Mikähän vika hevonpeessä oli? Kaikki kasvit joille sitä annoin on vaaleanvihreälehtisiä eivätkä kasvaneet kunnolla. Hevonpee oli vanhaa, hevonpeekasan alimmaista, ihan multamaistakin jo mutta kovin märkää (kaivoin sen alkukeväästä jolloin ylin osa kasasta oli vielä jäässä. Kyseinen pee oli ainakin 5 v vanhaa, kuivikkeena oli käytetty purua ja olkea.
Selkeästi lannoite ei siis ollutkaan tavoitteen mukaista. Tietääkö kukaan mikä siinä on saanut kasvit kärsimään ja mitä ne tarvitsisi lisää. Kalkkia heittelin joku aika sitten kun ajattelin että onko ollut liian hapanta. Mainittavaa apua ei siitä kuitenkaan vielä ainakaan ole ollut. Multa muutoin kasveillä on ollut kolme vuotta maassa ollutta hyvää, kalkittua, lannoitettua ostomultaa todistuksineen kaikkineen.
Hevonpeestä kasvit kituu
7
1664
Vastaukset
- maaperän
ph -arvon? Hevonpeellä on taipumus ottaa nokkinsa, jos ph on liian korkea sille. Tai matala.
Se onkin paha juttu, kuin kasvit tunnistavat hevonpeen. Tai niiden alkeelliset solukot olettavat tunnistavansa.
Mutta vanha ensolainen viisaus on, että ruusua ei saa kasvaman kivikasassa, vaikka päällään seisoisi istutuksen vieressä.
Onneksi maailmassa on muutakin elämää kuin pelkkiä kasveja.
Uskon puutarhasi vielä kukoistavan! - parempaa lannotetta
olekkaaan kun puhtaat hepan munkit,jos on käytetty kuivikkeena havupuiden sahanpurua se sisältää sellaisia luonnon tuotteita joista toiset kasvit kärsivät.
- olisko?
puru syö typpeä joten jos koitat kevät lannosta jospa tuo auttaisi? Sekä tuo että kasvit ovat vaaleita eivätkä oikein kasva viittaa hieman edellä mainittuun muuten sitä ittiään on oiva aine ja kun olet vielä noin hyvin muistanut kompostoida.
- en enään usko
Meillä kuoli suurin osa kasveista,kun laitoin hevonpeetä, kuivikkeena oli käytetty sahanpurua.
Sitä käytiin kaupaamassa 'oveltaovelle' ja sanottiin, että se on valmista palanutta pa.kaa. Minä hullu uskoin, mutta eipä saanut kauppoja seuraavana vuonna.Enkä ollut ainoa,jolle oli käynyt noin. - pitää kompostissa
en enään usko kirjoitti:
Meillä kuoli suurin osa kasveista,kun laitoin hevonpeetä, kuivikkeena oli käytetty sahanpurua.
Sitä käytiin kaupaamassa 'oveltaovelle' ja sanottiin, että se on valmista palanutta pa.kaa. Minä hullu uskoin, mutta eipä saanut kauppoja seuraavana vuonna.Enkä ollut ainoa,jolle oli käynyt noin.Hevonp on hyvä lannoite, mutta jos se ei ole tarpeeksi käynyttä niin ensimmäisinä vuosina se tuntuu vain vievän voimat maasta ja sen jälkeen se vasta alkaa oikein vaikuttaa.
Itse suosittelisin pitämään sitä vielä jonkun vuoden kompostissa ennen kasvimaalle levittämistä.
kaikki kuorikkeet yms vievät eka vuonna kasvimaasta voiman ja vaikuttavat vasta kun ovat kunnolla "kompostuneet".
HEVONP on tuhtia ainesta, ei kovin suuria määriä maahan kerralla.
sahanpuru ei varmaan ollut vielä kunnolla kompostoitunut hevonp:n joukossa, siksi se vie ensimmäisinä vuosina voimaa maasta ennen kuin se itse on valmiina ravintoaineena kasveille.
- padme_amidala
Meillä naapureiden kanssa laitettiin kalkkia sekaan. Kasvit villiintyivät hurjaan
kasvuun, värikin on aivan normaalin vihreä. Naapurin rouvalla on hyvä
resepti 1/3 kalkkia 1/3 kompostia tms ja 1/3 multaa sekoitettuna keskenään
(painon mukaan, kalkkihan on aika painavaa verrattuna noihin muihin).
Kalkkia voi lisätä jälkeenpäinkin jos se on unohtunut.- Kasvihullu
Ostin kesällä Jaakontaika nimistä lannoitetta,sitä sumutetaan kasvin lehdille,ei juurelle. Laimennus noin 1 osa Jaakontaikaa ja 4-5 osaa vettä.Hyvin on kasvit kasvaneet.. Kovin pienille ja hennoille kasveille laimeampi seos, ettei tule lehtiin vaurioita..Kannattaa kokeilla, sumutus vain valoisaan aikaan kun kasvit yhteyttävät.Pimeällä haitallista. Saatavana hyvin varustetuista taimimyymälöistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569