Kissan veden tarve

Tuikku

Olen ihmetellyt, kun meidän kissa ei enää suostu juomaan omasta vesikupistaan juuri koskaan, vaikka vaihdan veden joka ruokinnan yhteydessä. Olen kokeillut kylmää ja lämmintä, haaleaa ja viileää vettä, mutta mikään ei kelpaa. Mutta annas olla kun joku tulee suihkusta, niin heti on kissa salamana kylppärissä nuolemassa suihkukopin lattiaa. Samoin kun pesee hampaita ja jättää veden valumaan, kissa saattaa hypätä lavuaariin ja juoda suoraan hanasta. Tuntuu, ettei se voi millään saada tarpeeksi vettä, kun on muutenkin niin hassu, että mieluiten syö raksuja, vaikka lihaa tai purkkiakin ois tarjolla. Voiko se siis saada esim. virtsakiviä tai ummetusta liian vähästä juomisesta? Joskus pitkillä auto- ja junamatkoilla (jopa 10 tuntia) kissa ei ole juonut ollenkaan ja on sitten kotiin päästyä litkinyt liki koko kupillisen (n. 2 dl), olenkin miettinyt voisiko kissaa "juottaa" esim. lääkeruiskulla matkalla, ettei se kuivu? Onko kellään kokemusta vastaavasta?

13

2678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma40

      on kissan mielestä parempaa kuin juuri hanasta laskettu koska siinä ei ole enää kemikaalien hajuja. Ehkäpä suihkun lattialla oleva vesi on hajustettu kissan mielestä paremmin;)

      Veden juominen on tärkeää jos kissa syö paljon kuivamuonaa ja juottamista voi tietysti tehdä myöskin ruiskulla - tosin se voi mennä pahasti pieleenkin:D

      Kuivamuonaa syövällä kissalla joka ei juo riittävästi, virtsakivien mahdollisuus kasvaa rajusti sillä virtsa konsentroituu siis väkevöityy kun se tiivistyy. Siis tarvitaan laimennusta.

      Pesuaineista vettä ei kissan saa antaa juoda, se sisältää kemikaaleja ja myrkkyjä jotka voivat varastoitua elimistöön aiheuttaen ongelmia myöhemmi,n vaikkei näyttäisi ensin haittaavan kissaa ollenkaan.

      • Sarah

        ja melkein poikkeuksetta juovat jostain muualta, kun kupista johon just on laskettu vesi.
        Terve kissa kyllä pitää juomisistaan itse huolen,kunhan sitä on tarjolla.
        Jos kissa on sairas tai vanhuuden vaivaama voi vettä antaa ruiskulla.


      • Sarah
        Sarah kirjoitti:

        ja melkein poikkeuksetta juovat jostain muualta, kun kupista johon just on laskettu vesi.
        Terve kissa kyllä pitää juomisistaan itse huolen,kunhan sitä on tarjolla.
        Jos kissa on sairas tai vanhuuden vaivaama voi vettä antaa ruiskulla.

        meni vahingossa mamma 40:lle vaikka alkuperäiselle piti vastata.Sorry:)
        Syytän tästä kissaani, joka hyökkäilee käsiini naputtaessani;).Kissamaisin terveisin

        Sarah


    • kissa ihminen

      Minkä ikäinen kissasi mahtaa olla. Vanhemmalla kissalla saattaa olla myöskin sokeritautia tai munuaisten vajaatoimintaa. Silloin niiden veden kulutus nousee äkisti. Oma kissani joi myöskin hanasta valuvaa vettä yhtäkkiä runsaasti, kait se tuntuu raikkaammalta ja viileämmältä. Jos kissan hengitys haisee, vie se äkisti hammaskivien poistoon, tai verikokeeseen eläinlääkärille mahdollisten sairauksien poissulkemiseksi. Toisaalta kissat myöskin tykkäävät juoda vettä vaihteeksi muualta kuin aina siltä omalta ruokapaikalta.

