Gelcoatin värjäys

Itselläni on meneillään "pikku" projekti, joka ennen vesille laskua pitää kuiduttaa. Vene on pieni tuulilasi vene, vain n. 3m x 1.2m (vanha ns. "Huvilavene"). Homma ei siis ole mikään mahdoton siltä osin. Muut asiat huomioiden moni varmaan kyllä toimittaisi katiskan kaatikselle, mutta ei niistä nyt =)

Joka tapauksessa halausin (emännän mieliksi) maalata veneen pääväriltään kauttaaltaan kirkkaan pinkiksi. Liian vähän olen vielä ehtinyt perehtymään aiheeseen, mutta ymmärsin, että päällimmäiseksi kannattaa jättää gelcoat kerros. Onko kellään sen verran tietoa, että voisi kertoa voiko tätä gelcoattia sävyttää (kun valkoisena tullee vakiona)? Jos voi, niin missä liikkeissä esim. Jyväskylän lähistöllä. Mönjää itseään tarvittaisiin arviolta n.5 neliön alalle (laidan korkeus lienee 40 cm (en osaa hahmottaa laidan kaarevuuden aiheuttamaa lisäpinta-alaa). Ajattelin, että jos sen sävyttäisi, niin erillistä maaluuta ei tarvittaisi?

Vaihtoehtoisesti mitä maalia tuon gelcoatin pintaan voi laittaa niin, että se pysyy siinä ja kestää perus järvikäyttöä (päijänne) sen 5-20h / kesä. (tai vaikka ihan pari kuukautta, jos vaikka innostun sen jättämään ihan poijjuun killumaan)

Vedenpäällisiin osiin nyt selkeästikkin käy mikä vaan aurinkoa kestävä, mutta olisihan se nyt jokseenkin mukavaa että olisi edes suunnilleen samaa sävyä.

Ja jos jollakulla olisi vielä niin hyvä yleistaju maalien ja gelcoatin menekistä suhteutettuna pikkuiseen venoseeni, niin minkä hintaluokan projekti veneeni tämän "pinkityksen" osalta voisi olla, kun esim. biltema myy gelcoatia 8,5E/250ml.

Kiitokset kaikille jotka jaksoi lueskella ja vielä suuremmat kiitokset jos jaksoitte vastaillakkin.

Ei muutakuin hyvää veneilykesää, sikälikun sitä on vielä jälkellä =)
-Vesku

5

1005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..tuolta..

..Terpol oy, Hempel oy, löytyy myös laskuri maaleille, ja google, hakusanaksi venemaalit esim.

• ja teinkin

Itse suorittaisin maalaamisen ihan 2 komponetti automaalilla joka kestää varmasti käytöä mitä kerroit, on tosin naarmuille ym arempi kuin toppari pinta. Itse maalutin tommosen tuulilasi vaneen silleen että tein itse pohjat elikkä hioin ja kittailin, sitten vein paikalliselle automaalarille mikä ruiskutti hiomavärin jonka kävin itse hiomassa taas ja sitten maalari ruiskutti pinnan josta tulikin hyvä ja on kestänyt jo vuosia siistinä. Hiomaväriä ei vältämättä tarvise, mutta ruiskuttaminen kannattaa jättää ammattilaiselle niin tulee siisti eikä ole kaikki kulmakunnan kärpäset pinnassa, jos itse tekee pohjat niin maalauttaminen ei ole yleensä kallista.

• .. myös..
        ja teinkin kirjoitti:

Itse suorittaisin maalaamisen ihan 2 komponetti automaalilla joka kestää varmasti käytöä mitä kerroit, on tosin naarmuille ym arempi kuin toppari pinta. Itse maalutin tommosen tuulilasi vaneen silleen että tein itse pohjat elikkä hioin ja kittailin, sitten vein paikalliselle automaalarille mikä ruiskutti hiomavärin jonka kävin itse hiomassa taas ja sitten maalari ruiskutti pinnan josta tulikin hyvä ja on kestänyt jo vuosia siistinä. Hiomaväriä ei vältämättä tarvise, mutta ruiskuttaminen kannattaa jättää ammattilaiselle niin tulee siisti eikä ole kaikki kulmakunnan kärpäset pinnassa, jos itse tekee pohjat niin maalauttaminen ei ole yleensä kallista.

..vesirajan alapuoleltakin automaalilla, ja onko kestänyt kuinka rasitusupotusta?

• kaluston
        .. myös.. kirjoitti:

..vesirajan alapuoleltakin automaalilla, ja onko kestänyt kuinka rasitusupotusta?

2-komponenttimaalit on halpoja ja toimivia lujitemuovipinnan maalaamiseen. Sävyjä on toki vähemmeän, kuin tavallisissa automaaleissa.

• pintaan. . .
        kaluston kirjoitti:

2-komponenttimaalit on halpoja ja toimivia lujitemuovipinnan maalaamiseen. Sävyjä on toki vähemmeän, kuin tavallisissa automaaleissa.

Esim Teknoksen Inerta 50 on hyväksi havaittu maali. Sitä kun ruiskuttelet 3-4 kerrosta, kestää upotusta. Muista vetää primeri alle 1-2 kerrosta. Sävyjäkin löytyy nykyisin ihan riittävästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2916
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe