Yksityiseltä vuokrattu asunto, nyt sopimus purettu. Omistaja pöllähti tänään oven taakse ilmoittamaan,että torstaina on asunnon kunnon tarkastus (tänään siis on vasta irtisopimuksesta alustavasti keskusteltu). Onko tämä laillista toimintaa näin lyhyellä varoitusajalla ja jos ei niin mihin voin ottaa yhteyttä asian varmistaakseni?
Käsittääkseni jälkitarkastus tehdään asunto luovuttaessa,eikä tässä vielä olla mitään virallisesti edes sovittu.
Kiitos avusta jos sitä täältä löytyypi!
Asunnon jälkitarkastus
1
1225
Vastaukset
- santtu
lakitekstistä:
22 §
Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon
Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.
Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.
14 §
Virka-apu
Vuokranantajalla on oikeus saada virka-apua poliisiviranomaiselta, jos 21 tai 22 §:n mukainen pääsy huoneistoon kielletään.
Eli laki antaa vuokran-antajallesi oikeuden tulla valvomaan asunnon kuntoa "viivytyksettä".
Eli tuo muutaman päivän "varoitus aika" on kyllä täysin riittävä, ellei sinulla ole hyvää ja perusteltua syytä, miksei juuri kyseinen ajankohta sinulle käy (sinulla on oikeus vaatia olla läsnä tarkastuksen aikana). Ja mikäli näin on, niin sinun täytyy esittää sitten hyvin lähellä oleva ajankohta mikä sinulle kävisi.
Eli se ettet vain halua vuokran-antajaa asuntoon, ei käy lailliseksi syyksi evätä vuokran-antajasi laillinen oikeus asunnon kunnon tarkastukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851748Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1201164YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä581026- 62916
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74836- 57790
Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli78789Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029786Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39757Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.43756