    • *Kissafani*

      Meillä nuollaan esim. vesihanojen päät - jos juuri olen laskenut vettä, sama tuon suihkussa käymisen kanssa. Mutta: JOS kissasi vedentarve, ts. juominen lisääntyy huomattavan paljon lyhyessä ajassa - niin ÄLÄ viivyttele, vaan ota yhteyttä eläinlääkäriin. Se voi olla hälytysmerkki munuaisten vajaatoiminnasta. T. *Kissafani*.

      • Anonyymi

        sokeritaudistakin


    • CattiFani

      Ota pitkälle matkalle kissalle mukaan jääpaloja. Kuppi ei voi kaatua ja kastella koko paikkaa. Kissa voi vaan nuoleskella jääpaloja....Itselläni ainakin toimii!

      • cattimus

        Meillä poju käy juomassa saunakiulusta, nuolee märkää suihkun lattiaa tai -keittiön tiskiallasta. Kerran laitoin kissan vesikupin tiskialtaan pohjalle kokeilu mielessä ja se temppu tepsi. On varmaan paljon hauskempi juoda omasta vesikupista kun se on erikoisessa paikassa. Ja erikoinen on myös juoma asento, takapuoli tiskipöydällä ja etupää tiskialtaassa.


    • ...

      Kuten mamma40 jo sanoikin, seisonut vesi on monen kissan mielestä parempaa kuin se raikas, vasta hanasta laskettu. Ja monet myöskin juovat mieluummin jostakin muualta kuin omasta kupistaan, mikäli vaan on mahdollista.

      Ja se virtsakivien riski kasvaa kyllä huomattavasti, mikäli kissa ei juo riittävästi... Jos tätä pelkäät, niin kokeilepa seuraavaa; asettele erilaisia vesikuppeja (esim. isoja tuoppeja, mukeja, eri mallisia kuppeja yms.) vähän ympäri asuntoa. Kissan lempipaikalle, ikkunalaudoille, tiskipöydälle (jos kissa siihen saa mennä) yms. Usein huonosti juovat kissat "innostuvat" juomaan paremmin, kun niihin vesikuppeihin törmää vähän väliä. Onhan se helppo ohimennessään lipaista aina vähän kun siltä tuntuu, ei sinne vesikupille tule kuitenkaan vartavasten mentyä :) Tämän olen muuten huomannut itsestänikin; vaikka olisikin jano, ei sitä juotavaa tule välttämättä heti haettua, jos on jotain muuta tekemässä. Ja kun riittävän kauan on juomatta, se jano unohtuukin. Olen silloin tällöin viettänyt koko päivän juomatta oikeastaan yhtään, ja sen sitten huomaa illalla...

    • Kaisa

      Sama on meillä. Kissa juo mielummin kaikkialta muualta paitsi omasta kupista. Jännä oli huomata, kun kävimme itä-suomessa vierailulla, niin siellä kissa joi kupista, koska tiskipöydälle ei saanut siellä mennä. Varmaan veden fluoripitoisuuskin vaihtelee asuinpaikkakunnasta riippuen, ja vesikin maistuu erilaiselta. Kun kissa syö pelkästään kuivamuonaa, eikä juo riittävästi, on vaarana saada myös suolitukoksia. Itse olen juottanut kissaa joskus myös ruiskulla, ja hyvin on onnistunut.

      • kissaman

        Jos kissasi syö purkkiruokaan niin se ei tarvitse enempää vettä. Saa nestemäisestä ruuasta ihan tarpeeksi. Omat kissani eivät ole juoneet juomakupista viimeiseen 4 vuoteen joten ei sitä heillä enää olekkaan. Maitoa kyllä juovat, mutta vettä ei kupista.


    • Anonyymi

      Jos ei tottele niin hyvä konsti on vetää jääkylmää vettä päälle, meillä toi toimii..

    • Anonyymi

      Kyllähän kissa juo, jos se todella tarttee vettä- sinunkin juo, mistä tykkää juoda. Mutta: korkeat lasiset astiat, tai keraamiset. esimerkiksi maljakot.
      Pääasia ettei "näkki" heijastu sieltä, ei siis metallista astiaa. se heijastuva kissa on nimittäin uhka.
      Juomapaikkoja pitäisi olla kotona kissalla useita- ei syömäpaikan yhteydessä, kissa juo vaikkapa pöydältä vaasista mieluummin kuin syömäpaikan vierestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe