä niin että kun pumppu ja suuttimet eivät saa voitelua niin hajoavat ja alkaavat kusemaan polttoainetta liikaa sylinteriin ja se taas hajottaa koneen.

        Kun puristetaan ilmaa tai ilma ja bensaseosta,nuo esittämäsi bensakoneen puristussuhteet päin helvettiä,jaa kahdella niin olet hehtaarilla.


      • puhunut
        asioita kirjoitti:

        Kun puristetaan ilmaa tai ilma ja bensaseosta,nuo esittämäsi bensakoneen puristussuhteet päin helvettiä,jaa kahdella niin olet hehtaarilla.

        Bensakoneen puristuksista mitään vaan siitä miten nousevat dieselin puristukset jos sitä ruvetaan ajamaan bensalla.


      • ei muutu
        puhunut kirjoitti:

        Bensakoneen puristuksista mitään vaan siitä miten nousevat dieselin puristukset jos sitä ruvetaan ajamaan bensalla.

        mihinkään ajet millä polttoaineella tahansa.


      • puhunut
        ei muutu kirjoitti:

        mihinkään ajet millä polttoaineella tahansa.

        puristussuhteesta vaan puristuksista elikkä tarkoitin puristus painetta, lopetetaanko pilkunviilaaminen.


    • Mdde

      Moi,ilman koneen avaamista mahdoton sanoa onko tuhoa tullut.Puhdista polttoainejärjestelmä ja kokeile toimiiko ok.Välttämättä ei vaurioita,mutta?

    • Rippe4

      Voiko dieselissä käyttää "tenua" mahdollisen veden poistoon polttoaineesta.

      • konemiäs

        Ehdottomasti EI mitään Sinoleita! Tähän on omat aineensa.


    • siitä

      hyvin pitkälti mikä moottori on kysymyksessä, vahnat perinteiset dieselpumput kestävät huomattavasti paremmin epäpuhtauksia (ja Bensaa), kuin uudemmat esim. kaksoispaineruiskutus pumput (Cdi, commonrail)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1215
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      777
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      749
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe